Post 1 av 1 träffar
Föregående
·
Nästa
Insamling och omhändertagande av miljöfarliga batterier, Dir. 1995:64
Departement: Miljö- och naturresursdepartementet
Beslut: 1995-04-20
Dir. 1995:64
Beslut vid regeringssammanträde den 20 april 1995
Sammanfattning av uppdraget
En särskild utredare tillkallas med uppdrag att göra en samlad översyn
av insamling och omhändertagande m.m. av förbrukade miljöfarliga
batterier.
Utredarens överväganden skall resultera i förslag till åtgärder som
säkerställer hanteringen av batterier, som innehåller tungmetallerna
kadmium, kvicksilver eller bly. Dessa batterier skall i enlighet med
uppställda mål ersättas av andra mer miljöanpassade batterier respektive
samlas in och tas om hand för behandling på ett miljöriktigt sätt.
Bakgrund
Historik om miljöaspekter
Frågan om åtgärder mot miljöfarliga batterier har vid olika tillfällen
behandlats av regering och riksdag (se bl.a. prop. 1984/85:118, bet.
1984/85:JoU30, rskr. 1984/85:151, prop. 1984/85:6, bet. 1984/85:JoU30,
rskr. 1984/85:51, prop. 1992/93:180, bet. 1992/93:JoU14, rskr.
1992/93:344 beträffande kvicksilver- och nickelkadmiumbatterier och
prop. 1990/91:36, bet. 1990/91:JoU15, rskr. 1990/91:77 om blybatterier).
I regeringens proposition En god livsmiljö (1990/91:90, bet.
1990/91:JoU30, rskr. 1990/91:73) föreslogs att användningen av
kvicksilver och bly på sikt skall upphöra och att användningen av
kadmium skall minskas kraftigt. Propositionen antogs i sin helhet av
riksdagen.
Tungmetaller som kvicksilver, kadmium och bly kan ingå i batterier och
ackumulatorer. För kadmium och bly är batterier i dag det klart största
användningsområdet för dessa metaller. Användningen av kvicksilver i
batterier har däremot minskat kraftigt sedan mitten av 1980-talet. I dag
är det i princip bara knappcellsbatterier som innehåller kvicksilver.
Målet har varit och är fortfarande att få bort de batterier som klassas
som miljöfarliga från vanligt hushållsavfall och att hantera och ta om
hand dem på ett miljöriktigt sätt. De batterier som inte har klassats
som miljöfarliga har hittills bedömts kunna hanteras som vanligt
hushållsavfall. Det genomgående temat har varit att låta
batteribranschen vara med och ta ansvar för information, insamling och
slutligt omhändertagande. Branschen har samtidigt begärt åtgärder från
samhällets sida, i form av bl.a. beslut om batteriavgift och uppställda
insamlingsmål.
Rättslig reglering
Hanteringen av miljöfarliga batterier regleras i förordningen (1989:974)
om miljöfarliga batterier. Syftet med förordningen är att förhindra
utsläpp till miljön av kadmium, kvicksilver och bly från just batterier.
Av förordningen framgår att med miljöfarliga batterier avses batterier
och ackumulatorer med mer än sammanlagt 0,025 viktprocent kvicksilver
och kadmium samt batterier med mer än 0,4 viktprocent bly.
Det är främst tillverkare och importörer som skall vidta åtgärder för en
övergång till batterier och ackumulatorer som inte är miljöfarliga. De
skall också vidta nödvändiga mått och steg för att hindra eller motverka
skador på människor eller på miljön till följd av hanteringen av
miljöfarliga batterier. Förbrukade miljöfarliga batterier skall lämnas
in på försäljningsställen eller på av kommunen anvisad plats. Kommunerna
ansvarar för att de miljöfarliga batterierna transporteras till en
godkänd behandlingsanläggning.
För nickelkadmium- (NiCd) och blybatterier gäller delvis en annan
ordning. Dispens har givits så att transporterna av sådana batterier kan
utföras även av andra än av en kommun.
I praktiken fungerar således insamlingen och omhändertagandet på olika
sätt för de olika typerna av batterier.
Insamling m.m. av NiCd- och kvicksilveroxidbatterier
Sedan den organiserade insamlingen av miljöfarliga batterier,
kvicksilveroxid- och NiCd-batterier, startade år 1987 har s.k.
batteriholkar placerats ut på olika platser i kommunerna. Kommunerna
ansvarar för att holkarna töms, insamlade batterier sorteras och att de
miljöfarliga batterierna skickas till Svensk Avfallskonvertering AB
(SAKAB) för slutligt omhändertagande.
Innan batterierna skickas till SAKAB måste kommunerna sortera bort de
icke miljöfarliga batterierna, som också hamnar i batteriholkarna. Vissa
kommuner sorterar de insamlade batterierna efter batterityp -
knappceller (kvicksilverhaltiga), NiCd-batterier, eventuellt gamla
alkaliska och icke miljöfarliga. Andra kommuner sorterar bara
batterierna i miljöfarliga och icke miljöfarliga batterier. De icke
miljöfarliga batterierna sänds vanligen till kommunernas deponier.
Hittills har de kvicksilverhaltiga och osorterade batterierna lagrats på
fat hos SAKAB i avvaktan på att bolaget finner en lämplig
behandlingsmetod för kvicksilver. Diskussioner förs mellan bolaget och
Statens naturvårdsverk om utarbetandet av behandlingsmetod. När det
gäller kvicksilveravfall har Statens naturvårdsverk bl.a. fått
regeringens uppdrag att redovisa hur avvecklingen av
kvicksilveranvändningen fortgår (jfr dnr M94/1825/6, M94/1960/6).
De lagrade batterierna hos SAKAB utgörs dels av sorterade batterier,
dvs. fat som innehåller enbart alkaliska batterier eller
knappcellsbatterier, dels av fat innehållande alla slags batterier. De
utsorterade NiCd-batterierna skickas vidare till återvinningsbolaget
SAFT-Nife AB i Oskarshamn för upparbetning.
I februari 1993 åtog sig branschen ett frivilligt ansvar för förbrukade
NiCd-batterier. Lagstiftning i form av införande av pant på dessa
batterier hade tidigare övervägts som ett alternativ (jfr prop.
1990/91:90 och prop. 1992/93:180). Åtagandet innebär bl.a. att branschen
fr.o.m. den 1 juli 1995 skall samla in minst 90 procent av samtliga i
landet förbrukade NiCd-batterier. Årsmedelsförbrukningen beräknas med
hänsyn tagen till batteriernas tekniska livslängd. Som delmål angavs
att 60 procent skall samlas in under första verksamhetsåret, dvs. per
den 1 juli 1994. En gemensam branschorganisation, Stiftelsen insamling
av miljöfarliga batterier - SIMBA, har bildats för att administrera
verksamheten. SIMBA har under hösten år 1993 byggt upp ett
insamlingssystem som utgår från att NiCd-batterier återlämnas på
inköpsstället och via posten distribueras till SAFT-Nife AB för
upparbetning.
Insamlingen av NiCd-batterier sköts således i praktiken av två aktörer -
SIMBA och kommunerna.
Insamling m.m. av blybatterier
I april 1989 inleddes en försöksverksamhet med insamling och
bortforsling av förbrukade blyackumulatorer. Genom beslut av regering
och riksdag infördes i januari 1991 ett permanent återtagningssystem
(prop. 1990/91:36, bet. 1990/91:JoU15, rskr. 1990/91:77). Det är baserat
på försiktighetsprincipen och principen om producentansvar enligt lagen
(1985:426) om kemiska produkter, dvs. den som hanterar eller importerar
en kemisk produkt är skyldig att vidta de åtgärder som behövs för att
hindra eller motverka skada på människor eller i miljön. I ett
åtgärdsprogram mot föroreningar i miljön från blybatterier, åläggs den
som säljer blybatterier bl.a. att ta tillbaka sådana förbrukade
batterier.
För att finansiera åtgärdsprogrammet bemyndigades regeringen att ålägga
företag som tillverkar eller importerar blybatterier att genom en
miljöavgift betala kostnader för insamling och slutligt omhändertagande
av uttjänta batterier. Regeringen fastställde att medlen från avgiften
skulle tillföras ett räntebärande konto i Riksgäldskontoret, den s.k.
batterifonden.
Hanteringen av blybatterier regleras numera i förordningen om
miljöfarliga batterier.
Returbatt AB svarar för insamlingen av blybatterier. I detta bolag ingår
representanter för berörda branscher, nämligen batterileverantörer,
skrotbranschen och återvinningsföretaget Boliden Bergsöe. Avgiften för
blybatterier är nu 40 kronor per batteri. Medel ur batterifonden
avseende blybatterier går till Returbatt AB, som i sin tur administrerar
utbetalningarna till bl.a. insamlare. De blybatterier som förbrukas inom
landet återvinns vid Boliden Bergsöes anläggning i Landskrona. Denna
anläggning tar även emot blybatterier från bl.a. våra nordiska
grannländer.
I juni år 1994 undertecknade de nordiska miljöministrarna en gemensam
ministerdeklaration om nordiskt samarbete om insamling och återvinning
av förbrukade blybatterier där samtliga länder åtog sig en årlig
insamlingsnivå om 95 procent.
Avgifter - batterifonden
Tillverkare och importörer betalar enligt lagen (1990:1332) om avgifter
för miljöfarliga batterier en avgift för de batterier som säljs på den
svenska marknaden. Dessa avgifter skall täcka kostnaderna för
information och slutligt omhändertagande av batterierna. För
startbatterierna skall avgifterna täcka även insamling. För
NiCd-batterierna täcks genom avgiften även Statens naturvårdsverks
handläggning av insamlings- och försäljningsstatistik. Avgifterna sätts
in på två räntebärande konton hos Riksgäldskontoret, dvs. ett för
småbatterier och ett för blybatterier.
Avgiften är för närvarande 23 kronor per kilo för alkaliska batterier
och kvicksilveroxidbatterier. I detta sammanhang kan nämnas att Statens
naturvårdsverk har kommit in med en hemställan till regeringen om en
höjning av avgiften till 170 kronor respektive 1 500 kronor per kilo. En
sådan höjning skulle enligt verket bl.a. säkerställa att medel finns
tillgängliga för slutligt omhändertagande av dessa batterier. Detta
förslag bereds för närvarande i regeringskansliet.
Avgiften är 46 kronor per kilo för NiCd-batterier och 40 kronor per
blybatteri (startbatterier som väger mer än 3 kg per styck). Regeringen
har vidare den 30 juni 1994 bl.a. beslutat att som övergripande villkor
för utbetalningar ur batterifonden avseende NiCd-batterier gäller att
sedan fonden debiterats för upparbetning skall minst 50 procent av de
till fonden influtna medlen fonderas för framtida slutligt
omhändertagande av denna batterityp.
Erfarenheter
NiCd-batterier
Kadmiumanvändningen måste enligt regerings- och riks-dagsbeslut (jfr
prop. 1990/91:90, bet. 1990/91:JoU30, rskr. 190/91:73), minskas
kraftigt. Ett växande användningsområde har varit NiCd-batterier. Målet
för NiCd-batterierna är att dessa först skall ersättas med mindre
miljöskadliga alternativ. NiCd-batterierna skall sedan fasas ut helt.
Någon tidpunkt för utfasningen är ännu inte fastlagd. Till den 1 juli
1995 har branschen som nämnts åtagit sig att samla in minst 90 procent
av samtliga i landet förbrukade NiCd-batterier. Hittills vunna
erfarenheter visar bl.a. att branschen genom SIMBA enligt egen utsago
inte klarar detta mål. SIMBA:s prognos är att endast 60 procent kommer
att kunna samlas in till årsskiftet 1995/96 och endast 80 procent till
slutet av år 1997. Enligt SIMBA krävs mer pengar från batterifonden till
information och SIMBA har därför krävt att det 50-procentiga
fonderingskravet till batterifonden bör minskas till endast 40 procent
så att man därmed får tillgång till mer medel för information. Vidare
har SIMBA begärt att det slutliga insamlingsmålet om 90 procent
omprövas.
Dessutom har många kommuner problem med att sortera batterierna i en
kvicksilvergrupp och en NiCd-grupp. Därför skickas alla typer av
miljöfarliga batterier till SAKAB. Detta innebär en ytterligare kostnad
för hanteringen av NiCd-batterierna när de tar omvägen via SAKAB, i
stället för att skickas direkt till SAFT-Nife och försvårar den slutliga
behandlingen av batterierna.
Dessutom är flera aktörer inblandade i insamlingen, vilket har visat sig
innebära svårigheter för konsumenten. Det har inte tydligt framgått till
vem man bör vända sig med de olika typerna av miljöfarliga batterier när
dessa skall lämnas tillbaka.
Kvicksilveroxidbatterier
I regeringens proposition En god livsmiljö anförs att kvick-silveroxid-
batterier bör ersättas med andra alternativ så snart som
möjligt eller senast till år 2000 och att förbud bör övervägas om en
sådan övergång inte sker frivilligt. Målet är således att
kvicksilveroxidbatterierna skall avvecklas. Vidare är insamlingsmålet 90
procent.
Erfarenheterna visar att insamlingsnivåerna är relativt höga, dock inte
så höga som 85-90 procent som redovisats i olika sammanhang. Takten på
övergången från kvicksilver-oxidbatterier till andra miljöanpassade
alternativ är inte tillräckligt snabb. Detta i kombination med att de
omhändertagna batterierna för närvarande inte kan behandlas vid SAKAB
innebär att lagret växer.
Blybatterier
I propositionen En god livsmiljö föreskrivs också att användningen av
bly på sikt bör avvecklas. Målet för blybatterier är en insamlingsnivå
på minst 95 procent. Erfarenheterna visar på en insamling över 100
procent. Detta beror på en effektiv insamling men kanske också på att
vi får ta emot batterier från bl.a. våra nordiska grannländer.
År 1991 uppstod ett underskott i batterifonden på ca 25 miljoner kronor
för denna batterityp. År 1992 minskades ersättningen till
bidragsmottagarna kraftigt så att kostnader och intäkter balanserades.
Vidare höjdes avgiften från 32 kronor till 40 kronor. En del av
avgiftshöjningen bekostar amortering av det år 1991 uppkomna
underskottet. Statens naturvårdsverk har enligt uppgift slutit en
överenskommelse med Returbatt AB om att det uppkomna underskottet skall
amorteras genom att medel från och med den 1 juli 1994 avsätts för
amorteringen tills dess att skulden är betalad. Beräknad avbetalningstid
är 5 år.
I detta sammanhang bör också uppmärksammas att det inom EU finns ett
direktiv om batterier (91/157/EEG). I och med genomförandet av detta
direktiv omfattas samtliga typer av blybatterier av förordningen om
miljöfarliga batterier, dvs. även truckbatterier och industribatterier.
I viss utsträckning har dessa batterier redan ingått i det svenska
insamlingssystemet och belastat batterifonden. Avgifter finns dock inte
på alla dessa batterityper i dag.
Batterifonden
En särskild fråga gäller batterifonden. Det har t.ex. visat sig vara
svårt att driva in obetalda avgifter till fonden i efterhand. Vidare
kräver de olika batterityperna olika ersättning vid olika tidpunkter.
Möjligheterna att ta ut avgifter att använda för bl.a. slutligt
omhändertagande är också olika för de olika batterityperna, vilket har
försvårat administrationen och kontrollmöjligheterna.
Uppdraget
Erfarenheterna visar att vi har kommit en bit på väg att byta ut
miljöfarliga batterier mot mindre miljöfarliga. Insamling och
omhändertagande av resterande förbrukade miljöfarliga batterier är också
under utveckling. Samtidigt visar erfarenheterna att en hel del återstår
att göra både inför övergången till mindre miljöfarliga batterier och
för information om och insamling och omhändertagande m.m. av
miljöfarliga batterier.
En särskild utredare ges därför i uppdrag att kartlägga och beskriva
utvecklingen samt föreslå kompletterande åtgärder som skyndar på en
övergång från miljöfarliga batterier till batterier som inte är klassade
som miljöfarliga. Statens naturvårdsverk har i uppdrag att dels redovisa
hur avvecklingen av kvicksilveranvändningen fortgår, dels utarbeta ett
åtgärdsprogram för effektivare och heltäckande insamling av uttjänta
varor och produkter som innehåller kvicksilver.
Utredaren skall för sin del se över kadmiumanvändningen och lämna
förslag på möjligheterna att fasa ut användningen av kadmium med en
tidsplan för detta. Utredaren bör i detta sammanhang samråda med
Kemikalieinspektionen och Statens naturvårdsverk. I uppdraget ingår även
att studera och analysera utvecklingen av alternativ till blybatterier i
Sverige och i andra länder.
Utredaren skall göra en översyn av nuvarande system för insamling av
alla typer av miljöfarliga batterier. Utredaren skall därvid kartlägga,
analysera och redovisa för- och nackdelar med befintliga system. I
samband därmed bör också olika alternativ övervägas och utvärderas i
jämförelse med nuvarande återtagande. Erfarenheterna från andra slags
insamlingssystem på avfallsområdet bör beaktas liksom erfarenheterna
från andra länder, främst inom EU.
Utredaren skall även föreslå åtgärder som effektiviserar insamlingen. I
förslaget bör speciell vikt läggas vid kritiska faktorer vid insamlingen
(t.ex. val av aktörer som bör medverka), informationsinsatser samt vid
mekanismer som underlättar utsorteringen av batterier baserad på
behandlingsmetod eller på ekonomiska styrmedel. Utredaren skall i detta
sammanhang analysera fördelning av ansvaret mellan producenter och
kommuner och andra aktörer. Vidare skall utredaren belysa för- och
nackdelarna med administrativa och ekonomiska styrmedel, som t.ex.
återlämningspremier, producentansvar, övrig lagstiftning och frivilliga
bransch-åtaganden.
Utredaren skall även belysa hur omhändertagande och behandling ser ut i
dag, bedöma den fortsatta utvecklingen samt lämna förslag till
förbättringar. Här bör utredaren uppmärksamma nämnda regeringsuppdrag
till Statens naturvårdsverk som bl.a. innebär åtgärdsprogram för att
påskynda avvecklingen av kvicksilver. Utredaren bör därför hålla sig
informerad om verkets arbete på området.
Även erfarenheterna från avgiftsfinansieringen och batterifonden
motiverar en närmare analys. Utredaren skall därför redovisa för- och
nackdelarna med nuvarande system och överväga i vilken utsträckning
detta behöver förändras samt lägga förslag till sådana förändringar. För
kvicksilveroxid- och NiCd-batterier finns miljövänligare alternativ inom
många tillämpningsområden. Övergången till miljövänligare alternativ
sker förhållandevis snabbt. De aktuella batterityperna kommer till följd
av den långa livslängden att ingå i avfallshanteringen under åtskilliga
år. Det är därför viktigt att framtida kostnader täcks, för insamling
och omhändertagande, även när batterierna inte längre ger intäkter till
fonden.
I sammanhanget skall utredaren också analysera och värdera om nuvarande
avgiftssystem är det mest ändamålsenliga och kostnadseffektiva systemet.
I förslaget till batterifondens struktur bör speciell vikt läggas vid
fastställda tidplaner för utfasning av de miljöfarliga ämnena i
batterierna. En bedömning bör göras över de långsiktiga kostnaderna som
belastar fonden. Utifrån denna bedömning bör förslag lämnas om nivån på
batteriavgifterna och utgiftsramarna för respektive batterityp. När det
gäller fonden bör utredaren även uppmärksamma frågor om avkastning,
balansproblem, administration och resultatuppföljning och uppkomna
underskott samt lämna förslag också i dessa delar. Utredaren bör i
frågor om avgifter och batterifonden samråda med Riksrevisionsverket.
Utredaren skall även redovisa hur de förslag inkl. författningsförslag
som lämnas förhåller sig till EG-reglerna om batterier och
omhändertagande av avfall samt även i övrigt analysera EU-aspekterna på
förslagen.
Vid övervägande av skilda alternativ beaktas i tillämpliga delar
grundtankarna i regeringens beslut den 1 september 1994 om en ordning
för systematisk genomgång i regeringskansliet av företagsregler,
särskilt när det gäller marknadseffektiviteten.
Tidsplan och arbetsformer
Uppdraget skall redovisas senast den 30 november 1995. Utredaren skall
förutom med tidigare nämnda myndigheter även samråda med den särskilde
utredare som har tillkallats för att lägga fram ett nytt förslag till
Miljöbalk (dir. 1994:134).
För arbetet gäller regeringens direktiv till samtliga kommittéer och
särskilda utredare om redovisning av regionalpolitiska konsekvenser
(dir. 1992:50).