Post 1 av 1 träffar
Föregående
·
Nästa
Ny datalag m.m., Dir. 1995:91
Departement: Justitiedepartementet
Beslut: 1995-06-15
Dir. 1995:91
Beslut vid regeringssammanträde den 15 juni 1995
Sammanfattning av uppdraget
En parlamentariskt sammansatt kommitté tillkallas med uppgift att
analysera på vilket sätt ett kommande EG-direktiv om skydd för
personuppgifter skall införlivas i svensk lagstiftning samt lägga fram
förslag till en ny lag på området.
Kommittén skall också föreslå de ändringar i tryckfrihetsförordningens
bestämmelser om allmänna handlingars offentlighet som är motiverade för
att grundlagsregleringen skall vara anpassad till den nya tekniken och
terminologin på området.
Bakgrund
Datalagen (1973:289) syftar till att skydda den enskilde mot
otillbörligt intrång i den personliga integriteten till följd av att
personuppgifter registreras med hjälp av automatisk databehandling
(ADB). Datainspektionen har till uppgift att pröva ansökningar om
tillstånd och utöva tillsyn enligt datalagen.
Lagen kom till år 1973 och var den första lagen i världen av denna typ
med nationell räckvidd. Sedan dess har utvecklingen inom
informationstekniken (IT) medfört en alltmer ökande datoranvändning i
samhället. Detta har bl.a. lett till att många europeiska länder infört
någon form av speciallagstiftning till skydd för den personliga
integriteten.
Datalagens grundläggande drag är oförändrade trots att det nu är över
tjugo år sedan den tillkom. Lagen får därför i dag såväl
innehållsmässigt som till sin lagtekniska utformning anses vara
föråldrad.
Utvecklingstakten inom informationstekniken har sedan datalagens
tillkomst varit i det närmaste explosionsartad. ADB-tekniken har kommit
att användas på de flesta områden och den har fått en allt större
betydelse för samhällsutvecklingen. Ett exempel på teknikens nya
landvinningar är den kraftigt ökade användningen av globala datanätverk,
t.ex. Internet, som lett till tidigare oförutsedda möjligheter att
snabbt och billigt överföra information från en dator till en annan via
telenätet. Utvecklingen har också medfört att olika medier används i en
kedja, exempelvis satelliter, faxar, telefoner, datorer och papper.
Likaså har s.k. multimedia fått ett vidgat utrymme.
Denna utveckling leder till att personuppgifter registreras,
kommuniceras, bearbetas, lagras osv. i en ständigt ökande takt.
Utvecklingen medför också ökade risker för att den enskildes personliga
integritet kränks.
Redan vid datalagens tillkomst förutsattes att den skulle ses över inom
en snar framtid. Så har också skett i olika etapper. Den senaste
utredningen på området, Datalagsutredningen, lade fram sitt
slutbetänkande En ny datalag (SOU 1993:10) i februari 1993.
Jämsides med Datalagsutredningens arbete pågick inom EG ett arbete med
att ta fram ett direktiv om skydd för personuppgifter. Något direktiv
fanns inte när Datalagsutredningen presenterade sitt slutbetänkande.
Detta var en av orsakerna till att regeringen i proposition 1993/94:116
Normgivningsfrågor på dataskyddsområdet, m.m. gjorde bedömningen att
utarbetandet av en ny datalag borde anstå till dess det fanns ett
slutligt ställningstagande av EU:s medlemsländer till ett
direktivförslag.
EU:s ministerråd har den 20 februari 1995 antagit en gemensam ståndpunkt
i fråga om ett förslag till ett direktiv om skyddet för enskilda
personer med avseende på behandlingen av personuppgifter och om det fria
flödet av sådana uppgifter, det s.k. dataskyddsdirektivet, och ett
slutligt ställningstagande till förslaget till direktiv förväntas under
innevarande år. Det finns därför inte längre skäl att vänta med att
inleda det angelägna arbetet med en ny lagstiftning på området.
Förslaget till dataskyddsdirektiv
Syftet med direktivförslaget är att skapa en gemensam, hög nivå på
integritetsskyddet för att därigenom möjliggöra ett fritt flöde av
personuppgifter medlemsländerna emellan. Medlemsstaterna får inom den
ram som ges i direktivet närmare precisera villkoren för när behandling
av personuppgifter får förekomma. Dessa preciseringar får dock inte
hindra det fria flödet av personuppgifter inom unionen.
I förslaget har man strävat efter flexibla lösningar som lämnar utrymme
för medlemsstaterna att införliva direktivet på ett sätt som är
förenligt med den nationella lagstiftningstraditionen på området och som
tar hänsyn till att integritetsskyddet varierar från ett land till ett
annat.
I arbetet med direktivet har Sverige agerat hårt för att få till stånd
sådana lösningar att direktivet inte står i motsättning till den svenska
offentlighetsprincipen och annan grundlagsreglering. De svenska
ansträngningarna på detta område har varit framgångsrika. Det finns i
den gemensamma ståndpunkten inte någon bestämmelse som står i strid med
en tillämpning av den svenska offentlighetsprincipen. För att undanröja
alla eventuella oklarheter vid tolkningen av direktivets förenlighet med
offentlighetsprincipen, har på svenskt initiativ tagits in en klausul i
förslagets ingress som gör det möjligt att ta hänsyn till
offentlighetsprincipen när direktivets bestämmelser införlivas i
nationell rätt.
Huvuddragen i direktivförslaget är följande.
Direktivet är tillämpligt på all behandling av personuppgifter och
således också på manuella register, dock endast på sådana manuella
register som är sökbara utifrån särskilda kriterier. Direktivet är inte
tillämpligt på sådan behandling av personuppgifter som faller utanför
gemenskapsrätten (t.ex. den som gäller allmän säkerhet, statens säkerhet
eller statens verksamhet på straffrättens område) och inte heller på
register för personligt bruk. Behandling av personuppgifter för
journalistiska, konstnärliga och litterära ändamål undantas från
direktivets materiella bestämmelser.
Personuppgifter får samlas in endast för särskilda, uttryckligt angivna
och berättigade ändamål och uppgifterna får inte senare användas på ett
sätt som är oförenligt med ursprungsändamålet.
Personuppgifter får behandlas endast när samtycke lämnats, när det är
nödvändigt för att fullgöra ett avtal i vilket den registrerade är part,
när det finns en i författning reglerad förpliktelse att behandling av
uppgifterna skall ske, när det är nödvändigt för att skydda den
enskildes grundläggande intressen, när det är nödvändigt att utföra en
arbetsuppgift i det allmännas intresse eller slutligen, om det i övrigt
skett en intresseavvägning som resulterat i att behandling av
personuppgifter skall få ske.
Känsliga uppgifter (ras, religion, politisk åsikt, facklig tillhörighet,
hälsotillstånd etc.) får inte behandlas. Dock gäller vissa undantag,
bl.a. vid den enskildes uttryckliga samtycke, för ideella föreningars
medlemsregister, för hälso- och sjukvårdens administration och vid
författningsreglerad skyldighet.
Medlemsstaterna skall bestämma på vilka villkor personnummer får
behandlas.
När personuppgifter samlas in skall de registrerade informeras om bl.a.
vem som är registeransvarig och vad uppgifterna skall användas till.
All behandling av personuppgifter skall enligt huvudregeln anmälas till
en tillsynsmyndighet. Medlemsstaten kan dock genom bransch- och
sektorsreglering eller motsvarande från anmälningsskyldigheten undanta
sådan behandling av personuppgifter som inte kränker enskildas fri- och
rättigheter.
Behandling av personuppgifter som innebär särskilda integritetsrisker
får inte förekomma utan att tillsynsmyndigheten först givit tillstånd
till detta.
Den registrerade skall ha rätt att få sina rättigheter enligt den
nationella lagen prövade av tillsynsmyndigheten och domstol.
Överföring av personuppgifter till ett tredje land får i princip endast
ske om det mottagande landet har en acceptabel skyddsnivå.
Tillsynsmyndigheten skall vara ett oberoende organ. Den skall ha
undersökningsbefogenheter och befogenheter att effektivt ingripa mot
otillåten behandling av personuppgifter.
Medlemsstaterna skall införliva direktivet i nationell rätt inom tre år.
För de automatiska register som redan finns är föreskrivet en
övergångsperiod på ytterligare tre år. För redan existerande manuella
register är övergångsperioden utsträckt till, som längst, tolv år.
Handlingsbegreppet m.m.
En fråga som är av central betydelse för lagstiftningen på IT-området är
tryckfrihetsförordningens (TF) bestämmelser om allmänna handlingars
offentlighet (2 kap.).
Till främjande av ett fritt meningsutbyte och en allsidig upplysning
skall, enligt 2 kap. 1 § TF, varje svensk medborgare ha rätt att ta del
av allmänna handlingar. Rätten att ta del av allmänna handlingar får
begränsas endast om det är påkallat med hänsyn till vissa särskilt i TF
angivna intressen, t.ex. rikets säkerhet, intresset att förebygga eller
beivra brott, skyddet för enskilds personliga eller ekonomiska
förhållanden. Begränsning av rätten att ta del av allmänna handlingar
skall anges noga i en särskild lag, sekretesslagen (1980:100), eller i
en annan lag som sekretesslagen hänvisar till. Sekretesslagen innehåller
också bestämmelser om bl.a. registrering och hemligstämpling av allmänna
handlingar (15 kap.). Sekretesslagen utgör tillsammans med datalagen en
viktig del av integritetsskyddet i Sverige inom den offentliga sektorn.
Rätten att ta del av allmänna handlingar utgör grunden för det
offentliga arkivväsendet. I arkivlagen (1990:782), som innehåller
grundläggande föreskrifter om arkiv hos såväl statliga som kommunala
myndigheter, finns bestämmelser om vad som ingår i en myndighets arkiv
samt om vård och gallring av arkiv.
Rätten att ta del av material hos myndigheterna har från början gällt
"handlingar". Med detta begrepp har ursprungligen avsetts
pappersdokument. Genom 1949 års TF klargjordes att det också omfattade
kartor, ritningar och bilder. År 1974 infördes nya bestämmelser i TF som
slog fast att i princip samma regler som gällde för handlingar av
traditionell typ skulle tillämpas på tekniska upptagningar inklusive
ADB-upptagningar. Med upptagning för ADB skulle avses en uppgift som är
fixerad på någon form av datamedium och som antingen finns i eller kan
matas in i en datamaskin. I begreppet upptagning för ADB skulle också
ligga att informationen var läsbar endast med ADB-teknik (prop.
1973:33). Den 1 januari 1978 fick TF:s regler om allmänna handlingars
offentlighet en helt ny lydelse. I sak innebar den nya lydelsen dock
inte någon större förändring.
Data- och offentlighetskommittén, DOK (Ju 1984:06) tillkallades år 1984
för att utreda användningen av personnummer i samhället. Kommittén fick
genom tilläggsdirektiv (dir. 1984:48) i uppdrag att också utreda de
problem som ansågs vara förenade med offentlighetsprincipens tillämpning
på upptagningar för automatisk databehandling (ADB). Kommittén skulle
särskilt överväga åtgärder för att stärka offentlighetsprincipen när det
gällde dess egentliga syfte att ge medborgarna möjligheter till kontroll
och insyn i myndigheternas verksamhet.
Kommittén avlämnade i december 1988 sitt slutbetänkande
Integritetsskyddet i informationssamhället 5 (SOU 1988:64), där
offentlighetsprincipens tillämpning på upptagningar för ADB behandlades.
I proposition 1990/91:60 om offentlighet, integritet och ADB lämnade
härefter regeringen förslag som syftade till att stärka
offentlighetsprincipen i fråga om ADB-upptagningar. I propositionen
föreslogs vissa ändringar i tryckfrihetsförordningen. Departementschefen
delade DOK:s uppfattning att svårigheterna med ADB-upptagningar i den
praktiska tillämpningen av offentlighetsprincipen inte bör lösas genom
någon genomgripande ändring av de grundläggande bestämmelserna i 2 kap.
TF. Oavsett vilka begrepp man använder sig av kommer sannolikt samma
problem att kvarstå från offentlighetssynpunkt. Nya begrepp skulle
enligt departementschefen tvärtom skapa fler problem än de skulle lösa.
Departementschefens slutsats var att det inte fanns skäl att ändra
begreppsapparaten i TF i fråga om ADB-upptagningar. Förslagen antogs av
riksdagen (bet. 1990/91:KU11, rskr. 1990/91:160, bet. 1991/92:KU2, rskr.
1991/92:3).
I januari 1995 publicerades LEXIT, en rapport som är resultatet av ett
utredningsarbete för vilket Datainspektionen ansvarat. I rapporten
redovisas rättsliga hinder från rent verksamhetsmässiga utgångspunkter
för en rationell IT-användning i förvaltningen. Där förordas bl.a. att
datalagen skall ersättas av en teknikoberoende, mer generellt utformad
integritetsskyddslagstiftning. Vidare påpekas att begreppet handling är
svårt att applicera i en medievärld där bild, text och ljud förenas samt
att arkivlagstiftningen blir allt svårare att tillämpa på grund av
nuvarande handlingsbegrepp.
Uppdraget
Datalagstiftning
Enligt 2 kap. 3 § andra stycket regeringsformen skall varje medborgare i
den utsträckning som närmare anges i lag skyddas mot att hans personliga
integritet kränks genom att uppgifter om honom registreras med hjälp av
ADB.
Den nuvarande datalagen får mot bakgrund av utvecklingen på området
anses vara såväl innehållsmässigt som till sin lagtekniska utformning
föråldrad. Behovet av en total revision av datalagen är därför stort.
I och med att EU-rådet har antagit en gemensam ståndpunkt i fråga om
direktivet om skydd för personuppgifter har den tidigare osäkerheten om
den slutliga utformningen av direktivet till stor del undanröjts. Det
föreligger därmed inte längre något hinder för det fortsatta arbetet
med att revidera datalagen.
En kommitté skall därför tillkallas för att ta fram en ny lagstiftning
på området. Utgångspunkten för kommitténs arbete skall vara att
tillförsäkra den enskilde ett fullgott integritetsskydd i IT-samhället.
Intresset av ett starkt integritetsskydd får dock inte hämma
användningen av ny teknik i samhällsutvecklingen och får inte heller
försvåra behandling av personuppgifter för forsknings- eller
statistikändamål.
Ett dataskyddsdirektiv innebär inte att man skall anta en gemensam lag
för hela EU. Ett direktiv är endast bindande i fråga om det resultat som
skall uppnås och överlämnar åt medlemsstaterna att själva välja form och
metod för detta. Dataskyddsdirektivet utgör därför en ram inom vilken
medlemsländerna genom nationell lagstiftning skall införliva de
principer som fastställs i direktivet. Medlemsländerna får själva
bestämma i vilken utsträckning de vill utnyttja den spännvidd som kan
finnas i de olika bestämmelserna.
Kommittén skall i sitt arbete utgå från hur en svensk lagstiftning bör
utformas med beaktande av utvecklingen på området och de i sammanhanget
långvariga erfarenheter vi har av den nuvarande datalagen. Utifrån denna
utgångspunkt skall kommittén analysera på vilket sätt en sådan
framtidsanpassad och modern lagstiftning kan göras förenlig med vad som
anges i EG-direktivet.
Kommittén skall i sitt arbete bl.a. beakta utvecklingen på IT-området
samt även den fortsatta utveckling som kan överblickas. Kommittén skall
utgå från att en kommande lag skall vara teknikoberoende.
Datalagsutredningens slutbetänkande En ny datalag (SOU 1993:10), som
till stor del bygger på EG-kommissionens förslag till direktiv från
oktober 1992 kan, tillsammans med remissynpunkterna på betänkandet,
utgöra ett värdefullt underlag i utredningens arbete.
Allmänna handlingars offentlighet
Till främjande av ett fritt meningsutbyte och en allsidig upplysning
skall varje svensk medborgare ha rätt att ta del av allmänna handlingar.
Detta är ett uttryck för offentlighetsprincipen. Genom denna skall
rättssäkerheten, effektiviteten i förvaltningen och effektiviteten i
folkstyret garanteras. Offentlighetsprincipen ger medborgarna möjlighet
till kontroll och insyn i myndigheternas verksamhet. Offentlighets-
principen är en viktig del i det svenska rättssystemet. Reglerna i TF om
allmänna handlingars offentlighet skall ses över med hänsyn till
utvecklingen på IT-området. Syftet med översynen är inte att förändra
offentlighetsprincipen utan att överväga hur den skall kunna tillämpas
under nya tekniska förutsättningar. Lagstiftningen måste vara anpassad
till dagens förhållanden, och om möjligt även till framtidens. Den skall
utformas så oberoende som möjligt av tekniska begrepp och termer.
Allmänhetens tillgång till information skall vara oberoende av vilket
sätt myndigheterna valt för att registrera denna information.
Kommittén skall särskilt överväga om begreppet handling i TF är
ändamålsenligt eller om det bör ersättas. Utgångspunkten har tidigare
varit att information hos en myndighet i princip alltid har funnits på
"papper" och att med handling (konventionell handling) förståtts t.ex.
ett pappersdokument. Med den utveckling som ägt rum har med handling
också kommit att förstås tekniska upptagningar inklusive ADB-upptagningar.
Med den nya tekniken blir anknytningen till ett pappersdokument inte
längre självklar.
Varje sammanställning av sakligt sammanhängande uppgifter som en
myndighet kan göra med hjälp av tillgängliga program är att anse som en
handling hos myndigheten. Förutsättningen är endast att
sammanställningen skall kunna göras med rutinbetonade åtgärder. Därmed
avses att det skall vara fråga om en begränsad arbetsinsats och utan
nämnvärda kostnader. De konstellationer av uppgifter som kan göras
tillgängliga på detta sätt brukar benämnas potentiella handlingar. En
sådan handling är också att betrakta som allmän, under förutsättning att
den förvaras hos myndigheten och är inkommen till eller upprättad hos
myndigheten. En annan fråga som på nytt kan behöva analyseras utifrån
utvecklingen mot globala nätverk är innebörden av den s.k.
biblioteksregeln i 2 kap. 11 § andra stycket TF.
En anpassning av bestämmelserna som reglerar allmänna handlingars
offentlighet till nya tekniska förutsättningar skall således göras och
förslag till grundlagsändringar läggas fram. En förändring av TF:s
grundbegrepp eller rent av införandet av en ny begreppsapparat kan bli
aktuell. Kommittén skall även redovisa hur dess förslag påverkar
reglerna om arkiv.
Övrigt
Kommittén skall ha stor frihet att ta upp de ytterligare frågor som den
finner behöver övervägas inom ramen för uppdraget.
Regeringen tillsatte i maj 1994 en utredning med uppgift att utarbeta
sådana förslag till rättslig reglering som kan behövas i samband med
inrättandet av s.k. elektroniska anslagstavlor och för användningen av
elektroniska dokument inom både förvaltningen och näringslivet (dir.
1994:42). Utredningsarbetet skall vara avslutat senast den 1 november
1995.
I september 1994 tillsatte regeringen en utredning om nya medier och
grundlagarna m.m. (dir. 1994:104, tilläggsdirektiv dir. 1995:14).
Kommittén har bl.a. till uppgift att analysera hur
tryckfrihetsförordningen och yttrandefrihetsgrundlagen skall tillämpas
på nya medier som används vid förmedling av yttranden och annan
information till allmänheten. Mot bakgrund av den analysen skall
utredningen undersöka frågan om ett grundlagsskydd för moderna medier
som nu inte har ett sådant skydd. Utredningsarbetet skall enligt
direktiven vara avslutat vid utgången av 1996.
Kommittén bör hålla sig informerad om resultatet av dessa utredningars
arbete och vid behov samverka med dem. Kommittén skall samråda med
kommissionen för att främja en bred användning av informationsteknik
(IT-kommissionen) som har i uppdrag att belysa olika rättsliga frågor
inom det området.
För kommittén gäller regeringens direktiv att pröva offentliga åtaganden
(dir. 1994:23), att redovisa de regionalpolitiska konsekvenserna av
framlagda förslag (dir. 1992:50) och att redovisa jämställdhetspolitiska
konsekvenser (dir.1994:124). Kommittén skall bevaka den internationella
utvecklingen på området.
Utredningsarbetet skall vara avslutat senast den 31 mars 1997.