Post 1 av 1 träffar
Föregående
·
Nästa
Utredning om finansiering och regelsystem för den statliga assistanser-
sättningen
, Dir. 1995:66
Departement: Socialdepartementet
Beslut: 1995-04-12
Dir. 1995:66
Beslut vid regeringssammanträde den 12 april 1995
Sammanfattning av uppdraget
Mot bakgrund av kostnadsutveckligen för statlig assistansersättning
tillkallas en särskild utredare med uppgift att redovisa förslag till
alternativa åtgärder som leder till att kostnadsutvecklingen begränsas
och att kostnadskontrollen förbättras. I uppdraget ingår att utarbeta
förslag som gör det möjligt att tydligare än för närvarande avgränsa
dels själva insatsen personlig assistans från andra närliggande
verksamheter, dels den personkrets som skall vara berättigad till
stödformen.
Bakgrund
Med anledning av regeringens proposition om stöd och service till vissa
funktionshindrade (prop. 1992/93:159) beslutade riksdagen i maj 1993 om
förbättrade stöd- och serviceinsatser för personer med funktionshinder
(bet. 1992/93:SoU19, rskr. 1992/93:321).
Riksdagens beslut innebar bl.a. att en särskild rättighetslag för svårt
funktionshindrade personer infördes den 1 januari 1994, lagen (1993:387)
om stöd och service till vissa funktionshindrade (LSS). Genom lagen har
bl.a. personer med utvecklingsstörning och personer med stora och varaktiga
funktionshinder getts rätt till stöd- och serviceinsatser av
olika slag såsom personlig assistans eller ekonomiskt stöd till sådan
assistans för stödbehov upp till 20 timmar i veckan. För dessa insatser
är kommunerna finansiellt ansvariga.
Den 1 januari 1994 infördes även en statlig assistansersättning för
personer som inte fyllt 65 år och som bor i eget boende, servicehus
eller hos familj eller anhörig. Assistansersättningen är avsedd att
täcka kostnader för personlig assistans och lämnas till personer som har
behov av personlig assistans under i genomsnitt mer än 20 timmar per
vecka. Rätten till assistansersättning regleras i lagen (1993:389) om
assistansersättning (LASS) och i förordningen (1993:1091) om
assistansersättning. De allmänna försäkringskassorna administrerar och
beslutar om ersättningen.
Regeringen konstaterade i proposition 1994/95:100 bil. 6 att medelsbehovet
vad avser assistansersättning för budgetåret 1995/96 torde komma
att bli högre än vad som förutsågs i proposition 1992/93:159. Skälet för
detta angavs framför allt vara att det genomsnittliga antalet beviljade
assistanstimmar per person och vecka väsentligt torde komma att
överstiga det beräknade.
Regeringen uppdrog den 3 november 1994 åt Socialstyrelsen och
Riksförsäkringsverket att gemensamt göra en studie angående
assistansersättningen och belysa de bakomliggande orsakerna till
kostnadsutvecklingen.
De båda myndigheterna angav i sin rapport den 16 december 1994
sammanfattningsvis att det höga antalet genomsnittligt beviljade
assistanstimmar bl.a. torde bero på skillnaden i konstruktionen av
socialtjänstlagen (1980:620) och LASS och de båda lagarnas olika
ambitionsnivå, vilket leder till olikheter i behovsbedömningsteknik
mellan kommunernas och försäkringskassornas handläggare. En annan
konsekvens av den nya lagstiftningen är att anhörigas insatser, såväl
tidigare avlönade som oavlönade, omvandlats till personlig assistans. I
rapporten pekades vidare på vissa tendenser till övervältring av
kostnader från kommunerna till staten som uppstått till följd av att
staten finansierar assistansersättningen.
I anslutning till nyss nämnda uppdrag angav Socialstyrelsen i en
promemoria den 8 februari 1995 sammanfattningsvis "att det finns klara belägg
på att kommuner och landsting i allt för hög grad ser
assistansersättningen som en möjlighet att minska sina kostnader. Det
finns exempel på huvudmän som av ekonomiska skäl försöker omdefiniera
elevassistans, boendeservice, sjukvård och insatser för personer med
psykiska problem till personlig assistans."
Regeringen har i anslutning till arbetet med 1995 års kompletterings-
proposition beräknat statens kostnad för assistansersättning till ca 3,7
miljarder kronor på årsbasis. Detta innebär i förhållande till vad som
angavs när reformen beslutades en kostnadsökning på 1,2 miljarder
kronor.
Uppdraget
Mot bakgrund av kostnadsutvecklingen för statlig assistansersättning
tillkallas en särskild utredare med uppdrag se över
assistansersättningens finansiering och regelsystem. Utredarens
huvuduppgift skall vara att lämna förslag till åtgärder som leder till
att nuvarande kostnadsutveckling bryts och att förbättrad
kostnadskontroll uppnås. Utgångspunkten för förslagen skall vara att den
årliga kostnaden för staten för assistansersättning inte får överstiga 2
850 miljoner kronor beräknat i 1995 års penningvärde. Detta innebär att
det statliga finansiella utrymmet för assistansersättning, till följd av
vissa omprioriteringar, utökas realt med drygt 300 miljoner kronor i
förhållande till vad som budgeterades vid reformens ikraftträdande. I
förhållande till den nuvarande årliga kostnaden innebär detta en
neddragning med ca 900 miljoner kronor.
En viktig orsak till kostnadsutvecklingen inom assistansersättningen är
svårigheterna att i den praktiska tillämpningen göra avgränsning vad
gäller dels personlig assistans i förhållande till andra närliggande
primär- och landstingskommunala insatsområden, dels den personkrets som
skall vara berättigad till assistansersättning. Utredaren skall därför
utarbeta förslag som gör det möjligt att tydligare än för närvarande
avgränsa personlig assistans från andra närliggande kommunala
verksamheter. Utredningsarbetets inriktning skall vara att lämna
förslag till förändringar i regelsystemet som ger tydliga och effektiva
drivkrafter att inte styra över kostnader på annan huvudman. Om en risk
för övervältring av kostnader ändå bedöms kvarstå skall utredaren också
pröva behovet av en ekonomisk reglering mellan huvudmännen. Utredaren
skall sträva efter att förankra sina förslag hos berörda huvudmän.
Utredaren skall vidare pröva om åtgärder fordras för att tydligare avgränsa
den personkrets som skall vara berättigad till personlig
assistans, så att personkretsen överensstämmer med vad som avsågs i
assistansreformen.
Utredaren skall föreslå behövliga förändringar i berednings- och
prövningsförfarandet för att uppnå ovanstående syften. Lagstiftningens
karaktär av rättighetslagstiftning skall dock bibehållas.
Utredaren skall dessutom se över frågan om samordningen mellan
socialförsäkringsförmånerna handikappersättning och vårdbidrag å
ena sidan och assistansersättning å andra sidan och pröva behovet av
tydligare samordningsregler.
Det står den särskilde utredaren fritt att lämna förslag även till andra
förändringar som kan leda till att stödformens kostnadsutveckling
begränsas.
Utredaren skall beakta regeringens direktiv till samtliga kommittéer och
särskilda utredare att redovisa jämställdhetspolitiska konsekvenser
(dir. 1994:124). Utredaren skall även i tillämpliga delar följa
regeringens direktiv att pröva offentliga åtaganden (dir. 1994:23).
Utredarens förslag skall redovisas till regeringen senast den 15
september 1995.