Post 1 av 1 träffar
Föregående
·
Nästa
Tilläggsdirektiv till Plan- och byggutredningen (M 1992:03), Dir. 1995:90
Departement: Miljö- och naturresursdepartementet
Beslut: 1995-05-24
Dir. 1995:90
Beslut vid regeringssammanträde den 24 maj 1995
Sammanfattning av uppdraget
Plan- och byggutredningen (M 1992:03) får genom tilläggsdirektiv i
uppdrag att utveckla och komplettera tidigare förslag om bl.a.
regleringen i detaljplan enligt plan- och bygglagen (1987:10) samt att
se över lagen (1970:244) om allmänna vatten- och avloppsanläggningar,
m.m.
Utredningen skall vad gäller plan- och bygglagen
- undersöka möjligheterna att stärka sambanden mellan den kommunala
översiktliga planeringen och detaljplaneringen, särskilt med hänsyn till
ökade miljökrav,
- analysera behovet av ytterligare reglering i detaljplan och
tillämpningen av det s.k. detaljplanekravet samt
- utvärdera ersättningssystemet enligt plan- och bygglagen.
Utredningen skall i fråga om va-lagen särskilt
- pröva kommunens skyldighet att ordna vatten- och avlopp,
- undersöka möjligheterna att bättre samordna kommunens ansvar med den
enskilde fastighetsägarens i syfte att i ökad omfattning få till stånd
ett bättre resursutnyttjande och lokala kretsloppsanpassade lösningar,
- granska principerna för avgifter, taxa och redovisning,
- överväga möjligheterna att anpassa avgifter och taxa till miljö- och
naturresursförhållanden.
Därutöver gäller den förra regeringens tilläggsdirektiv från juni 1994
till Plan- och byggutredningen (dir. 1994:65) angående översyn av
lagstiftningen om plangenomförande.
Bakgrund
Den förra regeringen beslutade den 26 november 1992 att en särskild
utredare skulle tillkallas med uppdrag att se över plan- och bygglagen
(1987:10), m.m. I uppgiften ingick bl.a. att lämna sådana förslag som
tillgodoser kraven på större miljöhänsyn, stärkt medborgarinflytande,
avreglering och förenklad lagstiftning (dir. 1992:104, dir. 1993:122 och
dir. 1994:65). Utredningen antog namnet Plan- och byggutredningen
(M 1992:03).
Plan- och byggutredningen överlämnade i oktober 1993 delbetänkandet
Anpassad kontroll av byggandet (SOU 1993:94). På grundval av betänkandet
lämnade den förra regeringen till riksdagen förslag till ändringar i
plan- och bygglagen beträffande främst systemet för tillsyn och
kontroll, en ny lag om tekniska egenskapskrav på byggnadsverk m.m. och
vissa följdändringar i annan lagstiftning. Förslagen antogs av riksdagen
i juni 1994 (prop. 1993/94:178, bet. 1993/94:BoU18, rskr. 1993/94:372).
Beslutet innebär relativt omfattande förändringar i systemet för tillsyn
och kontroll. Beslutade ändringar träder i kraft den 1 juli 1995 (prop.
1994/95:106, bet. 1994/95:BoU8, rskr. 1994/95:91).
I mars 1994 överlämnade utredningen sitt andra delbetänkande Miljö och
fysisk planering (SOU 1994:36). Det tredje delbetänkandet Överprövning
av beslut i plan- och byggärenden (SOU 1994:134) överlämnades i oktober
1994. Betänkandena har remissbehandlats och flertalet av förslagen i
betänkandet Miljö och fysisk planering behandlas i regeringens
proposition 1994/95:230 om kommunal översiktsplanering enligt plan- och
bygglagen, m.m.
Det fortsatta utredningsarbetet
Plan- och bygglagstiftningen intar en central plats i det regelsystem
som anger förutsättningarna för samhällsbyggandet. Den nuvarande plan-
och bygglagen, PBL, tillkom år 1987 efter ett mycket omfattande
utredningsarbete. Trots detta framstod det redan från början som
oundvikligt att förändringar skulle behöva aktualiseras med hänsyn dels
till erfarenheter av lagstiftningens praktiska tillämpning, dels till
nya förutsättningar och krav. Det kan gälla lagstiftningens förmåga att
hantera problem som tidigare inte kunde förutses, nya erfarenheter som
vinns och framväxten av ett successivt förbättrat kunskapsunderlag. Det
kan också gälla en förändrad syn på bl.a. ansvarsfördelning och
inflytande i planering och byggande. Sålunda läggs i dag stor vikt vid
miljöfrågorna, inte minst värnet av natur- och kulturmiljön, men också
vid samhällsekonomiska bedömningar. Onödiga regler och formkrav skall
rensas ut och åtgärder så långt möjligt vidtas för att förenkla för
såväl kommuner som företag och enskilda.
Det är regeringens avsikt att det fortsatta utredningsarbetet skall
bedrivas i huvudsak med den inriktning som har angetts i tidigare
direktiv. Under såväl remiss- som riksdagsbehandlingen har visserligen
kritik riktats mot framför allt att utredningen etappindelats på ett
olyckligt sätt, vilket lett till att överblicken försvårats och
lagstiftningsarbetet blivit splittrat. Regeringen har så långt möjligt
tagit fasta på den kritik som har framförts. Regeringen gör emellertid
den bedömningen att det inte nu finns förutsättningar för mer omfattande
förändringar i utredningsarbetet. Det innebär att de tilläggsdirektiv
(dir. 1994:65) som den förra regeringen beslutade om i juni 1994 och som
rör en översyn av lagstiftningen om plangenomförande i allt väsentligt
skall gälla för Plan- och byggutredningens arbete.
I det följande redovisas vissa ytterligare utgångspunkter för det
fortsatta utredningsarbetet.
Ökade krav på hänsyn till miljön
Förändringar av mark- och vattenanvändningen är en komplicerad process
där många olika intressen ofta ställs mot varandra och måste vägas
samman. Det är därför angeläget att reglerna om planering och byggande
utformas så att en tillfredsställande avvägning mellan olika intressen
kan garanteras. Det är också viktigt - inte minst från
effektivitetssynpunkt - att de materiella mål eller regler som ställs
upp är konsekventa och logiska samt att konsekvenserna av ett visst
handlande kan överblickas och förutses - det må gälla stat, kommun
eller enskilda. Besluten får ofta långsiktiga konsekvenser och berör
inte bara dem som råkar vara parter i inskränkt mening utan direkt eller
indirekt många medborgare. Därför finns det anledning att betona
demokrati-, miljö- och hälsofrågor samt långsiktiga samhällsekonomiska
aspekter på formerna för och det materiella innehållet i den fysiska
planeringen.
Miljöfrågorna har fått allt större betydelse under senare år. Den år
1993 beslutade ändringen i PBL, som innebär att det i lagens
portalparagraf (1 kap. 1 § ) införts en bestämmelse om att planläggning
skall främja en långsiktigt hållbar livsmiljö, kan enligt regeringens
mening ses som ett första steg i en miljöanpassning av plan- och
bygglagstiftningen. I sammanhanget bör också framhållas regeringens
förslag till ändringar i PBL i proposition 1994/95:230 om kommunal
översiktsplanering enligt plan- och bygglagen, m.m. Regeringens förslag
ger uttryck för den ökade vikt som måste fästas vid att framtidens
byggande liksom mark- och vattenanvändningen i övrigt skall ske i former
som tryggar en hållbar utveckling. I dag finns det också mycket som
tyder på att såväl staten och kommunerna som enskilda aktörer kommer att
verka för en sådan utveckling. Varje sektors ansvar för miljön är en av
de bärande principerna i den pågående miljöanpassningen av vårt
samhälle. Sammantaget ger sålunda redan beslutade och föreslagna
ändringar uttryck för en ökad ambitionsnivå från samhällets sida när det
gäller att anpassa användningen av mark och vatten till de krav miljön
ställer.
Trots detta kan det enligt regeringens mening finnas anledning att
överväga ytterligare åtgärder för att säkerställa att miljöhänsyn
beaktas i fysisk planering och byggande.
Reglering i detaljplan
I den förra regeringens direktiv till Plan- och byggutredningen
framhålls det önskvärda i att bebyggelsen - städer och tätorter - får en
så allsidig sammansättning som möjligt. Utredningens uppdrag har varit
att överväga om en mindre detaljerad reglering kan underlätta en friare
etablering av verksamheter och en blandning av boende och olika
verksamheter. Utredningen har också haft i uppdrag att komma med förslag
i fråga om en så långt möjligt konkurrensneutral behandling av handel
med livsmedel m.m. i detaljplaneringen.
I sammanhanget finns anledning att särskilt uppmärksamma möjligheterna
att i detaljplan reglera handeln med livsmedel. I propositionen
1991/92:51 om en ny småföretagspolitik föreslog den förra regeringen en
ändring i PBL i syfte att stimulera konkurrensen genom bl.a. friare
etableringsmöjligheter för handeln, i synnerhet livsmedelshandeln.
Förslaget innebar att 1 kap. 5 § PBL skulle kompletteras med en
bestämmelse av innebörden att kommunen i sin planering skall främja
näringsfrihet och effektiv konkurrens.
Bostadsutskottet delade regeringens principiella inställning men
föreslog att en lagändring i stället skulle göras i 5 kap. 7 § PBL
(bet. 1991/92:BoU10). Den av riksdagen antagna ändringen innebär att ett
nytt andra stycke togs in i 5 kap. 7 § PBL med innebörden att
bestämmelser i detaljplan om byggnaders användning inte får utformas så
att en effektiv konkurrens motverkas. Lagändringen innebär att
kommunerna inte längre har möjlighet att i detaljplan precisera
handelsändamålet till en viss form av handel. Möjligheten att i
detaljplan särskilt reglera detaljhandel med livsmedel och detaljhandel
med skrymmande varor finns därmed inte kvar. Bättre möjligheter till
konkurrens skulle uppnås härigenom och en övergång mellan olika former
av handel underlättas. Ändringen berörde inte möjligheten att bedriva
partihandel inom område för industriändamål.
Plan- och byggutredningen har haft i uppdrag att också överväga frågor
om handel med livsmedel i äldre detaljplaner. Utredningens förslag att
begränsa verkan av gällande planbestämmelser har bemötts negativt av
flertalet remissinstanser.
Slutligen har i uppdraget ingått att bedöma när det s.k.
detaljplanekravet skall kunna hävdas. Detaljplanekravet är primärt ett
statligt krav på kommunerna. Det kan emellertid av kommunen också
åberopas för att vägra bygglov med hänvisning till att åtgärden måste
prövas genom detaljplan. Den enskilde kan dock inte tvinga fram
planläggning. Plan- och byggutredningens förslag att begränsa kommunens
möjlighet att åberopa kravet på detaljplan kritiseras starkt av
flertalet remissinstanser.
Regeringen anser därför att de förslag som lämnats av utredningen i
denna del inte bör ligga till grund för lagstiftning. Dessa frågor bör
övervägas ytterligare.
Utredningen har samtidigt på ett förtjänstfullt sätt redovisat de
fördelar som finns att hämta om tyngdpunkten i den kommunala fysiska
planeringen förskjuts till den översiktliga nivån. Det är enligt
regeringens mening angeläget att de bedömningar som görs på den mer
övergripande nivån också får genomslag genom successiva preciseringar
via detaljplaneläggning fram till beslut om bygglov. Sambanden mellan
detaljplaneringen och den översiktliga planeringen förtjänar därför
fortsatt uppmärksamhet i utredningsarbetet.
I sammanhanget bör uppmärksammas den genomförandeinriktade synen på
detaljplanerna som präglar PBL jämfört med den äldre
byggnadslagstiftningen. En detaljplan omfattar dessutom numera vanligen
ett mycket begränsat område och planerna skräddarsys många gånger för
ett enstaka mindre byggprojekt. Detta beror ofta på att PBL lämnar
mycket litet utrymme för avvikelser från redan gällande planer. Det
finns därför skäl att se över tillämpningen av bestämmelserna om mindre
avvikelser från plan och om användningen av enkelt planförfarande.
Ersättningssystemet i PBL
Plan- och byggutredningen har vidare haft i uppgift att överväga hur
hänsynen till kulturmiljön kan ges en starkare ställning. I uppgiften
ingick att utvärdera hur PBL:s regler om ersättning till fastighetsägare
har tillämpats och vilka effekter de har fått. Utredningen har i sitt
betänkande Miljö och fysisk planering föreslagit flera ändringar i PBL i
syfte att förenkla ersättningsreglerna i samband med bl.a.
skyddsbestämmelser och rivningsförbud. Innan förenklingar av
ersättningssystemet görs är det viktigt att de sammantagna ekonomiska
konsekvenserna - och konsekvenserna för kulturmiljövården - som
eventuella förändringar för med sig redovisas. En fortsatt analys av
ersättningssystemet är därför påkallad. Därvid bör också konsekvenserna
av den ändring som skett i 2 kap. 18 § regeringsformen beaktas.
Sammantaget anser regeringen att ovan redovisade förhållanden utgör
tillräckliga skäl för en förnyad översyn av regleringen i detaljplan
m.m. Översynen kan lämpligen göras i anslutning till Plan- och
byggutredningens fjärde etapp om plangenomförande.
Vatten och avlopp
Den förra regeringens direktiv till utredningen omfattar i viss
utsträckning också vatten- och avloppsfrågor i samband med
plangenomförande (dir. 1994:65). Dessa frågor regleras i stor
utsträckning utanför plan- och bygglagstiftningen. I lagen (1970:244) om
allmänna vatten- och avloppsanläggningar (va-lagen) regleras sålunda
tillkomst och brukande av allmänna va-anläggningar. Frågor om utsläpp av
avloppsvatten behandlas i andra författningar, t.ex. hälsoskyddslagen
(1982:1080) och miljöskyddslagen (1969:387).
En arbetsgrupp under Civildepartementet har i en rapport den 2 maj 1994
lämnat förslag till ny va-lag. Rapporten har varit föremål för en
begränsad remissbehandling. Med anledning av de förslag som lämnats i
rapporten och med beaktande av bl.a. den kritik som Vattenöverdomstolen
och Statens va-nämnd lämnat i sina remissvar finns det anledning att
särskilt uppmärksamma följande.
Kommunens skyldighet att ordna en allmän va-anläggning grundas på
hänsynen till hälsoskyddet. Denna utgångspunkt kan i dag anses väl
begränsad, eftersom de krav som numera ställs på omhändertagande av
avloppsvatten även är grundade på hänsynen till miljön och på intresset
av en god resurshushållning. Från kommunalt håll har hävdats att
skyldigheten i andra avseenden är alltför omfattande. Bland annat anses
att det uttryckliga kravet om en allmän va-anläggning kan medföra att
kommunen är förhindrad att välja andra mer lokalt anpassade lösningar,
även när sådana lösningar skulle vara mer effektiva. Vidare framförs
från kommunalt håll att fastighetsägarens rätt att ansluta sig till och
bruka en allmän va-anläggning är alltför omfattande och därigenom
motverkar rationella va-lösningar.
Frågan om kommunens ansvar är av väsentlig betydelse både för kommuner
och fastighetsägare. En ändrad kommunal skyldighet förutsätter därför en
noggrann avvägning mellan båda parternas intressen och då måste även
beaktas säkerställandet av skyddet för hälsan och miljön m.m.
I samband med regeringens prövning av detaljplaner har under senare år
uppmärksammats situationer där kommunens skyldighet att ordna en allmän
va-anläggning inte aktualiserats trots att annan form av gemensam
vatten- och avloppslösning inte varit säkerställd. Till en viss del kan
detta bero på svårigheter att finansiera utbyggnaden av anläggningen. En
viktig bidragande orsak kan också vara brister i samordningen mellan
va-lagen och annan lagstiftning som reglerar tillkomsten av gemensamma
va-anläggningar, t.ex. anläggningslagen (1973:1149).
Flera av va-lagens bemyndiganden ger va-anläggningens huvudman rätt att
utfärda normer, t.ex. bestämmelser om anläggningens brukande samt om
avgifter och taxor. Normgivningsmakt kan enligt 8 kap. 11 §
regeringsformen överlåtas åt förvaltningsmyndighet eller kommun. Enligt
va-lagen kan emellertid även en enskild person vara huvudman. Det kan
därför ifrågasättas om va-lagens bemyndiganden är alltför allmänt
hållna.
Huvudmannen får inte ta ut högre avgifter än vad som behövs för att
täcka nödvändiga kostnader för utförande, drift och underhåll av
anläggningen, den s.k. självkostnadsprincipen. Vad som skall anses som
självkostnader kan i flera avseenden göras till föremål för diskussion.
Genom den praxis som utbildats hos Statens va-nämnd och hos överprövande
domstolar har många frågor visserligen fått en principiell lösning.
Emellertid finns det med hänsyn till frågornas komplicerade art och
deras ökade betydelse ändå anledning att se över frågan om vilka
kostnader som bör kunna utgöra underlag för beräkningen av
självkostnaden. I detta sammanhang bör särskilt belysas behandlingen av
kostnader för miljövårdande verksamhet. Uppmärksammas bör även
effekterna vid försäljning av en allmän va-anläggning.
Avgiftsuttaget skall fördelas mellan fastigheterna efter skälig och
rättvis grund. Denna fördelningsprincip rymmer en social kostnadsregel.
Avgiftsuttaget grundas därmed på fastighetens nytta av va-anläggningen.
De relativt små möjligheter som ges att differentiera avgifter kan ge en
oönskad fördelning av anläggnings- och driftskostnaderna inom vissa
områden, bl.a. områden med en stor andel fritidsbebyggelse. En lösning
på problemet kan vara att tillåta en mer fri avgiftssättning.
Monopolsituationen inom va-området gör dock att huvudmannen inte kan
tillåtas att helt fritt få fördela uttaget av avgifter. Fördelningen av
avgifterna förutsätter avvägningar mellan brukarnas olika intressen och
huvudmannens intressen.
För att det skall vara möjligt att bedöma om avgiftsuttaget är korrekt
måste bl.a. redovisningen hålla sådan standard att den kan tjäna som
underlag för en beräkning av nödvändiga kostnader för verksamheten. Det
är tveksamt om gällande regler tillförsäkrar en sådan
redovisningsstandard. I praxis har det också visat sig att
redovisningsstandarden varierar kraftigt.
Regeringens slutsats av det redovisade är att det finns ett behov av att
se över lagstiftningen om allmänna vatten- och avloppsanläggningar. Mot
bakgrund av va-frågornas samband med den kommunala planeringen är det
lämpligt att uppdraget att se över lagstiftningen lämnas till Plan- och
byggutredningen.
Uppdraget
Allt större vikt har kommit att läggas vid att plan- och
bygglagstiftningen skall ge bättre stöd för att hävda miljökrav och en i
övrigt lämplig samhällsutveckling. I prop. 1994/95:230 redovisar
regeringen sin syn på hur ökad miljöhänsyn skall komma till uttryck i
den fysiska planeringen enligt PBL. Regeringens utgångspunkt är att den
fysiska planeringen skall ses som en integrerad del av en samlad
miljöpolitik. Den kommunala översiktsplaneringens roll betonas. Vissa
allmänna intressen som skall beaktas i planeringen, bl.a. natur- och
kulturmiljöintressen, ges ökad tyngd. Vidare föreslås att 2 kap. 2 § PBL
formuleras om så att det framgår att planläggning skall främja en
ändamålsenlig struktur av bebyggelse, grönområden, kommunikationsleder
och andra anläggningar samt att en från social synpunkt god livsmiljö,
goda miljöförhållanden och en god hushållning med mark- och
vattenområden samt med energi och med råvaror främjas.
Sambandet med den översiktliga planeringen
Plan- och byggutredningen skall mot den bakgrunden undersöka hur dagens
regleringsmöjligheter har utnyttjats och ytterligare överväga bl.a.
behovet av och förutsättningarna för att reglera olika frågor genom
detaljplan. Det övergripande syftet skall vara att de miljökrav som gör
sig alltmer gällande också skall kunna hävdas på ett effektivt sätt på
alla nivåer i den fysiska planeringen. I detta ligger också att
planmässiga överväganden, dvs. hur bebyggelsen lämpligen skall
utvecklas, måste ges större tyngd.
Plan- och byggutredningen skall också undersöka möjligheterna att stärka
sambanden mellan den översiktliga planeringen och detaljplanering med
hänsyn till ökade miljökrav. Utgångspunkten bör vara att kommunens
ställningstaganden i översiktsplan också skall kunna säkerställas genom
bestämmelser i detaljplan eller genom områdesbestämmelser.
Detaljplanekravet
Det är angeläget att kravet på detaljplaneläggning som form för beslut
upprätthålls med hänsyn till miljökraven och till behovet av planmässiga
bedömningar, men också med hänsyn till de möjligheter till påverkan från
berörda intressenter som detaljplaneprocessen ger. Regeringen anser
därför att det även fortsättningsvis skall vara möjligt för en kommun
att på sakliga grunder hävda behovet av detaljplaneläggning och att det
måste ankomma på kommunerna att avgöra i vilken ordning detaljplaner
skall utarbetas. Däremot finns det skäl att ytterligare se över de
villkor som skall gälla för att kravet skall kunna åberopas mot enskilda
för att förhindra att en från allmän synpunkt olämplig bebyggelse kommer
till stånd. Plan- och byggutredningen skall i det sammanhanget överväga
om bestämmelserna i 2 kap. PBL, om vilka allmänna intressen som skall
beaktas vid planläggning och lokalisering av bebyggelse, kan behöva
förtydligas och kompletteras.
Reglering i detaljplan
Detaljplaner är ett instrument framför allt för utbyggnaden av städer
och andra tätorter. Som tidigare framgått är det väsentligt att
miljöhänsyn präglar detaljplaneringen. Betydelsen av att minska
funktionsuppdelningen i våra städer har också framhållits, om det inte
är nödvändigt från miljö- och hälsoskyddssynpunkt. En bättre blandning
av verksamheter - och därmed också en mer stimulerande och socialt
livfull miljö samt minskade transportbehov - bör främjas. Därför är det
också angeläget att detaljplanerna utformas så att de ger utrymme för en
blandning av boende och sådana verksamheter som är förenliga därmed.
Utredningen skall belysa i vad mån den fysiska planeringen enligt PBL
bättre kan medverka till en god livsmiljö. I sammanhanget bör också
problemen med segregation i boendet uppmärksammas.
Mot den bakgrunden bör utredningen analysera redan vidtagna lagändringar
och de förslag i fråga om detaljplan som lämnats i delbetänkandet Miljö
och fysisk planering. Därvid bör bl.a. studeras om den inskränkning av
kommunernas möjligheter att närmare precisera detaljhandeln i planer,
som riksdagen beslutade om våren 1992, har fått negativa eller positiva
effekter i fråga om kommuninnevånarnas tillgång till dagligvaror och
service. Även varudistributionens miljöpåverkan behöver undersökas
närmare. Möjligheterna att begränsa trafikarbetet och
varudistributionens miljöpåverkan, utan att för den skull
tillgängligheten till varor och service begränsas, bör ingå i analysen.
I sammanhanget måste vikten av en effektiv konkurrens inom handeln
betonas. En effektiv konkurrens är en viktig konsumentpolitisk fråga.
Det får alltså inte komma i fråga att vissa kommersiella intressen
främjas i den fysiska planeringen på bekostnad av andra. Plan- och
byggutredningen skall, mot bakgrund av en sådan analys och med hänsyn
till bl.a. varudistributionens miljöpåverkan, överväga vilka
bestämmelser rörande verksamheter av olika slag som lämpligen bör få
regleras i detaljplan (5 kap. 7 § PBL).
I fråga om möjligheterna att motverka segregation och främja mer
attraktiva stads- och boendemiljöer bör utredningen samråda med
Utredningen om översyn av bostadspolitiken (N 1995:01) och med
Utredningen om levnadsvillkor i storstadsområden (S 1995:01).
Samråd bör också ske med Miljöbalksutredningen (M 1993:04).
Ersättningssystemet
Plan- och byggutredningens förslag om ersättningsbestämmelserna i PBL
behöver analyseras och övervägas närmare.
Förenklingar av ersättningssystemet förutsätter att de sammantagna
ekonomiska konsekvenserna av ändringarna redovisas. Plan- och
byggutredningen skall i det fortsatta arbetet undersöka om tidigare
redovisade förslag till förenklingar av ersättningssystemet medför
minskade eller ökade ersättningsanspråk på kommunerna.
Utredningen skall även utvärdera hur PBL:s bestämmelser om ersättning
har tillämpats i praktiken i kommunerna, bl.a. när det gäller
ersättningarnas storlek och vilka intrång som ersatts samt i hur stor
utsträckning frågor rörande kulturmiljöhänsyn fallit när
ersättningsanspråk framställts. Mot den bakgrunden skall utredningen
göra en fördjupad analys av ersättningssystemet i PBL och lämna de
förslag som kan föranledas av den. Även förhållandena inom EU bör
undersökas. Utredningen bör samråda med Kulturarvsutredningen (Ku 1994:09).
Va-lagen
Det övergripande målet för en översyn av va-lagen skall vara att skapa
förutsättningar för att tillhandahålla dricksvatten och omhänderta
avloppsvatten på ett sätt som innebär en effektiv hushållning med
samhällets resurser samt att hälso- och miljöskyddskrav tillgodoses.
Kommunen har det huvudsakliga ansvaret för hälso- och miljöfrågor inom
kommunen. Skyldigheten att ordna allmänna va-anläggningar gäller dock
endast på grund av hänsyn till hälsoskyddet. Utredningen skall därför
mera allmänt belysa omfattningen av den kommunala skyldigheten att
ordna, eller på annat sätt medverka till, sådana anläggningar och då
särskilt effekterna av att den skyldigheten aktualiseras även med hänsyn
till miljöskyddet och intresset av en god resurshushållning. I
sammanhanget bör också uppmärksammas om reglerna för att bestämma och
ändra en va-anläggnings verksamhetsområde är ändamålsenliga. Vidare
skall utredningen lämna förslag som belyser möjligheten att samordna
kommunens ansvar med den enskilda fastighetsägarens ansvar att ordna
enskilda va-anläggningar.
De grundläggande principerna om taxa, avgifter och redovisning som
angivits i arbetsgruppens ovan nämnda rapport med förslag till en ny va-lag
skall, med beaktande av remisskritiken, utgöra utgångspunkter för
utredningens fortsatta arbete. I fråga om avgifter skall utredningen
uppmärksamma frågan om vad som kan anses som en nödvändig kostnad.
Vidare skall utredningen undersöka förutsättningarna för att relatera
avgifterna till även miljö- och naturresursfaktorer. Utredningen skall
i den sistnämnda frågan samråda med Kommittén för en ökad
miljörelatering av skattesystemet (Fi 1994:04).
Med beaktande av såväl huvudmannens som brukarens intressen skall
utredningen se över bestämmelserna om betalning av avgifter och om
preskription.
Utredningen skall göra en bedömning av om va-lagens
normgivningsbemyndiganden står i överensstämmelse med regeringsformen
och lämna förslag till eventuellt nödvändiga författningsändringar.
Utredningen skall vidare undersöka behovet av skilda prövningsvägar för
olika beslut enligt va-lagen samt även det författningsenliga stödet att
meddela föreskrifter om bl.a. va-installationer.
Därutöver skall utredningen lämna förslag som främjar sådana nya
tekniska lösningar för omhändertagande av avloppsvatten som står i
samklang med naturens kretslopp samt i övrigt lämna förslag som
tillgodoser det övergripande målet för en översyn av va-lagen.
Vindkraft
Det är angeläget att utnyttja de goda förutsättningar som finns i
landet för vindkraft. Regering och riksdag har uttalat att de närmare
förutsättningarna för lokalisering av storskalig vindkraft får bedömas i
kommunernas fysiska planering (prop. 1990/91:90, bet. 1990/91:NU40,
rskr. 1990/91:373 och 374).
Plan- och byggutredningen skall se över hur vindkraften bör hanteras i
den kommunala planeringen med beaktande av motstående intressen som
t.ex. kulturmiljö-, naturvårds- eller landskapsbildsvärden. Utredningen
bör i detta sammanhang särskilt se över om det är lämpligt med
tidsbegränsade bygglov för vindkraftverk och se över formerna för
samverkan mellan berörda fastigheter i samband med utbyggnad av
vindkraftverk.
Tidsplan, arbetsformer m.m.
Enligt tidigare direktiv (dir. 1994:65) skall utredningsarbetet
redovisas den 1 oktober 1995. Med hänsyn till omfattningen av det nya
uppdraget behöver tiden utsträckas. Det är dock angeläget att arbetet
kan bedrivas skyndsamt. Utredningen bör därför senast den 1 juli 1996
redovisa resultatet av sitt arbete.
Beträffande arbetsformer m.m. hänvisas i tillämpliga delar till tidigare
direktiv, främst dir. 1994:65. För arbetet gäller dessutom regeringens
direktiv till samtliga kommittéer och utredare om att redovisa
regionalpolitiska konsekvenser (dir. 1992:50), att pröva offentliga
åtaganden (dir. 1994:23) och att redovisa jämställdhetspolitiska
konsekvenser (dir. 1994:124).