Post 1 av 1 träffar
Föregående
·
Nästa
Tilläggsdirektiv till kommittén om den fria nomineringsrätten och vissa andra
valfrågor (Ju 1994:06)
, Dir. 1995:7
Departement: Justitiedepartementet
Beslut: 1995-01-26
Dir. 1995:7
Beslut vid regeringssammanträde den 26 januari 1995
Sammanfattning av uppdraget
Kommittén om den fria nomineringsrätten och vissa andra valfrågor (Ju
1994:06) får i särskilt uppdrag att följa upp den försöksverksamhet som
ägde rum i sju kommuner vid 1994 års val till kommunfullmäktige, där
väljarna har kunnat avge särskild personröst.
Kommitténs nuvarande uppdrag
Den 9 juni 1994 beslutade regeringen direktiv (dir. 1994:49) till en
parlamentariskt sammansatt kommitté som skall se över vissa frågor med
anknytning till valsystemet.
Kommittén skall i första hand se över och lämna förslag till ytterligare
åtgärder för att komma till rätta med missbruk av den fria
nomineringsrätten, överväga möjligheterna att införa symboler på
valsedlar och undersöka förutsättningarna för en eventuell delning av
vissa större riksdagsvalkretsar. I direktiven anges vidare att utredningens
övergripande syfte är att skapa ytterligare förutsättningar för
goda kontakter mellan väljare och valda samt att det är angeläget att
kommittén söker nå sådana lösningar på de olika frågorna att de samlar
en bred majoritet. Utredningsarbetet skall enligt direktiven vara avslutat
före 1995 års utgång.
Personval
Inslaget av personröstning har tidigare varit obetydligt i vårt land.
Det hittillsvarande valsystemet brukar karaktäriseras som ett renodlat
partival.
Som beskrivits i direktiven har emellertid Personvalskommittén i sitt
betänkande Ökat personval (SOU 1993:21) redogjort för olika modeller med
inslag av personval. Personvalskommittén föreslog att en reform skulle
genomföras med sikte på att kunna tillämpas först efter 1994 års
allmänna val, eftersom det enligt kommittén vore en fördel om reformen
kunde föregås av viss försöksverksamhet.
Betänkandet har remissbehandlats och remissutfallet är överlag positivt.
De flesta remissinstanserna tillstyrker en reform av innebörd att
personvalsmomentet förstärks.
Vid överläggningar mellan riksdagspartierna under år 1993 kom man
överens om att personröstning enligt den modifierade danska modell med
preferensröstning som Personvalskommittén presenterat skall tillämpas
första gången vid 1998 års val. Man kom också överens om att en sådan
personvalsreform borde föregås av försök på så sätt att det vid val till
kommunfullmäktige i minst tre representativa kommuner år 1994 skulle
vara möjligt för väljarna att personrösta.
Mot bakgrund av överläggningarna lade regeringen i propositionen
1993/94:115 Valperiodens längd och vissa andra grundlagsfrågor fram
förslag om grundlagsändringar bl.a. av följande innebörd. I 3 kap. 1 §
regeringsformen införs det en bestämmelse om att val till riksdagen sker
genom röstning på parti med möjlighet för väljarna att avge särskild
personröst. Riksdagen har därefter beslutat i enlighet med regeringens
förslag (bet. 1993/94:KU44, rskr. 1993/94:315 samt bet. 1994/95:KU1,
rskr. 1994/95:3). Ändringen trädde i kraft den 1 januari 1995 (SFS
1994:1469).
Riksdagen beslutade vidare (prop. 1993/94:129, bet. 1993/94:KU23, rskr.
1993/94:232) lagen (1994:285) om försök i vissa kommuner där väljarna
skall kunna avge en särskild personröst vid de allmänna valen år 1994.
Härigenom fick väljarna i Helsingborg, Linköping, Solna, Vaggeryd,
Vänersborg, Östersund och Övertorneå möjlighet att vid 1994 års val till
kommunfullmäktige avge särskild personröst.
I propositionen (s. 12) angav regeringen att det var viktigt att
försöksverksamheten följdes upp, inte minst mot bakgrund av att
verksamheten är tänkt att bli permanent i samtliga allmänna val redan år
1998. Utvärderingen borde enligt regeringen närmast ta sikte på de
tekniska, ekonomiska, organisatoriska och praktiska aspekterna. Ett
viktigt moment i utvärderingen sades vara vilka effekter det nya
systemet får - i förhållande till vad som annars skulle ha blivit fallet
- i fråga om vilka personer som kommer att besätta de mandat som
partierna tilldelats.
Det särskilda uppdraget
Kommittén får i uppdrag att utföra den uppföljning av försöksverksamheten
med personröstning som en parlamentariskt tillsatt referensgrupp
hittills haft i uppdrag att göra.
Efter det att de allmänna valen genomfördes i höstas har
Riksskatteverket påbörjat en utvärdering av försöket med personröstning
som ägde rum i de sju kommunerna. Vidare pågår ett uppföljningsarbete
inom Statsvetenskapliga institutionen vid Göteborgs universitet.
Vid sidan av dessa studier är det emellertid också angeläget att
försöksverksamheten följs upp i en form där det finns parlamentarisk
representation. För det ändamålet bildades före valet en referensgrupp,
bestående av riksdagsledamöter och andra representanter från de
dåvarande riksdagspartierna, utom från Ny demokrati.
Uppföljningen bör tas över av kommittén om den fria nomineringsrätten
och vissa andra valfrågor, eftersom den har i uppdrag att se över olika
frågor med anknytning till valsystemet, bl.a. frågor som behandlats av
Personvalskommittén och eftersom de politiska partierna - med ett enda
undantag - utsett samma personer att företräda dem såväl i kommittén som
i referensgruppen.
Det särskilda uppdrag som kommittén härmed får är inte mera omfattande
än att det bör kunna slutföras inom den ursprungliga tidsramen för
kommitténs arbete.