Post 1 av 1 träffar
Föregående
·
Nästa
Vård och stöd till barn och ungdomar med psykiska problem, Dir. 1995:75
Departement: Socialdepartementet
Beslut: 1995-05-11
Dir. 1995:75
Beslut vid regeringssammanträde den 11 maj 1995
Sammanfattning av uppdraget
En utredning med parlamentarisk sammansättning tillkallas för att utreda
vården och stödet till barn och ungdom med psykiska problem. Utredningen
skall
- definiera gruppen barn och ungdom med psykiska problem. Utifrån denna
definition och tidigare kartläggningar skall problemens omfattning och
samhällets kostnader för vård och stöd bedömas. Bedömningen av samhällets
kostnader skall ställas i relation till nyttan med vården och
stödet till barn och ungdom med psykiska problem.
- redogöra för och analysera hur olika samhällsinstanser arbetar med
barn och ungdom med psykiska problem och hur samarbetet mellan samhälls-
instanserna fungerar. Analysen skall göras såväl från de hjälpsökandes
perspektiv som från samhällsinstansernas perspektiv.
- överväga och föreslå olika insatser för att förebygga uppkomsten av
psykiska problem och för att förebygga att psykiska problem, om de väl
uppstått, inte fördjupas och befästs.
- överväga och föreslå olika åtgärder för att förbättra samarbetet
mellan hälso-och sjukvården och socialtjänsten och även, i förekommande
fall, mellan hälso- och sjukvården och andra samhällsinstanser. Utredningen
bör överväga om nuvarande ansvarsgränser är de mest ändamålsenliga.
- redogöra för och analysera samt föreslå olika rehabiliteringsåtgärder.
Bakgrund
Tidigare arbete
Psykiatriutredningen behandlade i sitt betänkande, Välfärd och valfrihet
(SOU 1992: 73), de psykiskt stördas villkor i ett brett
samhällsperspektiv. Av tids- och resursskäl berörde utredningen inte
psykiskt störda barns och ungdomars situation särskilt. I propositionen
(1993/94: 218) Psykiskt stördas villkor anmälde därför regeringen att en
utredning om vård och stöd till psykiskt störda barn och ungdomar bör
tillsättas. Socialutskottet delade regeringens bedömning av behovet av
en sådan utredning. Riksdagen hade ingen erinran mot vad utskottet
anfört (bet. 1993/94 SoU 28, rskr.1993/94:396).
Problemens omfattning
Omfattningen av psykiska ohälsa bland barn och ungdomar är svår att
fastställa. Olika undersökningar har försökt komma fram till hur stor
andel av barn och ungdomar som har psykiska problem. Undersökningarna
har använt sig av olika definitioner på psykisk ohälsa, olika
undersökningsmetoder och olika underlag vilket fått till följd att
uppskattningarna av andelen barn och ungdomar med psykiska problem
varierar mellan 5 och 25 %. Landstingsförbundet har nyligen genomfört en
enkät om den barn- och ungdomspsykiatriska vården. Enkäten har riktats
till samtliga landsting. Med ledning av statistik på antalet besök vid
landets öppenvårdskliniker kan man sluta sig till att ungefär 9% av
befolkningen upp till 19 år hade kommit i kontakt med den barn- och
ungdomspsykiatriska öppna vården under år 1993. Siffrorna måste dock
tolkas med försiktighet då vissa kliniker även tycks räkna in föräldrar
som besökare. En jämförelse mellan Stockholms län och övriga län visar
att så kan vara fallet. I Stockholms län ligger andelen barn och ungdom
som besökt den öppna barn- och ungdomspsykiatriska vården under 2 %
medan den i andra län pendlar mellan 8 och 13 %. Statistiken över
antalet barn och ungdomar som vårdats i den slutna barn- och
ungdomspsykiatriska vården är mer heltäckande. Här rör det sig dock om
en mycket liten andel av det totala antalet barn och ungdomar i åldrarna
upp till 19 år, 2 358 barn och ungdomar av totalt något över 2 miljoner
barn och ungdomar i dessa åldrar.
Antalet slutenvårdsplatser har minskat kraftigt de senaste 20 åren. Den
sjukhusanknutna vården omfattade cirka 350 platser vid 1990-talets
början. 145 vårdplatser fanns också vid landstingens olika
behandlingshem. I takt med att antalet platser i slutenvården minskat
har antalet öpppenvårdsmottagningar ökat. Vid 1990- talets början fanns
cirka 170 öppenvårdskliniker.
Trots osäkerheten vad gäller omfattningen av barns och ungdomars psykiska
problem kan vissa negativa tendenser iakttas. Senast tillgängliga
uppgifter visar att antalet barn och ungdomar som söker hjälp ökar både
i den slutna och öppna psykiatriska vården.
Problem
Samhällets insatser för barn och ungdomar med psykiska problem är omfattande
och ansvaret delas främst mellan hälso- och sjukvården och
socialtjänsten. Barnomsorgen och skolan har också viktiga uppgifter i
detta sammanhang.
Barnhälsovården är ett stöd för alla familjer men denna vård har en särskild
roll när det gäller barn med behov av särskilt stöd och deras
familjer. Undersökningar visar att barn- och mödrahälsovården når i
stort sett alla barn, vilket bidrar till att både medicinska och sociala
problem kan upptäckas tidigt. Förtroendet för barnhälsovården är i
allmänhet mycket stort. Socialstyrelsens rapport Skydda skyddsnätet från
år 1992 visar dock att barnhälsovården saknar metoder och kunskap för
att ta sig an barn med psykiska problem.
De allra flesta barn och ungdomar kommer i kontakt med barnomsorgen och
skolan. Barnomsorgen är en viktig resurs med unika möjligheter att
förebygga psykiska problem hos barn. Många kommuner har kommit långt när
det gäller att ta ett aktivt ansvar för att förebygga problem. Undersök-
ningar visar emellertid att det finns stora skillnader mellan olika
kommuner. Problem finns bl.a. i uppföljningen av enskilda barns
placeringar och i samarbetet mellan barnomsorgen och socialtjänstens
individ och familjeomsorg.
Skolan kan spela en viktig roll när det gäller att kompensera för svåra
uppväxtförhållanden eller för att förhindra utslagning. Den normala
skolorganisationen är dock inte alltid anpassad för elever med speciella
behov. Det gäller framförallt barn och ungdomar med sociala och
emotionella störningar. Tonvikten i skolhälsovården har förskjutits mot
mer socialmedicinskt inriktade uppgifter och tillgången till psykologer
och kuratorer i skolan har minskat. Skolhälsovården och skolans övriga
elevvård saknar i vissa fall stöd från den barn- och ungdomspsykiatriska
vården.
Socialtjänstens individ- och familjeomsorg följer, utreder och stödjer
barn och ungdom med psykiska problem. Detta arbete har ofta en praktisk
och kurativ karaktär. När det gäller behandling behöver socialtjänsten
samarbeta med barn- och ungdomspsykiatrin.
Barn- och ungdomspsykiatrin är således en specialistresurs dit barn och
ungdomar remitteras men även en basresurs dit den enskilde kan söka sig
direkt.
Flera undersökningar visar att det finns oklarheter och olika
uppfattningar om hur barn- och ungdomspsykiatrin bör samarbeta med
socialtjänsten.
Inom socialtjänsten kritiseras i vissa fall den barn- och ungdoms-
psykiatriska vården för att inte ha vilja eller metoder att hålla kvar svagt
motiverade patienter i behandling. Enligt socialtjänsten är det svårt
att för vissa fall få tillgång till barn- och ungdomspsykiatrins
resurser. Det gäller framför allt utagerande, ofta missbrukande
tonåringar i behov av både psykiatrisk vård och sociala insatser. Barn
och ungdom utsatta för sexuella övergrepp är en annan sådan grupp.
Inom familjehems- och institutionsvård finns brister när det gäller metoder
och resurser. Bland annat har de så kallade paragraf tolv hemmen
behov av konsulttjänster från barn- och ungdomspsykiatrin.
Socialtjänstkommittén redovisar i sitt slutbetänkande Ny socialtjänstlag
(SOU 1994:139) att socialtjänsten saknar kompetens att hantera barn och
ungdomar med vissa psykiska problem. Det rör sig främst om "osynliga"
flickor i riskzonen, barn till alkoholmissbrukare, ensamma flyktingbarn
och barn i 10-12 års åldern. Socialsekreterarna är ofta beroende av
experter från andra områden för att kunna avgöra vad som är bäst för
barn och ungdom med psykiska problem i det enskilda fallet.
För vissa fall av psykiska problem, exempelvis vissa psykotiska
tillstånd, kan samarbete mellan barn och ungdomspsykiatrin och
vuxenpsykiatrin bli aktuellt när den unge så småningom övergår till
behandling inom vuxenpsykiatrin. Även inom detta område finns det
indikationer på att samarbetet kan behöva utvecklas.
Trots problemen i samarbetet mellan olika samhällsinstanser pekar flera
undersökningar, bl.a. erfarenheter från Socialstyrelsens aktiva
uppföljning och Psykiatriutredningens och Landstingsförbundets enkäter,
på att samarbetet utvecklas positivt på ett flertal håll i landet.
Samarbetet kan dock på de allra flesta håll förbättras om det ges en
fastare struktur och om förståelsen ökar för varandras kompetens och
möjligheter.
Tyngdpunkten i denna problembeskrivning har lagts på en redogörelse av
olika samhällsinstansers arbete med barn och ungdomars psykiska problem
samt samarbetet mellan dessa olika instanser. Ett bra skyddsnät av olika
landstings- och kommunala verksamheter och ett väl fungerande samarbete
dem emellan är förutsättningar för att förebygga uppkomsten av psykiska
problem hos barn och ungdom likväl som det är en förutsättning för att
förebygga att sådana problem, när de väl uppkommit, fördjupas och befästs.
Det är angeläget att olika åtgärder vidtas för att förbättra det
förebyggande arbetet.
Även om ett väl fungerande skyddsnät i samhällets regi behövs för att
förebygga psykisk ohälsa kan det inte ersätta den betydelse familjen har
för barns och ungdoms psykiska hälsa. Därför är det viktigt att även
familjen bemöts med respekt och förståelse och görs delaktig i den vård
och det stöd som olika samhällsinstanser ger till barn och ungdomar med
psykiska problem.
I detta sammanhang skall även de ideella organisationer som arbetar inom
området framhållas. För den enskilde och för familjen är de ofta ett
värdefullt komplement till samhällets insatser.
Det förebyggande perspektivet skall ges tyngd. Problematiken kring barn
och ungdom med psykiska problem är dock inte enbart en fråga om ett
förbättrat förebyggande arbete och ökat samarbete. Innehållet och
kvaliteten i vården och stödet till dessa barn och ungdomar är andra viktiga
aspekter liksom rehabiliteringen. Socialstyrelsen har nyligen givits i
uppdrag att göra en nationell översyn av kvaliteten och effektiviteten i
undersöknings- och behandlingsmetoder inom den specialiserade
psykiatrin.
Socialtjänstkommittén har utifrån socialtjänstens perspektiv bl.a
diskuterat innehållet i de insatser som socialtjänsten gör för barn och
ungdom.
Olika rehabiliteringsåtgärder är nödvändiga för att förhindra att
psykiska problem fördjupas och befästs. Det rör sig om medicinska,
psykologiska, sociala och arbetslivsinriktade insatser som syftar till
att ge barn och ungdom bästa möjliga förutsättningar för att kunna leva
ett normalt liv. Gränsdragningen mellan vårdande och rehabiliterande
insatser är svår att göra. I många fall är en vårdande insats,
exempelvis terapi, även ett led i en rehabilitering. I den mån
rehabiliteringen är en del i det arbete som bedrivs av socialtjänsten,
barn- och ungdomspsykiatrin och skolan täcks problematiken in i den
tidigare beskrivningen av samarbetet mellan dessa instanser. Olika
utbildnings- och arbetslivsinriktade åtgärder kan också vara en del i
rehabiliteringen. Kompletterande skolutbildning kan behövas i en del
fall. Försäkringskassan, om den unge tidigare haft ett arbete,
arbetsförmedlingar och arbetsmarknadsinstitut har viktiga uppgifter när
det gäller den arbetslivsinriktade rehabiliteringen. Viss kritik har
framförts bestående i att den arbetslivsinriktade rehabiliteringen inte
erbjuder meningsfulla uppgifter.
Det senaste årtiondet har Sverige tagit emot en ökande ström av asyl-
sökanden, flyktingar och andra invandrare som varit utsatta för tortyr,
förföljelse eller andra traumatiska upplevelser i sina hemländer. Det
torde därför också finnas ett stort antal barn och ungdomar med
flyktingbakgrund som har psykiska besvär på grund av vad de varit med
om. Barn och ungdomar med invandrarbakgrund kan dessutom ha
anpassningssvårigheter av olika skäl som i förlängningen kan ge såväl
sociala som psykiska problem. Både inom socialtjänsten och barn- och
ungdomspsykiatrin uppges att man har svårt att tillgodose dessa barns
och ungdomars behov av vård och stöd.
Uppdraget
En utredning med parlamentarisk sammansättning tillkallas för att utreda
vården och stödet till barn och ungdomar med psykiska problem.
Med utgångspunkt i tidigare kartläggningar tycks huvudproblemen i vården
och stödet till barn och ungdomar med psykiska problem vara att ansvaret
delas mellan olika samhällsinstanser och att samordningen dem emellan
försvåras av en rad omständigheter. Barns och ungdomars psykiska problem
orsakas av en mängd faktorer såväl biologiska som psykologiska och
sociala. Barn och ungdom med psykiska problem har således en sammansatt
problematik där behov av insatser från barnomsorg, barnhälsovård, skola,
socialtjänst och psykiatri i många fall existerar parallellt. Dessa barn
och ungdomar kan ha svårt att passa in och få den hjälp de behöver i en
organisatorisk struktur som kännetecknas av olika huvudmän - landsting
och kommuner - med skilda ansvarsområden och finansieringskällor och i
vissa fall olika kulturer när det gäller kunskaper och förhållningssätt.
Kunskapen om omfattningen av psykiska problem bland barn och ungdomar är
ofullständig. En uppgift för utredningen blir att, med hjälp av de
kartläggningar som gjorts och utifrån ett resonemang om hur denna grupp
skall definieras, fastställa omfattningen av problemen. I samband med en
sådan analys skall utredningen även försöka uppskatta samhällets kostnader
för vård och stöd av barn och ungdom med psykiska problem. Kostnaderna skall
ställas i relation till nyttan med vården och stödet.
Utredningen skall redogöra för och analysera hur olika samhällsinstanser
arbetar med barn och ungdomar med psykiska problem och hur samarbetet
dem emellan fungerar. Redogörelsen och analysen skall göras såväl från
de hjälpsökandes som samhällsinstansernas perspektiv och skall bl.a
inbegripa frågor om kvalitet och innehåll i vården och stödet. I
analysen av samarbetet skall utredningen särskilt undersöka stödet från
de olika instanserna till de grupper som ofta sägs vara svåra att
hantera inom psykiatrin och socialtjänsten, exempelvis utagerande
tonåringar med missbruksproblem, barn och ungdom med invandrarbakgrund
och barn och ungdom som utsatts för sexuella övergrepp.
Utredningen skall också redogöra för, analysera och föreslå olika
rehabiliteringsåtgärder.
Utredningen skall överväga och föreslå olika insatser för att förebygga
att psykiska problem uppkommer samt insatser som förebygger att de psykiska
problemen inte fördjupas och befästs om de väl har uppstått. I det
sammanhanget bör utredningen ange vilken roll barnhälsovården, barnomsorgen,
skolan, i förekommande fall andra samhällsinstanser, och ideella
organisationer skall ha i relation till barn och ungdomar med psykiska
problem. Samarbetet mellan barn- och ungdomspsykiatrin och vuxenpsykiatrin
bör även uppmärksammas. Det är också angeläget att belysa den
roll familjen har och kan ha i samspelet mellan ovannämnda instanser och
barnet eller den unge med psykiska problem.
Utredningen skall vidare föreslå olika åtgärder som syftar till att
förbättra samarbetet mellan socialtjänsten, inklusive de s.k. paragraf
tolv hemmen, och hälso- och sjukvården men även, i förekommande fall,
mellan hälso- och sjukvården och andra samhälssinstanser. Utredningen
bör överväga om nuvarande ansvarsgränser är de mest ändamålsenliga sett
såväl ur den enskildes perspektiv som ur ett samhällsperspektiv.
Utgångspunkten vad gäller förslag till åtgärder är att dessa skall kunna
genomföras inom ramen för befintliga resurser. Förslagen skall kostnads-
beräknas och kostnaderna ställas i relation till nyttan av att genomföra
förslagen. Olika möjligheter till finansiering av åtgärdsförslagen skall
anges i anslutning till kostnadsberäkningarna.
Utredningen skall bedriva sitt arbete i samråd med Socialstyrelsens
nationella översyn av innehållet i den psykiatriska vården. Utredningen
bör vidare samråda med Kommittén (S 1992:04) om hälso-och sjukvårdens
finansiering och organisation och Storstadsutredningen (S 1995:01).
Kommittén bör även samråda med berörda myndigheter.
För utredningens arbete gäller regeringens direktiv till samtliga kommittéer
och särskilda utredare om att pröva offentliga åtaganden (dir.
1994: 23), att redovisa regionalpolitiska konsekvenser (dir. 1992:50)
samt jämställdhetspolitiska konsekvenser av förslagen (dir. 1994: 124).
Utredningsarbetet skall vara slutfört senast den 15 december 1996.