Post 1 av 1 träffar
Föregående
·
Nästa
Översyn av lagstiftningen för handel med skrot och begagnade varor, Dir. 1996:1
Departement: Näringsdepartementet
Beslut: 1996-01-18
Dir. 1996:1
Beslut vid regeringssammanträde den 18 januari 1996
Sammanfattning av uppdraget
Utredaren skall bedöma om handeln med skrot och begagnade varor även i
fortsättningen bör vara reglerad genom särskild lagstiftning. Om så
bedöms vara fallet, skall förslag till en ny lagstiftning utarbetas.
Utredaren skall också utvärdera tillsynen över handeln med skrot och
begagnade varor och, om det bedöms som lämpligt, redovisa förslag till
ny organisation av tillsynen.
Gällande ordning
Sedan år 1918 regleras yrkesmässig handel med skrot och begagnade
varor. Nu gällande lag (1981:2) om handel med skrot och begagnade varor
samt förordningen (1981:402) om handel med skrot och förordningen
(1981:403) om handel med begagnade varor trädde i kraft den 1 juli
1981.
Syftet med regleringen av handeln med skrot och begagnade varor är i
första hand att motverka tillgreppsbrott genom att försvåra
avsättningen av oärligt åtkommet gods och underlätta polisens spaning
efter sådant gods. För handeln med skrot finns bestämmelser om
* krav på tillstånd från polismyndighet,
* krav på god vandel för att få etablera och driva verksamhet,
* registrering av leveranser och leverantörer,
* polisens tillgång till inköps- och leverantörsregistret,
* polisens rätt till tillträde till kontors- och lagerlokaler samt
skrotgård, och
* krav på att polisen skall underrättas om handlaren misstänker att
erbjudet gods är stulet.
Särregleringen innebär att förutsättningen för husrannsakan enligt 28
kap. rättegångsbalken - misstanke om brott som är belagt med
fängelsestraff - inte behöver vara uppfyllt för att kontroll skall kunna
ske om gods som omsätts har åtkommits på brottsligt sätt.
För handel med begagnade varor krävs inte tillstånd utan endast
registrering hos polismyndighet. Därmed sker inte någon vandelsprövning.
I övrigt är regleringen i stort sett identisk med den som gäller för
handel med skrot.
Regleringen av handeln med skrot omfattar såväl skrot av olika metaller
som tackor av dessa. I förordningen om handel med begagnade varor räknas
samtliga varor upp som omfattas av regleringen. Exempel på sådana är
mopeder, cyklar, utombordsmotorer, motorsågar, symaskiner, kameror,
radio- och TV-apparater samt delar och tillbehör till dessa. Pälsverk,
smycken samt föremål som helt eller till väsentlig del består av guld,
silver, platina m.fl. ädla metaller är andra exempel på varor som
omfattas av regleringen.
Tillstånd för handel med skrot meddelas av polismyndigheten på den ort
där handeln huvudsakligen skall bedrivas. Den som driver handel med
skrot utan tillstånd kan dömas till böter eller fängelse i högst sex
månader. Om villkoren för tillståndet åsidosätts, kan polismyndigheten
återkalla detta. Om överträdelsen är av ringa beskaffenhet, får
polismyndigheten i stället meddela varning. Vid uppsåt eller oaktsamhet
kan påföljden bli böter, om gärningen inte är belagd med straff i
brottsbalken.
För handel med begagnade varor erhålls bevis om registrering hos
polismyndigheten. Vid auktionsförsäljning av begagnade varor skall
polismyndigheten på orten senast sju dagar före auktionsförrättningen
underrättas om bl.a. tid och plats för denna samt de slag av varor som
skall försäljas. Påföljderna enligt förordningen för handel med
begagnade varor är i stort sett desamma som enligt förordningen för
handel med skrot.
För bilskrotningsverksamhet finns kompletterande bestämmelser i
bilskrotningslagen (1975:343) och bilskrotningsförordningen (1975:348).
Pantbankers handel med begagnade varor regleras i pantbankslagen
(1995:1000) och pantbanksförordningen (1995:1189).
Motiven för översynen
Faktorer som påverkat branschens arbetsvillkor
Nu gällande reglering av handeln med skrot och begagnande varor har
varit i kraft ca 15 år. Sveriges ekonomi och ekonomiska förutsättningar
har förändrats betydligt under denna period. Strukturen inom de
branscher som är skrothandelns leverantörer och kunder har också
förändrats. Hushållning med naturresurser och kretsloppsprincipen har
fått ökad vikt i miljöarbetet. Sedan år 1989 har exporten av skrot
avreglerats successivt och den är i huvudsak oreglerad fr.o.m. den 1
januari 1995. Dock finns en rådsförordning som reglerar avfallstrans-
porter ur miljösynpunkt (EEG 259/93, EGT nr L 30, 6.2.93, s. 1, Celex
393R259). Sveriges inträde i EU den 1 januari 1995 är ytterligare en
viktig förändring.
Förändringarna i omvärldsförhållandena för handeln med skrot och handeln
med begagnade varor liksom strukturförändringarna inom branscherna
bör inverka såväl på behovet av en reglering som på regleringens
utformning.
Regleringars effekter
Näringsverksamhet regleras med ett flertal olika syften genom lagar,
förordningar, föreskrifter samt råd och anvisningar. Viss lagstiftning
är inriktad på att lägga fast krav som syftar till att skydda liv, hälsa
och miljö. Skatter och offentliga avgifter samt samhällets
informationskrav på företagen för statistik regleras likaså i
lagstiftningen. Där finns även spelregler för företagens kommersiella
verksamhet för att främja en väl fungerande marknadsekonomi. Den
sistnämnda typen av regleringar skall bl.a. främja ett sådant
konkurrenstryck att företagen utifrån företagsekonomiska överväganden
anpassar sitt utbud av varor och tjänster så att konsumenternas
efterfrågan tillfredsställs i fråga om pris och kvalitet.
En del av de kostnader som regleringar förorsakar företagen är inte
företagsekonomiskt motiverade. Vidare har de ansvariga myndigheterna
kostnader för sitt administrativa arbete med regleringarna. Dessa
kostnader skall vägas upp av de samhällsekonomiska vinster som en
reglering kan uppskattas leda till. Vinsterna i samhället i övrigt kan
vara hänförliga till minskade kostnader för sjukvård,
miljövårdsinsatser, minskad brottslighet, effektivare offentlig
verksamhet, m.m.
Krav på samhällsekonomiska analyser - konsekvensana- lyser - fastläggs
för myndigheternas del i 27 § verksförordningen (1995:1322). För
kommittéer och särskilda utredare anges samma krav i direktiven till
samtliga kommittéer och särskilda utredare om att pröva offentliga
åtaganden (dir. 1994:23). I cirkuläret (1994:13) Problem- och
konsekvensanalyser i författningsarbetet från Statsrådsberedningen och
Finansdepartementet föreskrivs att kravet på konsekvensanalyser skall
gälla även när förslag utarbetas inom regeringskansliet.
Under senare år har medvetenheten om behovet av att främja tillväxten i
näringslivet ökat väsentligt. Detta har lett till att konkurrensaspekten
och regleringars effekter på konkurrenstrycket fått ökat intresse.
Pågående utredningar som påverkar uppdraget
I flera pågående utredningar berörs frågor av betydelse för
skrotbranschen. Således har kretsloppsdelegationen (M 1993:A) lämnat ett
förslag till producentansvar för uttjänta bilar i Sverige
(Kretsloppsdelegationens rapport 1995:9). Förslaget har remissbehandlats
och bereds för närvarande inom regeringskansliet.
Den 23 mars 1995 beslöt regeringen att en särskild utredare skulle
tillkallas för att ta fram ett förslag till en skatt som syftar till att
minska mängden avfall som deponeras och för att allsidigt utreda
konsekvenserna av en sådan skatt (dir. 1995:37).
I renhållningslagen (1979:596) finns bestämmelser om avfallshanteringen.
Inom ramen för Miljöbalksutredningen (M 1993:04) kommer renhållningslagen
att ses över. Utredningen skall redovisa sina förslag under sommaren 1996.
Statens naturvårdsverk har regeringens uppdrag att föreslå kvantitativa
mål och åtgärder för en förbättrad avfallshantering som bygger på
avfallets egenskaper. Uppdraget skall redovisas den 15 augusti 1996.
Den 16 november 1995 beslutade regeringen om direktiv för en utredning
om branschsanering och andra åtgärder mot ekonomisk brottslighet (dir.
1995:142). Utredaren skall bl.a. överväga frågor om vandelsprövning och
andra åtgärder för att sanera branscher som är särskilt utsatta för
ekonomisk brottslighet.
Uppdraget
Utredaren skall inledningsvis kartlägga skrothandelns struktur och de
strukturförändringar som har skett inom branschen sedan början av 1980-
talet. Motsvarande kartläggning skall göras översiktligt för de
branscher som är skrothandelns huvudsakliga leverantörer och kunder.
Polisens brottsbekämpande och brottsförebyggande arbete med inriktning
på nämnda branscher skall också analyseras. Utredaren skall särskilt
uppmärksamma i vilken omfattning och på vilket sätt polisen utnyttjat de
instrument som lagen om handel med skrot och begagnade varor erbjuder.
Även effektiviteten i gällande lagstiftning skall värderas.
Med utgångspunkt i kartläggningarna och analyserna skall utredaren
bedöma om handeln med skrot och begagnade varor i fortsättningen
behöver vara reglerad genom en särskild lagstiftning. Vid sin bedömning
bör utredaren bl.a. beakta att som tidigare nämnts regleringen av
utrikeshandeln med skrot i huvudsak har avvecklats. Utredaren skall
också överväga om polisens brottsbekämpande arbete kan ges med gällande
ordning likvärdiga förutsättningar genom enbart en begränsad komplet-
tering av lagstiftningen rörande tillgreppsbrott, häleri och annan
ekonomisk brottslighet.
Regeringen lägger stor vikt vid en effektiv brottsbekämpning. Detta
framgår bl.a. av regeringens skrivelse om en strategi för samhällets
samlade åtgärder mot ekonomisk brottslighet (skr. 1994/95:217, bet.
1994/95:Ju25, rskr. 1994/95:412). En väl fungerande konkurrens är en
annan central målsättning, vilket bl.a. framhållits i regeringens
proposition om en politik för arbete, trygghet och utveckling (prop.
1995/96:25 s. 89). Utredaren skall vid sin bedömning beakta dessa
intressen och finna en lämplig avvägning mellan dem. Inom ramen för
uppdraget skall även statsmakternas miljöpolitiska ställningstaganden
avseende ett ökat producentansvar, syftande bl.a. till att öka
återvinnig och återanvändning, beaktas.
Om utredaren kommer fram till att handeln med skrot och begagnade varor
även fortsättningsvis bör regleras genom en särskild lagstiftning, skall
förslag till en sådan lagstiftning redovisas. Av förslaget skall det i
så fall också framgå vilka typer av skrot och begagnade varor som skall
omfattas av regleringen.
Utredaren skall bedöma om polismyndigheten på orten även framgent skall
ha ansvaret för tillsynen av handeln med skrot och begagnade varor. Om
någon annan myndighet bedöms vara mera lämplig bör utredaren lämna ett
detaljerat förslag om hur arbetet skall organiseras.
Utredningsarbetet skall så långt som möjligt samordnas med de
utredningar som studerar frågor som påverkar skrot- och begagnathandeln.
Vidare skall samråd ske med berörda myndigheter och
branschorganisationer.
Redovisning av uppdraget
För utredaren gäller regeringens direktiv till samtliga kommittéer och
särskilda utredare att pröva offentliga åtaganden (dir. 1994:23) och om
redovisning av regionalpolitiska konsekvenser (dir. 1992:50).
I tillämpliga delar skall utredaren också beakta principerna i
regeringens beslut den 1 september 1994 om en ordning för systematisk
genomgång i regeringskansliet av företagsregler. Särskilt skall beslutet
beaktas vad gäller marknadseffektiviteten samt de i beslutet nämnda
checklistorna.
Jämställdhetsaspekten kommer inte att aktualiseras inom ramen för
utredningsarbetet. Utredningen skall därför inte omfattas av regeringens
direktiv till samtliga kommittéer och särskilda utredare om
jämställdheten mellan könen (dir. 1994:124).
Uppdraget skall redovisas före utgången av december 1996.