Post 1 av 1 träffar
Föregående
·
Nästa
Utvärdering av åtgärder på brottsofferområdet, Dir. 1995:94
Departement: Justitiedepartementet
Beslut: 1995-06-15
Dir. 1995:94
Beslut vid regeringssammanträde den 15 juni 1995
Sammanfattning av uppdraget
En särskild utredare skall utvärdera de åtgärder som den senaste
tioårsperioden har gjorts på brottsofferområdet.
Utredaren skall
- med utgångspunkt i den översikt som görs i direktiven ge en bred
redogörelse för de åtgärder som de senaste tio åren har vidtagits på
brottsofferområdet,
- analysera de samlade effekterna av dessa,
- analysera tillämpningen av regelsystemet på myndighetsnivå, - överväga
behovet av förändringar i gällande lagstiftning och förändringar i
övrigt när det gäller åtgärder för brottsoffer.
Utredaren skall redovisa de förslag till förändringar av lagstiftningen
och de andra åtgärder som kan vara befogade.
Bakgrund
Brott medför ingripande verkningar av olika slag för den som drabbas.
Ofta innebär ett brott en omskakande personlig upplevelse och kan vålla
både fysiska och psykiska skador samt orsaka förluster både av ekonomisk
art och av annat slag. För ett brottsoffer är det också ofta påfrestande
att medverka i det rättsliga förfarandet hos polis, åklagare och
domstol.
Betydelsefulla åtgärder för att bättre tillgodose brottsoffrens
intressen började på allvar vidtas vid mitten av 1980-talet. Den 11 juli
1985 uppdrog regeringen åt Brottsförebyggande rådet (BRÅ) att kartlägga
i vilka hänseenden det fanns särskilda behov av stöd och hjälp från
samhällets sida åt dem som drabbas av brott och i vilka former dessa
behov lämpligen kunde tänkas tillgodoses. BRÅ redovisade uppdraget till
regeringen den 30 januari 1986 och överlämnade då promemorian Stöd och
hjälp åt brottsoffer - En probleminventering (Kansli PM 1986:1).
Rikspolisstyrelsen redovisade därefter ett regeringsuppdrag (Rapport
1986:18) som gick ut på att Rikspolisstyrelsen i samråd med
Riksåklagaren och Domstolsverket närmare skulle överväga förslagen i
BRÅ-promemorian om bättre information till brottsoffer. I mars 1988
redovisade BRÅ i utredningsrapporten Brottsoffer (BRÅ UTREDNING 1988:1)
ett regeringsuppdrag att genomföra en fördjupad undersökning av vissa
avsnitt i promemorian med probleminventering rörande bl.a. brottsoffer-
jourer, sammanträffanden mellan offer och gärningsman samt ökat
personligt skydd.
I budgetpropositionen 1987 (prop. 1987/88:100 bil. 4 s. 34 f.)
presenterades ett särskilt program (det s.k. brottsofferprogrammet) för
att stärka brottsoffrens ställning. Brottsofferprogrammet omfattade
bl.a. frågor om brottsskadelagstiftningen, brottsofferjourer, polisens
arbete, målsägandebiträde, besöksförbud och skadestånd. Arbetet med
brottsofferprogrammet samt andra vidtagna och planerade åtgärder rörande
stöd och hjälp till brottsoffren har därefter årligen redovisats i de
följande budgetpropositionerna.
I ett betydande antal promemorior och rapporter m.m. har sedan mitten av
1980-talet redovisats översyner m.m. i olika frågor som rör brottsoffer.
Förslag till följd av översynerna har lett till lagstiftning eller
bereds vidare i olika sammanhang. Här kan nämnas t.ex.
Rättshjälpskommitténs slutbetänkande Målsägandebiträde (SOU 1986:49) och
Våldskommissionens slutbetänkande Våld och brottsoffer (SOU 1990:92)
samt departementspromemoriorna Översyn av brottsskadelagen (Ds Ju
1987:1), Besöksförbud (Ds Ju 1987:13), Några brottsofferfrågor -
utvidgad rätt till målsägandebiträde och förbättrat rättsligt bistånd
till brottsoffer utomlands (Ds 1992:24) och Brottsoffren i blickpunkten
- åtgärder för att stärka brottsoffrens ställning (Ds 1993:29).
I januari 1995 presenterades departementspromemorian Vittnen och
målsägande i domstol (Ds 1995:1). I promemorian diskuteras olika sätt
att förbättra förhållandena för vittnen och målsägande i domstol. bl.a.
föreslås en straffskärpning för brottet övergrepp i rättssak och en
möjlighet att förordna s.k. vittnesbiträden. Promemorian har
remissbehandlats.
Kommittén om ideell skada lade i september 1992 fram delbetänkandet
Ersättning för kränkning genom brott (SOU 1992:84). Där föreslås nya
regler om ersättning för lidande som någon tillfogar annan genom brott
mot den personliga friheten eller annat integritetskränkande brott.
Betänkandet har remissbehandlats och övervägs inom Justitiedepartementet.
Kommittén överlämnade i april 1995 sitt slutbetänkande
Ersättning för ideell skada vid personskada (SOU 1995:33) till
justitieministern. I betänkandet föreslås bl.a. höjda skadestånd för
ideell skada vid allvarliga personskador och ökade möjligheter till
skadestånd för psykiska besvär som vid ett dödsfall har tillfogats
närstående till den avlidne. Betänkandet remissbehandlas för närvarande.
Riksdagen har i olika sammanhang gett regeringen i uppdrag att se över
lagstiftningen i olika avseenden. Så har skett t.ex. beträffande rätten
till målsägandebiträde (bet. 1989/90:JuU5) och rättshjälp till offer för
brott utomlands (bet. 1990/9l:JuU27). Ett utskottsinitiativ hösten 1989
(bet. 1989/90:JuU5) ledde till att riksdagen beslutade om ändringar i
lagen (1988:688) om besöksförbud. Här kan tilläggas att BRÅ nyligen har
överlämnat en studie av tillämpningen av lagen till regeringen.
I sammanhanget bör även nämnas ett par pågående utredningar som har
anknytning till brottsofferfrågorna. Trygghetsutredningen (dir. 1993:37)
har i uppdrag att se över rollfördelningen mellan polisen, kommunerna
och de enskilda när det gäller att skapa trygghet mot brott, särskilt
vardagsbrottslighet och ordningsstörningar. Kommittén lämnade i augusti
1994 delbetänkandet Trygghet mot brott i lokalsamhället - Kartläggning,
principiella synpunkter och förslag (SOU 1994:122). I betänkandet
redovisar kommittén synpunkter och förslag i frågor som väckts av bl.a.
Brottsofferjourernas riksförbund (BOJ) och Riksorganisationen för
Kvinnojourer i Sverige (ROKS) rörande bl.a. vittnen och målsägande i
domstol resp. polisåtgärder mot familjevåld. Kommittén väntas lämna sitt
slutbetänkande under innevarande år.
Den 1 juli 1993 tillsatte regeringen en särskild kommission (dir.
1993:88) för att utifrån ett kvinnoperspektiv göra en översyn av frågor
som rör våld mot kvinnor och föreslå åtgärder för att motverka sådant
våld. Kommissionen skall enligt sina direktiv bl.a. göra en utvärdering
och allmän översyn av tillämpningen av de regler som rör sexualbrott,
kvinnomisshandel och därmed närbesläktade brott, t.ex. olaga hot och
ofredande, och överväga möjligheterna att med i huvudsak nuvarande
lagstiftning komma till rätta med sådana brott. Kommissionen skall också
undersöka hur långa handläggningstiderna hos de brottsutredande
myndigheterna, dvs. polis- och åklagarmyndigheterna, är för de brott som
innefattar övergrepp mot kvinnor samt i det sammanhanget se om rutinerna
för handläggningen av sådana brott kan förbättras. Kommissionen skall
bl.a. också göra en kartläggning och bedömning av de nuvarande
behandlingsmetoderna för män som gjort sig skyldiga till övergrepp mot
kvinnor samt undersöka om s.k. punktbevakning av de våldsverkande männen
är möjlig och lämplig i kombination med andra metoder som skyddar
utsatta kvinnor och lämna förslag om hur en sådan punktbevakning i så
fall skulle kunna utformas.
Kommissionen avlämnade i mars 1994 delbetänkandet Ett centrum för
kvinnor som våldtagits och misshandlats (SOU 1994:56). Ett sådant
centrum har under år 1994 inrättats i Uppsala. Kommissionens
slutbetänkande väntas under sommaren 1995.
Behovet av en utvärdering
Justitieutskottet behandlade i betänkandet Anslag till
Brottsoffermyndigheten, m.m. (bet. 1994/95:JuU13) ett antal motioner
rörande olika former av stöd och hjälp m.m. till brottsoffer. Motionerna
tar bl.a. upp frågor om betydelsen av utbildnings- och
fortbildningsinsatser samt väl inarbetade rutiner vid de lokala
polisdistrikten när det gäller omhändertagande av och information till
brottsoffer samt frågor om behovet av information till målsägande om
besöksförbud och rätten till målsägandebiträde och om rättegången m.m.
Vidare förespråkas att rätten till målsägandebiträde - eller annan hjälp
- utvidgas. I motionerna behandlas också frågor om livvaktsskydd,
pepparspray och trygghetspaket och uppgifter i
förundersökningsprotokollen om hot mot målsägande och vittnen.
Justitieutskottet uttalade (bet. s. 18 f.) följande med anledning av
motionerna:
--- En mängd åtgärder för att stärka brottsoffrens ställning i olika
avseenden har i snabb takt genomförts under senare år. Nya lagar har
införts och gamla har setts över och ändrats. En betydande del av de
regeländringar som genomförts rör myndigheternas handläggning av
brottsofferärenden och frågor angående den information som skall lämnas
samt det stöd och den hjälp som myndigheterna skall tillhandahålla
människor som drabbats av brott.
Utskottet anser att lagstiftningsarbetet och de genomförda åtgärderna i
övrigt och olika utvärderingar av dem nu har nått en sådan omfattning
och täcker så många olika områden att det är förenat med betydande
svårigheter att få en samlad överblick. Samtidigt är det av stor
betydelse, inte minst med hänsyn till det rådande ekonomiska läget, att
åtgärderna sätts in där de verkligen behövs och att olika åtgärder i
möjligaste mån samordnas.
Det ovan anförda leder utskottet till uppfattningen att det nu är tid
att med ett samlat grepp utvärdera det lagstiftningsarbete m.m. som den
senaste tioårsperioden pågått på brottsofferområdet.
Utvärderingen bör innehålla en bred redogörelse för de åtgärder som
vidtagits på brottsofferområdet, och den bör inriktas på frågan hur den
samlade effekten av de genomförda lagändringarna och de övriga
åtgärderna påverkat situationen för brottsoffren. En viktig fråga i
sammanhanget är hur tillämpningen av regelsystemet är på myndighetsnivå,
dvs. hur lagändringar m.m. fallit ut i praktiken.
Vid en utvärdering av det slag utskottet nu skisserar bör de förslag som
nyligen presenterats och de översyner som för närvarande pågår, bl.a.
Kvinnovåldskommissionens arbete, också beaktas. Utskottet vill i
sammanhanget framhålla att också det brottsförebyggande arbetet har
betydelse för brottsoffrens situation. Även den frågan bör, eventuellt i
en särskild rapport, belysas i utredningsarbetet.
Arbetet med en utvärdering bör inledas genast. Arbetet kan beräknas bli
tämligen omfattande varför det kan bli nödvändigt med en avrapportering
till riksdagen, t.ex. i nästa års budgetproposition, innan en slutlig
rapport och eventuella förslag läggs fram för riksdagen.
Vad utskottet här har anfört om utvärdering bör riksdagen med anledning
av motionerna Ju601, Ju633, Ju713, Ju714, Ju801, Ju806, Ju807, A807 samt
A820 i nu behandlade delar som sin mening ge regeringen till känna.---
Riksdagen biföll den 19 april 1995 utskottets hemställan (rskr.
1994/95:261).
Översikt över åtgärder på brottsofferområdet
Målsägandebiträde och stödperson
Lagen (1988:609) om målsägandebiträde trädde i kraft den 1 juli 1988
(prop. 1987/88:107, bet. 1987/88:JuU33, rskr. 1987/88:318). Lagen har
ändrats vid två tillfällen sedan tillkomsten. Den 1 januari 1991
utvidgades rätten till målsägandebiträde till att även omfatta mål om
brott enligt 3 och 4 kap. brottsbalken (BrB) på vilka fängelse kan följa
och mål om rånbrott (prop. 1989/90:158, bet. 1989/90:JuU4, rskr.
1990/91:16, SFS 1990:999). Riksdagen beslutade senast i december 1993 på
regeringens förslag (prop. 1993/94:26, bet. 1993/94:JuU12, rskr.
1993/94:124) om ytterligare utvidgningar av lagen om målsägandebiträde.
Ändringarna trädde i kraft den 1 april 1994 (SFS 1994:59). Samtidigt
förbättrades möjligheterna till rättsligt bistånd för brottsoffer
utomlands.
Bakgrunden till 1988 års reform var de omfattande ändringar som år 1984
gjordes i brottsbalkens regler om sexualbrott. Samtidigt infördes en ny
regel i rättegångsbalken (RB) som ger möjlighet för en målsägande som
behöver personligt stöd att under rättegången åtföljas av en s.k.
stödperson (numera 20 kap. 15 §). Det framhölls från flera håll i
lagstiftningsärendet att det i många fall också behövs juridisk hjälp
under det rättsliga förfarandet. Rättshjälpskommittén fick sedermera i
uppdrag att undersöka hur det rättsliga förfarandet i mål om ansvar för
sexualbrott hade fungerat i praktiken från målsägandens synpunkt.
Kommitténs slutbetänkande Målsägandebiträde (SOU 1986:49) låg till grund
för regeringens förslag till lag om målsägandebiträde.
Av 20 kap. 8 § fjärde stycket RB framgår att målsägande är den mot
vilken ett brott har blivit begånget eller som har blivit förnärmad av
brottet eller lidit skada av det. Vem som i visst fall är att anse som
målsägande har betydelse i flera avseenden. Den enskilda åtalsrätten,
rätten att ange vissa brott till åtal, liksom möjligheten att föra talan
om enskilt anspråk i anledning av brottet gäller i allmänhet endast för
den som är att anse som målsägande i förhållande till det begångna
brottet. Målsäganden är i formellt hänseende att anse som part i
rättegången endast när han eller hon för talan, dvs. framställer ett
yrkande om ansvar eller skadestånd.
I 1 § lagen om målsägandebiträde anges i vilka mål om brott och under
vilka förutsättningar ett målsägandebiträde kan förordnas. Enligt 1 §
första stycket 1 skall, i mål om brott enligt 6 kap. BrB,
målsägandebiträde förordnas sedan förundersökning har inletts om det
inte är uppenbart att målsäganden saknar behov av sådant biträde. Regeln
innebär att domstol i mål om sexualbrott i princip skall förordna
biträde för målsägande som önskar ett sådant.
Målsägandebiträde kan enligt 1 § första stycket 2 förordnas även i mål
om brott enligt 3 eller 4 kap. BrB, på vilket fängelse kan följa, samt i
mål om brott enligt 8 kap. 5 eller 6 § BrB eller försök, förberedelse
eller stämpling till sådant brott, om det med hänsyn till målsägandens
personliga relation till den misstänkte eller andra omständigheter kan
antas att målsäganden har behov av biträde.
Ändringen den 1 april 1994 innebär bl.a. att målsägandebiträde, utöver
vad som dessförinnan gällde, kan förordnas i samtliga mål om brott
enligt brottsbalken om fängelse kan följa på brottet och om det med
hänsyn till målsägandens personliga förhållanden och andra
omständigheter kan antas att målsäganden har ett särskilt starkt behov
av biträde (1 § första stycket 3). Det bör krävas att brottet i det
enskilda fallet har varit av kvalificerat slag och inneburit en svår
kränkning av offret (prop. 1993/94:26 s. 18 och 51). Vidare bör
bevisläget och det processuella läget i övrigt vara sådant att man måste
räkna med att målsäganden kommer att utsättas för ingående eller
pressande förhör. Ytterligare en förutsättning bör enligt uttalanden i
propositionen vara att målsägandens fysiska och/eller psykiska tillstånd
är sådant att han eller hon kan antas ha väsentlig nytta av ett
juridiskt biträde. Detta innebär att målsägandebiträde inte skall
förordnas regelmässigt utan bara när det är påkallat av sådana
förhållanden i det enskilda fallet som nu angetts.
Målsägandebiträdet skall ta till vara målsägandens intressen i målet
samt lämna stöd och hjälp till målsäganden (3 § första stycket).
Målsägandebiträdet skall också bistå målsäganden med att föra talan om
enskilt anspråk om detta inte görs av åklagaren (3 § andra stycket).
Målsägandebiträdets uppgifter i sistnämnda hänseende utvidgades den 1
april 1994 (prop. 1993/94:26 s. 23 ff.).
Målsägandebiträde förordnas på begäran av målsäganden eller när det
annars finns anledning till det (4 §). Till målsägandebiträde förordnas
advokat, biträdande jurist på advokatbyrå eller annan som är lämplig för
uppdraget, se 4 § lagen om målsägandebiträde och 21 § första stycket
rättshjälpslagen (1972:429).
En person som behöver juridisk hjälp utöver den som polisen, åklagaren
eller domstolen bistår med kan enligt bestämmelserna i rättshjälpslagen
få juridisk rådgivning eller, under vissa förutsättningar, allmän
rättshjälp med biträdesförordnande. För att allmän rättshjälp skall
kunna beviljas måste det vara fråga om en rättslig angelägenhet. Detta
krav är uppfyllt om målsäganden framställer ett eget yrkande och därmed
blir part i rättegången.
En målsägande som hörs med anledning av åklagarens talan kan enligt 20
kap. 15 § RB åtföljas under rättegången av en lämplig person som
personligt stöd (stödperson). Bestämmelsen fick sin nuvarande utformning
den 1 juli 1994 (prop. 1993/94:143, bet. 1993/94:JuU25, rskr.
1993/94:320, SFS 1994:420).
Besöksförbud
Lagen (1988:688) om besöksförbud trädde i kraft den 1 juli 1988 (prop.
1987/88:137, bet. 1987/88:JuU42, rskr. 1987/88:320)). Lagen tillkom i
syfte att ge bättre skydd för dem som förföljs och trakasseras och utgör
ett led i strävandena att förbättra skyddet för framför allt kvinnor som
utsätts för misshandel och andra övergrepp.
Besöksförbud kan utfärdas om det på grund av särskilda omständigheter
finns risk för att någon kommer att begå brott mot, förfölja eller på
annat sätt allvarligt trakassera en annan person. Vid bedömningen skall
särskilt beaktas om den mot vilken förbudet är avsett att gälla
tidigare har begått brott - särskilt våldsbrott - mot den andra
personen. Besöksförbud skall i första hand avse förbud att besöka eller
på annat sätt ta kontakt med en annan person eller följa efter denne. Om
ett sådant förbud inte är tillräckligt skall ett utvidgat besöksförbud
kunna meddelas. Ett utvidgat besöksförbud kan innebära ett förbud att
uppehålla sig i närheten av den andra personens bostad eller
arbetsplats.
Besöksförbud kan meddelas för högst ett år, men kan förlängas med ett år
i taget. Besöksförbud meddelas av åklagaren. Åklagarens beslut kan på
begäran av den som har ålagts ett besöksförbud prövas av allmän domstol.
Straffet för överträdelse av ett besöksförbud var enligt lagens
ursprungliga lydelse böter eller fängelse i högst sex månader.
Straffmaximum höjdes fr.o.m. den 1 april 1990 till fängelse ett år på
grundval av ett inom Justitieutskottet utarbetat lagförslag (bet.
1989/90:JuU5, rskr. 1989/90:65, SFS 1989:1075). Samtidigt lades
överträdelser av besöksförbud under allmänt åtal.
BRÅ gjorde på regeringens uppdrag i slutet av år 1988 en första
uppföljning av lagens tillämpning. Uppdraget redovisades den 5 juni 1989
(BRÅ-PM 1989:2). Regeringen beslutade den 11 juli 1991 att ge BRÅ i
uppdrag att göra en studie av tillämpningen av besöksförbudslagen, som
bl.a. skulle innehålla en utvärdering av de ändringar som trädde i kraft
den 1 april 1990.
Studien redovisades den 5 maj 1995. Några mer vittgående slutsatser om
besökförbudslagens effektivitet har inte kunnat dras. Det konstateras
att mer ingående studier av de olika beslut som fattas behövs, liksom
intervjuer med dem som skyddas av besöksförbud och dem som meddelas
besöksförbud. I studien anges också bl.a. att de som ansöker om
besöksförbud och de som är föremål för sådant förbud bör registreras.
Brottsskadeersättning
Brottsskadelagen (1978:413) ger möjlighet till ersättning från det
allmänna i en del fall då en skada har uppkommit till följd av brott
(prop. 1977/78:126, bet. 1977/78:JuU32, rskr. 1977/78:280). Ersättning
kan lämnas för personskada, och för sakskada och ren förmögenhetsskada
i vissa fall, efter avräkning av skadestånd som kan ha betalats eller
bör kunna bli betalat till den skadelidande på grund av skadan. Vissa
andra ersättningar avräkans också. Möjligheten till brottsskadeersättning
utvidgades 1988, då bl.a. en bestämmelse infördes som innebar att
ersättning kan lämnas för det lidande som någon tillfogas genom brott mot
den personliga friheten eller genom annat ofredande som innebär brott.
Brottsofferfonden och Brottsoffermyndigheten
För att förbättra möjligheterna att ge stöd åt brottsoffren inrättades
den 1 juli 1994 en brottsofferfond och en brottsoffermyndighet (prop.
1993/94:143, bet. 1993/94:JuU25, rskr. 1993/94:320). Bidrag från
brottsofferfonden får lämnas för att stödja forskning, utbildning,
information och annan utvecklingsverksamhet som gäller
brottsofferfrågor och som bedrivs av ideella organisationer eller i
privat eller offentlig regi. Bidrag får lämnas till löpande verksamhet
bara om det finns särskilda skäl. Den grundläggande regleringen av
fondens verksamhet finns i lagen (1994:419) om brottsofferfond och
kompletteras av förordningen (1994:426) om brottsofferfond, senast
ändrad genom SFS 1995:348.
Brottsoffermyndigheten bildades genom att Brottsskadenämnden
omorganiserades och tillfördes nya uppgifter. Myndigheten har till
uppgift att främja brottsoffrens rättigheter samt bevaka deras behov och
intressen. Den skall särskilt pröva ärenden om statlig
brottsskadeersättning och ärenden om bidrag från brottsofferfonden.
Myndigheten skall varje år före den 15 oktober lämna en berättelse till
regeringen om användningen av brottsofferfondens medel (5 § förordningen
om brottsofferfond).
Information m.m. till målsägande om det egna ärendet
Genom ändringar i förundersökningskungörelsen den 1 juli 1988 (SFS
1988:7) förbättrades målsägandens rätt till information i olika
hänseenden. Ändringarna innebar bl.a. att målsäganden i tillämpliga fall
skall informeras om möjligheterna att få målsägandebiträde. Bestämmelsen
härom infördes i 13 a § förundersökningskungörelsen.
I departementspromemorian Brottsoffren i blickpunkten - åtgärder för att
stärka brottsoffrens ställning (Ds 1993:29) - vilken låg till grund för
den ovan nämnda propositionen 1993/94:143 - framfördes en mängd förslag
till åtgärder syftande till ökad information till målsägande i olika
hänseenden. I promemorian lämnades bl.a. förslag till en komplettering
av 13 a § förundersökningskungörelsen med en bestämmelse om att
målsäganden skall underrättas också om de regler som gäller för
meddelande av besöksförbud enligt lagen om besöksförbud. Vidare
föreslogs att informationsmaterial skall lämnas till målsäganden också
om brottsskadeersättning, stödperson, rättshjälp och stödjande organ
samt att målsäganden skall tillfrågas om han eller hon vill bli underrättad
om beslut rörande förundersökning och åtal m.m. Förslagen ledde
till ändringar i förundersökningskungörelsen, vilka trädde i kraft den 1
juli 1994 (SFS 1994:429).
Enligt 13 a § förundersökningskungörelsen gäller således att målsäganden
så snart som möjligt skall underrättas om de regler som gäller för
förordnande av målsägandebiträde och/eller meddelande av besöksförbud,
om brottet är sådant att det kan komma i fråga att förordna
målsägandebiträde eller att förordna om besöksförbud.
I brottsofferpromemorian diskuterades också frågan om personliga
kontakter mellan åklagaren och målsäganden. Mot den bakgrund som
redovisades i en tidigare departementspromemoria Ändrade regler om enskilt
anspråk vid förundersökning och rättegång m.m. (Ds Ju 1986:10) lämnades
inte något förslag till författningsändringar. I promemorian avvisades
tanken på att införa en generell regel om direkt kontakt mellan
målsäganden och åklagaren före huvudförhandlingen. I promemorian sägs
bl.a. (s. 62 f.) att åklagarens roll på ett avgörande sätt - inte minst
genom objektivitetsprincipen - skiljer sig från den som ett
rättegångsombud eller en stödperson har i förhållande till målsäganden
och att något krav på att åklagaren i ett enskilt fall engagerar sig
genom personliga kontakter därför inte bör ställas upp. I promemorian
framhölls emellertid att om målsäganden själv kontaktar åklagaren och
begär ett sammanträffande, bör åklagaren naturligtvis ställa sig till
förfogande, om tjänsten medger det.
I RÅ:s cirkulär (RÅC I:122) Riksåklagarens allmänna råd: Målsägande i
brottmål, meddelade den 27 juni 1994, behandlas frågan om personliga
kontakter mellan åklagaren och målsäganden inför huvudförhandling i
målet. Där sägs bl.a. (avsnitt 42.1) att det i de flesta mål inte finns
något behov för målsäganden att ta någon särskild kontakt med åklagaren
inför huvudförhandling och att målsäganden torde ha fått tillräcklig
kunskap om förhandlingens gång m.m., om informationen lämnats under
förundersökningen, men att åklagaren vanligen bör gå med på ett
sammanträffande om målsäganden begär detta under förutsättning att
tjänsten medger det och att ett sammanträffande inte framstår som
meningslöst.
I cirkuläret sägs vidare att svårigheterna för målsäganden att förstå
och acceptera det rättsliga förfarandet kan vara avsevärda när det
gäller t.ex. sexualbrott eller grova våldsbrott där utredningen av
ansvars- och skadeståndsfrågorna medför att målsäganden under
huvudförhandlingen utsätts för press. I sådana mål är det ibland av
värde såväl för målsäganden som för genomförande av förhandlingen att
åklagaren före huvudförhandlingen sammanträffat med målsäganden. För
åklagarens talan kan det också vara av värde att målsäganden förbereds
på de påfrestningar som en huvudförhandling kan innebära. Vid ett sådant
sammanträffande, vid vilket målsägandebiträde eller stödperson lämpligen
kan vara närvarande, kan åklagaren beskriva den kommande förhandlingen
på ett sådant sätt att målsäganden blir klar över vilka för denne
känsliga förhållanden som kan komma att tas upp och vilken typ av frågor
som kan komma att ställas av parter och domstol. Genom en sådan
information kan man undvika att målsäganden onödigtvis skräms eller
skadas vid genomförandet av huvudförhandlingen. I cirkuläret understryks
att åklagaren ständigt måste uppfylla kravet på objektivitet. Åklagaren
bör, för att undvika påståenden om otillbörliga förfaranden, därför om
möjligt se till att personliga sammanträffanden med målsäganden före
förhandling äger rum i närvaro av en tredje person.
Frågor om förbättrad information till målsäganden om det egna ärendet
har tidigare behandlats i riksdagen (se bl.a. bet. 1989/90:JuU5 s. 18
f.).
Andra åtgärder för att stärka brottsoffrens ställning
Samtidigt som Brottsofferfonden och Brottsoffermyndigheten inrättades
beslutade riksdagen om en rad andra åtgärder för att stärka
brottsoffrens ställning i det enskilda fallet (SFS 1994:420-425). Bland
åtgärderna kan nämnas att en målsägandes möjligheter att ha med sig en
stödperson vid förhör och rättegång utökades. Vidare ändrades reglerna
för att målsäganden enklare skall kunna få ut skadestånd som han eller
hon tillerkänts i ett brottmål. Den misstänktes möjligheter att ta del
av uppgifter om målsägandes och vittnens ålder, yrke och bostadsadress
ur förundersökningsprotokoll och andra handlingar som delges honom
begränsades; uppgifter om målsägandes och vittnens ålder, yrke och
bostadsadress skall inte i onödan framgå av handlingar som delges den
tilltalade i mål om allmänt åtal och vittnen skall inför vittnesmålets
avläggande tillfrågas om personuppgifter endast om det behövs.
I departementspromemorian Vittnen och målsägande i domstol (Ds 1995:1)
föreslås en ytterligare begränsning av den misstänktes möjligheter att
få uppgifter om målsäganden via handlingar från rätten på det sättet att
adressen till en målsägande inte heller bör framgå av brottmålsdomen.
Promemorian har remissbehandlats.
Den 1 april 1994 ändrades reglerna om när allmän rättshjälp kan meddelas
i angelägenheter som skall behandlas utomlands (prop. 1993/94:26, bet.
1993/94:JuU12, rskr. 1993/94:124). De dittills gällande reglerna innebar
att allmän rättshjälp i princip inte medgavs i fråga om dem som blivit
utsatta för brott utomlands. En rättssökande som är bosatt i Sverige kan
numera beviljas allmän rättshjälp utan krav på att det finns särskilda
skäl. Förmånerna i utlandsangelägenheter rörande brott för dem som
beviljats rättshjälp har också utvidgats. Reglerna i lagen (1973:137) om
ekonomiskt bistånd till svenska medborgare i utlandet omfattar vidare
numera också dem som i utlandet har blivit utsatta för våldsbrott. Dessa
har rätt att få sådant ekonomiskt bistånd som behövs för att de skall
kunna ta till vara sin rätt.
Den 1 januari 1992 trädde den nya lagstiftningen om rättspsykiatrisk
vård i kraft (prop. 1990/91:58 och 1991/92:59). Reglerna om utevistelse
och utskrivning innebär att skyddaspekterna nu tillgodoses bättre än
tidigare. Åklagare skall medverka i fall som rör personer som bedöms som
farliga och ges möjlighet att överklaga vissa beslut som rör sådana
personer. Målsägande ges också möjlighet till information från sjukhuset
när den dömde ges tillstånd till utevistelse eller skrivs ut.
Riksdagen har nyligen beslutat om ändringar i lagen (1991:1129) om
rättspsykiatrisk vård som innebär att en patient som ges
rättspsykiatrisk vård med särskild utskrivningsprövning endast får
vistas utanför vårdavdelningen men innanför sjukvårdsinrättningens
område (s.k. frigång) om länsrätten har lämnat medgivande till sådan
vistelse (prop. 1994/95:194, bet. 1994/95:SoU23, rskr. 1994/95:382). I
dag gäller att chefsöverläkaren vid sjukvårdsinrättningen avgör sådana
frågor. Ändringarna, som träder i kraft den juli 1995, innebär vidare
att länsrätten vid prövning av om medgivande till frigång skall lämnas
bl.a. skall beakta arten av den brottslighet som ligger till grund för
vården, risken för återfall i brott och säkerhetsförhållandena vid den
aktuella sjukvårdsinrättningen.
Den 1 juli 1994 infördes också en rätt för målsägande att, om han eller
hon har begärt det, bli underrättad i de fall en anhållen eller häktad
person avviker och i de fall en intagen person vistas utanför anstalt,
se 35 § lagen (1974:203) om kriminalvård i anstalt (SFS 1994:422) och 13
c § förundersökningskungörelsen (SFS 1994:429).
Utbildning
Utbildnings- och fortbildningsinsatser samt väl inarbetade rutiner är
viktiga för att polisen skall kunna fullgöra sina uppgifter när det
gäller att ta hand om och ge information till brottsoffren.
Såväl i den grundläggande utbildningen som i olika typer av fortbildning
av polismän ingår frågor som är relaterade till omhändertagande m.m. av
brottsoffer. Under våren 1994 genomfördes på Polishögskolan en
specialutbildning av poliser bl.a. till följd av förslagen om förbättrad
information m.m. till brottsoffer. Kursen avsåg utbildning av
instruktörer som i sin tur skulle utbilda polismännen ute i landet.
Utbildningen omfattade bl.a. frågor om hur polisen på effektivast
möjliga sätt skall förmedla hjälp och ge brottsoffer kunskap om den
hjälp och det stöd som står att få från olika myndigheter och
organisationer. Vidare berördes frågor om regler för besöksförbud och
för förordnande av målsägandebiträde och stödperson, möjligheter till
erhållande av trygghetspaket, identitetsbyte, m.m.
Utbildningsinsatserna på området har fortsatt med nya elever samt med
fortsättnings- och påbyggnadskurser för elever som gått tidigare kurser.
Nya kurser på området planeras för framtiden. I utbildningen vid
Polishögskolan har också ingått kurser som bl.a. syftat till att ge
deltagarna sådana kunskaper att de kunnat ansvara för och medverka vid
startandet av nya brottsofferjourer.
Justitieutskottet har behandlat frågor rörande polisens rutiner m.m.
avseende bl.a. när det gäller att ta hand om och ge information till
brottsoffer, samt utbildning och fortbildning av polismän i dessa frågor
(se bet. 1993/94:JuU25 s. 32 f. med där gjord hänvisning och bet.
1994/95:JuU13 s. 10).
Utbildning och fortbildning är viktigt också för övriga yrkesgrupper
inom rättsväsendet, liksom socialtjänsten och hälso- och sjukvården.
Rikspolisstyrelsen fick i september 1991 i uppdrag att tillsammans med
Socialstyrelsen, Domstolsverket och Riksåklagaren genomföra fortbildning
av berörda yrkesgrupper inom rättsväsendet liksom inom socialtjänsten
samt hälso- och sjukvården. Syftet var att genom ökad kunskap om våldet,
dess effekter och orsaker förbättra stödet till de kvinnor som utsätts
för våldsbrott och få till stånd mer effektiva förundersökningar m.m. på
området. Rikspolisstyrelsen redovisade uppdraget i juli 1993. Av
rapporten framgår att den centrala och regionala utbildningen har
genomförts och att betydligt fler personer än som inledningsvis
uppskattades omfattades av fortbildningen. Kontaktnät som bildades under
utbildningens genomförande väntas bli värdefulla.
Socialstyrelsen har fått medel för att bedriva utvecklingsarbete i syfte
att få fram metoder för ett förbättrat samarbete mellan myndigheter inom
nyss nämnda områden.
Åtgärder med anledning av hot mot målsägande och vittnen
Den som med våld eller hot om våld angriper någon därför att han har
gjort en polisanmälan eller vittnat vid domstol, eller för att hindra
honom från en sådan åtgärd, döms för övergrepp i rättssak till böter
eller fängelse i högst ett år (17 kap. 10 § BrB). Detsamma gäller för
den som med annan gärning, som medför lidande, skada eller olägenhet,
eller med hot om sådan gärning, angriper någon i det syftet. Är brottet
grovt, döms till fängelse lägst sex månader och högst fyra år. Straffet
för övergrepp i rättssak skärptes den 1 juli 1993 (prop. 1992/93:141,
bet. 1992/93:JuUl6, rskr. 1993/94:220, SFS 1993:207).
I departementspromemorian Vittnen och målsägande i domstol (Ds 1995:1)
föreslås bl.a. ändringar i straffskalan för normalgraden av brottet i
skärpande riktning. I promemorian anförs bl.a. att för att upprätthålla
ett starkt och tillförlitligt rättsväsende krävs det att staten med
effektiva medel skapar förutsättningar för sanningsenliga utsagor vid
domstol och skyddar dem som hörs från att utsättas för påtryckningar och
repressalier. Promemorian har remissbehandlats.
Promemorian behandlar även frågan om möjligheten att i vissa fall skydda
målsägande och vittnen genom att låta dem vara anonyma under
rättsprocessen. Några förslag om tillåtande av sådan bevisning läggs
dock av olika skäl inte fram i promemorian (se s. 51 f.).
Frågan om anonymitet för målsägande och vittnen behandlades också i
Våldskommissionens betänkande Våld och brottsoffer (SOU 1990:92 s. 157
ff.). Kommissionen hade bl.a. i uppgift att utreda hur vanligt det var
att parter och vittnen utsätts för våld och hot i anslutning till
förundersökningar och rättegångar. Kommissionens slutsats var att de
problem som finns inte var av den art och omfattning att det finns
anledning att rubba de principer om offentlighet och insyn i
processmaterialet som svensk rättsordning omfattar.
Europadomstolen har i några fall behandlat frågan om det är förenligt
med rätten till en rättvis rättegång enligt artikel 6 i
Europakonventionen att tillåta anonyma vitten som bevisning i en
rättegång (Fallen Kostovski, Serie A, No 166 och Windisch, serie A, No
186). En expertkommitté inom Europarådet arbetar för närvarande med
frågor om hotade vittnen. Kommittén skall undersöka de praktiska och
rättsliga möjligheterna att lösa problemet med övergrepp mot vittnen.
Regeringen och riksdagen behandlade frågan om anonymitet för vittnen i
samband med inrättandet av Brottsoffermyndigheten (prop. 1993/94:143,
bet. 1993/94:JuU25, rskr. 1993/94:320).
Riksåklagaren beslutade den 28 december 1994 att tillsätta en utredning
inom åklagarväsendet för att utreda frågor kring säkerhet och skydd för
målsägande och vittnen. Utredningen skall vara slutförd före juni månads
utgång 1995.
Livvaktsskydd, trygghetspaket m.m.
Regeringen uppdrog år 1992 åt länsstyrelserna i fyra län att under tiden
den 1 juli 1992 till den 30 juni 1993 genomföra försök med livvaktsskydd
för hotade kvinnor. Försöksverksamheten avslutades med en utvärdering
som redovisas i rapporten (RPS Rapport 1993:6) Försöksverksamhet med
livvaktsskydd för hotade kvinnor m.m. - ett regeringsuppdrag.
Verksamheten skall nu fortsätta på permanent basis. Också
Kvinnovåldskommissionen skall enligt sina direktiv inhämta erfarenheter
från verksamheten.
Justitieutskottet har från Rikspolisstyrelsen inhämtat (bet.
1994/95:JuU13 s. 17) att det fåtal personer som begärt livvaktsskydd och
av polisen bedömts vara i behov av livvakt också fått sådan. I
Rikspolisstyrelsens rapport framhålls att livvaktsskydd utgör en stor
påfrestning för den som skyddas. I några fall har kvinnorna avstått från
livvakt efter någon tid och då fått någon annan form av skydd - t.ex.
tårgasspray, pepparspray, olika typer av larm m.m.
Sedan den 1 juli 1992 förekommer vid alla polismyndigheter i landet
utlåning av larm- och skyddsutrustning, s.k. trygghetspaket till kvinnor
och män som är föremål för hot. Avsikten är att envar som är föremål för
hot om våld oberoende av orsak till hoten skall kunna få tillgång till
ett trygghetspaket.
Vid polismyndigheterna i Stockholm, Göteborg, Malmö och Östersund pågår
en försöksverksamhet med pepparspray till våldshotade personer. I dessa
distrikt kan trygghetspaketet utökas med pepparspray om den våldshotade
så begär och behov anses föreligga. Utfallet av försöket skall redovisas
till regeringen den 1 september i år.
Fingerade personuppgifter
Lagen (1991:483) om fingerade personuppgifter trädde i kraft den 1 juli
1991. Enligt lagen får Stockholms tingsrätt medge en person som löper
omedelbar risk att bli utsatt för särskild allvarlig brottslighet att
använda fingerade personuppgifter under högst fem år (s.k.
identitetsbyte). Ansökan om identitetsbyte görs av Rikspolisstyrelsen
eller, om styrelsen inte finner skäl att göra en ansökan, av enskild.
Samtidigt trädde ändrade bestämmelser om folkbokföring i kraft som
innebär att en person genom s.k. kvarskrivning kan behålla sin gamla
adress i folkbokföringen. Detta kan förhindra att uppgifter i folkbok-
föringen används för att leta rätt på personer i syfte att utöva våld,
hot eller trakasserier.
Rikspolisstyrelsen har på regeringens uppdrag utvärderat lagen om
fingerade personuppgifter på grundval av de erfarenheter som vunnits vid
tillämpningen. Uppdraget redovisades i november 1994. I rapporten anges
att ett identitetsbyte är förenat med en rad praktiska svårigheter för
såväl den skyddade som för myndigheter och andra. I rapporten föreslås
bl.a. att en möjlighet till permanent identitetsbyte bör övervägas och
att det bör övervägas att personer som använder fingerade personuppgifter
får hjälp av en enda myndighet - en "kontaktmyndighet" - med de
komplikationer som uppstår p.g.a. identitetsbytet. Rapporten bereds för
närvarande i Finansdepartementet.
Utredningsuppdraget
Allmänna utgångspunkter
Som riksdagen anför har lagstiftningsarbetet på brottsofferområdet och
de genomförda åtgärderna i övrigt och olika utvärderingar av dem nu nått
en sådan omfattning och täcker så många olika områden att det är förenat
med betydande svårigheter att få en samlad överblick över de möjligheter
till stöd och hjälp för brottsoffer som finns och i vilka avseenden det
brister. Det är vidare av stor betydelse, inte minst med hänsyn till det
rådande ekonomiska läget, att åtgärderna sätts in där de verkligen
behövs och att olika åtgärder i möjligaste mån samordnas.
Det lagstiftningsarbete m.m. som den senaste tioårsperioden har pågått
på brottsofferområdet bör därför utvärderas. Utvärderingen skall - som
riksdagen anvisar - innehålla en bred redogörelse för de åtgärder som
har vidtagits på brottsofferområdet, och den skall inriktas på frågan
hur den samlade effekten av de genomförda lagändringarna och de övriga
åtgärderna påverkat situationen för brottsoffren. En viktig fråga är hur
regelsystemet tillämpas på myndighetsnivå, dvs. hur lagändringar m.m.
har fallit ut i praktiken.
Ett viktigt och värdefullt arbete för att förbättra situationen för
människor som drabbas av brott bedrivs också av ideella organisationer,
bl.a. brottsofferjourer och kvinnojourer. Utredaren skall belysa behovet
av en ytterligare utveckling av sådana stödfunktioner, t.ex. i form av
ett system med lekmän som stöd till brottsoffer på liknande sätt som de
s.k. lekmannaövervakare som används inom kriminalvården. Det bör övervägas
om Brottsoffermyndigheten skulle kunna ha en roll i det sammanhanget (se
vidare nedan under rubriken Målsägandebiträden m.m.).
Användningen av Brottsofferfondens medel regleras i förordningen om
brottsofferfond och styrs vidare av vilka ansökningar som kommer in till
Brottsoffermyndigheten. Det är väsentligt att pengarna används där de
behövs bäst. I utredningsuppdraget skall därför ingå att undersöka och
göra en bedömning av användningen av fondens medel.
Det brottsförebyggande arbetet har betydelse för brottsoffrens
situation. Ett framgångsrikt brottsförebyggande arbete minskar risken
för människor att utsättas för brott och bidrar till ökad trygghet. Även
den brottsförebyggande verksamheten bör därför belysas av utredaren,
som bör redovisa vilka åtgärder som har vidtagits och analysera
effekterna av dem ur brottsoffersynpunkt.
Hot mot målsägande och vittnen
När hot mot målsägande och vittnen förekommer är det ett allvarligt
hinder för en fungerande rättskipning. Sådana hot innebär naturligtvis
också en mycket stor påfrestning för dem som utsätts. Möjligheten att
låta vittnen m.fl. vara anonyma i förhållande till den misstänkte eller
tilltalade ses ofta som den bästa lösningen på problemet. Hittills har
en sådan möjlighet dock ansetts inte kunna förenas med principen om en
parts rätt till insyn i processmaterialet.
När Våldskommissionen år 1990 behandlade frågan ansågs problemen - såsom
redovisats ovan - inte vara så omfattande att någon förändring borde
göras. Förhållandena är måhända annorlunda i dag. Utredaren skall därför
undersöka om omfattningen av hot mot vittnen m.fl. har ökat och om någon
förändring har skett när det gäller arten av de hot som förekommer.
Ofta är det så att redan innehållet i de uppgifter som lämnas avslöjar
uppgiftslämnarens identitet. I sådana fall måste det till andra åtgärder
än en rätt till anonymitet för att skydda uppgiftslämnaren, t.ex.
livvaktsskydd eller identitetsbyte. Utredaren skall undersöka i vilken
omfattning de problem som finns skulle kunna lösas med möjligheter till
anonymitet och i vilken omfattning andra åtgärder krävs.
Målsägandebiträden m.m.
Det är nu närmare sju år sedan lagen om målsägandebiträde infördes och
de senaste ändringarna har varit i kraft i drygt ett år.
Lagen infördes för att ge målsägandena bättre hjälp och stöd under
förundersökningen och rättegången, i första hand i mål om sexualbrott
och andra grövre brott med inslag av våld och integritetskränkning, men
även i vissa andra fall.
Det finns skäl att undersöka om stödet till brottsoffren genom
målsägandebiträde fungerar på det sätt som avsågs när lagen infördes och
om de resurser som står till buds används på bästa sätt.
En hel del synpunkter kan anläggas på lagen. Å ena sidan kan den
kritiseras för att den inte ger alla brottsoffer stöd och hjälp. Å andra
sidan kan det hävdas att det i vissa fall inte är nödvändigt att en
målsägande får stöd och hjälp av just en jurist. Stödet i form av ett
målsägandebiträde som det institutet nu är utformat är i det
perspektivet kostsamt utan att den hjälp som tillhandahålls alltid är
den som i första hand behövs.
Lagen om målsägandebiträde utgör en viktig del av de senaste årens
insatser på brottsofferområdet och det ingår givetvis i utredarens
uppdrag att utvärdera den.
Eventuella förslag till förändringar på det här området bör föregås av
en noggrann undersökning av hur lagen har fungerat i praktiken.
Regeringen har i dag gett Domstolsverket i uppdrag att undersöka hur
lagen om målsägandebiträde tillämpas; hur den har fungerat i praktiken
och vilka konsekvenser lagen har haft för kvaliteten på förfarandet vid
förundersökningen och i domstol och vilka konsekvenser den har haft ur
organisatorisk och ekonomisk synpunkt. Uppdraget skall - efter samråd
med utredaren - redovisas senast den 1 juni 1996.
Uppdraget till Domstolsverket tar i första hand sikte på hur lagen om
målsägandebiträde har fungerat i ett tillämparperspektiv, m.a.o. hur
advokater, domare och åklagare ser på lagstiftningen. Uppdraget till
Domstolsverket hindrar därför inte att utredaren påbörjar en
undersökning av hur lagen har fungerat, sett ur målsägandenas synvinkel.
Regeringen kommer att ta ställning till formerna för det fortsatta
arbetet med målsägandebiträdeslagstiftningen när Domstolsverkets
undersökning har redovisats.
Det förslag om vittnesbiträden som har lagts fram i departements-
promemorian Vittnen och målsägande i domstol (Ds 1995:1) har ett nära
samband med lagstiftningen om målsägandebiträde och eventuella
förändringar i den. Dessa frågor bör övervägas i ett sammanhang. Den
fortsatta beredningen i regeringskansliet av förslaget om
vittnesbiträden kommer därför att avvakta, i första hand, resultatet av
Domstolsverkets undersökning.
Bistånd till brottsoffer utomlands
Som nämnts tidigare förbättrades år 1994 möjligheterna för brottsoffer
att få rättsligt bistånd i angelägenheter som behandlas utomlands.
Möjligheten att beviljas allmän rättshjälp utökades och lagen om
ekonomiskt bistånd till svenska medborgare i utlandet omfattar numera
också dem som i utlandet har blivit utsatta för våldsbrott.
Reformen bör utvärderas. Domstolsverket har i uppdraget att undersöka
tillämpningen av lagen om målsägandebiträde också getts i uppdrag att
undersöka i vilken omfattning offer för brott utomlands har beviljats
rättshjälp och kostnaderna för rättshjälpen i de situationerna.
Utrikesdepartementet kommer att undersöka tillämpningen av de nya
bestämmelserna i lagen om ekonomiskt bistånd till svenska medborgare i
utlandet.
Liksom när det gäller lagen om målsägandebiträde ingår det i utredarens
uppdrag att utvärdera de förändringar som har gjorts i fråga om
möjligheten till rättsligt bistånd till brottsoffer i
utlandsangelägenheter. Uppdraget till Domstolsverket och den
undersökning som Utrikesdepartementet skall göra hindrar inte att
utredaren påbörjar en undersökning av hur reformen har fungerat för
brottosoffer utomlands.
Regeringen kommer att på samma sätt som i fråga om lagen om
målsägandebiträde senare ta ställning till formerna för det
fortsatta arbetet.
Besöksförbud
I den studie av besöksförbudslagen som BRÅ nyligen överlämnade till
regeringen anges att mer ingående studier behövs för att några mer
vittgående slutsatser skall kunna dras av lagens effektivitet. Det är
svårt att med hjälp av enbart statistiskt material få en rättvisande
bild av den funktion besöksförbud kan antas fylla. Utredaren skall
undersöka erfarenheterna av lagen ur brottsoffersynpunkt, eventuellt
genom intervjuer med dem som skyddas av besöksförbud och med dem som
meddelas förbud. BRÅ:s studie bör vid det arbetet kunna utgöra ett
underlag.
Övrigt
Utredaren skall lämna de förslag till lagändringar och förändringar i
andra avseenden som utvärderingen kan ge anledning till. Förslagens
kostnadskonsekvenser skall redovisas.
Det statsfinansiella läget innebär att det inte finns utrymme att
genomföra förändringar som innebär ökade kostnader. I den mån förslagen
innebär ökade kostnader skall en finansiering av förslagen anvisas.
Arbetet skall i första hand ta sikte på att finna lösningar som innebär
en omfördelning av resurserna så att de används på det sätt som bäst
främjar brottsoffrens situation.
Uppdragets genomförande
Arbetet med en utvärdering kan beräknas bli tämligen omfattande.
Riksdagen har mot den bakgrunden angett att det kan bli nödvändigt med
en avrapportering till riksdagen, t.ex. i nästa års budgetproposition.
Riksdagen har också angett att frågan om det brottsförebyggande arbetets
betydelse för brottsoffrens situation eventuellt bör belysas i en
särskild rapport.
Uppdraget skall redovisas senast den 1 september 1997. Utredaren skall
senast den 1 mars 1996 lämna en översiktlig redovisning till regeringen
om resultatet av det dittills utförda arbetet. Om utredaren anser det
lämpligt kan någon eller några delar av uppdraget redovisas i ett eller
flera delbetänkanden.
Utredaren bör under arbetet samråda med de myndigheter vars intressen
berörs av utvärderingen och de åtgärder som föreslås.
För utredningsarbetet gäller regeringens direktiv till samtliga
kommittéer och särskilda utredare angående redovisning av
regionalpolitiska konsekvenser (dir. 1992:50), om att pröva offentliga
åtaganden (dir 1994:23) samt om att redovisa jämställdhetspolitiska
konsekvenser (dir. 1994:124).