Post 1 av 1 träffar
Föregående
·
Nästa
Huvudmannaskapet för fastighetsbildning m.m., Dir. 1995:9
Departement: Miljö- och naturresursdepartementet
Beslut: 1995-01-19
Dir. 1995:9
Beslut vid regeringssammanträde den 19 januari 1995
Sammanfattning av uppdraget
En särskild utredare tillkallas med uppdrag att bereda frågan om
huvudmannaskapet för fastighetsbildning och att lämna förslag till en på
rättssäkerhet grundad, ändamålsenlig och väl fungerande organisation för
fastighetsbildning och fastighetsregistrering. Sambandet mellan
fastighetsbildning och angränsande statlig och kommunal verksamhet skall
härvid beaktas och sakägarnas behov av och tillgång till lokal service m.m.
uppmärksammas.
Bakgrund
Den nuvarande lantmäteriorganisationen grundar sig i första hand på beslut av
riksdagen år 1970 (prop. 1970:188, bet. 1970:SU208, rskr. 1970:423). Den då
aktuella organisationsöversynen föranleddes bl.a. av tillkomsten av en ny
fastighetsbildningslag (prop. 1969:128, bet. 1969:3LU35, rskr. 1969:189).
Genom den nya fastighetsbildningslagen (1970:988), som trädde i kraft den 1
januari 1972 och som ersatte lagen (1926:326) om delning av jord å landet och
lagen (1917:269) om fastighetsbildning i stad, infördes en enhetlig reglering
av fastighetsbildningen för stad och land. Fastighetsbildningslagen
utformades på ett sådant sätt att det lämnades öppet i vad mån
fastighetsbildning och fastighetsregistrering skall handhas av statliga eller
kommunala organ.
Enligt riksdagsbeslutet skall det för fastighetsbildningen finnas dels en
basorganisation som bygger på en distriktsindelning av hela landet med en
förrättningsenhet för varje distrikt, dels specialenheter för vissa särskilda
förrättningstyper, bl.a. jord- och skogsbruksförrättningar. För att
tillgodose intresset av en god samverkan med bl.a. myndigheter verksamma inom
plan- och byggnadsväsendet skall specialenheter också kunna inrättas för
tätortsutveckling.
För genomförandet av den nya fastighetsbildningsorganisationen förutsattes
fortsatt utredning med utgångspunkt i de lokala förhållandena. På grundval av
sådan utredning beslutade Kungl. Maj:t den 26 februari 1971 att landet skulle
delas in i 87 statliga lantmäteridistrikt med ett distriktskontor i varje.
Vidare skulle 29 statliga specialenheter inrättas för sådan
fastighetsbildningsverksamhet som sammanhänger med jordbrukets och
skogsbrukets rationalisering. För fastighetsbildningsverksamhet som rör
utvecklingen av tätbebyggelse skulle dessutom specialenheter inrättas inom 42
kommuner. Verksamhetsområdena för dessa enheter skulle i 14 fall utgöras av
hela kommunens område. I övriga fall begränsades verksamhetsområdena till del
av kommunen. Förandet av fastighetsregistret skulle ske enligt Kungl. Maj:ts
beslut i varje särskilt fall.
Med bl.a. dessa utgångspunkter fattade riksdagen därefter (prop. 1971:58,
bet. 1971:CU15, rskr. 1971:102) beslut om en särskild lag (1971:133) om
kommunal fastighetsbildningsmyndighet och fastighetsregistermyndighet.
Den år 1971 beslutade organisationen har i huvudsak bibehållits oförändrad
fram till nu.
Ny organisation för lantmäteri- och fastighetsdataverksamheten m.m.
Riksdagen har i juni 1994 beslutat (prop. 1993/94:214, bet. 1993/94:BoU19,
rskr. 1993/94:375) om en ny organisation för lantmäteri- och
fastighetsdataverksamheten m.m. Beslutet innebär bl.a. att överlantmätar-,
fastighetsbildnings- och fastighetsregistermyndigheter förs samman till en ny
regional lantmäterimyndighet med länet som verksamhetsområde.
I propositionen anges att frågan om huvudmannaskapet för fastighetsbildningen
bör bli föremål för ytterligare beredning. Härvid framhålls bl.a. att
rättssäkerheten bör utgöra grunden för en reformerad organisation och att den
myndighet som handhar fastighetsbildning så långt möjligt bör vara obunden av
andra statliga eller kommunala intressen. Alla möjligheter till förenklingar
bör tas till vara. Vidare uttalas att fastighetsbildningsorganisationen bör
vara decentraliserad.
Även riksdagsbeslutet innebär att frågan om huvudmannaskapet för
fastighetsbildningen skall beredas vidare. Bostadsutskottet anslöt sig i
denna del i allt väsentligt till regeringens uppfattning om riktlinjer för
den fortsatta beredningen. Även om rättssäkerhetsaspekterna bör utgöra
grunden för de fortsatta övervägandena måste emellertid, enligt utskottet,
även andra förhållanden vägas in vid den fortsatta beredningen. Det innebär
bl.a. att sambandet mellan fastighetsbildning och angränsande statlig och
kommunal verksamhet bör beaktas. Dessutom måste sakägarnas behov av och
tillgång till lokal service m.m. uppmärksammas. Utskottet anger vidare att en
viktig del i det fortsatta beredningsarbetet blir att skapa en väl fungerande
och över tiden stabil framtida organisation för fastighetsbildningen. För att
detta skall vara möjligt krävs att nuvarande intressemotsättningar i
möjligaste mån överbryggas, vilket i sin tur förutsätter att den nya
organisationen upplevs som ändamålsenlig. Utskottet uttalade också att den
fortsatta beredningen bör ges en så bred förankring som möjligt genom att den
sker i former som ger utrymme för insyn och inflytande från politiska och
andra berörda intressen.
Uppdraget
Med utgångspunkt i de riktlinjer och uttalanden som angivits ovan har ett
beredningsarbete inletts under hösten 1994 inom regeringskansliet och
innefattat bl.a. överläggningar med Statens lantmäteriverk och Svenska
kommunförbundet. Detta arbete skall nu fullföljas i en form som svarar mot
vad Bostadsutskottet uttalat. En särskild utredare skall därför i samråd med
bl.a. riks- och kommunalpolitiska företrädare slutföra beredningen av frågan
om huvudmannaskapet för fastighetsbildningen. Utredaren skall utgå från vad
Bostadsutskottet uttalat vid sin behandling av frågan.
Utredaren skall lämna förslag till en på rättssäkerhet grundad, ändamålsenlig
och väl fungerande organisation för fastighetsbildning och
fastighetsregistrering. För att enskilda inte skall riskera rättsförluster är
det av särskild vikt att en förrättningsman är obunden av andra intressen. I
detta sammanhang måste bl.a. de fall där en kommun är sakägare uppmärksammas.
Utredaren skall pröva olika lösningar för att tillgodose kravet att
opartiskheten i myndighetsutövningen inte skall kunna ifrågasättas.
Utredaren skall med sina förslag sträva efter att åstadkomma ett så gynnsamt
samarbetsklimat som möjligt mellan staten och kommunerna inom hela
lantmäterisektorn. Det är också nödvändigt att sambandet mellan
fastighetsbildning och angränsande statlig och kommunal verksamhet beaktas
och att sakägarnas behov av och tillgång till lokal service m.m.
uppmärksammas.
Utredaren skall vidare redovisa en tidsplan för genomförandet av förslagna
åtgärder.
Arbetets genomförande, tidsplan m.m.
Berörda personalorganisationer skall hållas informerade om beredningsarbetet
samt ges tillfälle att framföra synpunkter.
Utredaren skall samråda med den särskilde utredare som har tillkallats för
att förbereda genomförandet av en ny organisation för lantmäteri- och
fastighetsdataverksamheten m.m. (M 1994:04) samt med plan- och
byggutredningen (M 1992:03).
För arbetet gäller regeringens direktiv till samtliga kommittéer och
särskilda utredare om att redovisa regionalpolitiska konsekvenser (dir.
1992:50), att pröva offentliga åtaganden (dir. 1994:23) samt att redovisa
jämställdhetspolitiska konsekvenser (dir. 1994:124).
Utredaren skall redovisa sina förslag senast den 1 maj 1995.