Post 1 av 1 träffar
Föregående
·
Nästa
Fördelning av offentliga resurser till fritidsverksamhet ur ett jäm-
ställdhetsperspektiv
, Dir. 1995:74
Departement: Civildepartementet
Beslut: 1995-05-11
Dir. 1995:74
Beslut vid regeringssammanträde den 11 maj 1995
Sammanfattning av uppdraget
En särskild utredare tillkallas för att kartlägga fritidsverksamheten
för kvinnor och män och analysera fördelningen av offentliga resurser
till sådan verksamhet ur ett jämställdhetsperspektiv. Utredaren skall
föreslå de förändringar som resultatet av analysen motiverar.
Bakgrund
Hur fritiden tillbringas är i hög grad en fråga om personliga val och
individuella förutsättningar. Sociala bakgrundsfaktorer som
uppväxtvillkor och utbildning har också betydelse för människors
fritidsverksamhet.
Staten stöder och stimulerar fritidsverksamhet genom olika former av
statsbidrag till både idrottsrörelsen och det övriga föreningslivet. I
vissa fall utgår även projektstöd till förnyelse- och
utvecklingsverksamhet.
Det är framför allt på den kommunala nivån som verksamheter utformas och
lokala prioriteringar görs. En utgångspunkt för de kommunala
satsningarna är att de skall bidra till att skapa goda
levnadsförhållanden för medborgarna. Den kommunala fritidssektorn
finansieras till 90 procent av skattemedel. Cirka 5 procent av de
kommunala nettoutgifterna avser driftskostnader till denna sektor.
Därtill kommer investeringar i form av ny- och ombyggnader. I huvudsak
går resurserna till anläggningar för fritidsverksamhet. I den allmänna
debatten hävdas att det oftare är pojkar och män än flickor och kvinnor
som deltar i aktiviteterna i dessa anläggningar.
Föreningslivets verksamhet engagerar både kvinnor och män. Ett
övergripande mål med statsbidragen till föreningslivet är också att
främja jämställdhet mellan könen. Rekryteringen av nya medlemmar till
föreningslivet har under senare år stagnerat och minskat. Framför allt
är det flickor och kvinnor som söker sig till andra verksamheter. En del
görs dock för att motverka dessa tendenser. Ungdomsstyrelsen genomför
tillsammans med ungdomsorganisationerna en särskild satsning för att
stärka flickors roll i föreningslivet. Allmänna arvsfonden fördelar
också stöd till föreningar som vill pröva nyskapande verksamhet för
bl.a. flickor.
Den svenska idrottsrörelsen bedriver en omfattande verksamhet som
framför allt engagerar många ungdomar. Bland högstadieungdomar är cirka
60 procent av pojkarna och 40 procent av flickorna med i en eller flera
idrottsföreningar.
Vissa uppgifter tyder på att flickor och kvinnor ofta får sämre tider
och mötesplatser för sina verksamheter. Enligt en rapport som Fritid
Stockholm lämnat om storstadsungdomars förändrade fritidsvanor mellan
åren 1985 och 1991 framhålls att flickor och kvinnor överger den
etablerade idrotten. Som skäl uppges bl.a. att det inom den etablerade
idrotten inte gått att förena idrott och social samvaro.
Idrottsrörelsen har satt upp egna mål för hur en mer jämställd idrott
skall kunna uppnås och jämställdhetsprogrammet skall utvärderas vid
kommande riksidrottsmöte hösten 1995.
Det finns således mål - direkta och indirekta - för olika verksamheter
inom fritidssektorn. Resultaten följs upp utifrån varje sådant mål men
det behövs också en samlad resultatuppföljning av hela fritidssektorn
utifrån ett jämställdhetsperspektiv.
Det övergripande målet för jämställdhetspolitiken är att kvinnor och män
skall ha lika rättigheter, skyldigheter och möjligheter i samhället. En
jämlik fördelning av ekonomiska resurser inom olika samhällssektorer är
en viktig jämställdhetsfråga. Mycket tyder på att flickor och kvinnor
inte har lika stor tillgång som pojkar och män till de offentliga
resurserna inom fritidssektorn.
Det finns ett behov av att få en fördjupad kunskap om flickors och
kvinnors användning av offentligt finansierad fritidsverksamhet och i
vilken utsträckning den motsvarar deras intressen och behov.
Mot denna bakgrund bör en särskild utredare kartlägga
fritidsverksamheten för kvinnor respektive män och analysera
fördelningen av offentliga resurser till sådan verksamhet ur ett
jämställdhetsperspektiv. Utredaren skall föreslå de förändringar som
resultatet av analysen motiverar.
Utredningsuppdraget
Kartläggning av fritidsverksamheten för kvinnor och män
I en tid där de offentliga resurserna minskar är det särskilt angeläget
att användningen blir effektiv i förhållande till de mål som ställts
upp. Studier av kvinnors och mäns fritidsvanor och fritidsverksamheter
finns i viss utsträckning. Utredaren skall, så långt det är möjligt, med
utgångspunkt från befintliga studier kartlägga fritidsverksamheten för
kvinnor och män. Vid behov skall kompletterande kartläggningar
genomföras. Utredaren skall med ledning av kartläggningen belysa de
könsskillnader som finns i fråga om kvinnors och mäns fritidsverksamhet.
Utredaren skall behandla följande frågeställningar:
- Vilka fritidsverksamheter är typiska för flickor och kvinnor
respektive pojkar och män?
- Hur är dessa fritidsverksamheter finansierade?
- Vilka är kostnaderna för den enskilda individen?
- Vilka orsaker finns till flickors och kvinnors respektive pojkars och
mäns val av fritidsverksamhet?
Analys av fördelning av offentliga resurser till kvinnor och män
Utredaren skall göra en sammanställning av de samlade offentliga
resurser som avser fritidssektorn och analysera hur dessa satsningar
stämmer överens med den fritidsverksamhet som flickor och kvinnor
respektive pojkar och män bedriver. Som ett led i detta arbete skall
utredaren undersöka de offentliga resursernas fördelning inom
fritidssektorn i kommuner och föreningar. Utredaren bör belysa om något
av könen missgynnas i denna fördelning och i sådana fall närmare
analysera orsakerna till detta samt överväga om och hur omprioriteringar
av resurserna kan ske. I detta sammanhang skall utredaren också studera
andelen kvinnor och män i beslutande positioner.
Även om offentliga resurser satsas på fritidsverksamhet som vänder sig
till båda könen är det inte ovanligt att formerna eller ledningen av en
fritidsverksamhet utgår från värderingar som inte alltid stämmer med
flickors och kvinnors intressen och behov. Utredaren skall därför
särskilt beakta om och hur resurser avsätts som tillgodoser behovet av
nya metoder och förnyelse i syfte att stimulera en utveckling som
innebär en mer jämställd fritidsverksamhet.
Utredaren bör också studera vilka satsningar som gjorts när det gäller
forskning om kvinnors respektive mäns fritidsverksamhet. I vilken
utsträckning fokuseras på frågor som gäller t.ex. kvinnors villkor inom
idrotten eller andra verksamheter?
Utredaren skall föreslå de förändringar som resultatet av analysen
motiverar.
Hur arbetet skall bedrivas
Utredaren skall ha kontakt med den särskilda utredningen (dir. 1994:102)
om fördelningen av ekonomisk makt och ekonomiska resurser mellan kvinnor
och män.
Utredaren skall beakta regeringens direktiv till samtliga kommittéer och
särskilda utredare att pröva offentliga åtaganden (dir. 1994:23) samt
redovisa regionalpolitiska konsekvenser (dir. 1992:50).
Tidsplan
Uppdraget skall redovisas senast den 31 december 1995.