Post 1 av 1 träffar
Föregående
·
Nästa
Distansmetoder inom utbildningen, Dir. 1995:69
Departement: Utbildningsdepartementet
Beslut: 1995-05-04
Dir. 1995:69
Beslut vid regeringssammanträde den 4 maj 1995
Sammanfattning av uppdraget
En särskild utredare tillkallas med uppgift att föreslå åtgärder
som kan främja användningen av distansmetoder inom främst
vuxenutbildningen och högskolan. Utredarens huvuduppgift är
att föreslå en strategi som långsiktigt främjar utvecklingen i
hela landet av de möjligheter till distansutbildning som den
moderna informationstekniken erbjuder.
Utredaren skall vidare analysera hur radio och TV kan utnyttjas
i utbildningens och bildningens tjänst och därvid pröva om en
eventuell framtida fjärde markbunden TV-kanal kan utnyttjas
för nationell utbildnings- och bildningsverksamhet.
Distansutbildning spar tid och pengar
I 1995 års budgetproposition (prop. 1994/95:100, bilaga 9)
framhålls att det inom högskola, vuxenutbildning, folkbildning
och arbetsmarknadsutbildning finns behov av att föra ut utbild-
ningen i nya former och till nya grupper. Ny teknik gör detta
möjligt, men formerna behöver anpassas till de många olika
behov och förutsättningar som människor har. Regeringen fram-
håller att det därför finns anledning att i en särskild kommitté
analysera förutsättningarna för en samlad utveckling av den
medieburna utbildningen och att det även finns anledning att
närmare studera internationella erfarenheter som t.ex. Open
University i Storbritannien. Kommittén föreslås även få i upp-
drag att stimulera olika former av försöksverksamhet.
För att åstadkomma ett önskvärt nationellt kunskapslyft be-
hövs en ökad tillgänglighet till utbildning. Utbildningsbehoven
kan inte tillgodoses enbart genom ett utökat antal platser i
undervisning, som är bunden i tid och rum. Utbildningar för-
medlade genom olika distansmetoder kan därför vara ett viktigt
komplement till den traditionella undervisningen för att öka
tillgängligheten till studier.
Utbildning på distans ger en betydande frihet i tid och rum
som bl.a. många förvärvsarbetande är beroende av. Studierna
kan bedrivas antingen enskilt eller i grupp via olika medier.
Därtill kan utbildningen genomföras till lägre kostnader både
för den enskilde och samhället och även för de företag som
väljer denna metod för att öka de anställdas kompetens.
Teknikutvecklingen behöver samordnas
I takt med utvecklingen på det informationstekniska (IT) om-
rådet har också intresset för distansmetoder ökat hos många ut-
bildningsanordnare och företag. Detta har medfört en pedago-
gisk och teknisk utveckling på området som gör att distans-
metoderna i än högre grad kan anpassas till de studerandes ön-
skemål och behov. Med en väl utformad organisation och för-
bättrad information borde distansutbildningen kunna nå ut till
betydligt större grupper än den gör i dag.
Den nuvarande situationen visar upp en brokig bild när det
gäller utbildning som bedrivs med olika typer av tekniska hjälp-
medel. Många utvecklar likartade projekt eller söker stöd för
modeller som redan finns i drift på andra håll. Det finns därför
behov av informationsinsatser, ett utvecklat erfarenhetsutbyte
samt ytterligare utvärdering och forskning på området.
Trots att olika utbildningsanordnare gjort stora ansträngning-
ar har det inte skett något avgörande genombrott när det gäller
distansmetodernas roll inom utbildningens område. Denna situa-
tion är otillfredsställande inte minst mot bakgrund av att fler
vuxna behöver få tillgång till utbildning på alla nivåer i utbild-
ningssystemet. Särskilt viktigt är det att stimulera och underlätta
kompetensutveckling i arbetslivet för de grupper som har kort
grundutbildning och som inte så ofta kommer i åtnjutande av
personalutbildning. Det är också angeläget att minska trycket på
universitet och högskolor genom att erbjuda alternativa, mindre
resurskrävande studiemetoder.
Mycket är redan utrett
Frågan om hur staten kan bidra till utveckling av distansmeto-
der i utbildningen har utretts vid flera tillfällen under senare år.
En mer fullständig förteckning över tidigare utredningsarbete
som bör beaktas biläggs.
År 1991 fick en särskild utredare i uppdrag att ta fram ett
underlag för en fördjupad utredning om hur staten kan bidra till
utveckling av distansutbildningen. Utredningen, som överläm-
nades i början av år 1992, fick namnet Långt borta och mycket
nära - En förstudie om svensk distansutbildning (Ds 1992:3).
Ett år senare överlämnade utredningen om effektivare vuxen-
utbildning sitt huvudbetänkande Kunskapens krona (SOU
1993:23). Betänkandet innehåller ett avsnitt om vidgad använd-
ning av distansmetoder med förslag till statligt stöd för utveck-
ling av distansutbildning.
Utbildningsdepartementet publicerade år 1994 en rapport om
Ny informationsteknologi i undervisningen (Ds 1994:21). Den
innehåller bl.a. en beskrivning av existerande och kommande
informationsteknik av intresse för utbildningsområdet.
Dessa utredningar innehåller genomarbetade förslag och be-
skrivningar som fortfarande är aktuella och som bör ligga till
grund för det utredningsarbete som här avses.
Distansutbildning inom EU
Distansutbildningen, liksom den nya teknik som nu i allt
snabbare tempo görs tillgänglig för olika utbildningsanordnare
i Europa, är viktiga delar av de nya programmen för utbildning
och yrkesutbildning, Sokrates och Leonardo da Vinci, som EU
har fastställt för perioden 1995-1999. Även de båda program-
men Adapt och Employment, som har inrättats inom ramen för
strukturfonderna, kan, liksom det fjärde ramprogrammet för
forskning och utveckling, komma att bidra till utvecklingen på
området. Utmärkande för EU:s insatser på utbildningsområdet
är den transnationella karaktären som har till syfte att sprida
erfarenheter och information till alla medlemsländer.
Metoderna för distansutbildning skall utredas
Regeringen har uttalat att den avser att vidta åtgärder för att
åstadkomma ett nationellt kunskapslyft för vuxna. Som en av
dessa åtgärder ingår att stödja användningen av distansunder-
visning, både som särskild studieform och som inslag i redan
befintlig undervisning.
En särskild utredare skall tillkallas för att föreslå åtgärder för
att främja utvecklingen av distansmetoder med användande av
informationsteknik inom främst vuxenutbildning och högre
utbildning. I förslagen skall också behoven inom grund- och
gymnasieskolan beaktas.
Arbetslivets behov och krav är en given utgångspunkt för
arbetet när det gäller utredningen om distansmetoder. Det gäller
framför allt att underlätta den enskilda människans möjligheter
och strävan att genom utbildning förbättra sin ställning på
arbetsmarknaden och öka inflytandet över det egna arbetet.
Lika viktigt är emellertid att öka möjligheterna för alla, obe-
roende av utbildningsbakgrund, att vidga perspektiven i den
personliga utvecklingen och genom bildning bredda och för-
djupa sina intresseområden.
För att kunna spela en aktiv roll i ett framtida samhälle
måste alla vuxna, oberoende av bakgrund, ha förmåga att delta
i och samtidigt kritiskt granska samhällslivets olika företeelser.
Detta ställer krav på ökade kunskaper och kännedom både om
den egna omvärlden och om andra länder och kulturer. Kun-
skapsklyftor måste överbryggas och tendenser till segregation
och snedrekrytering i utbildningen motverkas.
Utbildning på alla nivåer för vuxna skall svara mot skilda
behov och erbjudas på de studerandes villkor. Erfarenheten
visar att det är svårt att rekrytera kortutbildade till vidare ut-
bildning, både i och utanför arbetslivet. En strategi för livslångt
lärande måste ta tillvara de erfarenheter som finns och de förut-
sättningar som krävs för att dessa grupper skall vilja gå in i
utbildning. Särskilda ansträngningar behöver göras för att för-
bättra de yrkesverksammas möjligheter till högre utbildning.
Internationellt pågår en snabb och svåröverskådlig teknik-
utveckling som ger nya och alltmera sofistikerade verktyg för
undervisning och utbildning på distans. En omfattande import
av teknik och undervisningsmetoder till Sverige pågår, och
Sverige lämnar också egna bidrag till utvecklingen. Detta sker
på alla nivåer inom företag och organisationer, inom det offent-
liga utbildningsväsendet och inom andra myndigheter.
En viktig fråga i sammanhanget är hur svensk utbildning
kommer att påverkas av tillväxten av en transnationell distans-
utbildning. Inom en nära framtid kommer det t.ex. att bli möj-
ligt att studera vid något välkänt utländskt universitet via satellit
eller telenät i bostaden eller på arbetsplatsen.
Intressanta utbildningsformer är under utveckling, exempel-
vis internutbildning på arbetsplatser ledda av kompetenta perso-
ner inom den egna organisationen med stöd på distans av lärare
från andra länder. Detta kommer troligen att leda till att delar
av fort- och vidareutbildningen i Sverige övertas av nya multi-
nationella organisationer. Det är viktigt att utvecklingen på detta
område bedöms och värderas i förhållande till svenska
utbildningspolitiska mål.
Uppdraget
Kartläggning
Utredaren skall kartlägga dels nuvarande metoder för distansut-
bildning, dels inom vilka områden det finns behov av utveck-
ling av metoder och andra åtgärder för sådan utbildning.
Med metoder för distansutbildning avses här olika kombina-
tioner av teknik och metodik, som syftar till att överbrygga
avstånd i tid och/eller rum mellan den som lär ut och den som
skall lära sig, och som förmedlar kunskap och skapar möjlighet
till dialog. Det finns ett stort antal sådana metoder som kan an-
vändas i olika kombinationer och tillsammans med andra mer
traditionella utbildningsmetoder.
Kartläggningen skall visa inom vilka områden, på vilka
utbildningsnivåer och för vilka grupper en ökad användning av
ny teknik och utvecklade metoder för distansutbildning har
bäst förutsättningar att leda till en effektivare och mer flexibel
utbildning av hög kvalitet.
Vidare skall utredaren bedöma vilka förutsättningar olika
utbildningsanordnare har att komplettera den huvudsakligen
använda pedagogiken med inslag av distansmetoder och självin-
struerande och interaktiva hjälpmedel. I sammanhanget skall
också undersökas om det i de regler som gäller för olika ut-
bildningsanordnare finns hinder för en utveckling av distansme-
toder.
Det är naturligtvis varken möjligt eller lämpligt att söka
dämpa den pågående utvecklingen i avvaktan på att en över-
gripande strategi inom medie- och distansutbildningsområdena
skall kunna utarbetas. Tvärtom bör det ses som en fördel att ny
teknik och nya metoder har växt fram så snabbt och utan stat-
liga stimulansåtgärder. Utredningen skall vidare avgränsa vad
som bör vara statens åtagande inom detta område enligt rege-
ringens direktiv (dir. 1994:23) till samtliga kommitteér och
särskilda utredningar att pröva offentliga åtaganden. Det är
också angeläget att söka definiera målgrupper och områden som
löper risk att bli förbigångna i den pågående utvecklingen.
En strategi för långsiktig utveckling
Utredarens huvuduppgift är att föreslå en strategi som långsik-
tigt främjar utvecklingen i hela landet av de möjligheter till
distansutbildning som den moderna informationstekniken erbju-
der. Förslagen skall bl.a. bygga på erfarenheter från utveck-
lingsprojekt som bedrivs under utredningsarbetets gång.
Radio och TV
Radio och TV är av utomordentligt stor betydelse för spridning
av information, kunskap och kultur. Diskussioner pågår kring
inrättandet av en fjärde markbunden TV-kanal. Utredaren skall
särskilt analysera hur radio och TV kan utnyttjas i utbildningens
och bildningens tjänst. En uppgift är därvid att pröva om en
eventuell framtida fjärde markbunden TV-kanal kan utnyttjas
för nationell utbildnings- och bildningsverksamhet.
Projektstöd
Under sitt arbete skall utredaren bereda och till regeringen
lämna förslag om beslut om bidrag till projekt som syftar till att
utveckla användningen av distansmetoder i utbildningen.
Projekten skall som allmän inriktning ha att tillgodose de behov
som utredaren efter sin kartläggning bedömer som särskilt
angelägna. Projekten skall utformas så att de i huvudsak är
möjliga att utvärdera under utredningsarbetet.
I första hand skall bidragen avse projekt som bedrivs av, i
samarbete med eller för redan befintliga utbildningsanordnare,
såsom kommunala skolor, statens skolor för vuxna, universitet
och högskolor, studieförbund och folkhögskolor, anordnare av
arbetsmarknadsutbildning och utbildning inom myndigheter,
branschorganisationer och företag. Projekten skall syfta till att
göra de olika utbildningarna mera flexibla och tillgängliga för
grupper som har svårigheter att utnyttja de möjligheter till
utbildning som finns i dag. Utredaren skall bl.a. studera och
överväga behovet av stöd till lokala och regionala centra i vilka
olika utbildningsanordnare kan samarbeta kring införandet av
distansmetoder. Projektförslagen skall inrymmas inom befintliga
utgiftsramar.
Ökad tillgänglighet till utbildning
Utredaren skall vidare söka bedöma i vilken grad olika slag av
teknik och metoder kan användas för att med begränsade resur-
ser öka tillgängligheten till utbildning som nivåmässigt motsva-
rar både gymnasieskolan och högskolan.
Det brukar framhållas att distansutbildning erbjuder möjlig-
heter till kostnadseffektiva studier bl.a. genom att behovet av
lärarinsatser kan göras begränsat och genom att studierna i stor
utsträckning kan bedrivas på fritid eller deltid och utan att
deltagarna behöver lämna sitt arbete eller sin hemort.
I detta sammanhang är det troligen särskilt intressant att
pröva möjligheterna att utveckla och använda distansmetoder
inom de friare studieformer som kännetecknar folkbildningen.
EU
Utredaren skall i sitt arbete beakta erfarenheter av distansut-
bildning i andra länder. Särskilt bör erfarenheter inom ramen
för EU-program som Sokrates och Leonardo da Vinci studeras.
De möjligheter till transnationella utvecklingsprojekt som dessa
program erbjuder bör uppmärksammas.
Forsknings- och utvecklingsarbete, erfarenhetsutbyte
Utredaren skall lägga fram förslag om hur forsknings- och
utvecklingsarbetet kring distansutbildning och användningen av
informationsteknik bör bedrivas på sikt. Vidare skall utredaren
bedöma behovet av och formerna för såväl erfarenhetsutbyte
mellan ansvariga för olika slag av distansmetoder i utbildningen
som informationsutbyte mellan praktiker och forskare inom
området.
Referensgrupper och samråd
Utredaren skall till sitt förfogande ha särskilda referensgrupper
för samråd. Till grupperna skall knytas personer med sakkun-
skap om de utbildningsanordnare som redan anordnar eller bör
stimuleras att anordna distansutbildning, t.ex. högskolan, folk-
bildningen, kommunala skolor, Amu-Gruppen, bransch- och
företagarorganisationer samt fackliga organisationer. Vidare
skall till referensgrupperna knytas personer med pedagogisk,
metodisk, ekonomisk och teknisk sakkunskap när det gäller
distansutbildning, samt forskare med erfarenhet av FoU-arbete
i fråga om distansutbildning.
Antalet referensgrupper och formerna för samråd får utreda-
ren själv avgöra.
Utredaren skall vidare när det är lämpligt samråda med IT-
kommissionen (dir. 1995:1) samt utredningen inom
Utbildningsdepartementet om studiestödssystemet (dir.
1994:148).
Ramar för utredarens arbete
I den del av uppdraget som avser om en eventuell framtida
fjärde markbunden TV-kanal kan utnyttjas för nationell utbild-
nings- och bildningsverksamhet skall utredaren redovisa sina
förslag skyndsamt.
Uppdraget i sin helhet skall vara slutfört senast den 31 maj
1998.
Utredaren skall beakta regeringens direktiv (dir. 1994:23) till
samtliga kommittéer och särskilda utredare att pröva offentliga
åtaganden. Utredaren skall även följa regeringens direktiv till
kommittéer och särskilda utredare om regionalpolitiska konse-
kvenser (dir. 1992:50) och jämställdhetspolitiska konsekvenser
(dir. 1994:124).
Förslagen får inte leda till utgiftsökningar eller inkomst-
minskningar för staten eller kommunerna. Eventuella förslag
som medför ökade utgifter skall finansieras genom ompriorite-
ringar inom berörda områden. Utredaren får dock inte i sina
förslag till finansiering omfördela medel anvisade av konjunk-
turskäl till ordinarie verksamhet inom området.
Utredaren skall före den 1 oktober 1995 komma in med en
budgetplan över beräknade kostnader för utredningens arbete.
Bilaga
Tidigare utredningsarbete som skall beaktas av utredaren
I propositionen 1990/91:85 Växa med kunskaper - om gym-
nasieskolans och vuxenutbildningen framfördes behovet av en
mer samlad satsning på att utveckla metoder och media för
distansutbildning och mediabaserad undervisning inom det
offentliga skolväsendet.
Med anledning av propositionen tillsatte regeringen år 1991
en särskild arbetsgrupp med uppgift att stimulera utvecklingen
av kunskapscentra. Arbetsgruppen har redovisat två delrapport-
er.
En särskild utredare har i betänkandet Långt borta och
mycket nära - En förstudie om svensk distansutbildning (Ds
1992:3) gjort en kompetens- och erfarenhetsöversikt, en mål-
gruppsanalys, en pedagogisk analys samt en analys av rollför-
delningen mellan stat, kommuner m.fl. intressenter i fråga om
distansutbildning.
Utredningen om en effektivare vuxenutbildning (dir.
1992:48) fick därefter i uppdrag att bl.a. med utgångspunkt från
nämnda förstudie lägga fram förslag om hur staten kan stödja
en utveckling av distansutbildningen. Utredaren lämnade dessa
förslag år 1993 i huvudbetänkandet Kunskapens krona (SOU
1993:23).
Avseende högre utbildning per distans redovisas vissa slut-
satser och förslag i Högskoleutredningens betänkande (SOU
1992:1) Frihet Ansvar Kompetens.
Regeringen gav i april 1992 i uppdrag till universiteten i
Linköping och Umeå att i samarbete göra en samlad bedömning
av distansutbildningen och redovisa förslag till åtgärder för
utveckling och genomförande av distansutbildning inom högre
utbildning. Uppdraget redovisades i september 1992 i en rap-
port med titeln Svenska Distansrådet - ett förslag till organisa-
tion av distansutbildningen inom högskolan.
Inom ramen för arbetet med Agenda 2000 - kunskap och
kompetens för nästa århundrade - publicerade Utbildnings-
departementet 1994 en rapport om Ny informationsteknologi i
undervisningen (Ds 1994:21). Den innehåller dels en beskriv-
ning av existerande och kommande informationsteknologi av
intresse för utbildningsområdet, dels rapporter om pågående
verksamhet av detta slag i USA, Frankrike och Japan.