Post 1 av 1 träffar
Föregående
·
Nästa
Bolag för internationell marknadsföring av Sverige som turistland, Dir. 1995:72
Departement: Näringsdepartementet
Beslut: 1995-05-04
Dir. 1995:72
Beslut vid regeringssammanträde den 4 maj 1995
Sammanfattning av uppdraget
En särskild förhandlare tillkallas med uppgift att lägga fram förslag om
hur statens medverkan i den övergripande marknadsföringen av Sverige som
turistland i detalj bör vara organiserad. I uppdraget ingår vidare att
nå en överenskommelse med företrädare för näringen om ägandet i det
bolag som föreslås bedriva internationell marknadsföring av Sverige som
turistland.
Förslag om internationell marknadsföring i samverkan
Företag och organisationer inom turistbranschen startade hösten 1992 ett
bolag, Swedish Travel & Tourism Council AB/Next Stop Sweden, som
tillhandahåller informations- och marknadsföringstjänster för att
utveckla resandet till och i Sverige. Statens upphandling av
marknadsföringstjänster med inriktning på utlandsmarknaderna har till
största del gjorts från bolaget (prop. 1991/92:100 bil. 13, bet.
1991/92:KrU16, rskr. 1991/92:196).
Regeringen har i prop. 1994/95:177 Turistpolitik lagt fram förslag om
hur den övergripande marknadsföringen av Sverige som turistland skall
bedrivas samt hur bl.a. samordningen och utvecklingen av turismen skall
organiseras. Det sätt på vilket staten och branschens företag i dag
samverkar vad gäller den internationella marknadsföringen är mindre
ändamålsenligt.
Staten kan medverka till att stärka turistnäringen genom bl.a. övergripande
marknadsföring utomlands. Om enskilda företag skall svara för
denna typ av marknadsföring, finns det risk för att den inte når optimal
nivå. Om endast vissa företag står för kostnaderna, nyttiggör sig
naturligtvis också andra företag effekterna av marknadsföringen. Det är
därför motiverat att branschen gemensamt finansierar sådana
informations- och marknadsföringsaktiviteter samt att även staten
medverkar och stimulerar branschens gemensamma agerande.
Riktlinjer för uppdraget
Den övergripande internationella marknadsföringen bör inriktas på att
framhålla de strategiska fördelar som Sverige har i form av en
vidsträckt, orörd natur, intresseväckande sevärdheter, ett varierat
kulturutbud och ett intressant geografiskt läge. De goda förutsättningarna
att genomföra större konferenser o.d. bör också lyftas fram. En betydande
del av resurserna bör inriktas på att bearbeta de företag som arbetar med
att organisera resor till Sverige. En viktig del av informationsverksamheten
är även att i lämpliga former bistå de press- och andra massmedieorgan som
i sin verksamhet vill uppmärksamma Sverige. Andra former av
marknadsföringsåtgärder som bör ingå i verksamheten är reklam i massmedier
och broschyrer till konsumenter. Den teknikutveckling som sker inom området
marknadskommunikation bör noga följas och databaser och annan
informationsteknik bör utnyttjas.
Verksamheten med internationell marknadsföring av Sverige som turistland
bör bedrivas i bolagsform. Bolagsformen medger framför allt att även
andra än staten kan vara delägare och ta ansvar för finansieringen men
ger också en nödvändig flexibilitet i verksamheten. Staten bör teckna
aktier i bolaget för ett belopp av högst 5 miljoner kronor och minst
hälften av aktierna i bolaget bör innehas av staten.
Näringens företag bör gemensamt inneha sin andel av aktiekapitalet och
representeras av en part. Härigenom underlättas samverkan mellan staten
och näringen.
Den särskilde förhandlarens uppdrag
Den särskilde förhandlaren skall lämna förslag om hur statens medverkan
i den övergripande marknadsföringen och informationsverksamheten
utomlands i detalj bör vara organiserad och hur den för staten och
näringen gemensamma finansieringen skall utformas.
Utredaren bör lägga fram förslag om hur marknadsförings- och
informationsverksamheten bör inriktas. Därvid finns det bl.a. anledning
att närmare lägga fast den övergripande marknadsföringens betydelse.
Bolaget skall vara organiserat i ett huvudkontor och ett antal utländska
marknadskontor. Förslag skall lämnas om organisationen och
dimensioneringen av bolaget samt på vilka utländska marknader Sverige
bör ha representation i form av kontor. Härvid bör den särskilde
förhandlaren beakta den praktiska samverkan som kan ske med andra
statligt finansierade organ som är verksamma utomlands. Ambitionen bör
vara att täcka in de marknader på vilka Next Stop Sweden i dag är
representerat.
Övergången från nuvarande verksamhetsformer till det nya bolaget bör på
olika sätt underlättas. Därvid bör de erfarenheter som gjorts av Next
Stop Sweden tas till vara.
Bolaget skall också i samverkan med branschföretag driva vissa projekt
för att utveckla turisttjänster och stärka samarbetet mellan olika
företag. Förslag om hur sådana projekt skall finansieras skall lämnas.
Den särskilde förhandlaren skall nå en överenskommelse med företrädare
för näringen om ägandet i bolaget och om dess verksamhetsinriktning.
Minst hälften av aktierna i bolaget bör innehas av staten.
En överenskommelse med företrädare för näringen bör ta formen av ett
konsortialavtal. Utredaren bör redovisa ett förslag till sådant avtal.
Arbetsformer m.m.
För den särskilde förhandlaren gäller regeringens direktiv till samtliga
kommittéer och särskilda utredare om att redovisa regionalpolitiska
konsekvenser (dir. 1992:50), att pröva offentliga åtaganden (dir.
1994:23) och redovisa jämställdhetspolitiska konsekvenser (dir.
1994:124).
Redovisning av uppdraget m.m.
Uppdraget förutsätter att riksdagen beslutar i enlighet med regeringens
förslag i budgetpropositionen 1995 vad gäller turistpolitik (prop.
1994/95:100 bil. 13) och prop. 1994/95:177 Turistpolitik. Uppdraget
skall redovisas till Näringsdepartementet senast den 15 juni 1995.