Post 1 av 1 träffar
Föregående
·
Nästa
Översyn av vissa rörelse- och tillsynsregler på bankområdet m.m., Dir. 1995:86
Departement: Finansdepartementet
Beslut: 1995-06-01
Dir. 1995:86
Beslut vid regeringssammanträde 1995-06-01
Sammanfattning av uppdraget
En kommitté skall utreda behovet av ändringar i det regelverk som styr
framför allt bankers och andra kreditinstituts verksamhet, men även
andra institut på det finansiella området, t.ex. värdepappersbolag och
försäkringsbolag. Kommittén skall även utreda behovet av ändringar i
tillsynens innehåll och inriktning på detta område. Om det är lämpligt
skall kommittén föreslå ändringar av regelverket.
Kommittén skall
- överväga behovet av ändrade regler för hantering av ekonomiska risker
och för intern kontroll i banker, kreditmarknadsbolag och
värdepappersbolag,
- överväga behovet av ändrade regler för beslutsdelegation och besluts-
fattande inom instituten, innefattande arbetet inom styrelse och
ledning,
- analysera de mål som bör styra tillsynsverksamheten, värdera hur
angelägna olika tillsynsuppgifter är samt bedöma hur riktlinjerna för
verksamheten skall läggas fast,
- överväga vissa frågor om revisorernas roll,
- överväga behovet av ändrade regler för Finansinspektionens ingripanden
och sanktioner,
- överväga behovet av särskilda regler för situationer då ett enskilt
kreditinstitut har finansiella svårigheter, samt
- analysera det nuvarande straffrättsliga systemets sätt att verka på
området och överväga reformer.
Bakgrund
De svenska bankernas finansiella situation försvagades allvarligt i sam-
band med att den långvariga högkonjunkturen bröts mot slutet av 1980-talet.
Den svenska ekonomin gick in i en osedvanligt djup lågkonjunktur
med fallande tillgångspriser och stigande realräntor. Tidigare
överhettning med starka inslag av prisspekulation på fastighetsmarknaden
hade lett till långsiktigt ohållbara prisstegringar. Avregleringar av
kreditmarknaden ledde i det rådande ekonomiska klimatet till en kraftig
utlåningsexpansion och jakt på marknadsandelar. Kreditgivningen kom i
många fall att ske på alltför lösa grunder. När prisbubblan på
fastighetsmarknaden sprack och konjunkturläget allvarligt försvagades,
tvingades först ett antal finansbolag och senare banker att redovisa så
stora kreditförluster att staten i syfte att säkra stabiliteten i
betalningssystemet såg sig tvungen att göra ett temporärt åtagande om
stöd till bankerna och vissa andra kreditinstitut.
Den finansiella kris som drabbade i synnerhet bankerna i början av
1990-talet ger anledning till en översyn av statens system för kontroll av
dessa.
Även försäkringsområdet har berörts av den finansiella krisen. I början
av 1990-talet försattes ett par kreditförsäkringsbolag i konkurs. Även
andra bolag drabbades av stora förluster inom området för kreditförsäkring.
Det senaste decenniets utveckling på kreditmarknaden har präglats av
avvecklingen av kvantitativa regleringar. Kreditregleringarna avskaffades
gradvis under mitten och slutet av 1980-talet. Detta ändrade radikalt
arbetsvillkoren för bankerna. Vidare togs hinder för utländsk konkurrens
bort. Från att ha verkat på en marknad som närmast kan beskrivas som
skyddad arbetar bankerna nu på en friare och mer konkurrensutsatt marknad.
Även om de regler som ger ramarna för bankernas verksamhet
(rörelsereglerna) i viss mån förändrades under samma period skedde det
knappast i lika hög grad som villkoren för verksamheten. Även detta
förhållande bidrar till behovet av en översyn av vissa regler.
Kreditmarknadsbolagens och värdepappersbolagens förhållanden är intimt
förknippade med villkoren för bankernas verksamhet. Regleringen av dessa
institut stämmer i viktiga avseenden överens med vad som gäller för
bankerna. Regelverket bör därför ses över i samband med översynen av
regelverket för bankerna. Motsvarande gäller i vissa avseenden
försäkringsområdet.
Tillsynsmyndighetens arbetsvillkor har också förändrats. Under de
senaste två decennierna har nya uppgifter förts till tillsynsmyndig-
heten. Detta i kombination med den snabba utvecklingen av
produkter och institutens användning av ny teknik har ställt krav på
förändringar i tillsynens utövande och inriktning. De nämnda föränd-
ringarna, i kombination med i det närmaste oförändrade resurser fram
till slutet av 1980-talet, fick till följd att de traditionella och
grundläggande tillsynsverksamheterna fick mindre utrymme.
Bankinspektionen, som tidigare ansvarade för tillsynen av bankerna och
motsvarigheterna till dagens kreditmarknadsbolag, slogs den 1 juli 1991
samman med Försäkringsinspektionen till Finansinspektionen. Ett arbete
pågår för närvarande inom Finansinspektionen för att förändra verksam-
hetens inriktning. Den nybildade myndigheten har genomgått flera
organisationsförändringar. Genom en omorganisation den 1 april 1994 har
inspektionen specialiserat verksamheten för att uppnå en effektivare
tillsyn. Speciella enheter för finansiell analys och för operativ tillsyn
har skapats. Tillsynen har ändrats från att tidigare ha varit
institutsinriktad till att bli funktionsinriktad. Tonvikten har allt mer
lagts på institutens risktagande.
Ett led i förändringsarbetet har varit att utveckla former för tillsyn
av institutens interna styrning, information och kontroll. Till ledning
för instituten har inspektionen utfärdat allmänna råd om styrning,
intern information och intern kontroll inom kredit- och värdepappers-
institut samt försäkringsbolag. I anslutning till arbetet med de
allmänna råden har inspektionen skrivit till regeringen och hemställt
att en lagreglering med motsvarande inriktning övervägs. Det fortsatta
förändringsarbetet inom inspektionen inriktas nu på de risker som finns
i instituten, såsom kreditrisker, marknadsrisker, motpartsrisker etc.
Inom ramen för de medel som Finansinspektionen tilldelas genom den
sedvanliga budgetprocessen har den tämligen fria händer att själv bestämma
hur resurserna skall användas. I viss mån styrs Finansinspektionens
verksamhet och prioriteringar av anvisningar i regleringsbrev och
särskilda uppdrag.
Tidigare utredningsarbete
Omfattande lärdomar om hur banksystemet och tillsynen fungerat har dragits,
dels i arbetet med krishanteringen, dels genom efterföljande
utredningar av olika slag.
Statens finansiella stöd till bankerna har främst hanterats av
Bankstödsnämnden (jfr regeringens skrivelse 1993/94:61). Under detta
arbete har mycket omfattande undersökningar av de stödsökande bankerna
vidtagits. På senare tid har statens ägande av Nordbanken och Gota Bank
utövats genom Bankstödsnämnden. Värdefull kunskap om här aktuella frågor
har erhållits under arbetet. I rapporten, "Erfarenheter av bankkrisen,
en rapport till regeringen", daterad den 17 oktober 1994, ger Bankstöds-
nämnden uttryck för sin syn på vissa aspekter av bankkrisen. Rapporten
behandlar främst brister i bankernas styrning, kontroll och informations-
system samt behovet av förändringar i regelverket och ramarna för
tillsynen.
Regeringen tillkallade i början av år 1993 en kommitté (Bankkriskommittén,
Fi 1993:02). I kommitténs uppdrag ingick att kartlägga och beskriva
utvecklingen på kreditmarknaden samt att analysera orsakerna till
de problem som uppstått. Vidare ingick en översyn av tillsynens innehåll
och inriktning i uppdraget. Översynen skulle göras mot bakgrund av en
analys av det regelverk som omgärdar bankernas verksamhet. Kommitténs
arbete har resulterat i ett antal rapporter, författade av kommitténs
ordförande och av personer knutna till kommittén. Rapporterna har publi-
cerats. Bankkriskommitténs arbete har avslutats utan att något
betänkande har avlämnats.
Finansinspektionen har gjort omfattande undersökningar av bankernas
kreditgivning under den tid som föregick krisen. Av dessa undersökningar
torde en hel del slutsatser om arbetsformerna inom bankerna ha dragits.
En genomgång av kreditgivningen i Nordbanken, Gota Bank och Första
Sparbanken har gjorts för att undersöka möjligheterna att föra skadestånds-
talan mot ledande befattningshavare i dessa banker. Dessa undersökningar,
som finns publicerade, har lett till att skadeståndsprocesser inletts
mot vissa styrelseledamöter.
I betänkandet kreditförsäkring - Några aktuella problem (SOU 1992:30)
redovisas en analys av orsakerna till Försäkringsaktiebolaget Njords
konkurs samt vissa frågor om Finansinspektionens tillsyn vad gäller
kreditförsäkring samt revisorernas uppgift.
Uppdraget
Skyddsintressena
Som inledningsvis angetts ger den djupa bankkrisen anledning till en
översyn av statens tillsyn över - framför allt - banker och kredit-
marknadsbolag. Det finns nu omfattande kunskaper om vilka skeenden som lett
fram till krisen i banksystemet. Det är angeläget att ta till vara dessa
erfarenheter i utredningsarbetet.
Den särskilda regleringen av banker, andra kreditinstitut och värdepappers-
bolag som ställer större krav på dessas verksamhet än på annan
näringsverksamhet, motiveras med att det finns särskilda skyddsintressen
på området. Ett sådant skyddsintresse är att stabiliteten i betalnings-
systemet hotas om banksystemets solvens sätts i fråga. Omfattande
störningar i den finansiellasektorn riskerar att sprida sig till resten
av ekonomin vilket medför negativa konsekvenser för den ekonomiska
utvecklingen. Ett viktigt syfte med regleringen av instituten är att
förhindra sådana förlopp. Det finns därutöver ett direkt konsument-
skyddsintresse att beakta. Inte minst har bankernas inlåning stor
betydelse för den enskildes möjligheter att hantera sin egen ekonomi på
ett effektivt och säkert sätt. Kommittén bör redovisa sin uppfattning om
skyddsintressena som en grund för kommitténs överväganden inom ramen för
detta uppdrag.
Försäkringsutredningen har i betänkandet Försäkringsrörelse i förändring
1 (SOU 1991:89) analyserat de särskilda skyddsintressena på försäkrings-
området. I de delar kommittén har att bedöma frågor som rör försäkrings-
verksamhet bör de uppfattningar som framförts i det betänkandet
ligga till grund för övervägandena.
Rörelsereglerna
Med utgångspunkt från en kartläggning av de erfarenheter som dragits av
finanskrisen och kommitténs syn på skyddsintressena är det naturligt att
se över rörelsereglerna för banker och andra kreditinstitut och för
värdepappersbolag. Främst bör behovet av kompletterande regler om
riskhantering av olika slag övervägas. Intimt förknippad med denna fråga är,
som bl.a. Finansinspektionen framhållit i sin skrivelse till regeringen,
behovet av regler om den interna kontrollens innehåll och utformning.
Kommit téns arbete bör i första hand inriktas på de nu nämnda frågorna
och på styrelsens och ledningens ansvar för det interna regelverkets
utformning och efterlevnad. I den delen bör kommitténs överväganden
också inbegripa försäkringsbolag. Kommittén bör också ägna uppmärksamhet
åt reglerna om s.k. jävskrediter. Om kommittén anser att det finns skäl
för det, kan den också se över andra rörelseregler.
Regler om ledning och delegering
I krisens efterdyningar har styrelse- och ledningsfrågor liksom olika
ansvarsfrågor fått stor uppmärksamhet. En översyn av de särskilda regler
som finns om styrning och ansvarsfördelning inom banker bör göras. I det
sammanhanget bör även motsvarande regler för försäkringsbolag ses över.
I samband härmed bör övervägas om det är motiverat att ha andra regler i
dessa avseenden för - som nu är fallet - bankaktiebolag och försäkringsbolag
än för allmänna aktiebolag. I detta sammanhang bör beaktas att
kreditmarknadsbolagen och värdepappersbolagen omfattas av aktiebolagslagen
och att därmed delvis andra regler om styrning och ansvarfördelningen mellan
bolagsorganen gäller för dessa bolag. Aktiebolagskommittén (Ju 1990:08) har
sett över aktiebolagslagens överlämnat ett delbetänkande (SOU 1995:44)
som behandlar dessa frågor.
Aktiebolagskommitténs överväganden och förslag är av intresse även för
regleringen av instituten på det finansiella området. Kommitténs närmare
överväganden av dessa frågor bör ske i ljuset av de förslag som presenterats
i aktiebolagskommitténs betänkande.
Vissa sekretessfrågor
Det har uppmärksammats att reglerna om sekretess, såsom de tolkats, har
gett upphov till svårigheter bl.a. vid förvärv av banker och vid kredit
givning till kreditmarknadsbolag. En översyn av sekretessreglerna för
banker och kreditmarknadsbolag kan därför vara aktuell.
Tillsynen
Ett starkt samband råder mellan utformningen av rörelsereglerna och
utformningen av tillsynsverksamheten. Det är önskvärt att kommittén med
utgångspunkt från de övergripande målen för tillsynen - att den skall
bidra till det finansiella systemets stabilitet och effektivitet och ett
gott konsumentskydd - värderar hur angelägna olika tillsynsuppgifter är.
Kommittén bör i det sammanhanget uppmärksamma de synpunkter som förts
fram i Bankstödsnämndens tidigare nämnda rapport, i Riksrevisionsverkets
rapport Statens tillsyn över de finansiella marknaderna (RRV 1994:15)
och i Finansinspektionens skrivelse till Riksrevisionsverket den
22 december 1994 med anledning av rapporten (dnr 119-2958/94).
Kommitténs överväganden i dessa frågor bör göras mot bakgrund av en
analys av vilka resurser som fordras för att ett tillsynsarbete i
enlighet med kommitténs förslag skall kunna utföras. Kommittén bör i det
sammanhanget inte bara ange en önskvärd ambitionsnivå utan också uttala
sig om tillsynsarbetets inriktning vid en oförändrad resursnivå för
inspektionen. I det sammanhanget bör kommittén även beakta de krav som
medlemskapet i EU ställer, såväl i form av inspektionens deltagande i
utvecklingen av det gemensamma regelverket på området som inspektionens
samarbete med utländska myndigheter.
Kommittén bör också överväga i vilken form riktlinjerna för inriktningen
på själva tillsynsarbetet skall läggas fast. Styrningen av inspektionen
kan ske på olika sätt och med olika metoder. Det är naturligt att
bestämmelser i lag identifierar inspektionens grundläggande uppgifter.
Det bör dock övervägas vilken grad av flexibilitet dessa regler skall
ge. Vidare bör övervägas hur övriga riktlinjer för inspektionens arbete
bör vara utformade, exempelvis i myndighetens instruktion och i dess
regleringsbrev.
Vissa frågor om revision
Enligt nu gällande regler skall Finansinspektionen enligt huvudregeln i
banker och försäkringsbolag utse en eller flera revisorer att
tillsammans med de revisorer som valts på bolagsstämman eller
motsvarande delta i revisionen. För övriga institut som står under
tillsyn finns en möjlighet för inspektionen att utse revisorer.
Inspektionen har i en skrivelse till regeringen föreslagit att systemet
med förordnande av revisorer i institut under tillsyn reformeras. Sedan
Finansdepartementet remitterat skrivelsen har Finansinspektionen efter
att ha tagit del av remissynpunkterna utarbetat en promemoria. I den
föreslås att det inte skall föreligga någon skyldighet för Finans-
inspektionen att tillsätta revisorer men att inspektionen alltjämt skall
ha en möjlighet till det. Vidare föreslås att den lagstadgade
revisionsplikten i institut som står under inspektionens tillsyn på
visst sätt skall utvidgas och de av bolagsstämman valda revisorerna
skall vara skyldiga att dels utföra de revisionsinsatser som initierats
av inspektionen, dels rapportera vissa iakttagelser till inspektionen.
Inom EU pågår för närvarande arbetet med ett direktiv om bl.a. förstärkt
tillsyn över banker, värdepappersföretag och försäkringsföretag (det
s.k. BCCI-direktivet). Mycket talar för att direktivförslaget - med
vederbörliga justeringar - kommer att antas inom kort samt att det
kommer att innehålla regler om revisorers skyldighet att rapportera vissa
iakttagelser till tillsynsmyndigheten.
Även aktiebolagskommittén har behandlat revisorernas roll. Vidare har
regeringen nyligen föreslagit vissa regler om godkända och auktoriserade
revisorer (prop. 1994/95:152).
Kommittén bör mot bakgrund av de överväganden som görs av aktiebolags-
kommittén och i ljuset av regeringens förslag dels bedöma om de förslag
som läggs fram av Finansinspektionen i den nyssnämnda promemorian bör
medföra lagändringar, dels utarbeta de förslag - i den mån det inte sker
med anledning av inspektionens framställan - som föranleds av BCCI-
direktivet i den del det rör revisorer.
Ingripanden och sanktioner
Finansinspektionen har i lag getts vissa befogenheter att ingripa mot de
finansiella instituten. Enligt bankrörelselagen (1987:617) kan
inspektionen bl.a. förbjuda verkställighet av en banks beslut,
sammankalla bankens styrelse och bolagsstämma samt återkalla en banks oktroj
eller, om det är tillräckligt, meddela varning. Liknande, men inte helt
överensstämmande, regler finns när det gäller andra finansiella företag.
Finansinspektionen gör dessutom i vissa fall uttalanden, som inte är
rättsligt bindande men som är avsedda att vara till ledning för de
institut som står under tillsyn.
Det är av grundläggande betydelse för Finansinspektionens möjligheter
att fullgöra sitt tillsynsuppdrag att den till sitt förfogande har
lämpligt avvägda möjligheter att ingripa mot missförhållanden i
instituten. En kartläggning av de regler som styr tillsynsmyndigheternas
möjligheter till ingripanden och sanktioner i Sverige och i andra länder
bör följas av en analys av behovet av nya regler här i landet. I
analysen skall särskilt belysas frågan om ytterligare sanktioner bör
införas. Regelverket bör, om inte särskilda skäl talar mot det, vara
utformat på samma sätt för alla verksamhetsformer som står under
Finansinspektionens tillsyn. Kommitténs överväganden i dessa delar bör
åtföljas av en bedömning av vilka resurser som krävs för utövande av
sådana befogenheter.
Vidare bör övervägas hur detaljerade de regler som ger inspektionen rätt
att ingripa bör vara. Vid den bedömningen måste kommittén naturligen
lägga stor vikt vid hur förutsägbar reglernas tillämpning blir.
Speciella regler för situationer när ett institut har finansiella
problem
Arbetet bör även inbegripa en analys av behovet av särskilda regler för
situationer då en enskild bank eller ett enskilt kreditmarknadsbolag har
råkat i finansiella svårigheter. Enligt gällande regler erfordras en
viss kapitaltäckningsnivå. Om kapitalbasen är för liten skall institutet
rätta till missförhållandet. I praktiken kan två vägar tänkas. Antingen
tillförs nytt kapital eller minskas balansomslutningen. I det inledande
skedet av bankkrisen visade det sig dock att ingendera möjligheten var
realistisk för att återställa vissa bankers kapitalstyrka. När staten
fann det nödvändigt att vidta åtgärder saknades regler som
tillförsäkrade staten möjligheten att alltid ingripa i syfte att
stabilisera betalningssystemet. Bland annat för att komma till rätta med
dessa svårigheter infördes lagen (1993:765) om statligt stöd till banker
och andra kreditinstitut. Denna lag innehåller bl.a. regler om att
staten, under vissa förhållanden, har rätt att lösa in aktierna i ett
kreditinstitut eller ställa det under tvångsförvaltning. Vidare finns
bestämmelser om att villkoren för statligt stöd kan prövas av en för
ändamålet särskilt inrättad prövningsnämnd.
Det av riksdagen år 1992 beslutade statliga åtagandet att banker och
vissa andra kreditinstitut med statlig anknytning skall kunna infria
sina förpliktelser i rätt tid är temporärt. Någon tidpunkt för
avveckling av åtagandet är inte bestämd, vilket framgår av lagen.
Bestämmelserna om prövningsnämnd, inlösen av aktier och
tvångsförvaltning har dock tidsbegränsats till att gälla till den 31
december 1995.
Kommittén bör i sitt arbete överväga om bestämmelser om rekonstruktion
av krisdrabbade banker och kreditmarknadsbolag bör införas permanent och
hur de i så fall bör utformas. En studie av motsvarande system i andra
länder torde vara betydelsefull. Kommittén bör beakta att banker och
kreditmarknadsbolag för närvarande inte omfattas av ackordslagen
(1970:847) och inte heller - i avvaktan på ytterligare utredning - av
det förslag till lag om företagsrekonstruktion som regeringen remitterat
till Lagrådet. Kommittén bör överväga om det är lämpligt att ge det
system för insättningsgaranti som föreslagits (jfr departementspromemorian
Insättningsgaranti, Ds 1995:3) någon uppgift vid rekonstruktion
av en krisdrabbad bank. Promemorians förslag innebär att insättnings-
garantin träder in först i och med att en bank försätts i konkurs.
Dessförinnan kan medlen i insättningsgarantifonden inte tas i anspråk. Det
finns emellertid exempel utomlands på att medel som avsatts i motsvarande
fonder kan användas även för att förebygga bankfallissemang, dvs. för
att utgöra ett statligt kontrollerat kapitaltillskott som syftar till
att rekonstruera, eller bidra till rekonstruktion av, en krisdrabbad
bank.
Det är givetvis av vikt att kommittén överväger behovet av särskilda
regler för att garantera rättssäkerheten i ett förfarande som syftar
till rekonstruktion. Inte minst är de konstitutionella aspekterna
betydelsefulla i sammanhanget.
Vårdslös kreditgivning
Den som är vårdslös i samband med kreditgivning och därigenom vållar
skada kan bli skyldig att ersätta skadan. Vissa begränsningar för
skadeståndsansvaret finns dock, bl.a. regler om preskription. En fråga
som tilldragit sig intresse efter bankkrisen är om förutsättningarna för
skadeståndsskyldighet för befattningshavare inom bankerna bör förändras.
Vidare har frågan om kriminalisering av vårdslös kreditgivning
aktualiserats.
Under 1990-talet har domstolar avgjort flera mål där frågan varit om
banktjänstemän har begått brott i samband med kreditgivning. Målen har
oftast rört det uppsåtliga brottet trolöshet mot huvudman. Med något
enstaka undantag har det dock inte väckts åtal mot personer som ingått i
en banks styrelse eller verkställande ledning. Det kan mot
hittillsvarande erfarenheter ifrågasättas om det nuvarande
straffrättsliga regelsystemet i tillräcklig utsträckning kriminaliserar
straffvärda förfaranden i samband med kreditgivning inom banksystemet.
Motsvarande kan gälla annan risk hantering, t.ex. tagande av positioner
vid handel med valutor eller derivatinstrument. En åtgärd som därvid är
naturlig att överväga är, inte minst med tanke på den centrala roll för
betalningssystemet som främst bankerna har, en kriminalisering även av
vårdslösa förfaranden vid kreditgivning och i samband med beslut om
riskhantering, särskilt i sådana fall där vårdslösheten kan leda till så
omfattande förluster att ett instituts solvens hotas.
Kommittén bör mot denna bakgrund göra en genomgång av det nuvarande
straffrättsliga regelverket på området och lämna de förslag som den
anser behövs. Förslag till kriminalisering skall dock föregås av en
noggrann analys, varvid olika intressen skall vägas mot varandra.
En kriminalisering av vårdslöshet kan medverka till att upprätthålla
stabiliteten i bankväsendet och därmed i betalningssystemet. En sådan
stabilitet är inte uteslutande ett intresse för kreditinstituten och
dessas ägare utan också i hög grad för staten och medborgarna.
Mot detta skall vägas att en sådan kriminalisering skulle kunna motverka
ambitionerna att kontrollen över kreditgivning och riskhanteringen i
första hand skall utövas av kreditinstituten snarare än av staten.
Av stor betydelse i sammanhanget är hur effektiv en straffbestämmelse av
denna karaktär skulle vara och om fördelarna med en kriminalisering står
i proportion till de resurser som myndigheterna måste lägga ned (jfr
prop. 1994/95:23 s. 52 ff och bet. 1994/95:JuU2).
Kommittén skall lämna sina förslag mot bakgrund av en sådan samlad
bedömning. Om förslag ges till ytterligare kriminalisering, skall en
beräkning göras av de resurser som kan behövas för att upprätthålla de
nya straffbuden och förslag lämnas till hur sådana resurser, genom
omprioritering eller på annat sätt, skall kunna tillföras utredningar av
detta slag.
Frågan om förutsättningarna för skadeståndsskyldighet för befattningshavare
inom banker och andra kreditinstitut skall förändras bör behandlas
mot bakgrund av aktiebolagskommitténs överväganden i näraliggande
frågor.
Allmänna synpunkter
En allmän utgångspunkt för utredningsarbetet är att den svenska
lagstiftningen skall vara förenlig med det gemensamma regelsystemet inom
EU. Kommittén bör även i övrigt i alla relevanta avseenden informera sig
om och analysera regler och reglers tillämpning i andra jämförbara
länder.
En annan utgångspunkt är att arbetet skall bedrivas från ett samhälls-
ekonomiskt perspektiv. Kommittén skall vidare beakta de direktiv (dir.
1992:50 om regionalpolitiska konsekvenser, 1994:23 om prövning av
offentliga åtaganden och 1994:124 om jämställdhetspolitiska konsekvenser)
som utfärdats till samtliga kommittér och särskilda utredare.
Utredningsarbetet skall vara avslutat före utgången av år 1996. Kommittén
skall om det är möjligt lämna delbetänkanden. Kommittén bör särskilt beakta
vad som kommer att anges i BCCI-direktivet om tidpunkten
för dess ikraftträdande och införlivande i medlemsländernas regelverk.