Post 1 av 1 träffar
Föregående
·
Nästa
Översyn av kalkningsverksamheten för sjöar och vattendrag, Dir. 1995:87
Departement: Miljö- och naturresursdepartementet
Beslut: 1995-06-01
Dir. 1995:87
Beslut vid regeringssammanträde den 1 juni 1995
Sammanfattning av uppdraget
En särskild utredare tillkallas med uppgift att se över
kalkningsverksamheten för sjöar och vattendrag.
Bakgrund
Den storskaliga kalkningen av sjöar och vattendrag i Sverige har pågått
sedan mitten av 1970-talet. År 1982 utfärdades förordningen (1982:840)
om statsbidrag till kalkning av sjöar och vattendrag. Sedan dess har
sammanlagt ungefär 1,5 miljarder kronor lämnats som statligt stöd till
verksamheten. Under budgetåret 1994/95 anslogs cirka 200 miljoner kronor
till kalkningsverksamheten. Årligen kalkas mer än 6 000 sjöar och över 6
000 km vattendrag i hela Sverige med över 200 000 ton kalk.
Genom dessa insatser motverkas skador som annars uppstår av de
försurande ämnen som faller ned över Sverige. Försurningen av mark och
vatten är ett av de mest allvarliga och tydliga miljöproblemen i Sverige
och i dag överskrids den kritiska belastningen för hela Sveriges
territorium, och särskilt mycket i södra Sverige. Den största andelen av
nedfallet av försurande ämnen har sitt ursprung i andra europeiska
länder.
Kalkningen har tidigare analyserats såväl ur biologisk som ekonomisk
synvinkel. Regeringen beslutade den 13 maj 1993 om ett uppdrag att
utarbeta alternativa förslag till finansiering av kalkningsverksamheten
och om en översyn av länsstyrelsernas rutiner vid beslut om
kalkningsbidrag (dir.1993:59).
Uppdragen redovisades i delbetänkandet Finansiering av
kalkningsverksamhet (Ds 1993:07) och i betänkandet Morot och piska för
bättre miljö (SOU 1993:118). Där lämnades förslag till hur
kalkningsprogrammets kostnader kunde täckas inom ramen för de olika
skatter och avgifter som redan i dag betalas av dem som släpper ut
försurande ämnen inom Sverige samt förslag till förändringar av
kalkningsverksamhetens administration.
Statens naturvårdsverk har vidare belyst hur målstyrning och
resultatuppföljning fungerat mellan verket och länsstyrelserna
(M94/4218/4). Naturvårdsverket följer också upp och vidareutvecklar
åtgärder för samordning och effektivisering av kalkningsverksamheten.
Genom det nya svavelprotokollet (se prop. 1994/95:119) kommer
internationella minskningar av svavelutsläppen på sikt att minska det
försurade nedfallet över Sverige. Ett nytt protokoll om utsläpp av
kväveoxider är också under förhandling.
Med hänsyn till att kalkningsverksamheten befinner sig i en fortsatt
förändringsprocess, att nya internationella avtal om luftföroreningar
slutits och att statens utgifter måste minskas har regeringen i 1995 års
budgetproposition (prop. 1994/95:100 bil. 15) aviserat en översyn av
kalkningsverksamheten för sjöar och vattendrag. Ytterligare en faktor
som föranleder en ny översyn av kalkningen är det svenska medlemskapet i
Europeiska unionen.
Uppdraget
Utredaren skall genom översynen av kalkningsverksamheten belysa följande
frågor.
Utredaren skall med hänsyn till de hittills vunna erfarenheterna bedöma
och föreslå en lämplig nivå på kalkningen för att långsiktigt bevara den
biologiska mångfalden och bibehålla förutsättningarna för utnyttjandet
av naturresurserna. Bedömningen bör gälla perioden 1995 - 2005.
Med utgångspunkt från detta skall utredaren vidare beräkna en rimlig
kostnadsnivå för de statliga bidragen till kalkningsverksamheten och
föreslå medelstilldelning på årlig basis. En sådan beräkning bör sträcka
sig fram till år 2005.
De effektiviseringsåtgärder som pågår inom den administrativa delen av
kalkningsverksamheten bör även kompletteras med en analys av marknaden
för kalkningstjänster och kalkningsverksamhetens organisation. Det kan
röra sig om upphandling av transporter, inköp av kalk, miljöanalyser,
samordning mellan länsstyrelserna och indelning i större regionala
upphandlingsområden etc. Utredaren skall analysera om vinster kan uppnås
genom en omorganisation och genom större konkurrens dels inom landet,
dels från företag i andra länder, och om så är fallet föreslå lämpliga
åtgärder för att effektivisera marknaden och organisationen kring
kalkningsverksamheten.
Utredaren skall utifrån miljömässiga kriterier göra en geografisk
prioriteringslista för kalkningsinsatser. En sådan prioriteringslista
skall utgöra grunden för en miljökonsekvensbeskrivning av olika nivåer
på medelstilldelning och kunna ligga till grund för anslagstilldelningen
av statsbidrag.
Finansieringsmöjligheter i anslutning till det svenska medlemskapet i
Europeiska unionen skall undersökas, särskilt de regionala
stödprogrammen. I det sammanhanget skall utredaren även beakta behovet
av att finansiera storskalig kalkning av skogsmarker.
Slutligen skall utredaren genomföra en värdering av den samhälleliga
nyttan av kalkningsinsatserna. En sådan värdering skall förutom den
direkta nyttan i form av skapade arbetstillfällen i glesbygd m.m. även
innehålla bedömningar av värdet för t.ex. återskapade
sportfiskemöjligheter, bevarad biologisk mångfald och andra positiva
effekter av kalkningen. Utredaren bör även i anslutning till detta
föreslå möjliga avgifter kopplade till betalningsviljan för sådana
värden.
Utredaren skall under arbetets gång samråda med berörda myndigheter.
Arbetets genomförande, tidsplan m.m.
För arbetet gäller regeringens direktiv till samtliga kommittéer och
särskilda utredare om att redovisa regionalpolitiska konsekvenser (dir.
1992:50), att pröva offentliga åtaganden (dir. 1994:23) samt att
redovisa jämställdhetspolitiska konsekvenser (dir. 1994:124).
Utredaren skall redovisa sitt uppdrag senast den 31 november 1995.