Post 1 av 1 träffar
Föregående
·
Nästa
Ett aktiebolag för service till universitet och högskolor m.m., Dir. 1995:63
Departement: Utbildningsdepartementet
Beslut: 1995-03-23
Dir. 1995:63
Beslut vid regeringssammanträde den 23 mars 1995
Sammanfattning av uppdraget
En särskild utredare tillkallas med uppgift att ta fram det
underlag och lägga fram de förslag som behövs för att
regeringen skall kunna ta slutlig ställning till frågan om att
bilda ett statligt helägt servicebolag där högskolorna är
företrädare för staten.
Bakgrund
I en skrivelse till regeringen har Svenska Akademiska
Rektorskonferensen och Nya Högskolornas Rektorskonvent
hemställt att regeringen medger att serviceuppgifter för
högskolorna avseende samordnad antagning, upphandling,
juridisk service samt service i fråga om ADB och administrativ
utveckling får bedrivas i form av ett statligt helägt servicebolag
(aktiebolag). Universitet och högskolor skall därvid företräda
staten som ägare. Bolaget skall inte anförtros arbetsuppgifter
som innefattar myndighetsutövning. I skrivelsen nämns även att
de båda rektorsorganisationerna har enats om att bilda ett
gemensamt förbund, Svenska Högskoleförbundet (SHF), i syfte
att åstadkomma en för universitet och högskolor mera aktiv
gemensam intressebevakning.
Regeringen har behandlat rektorsorganisationernas förslag i
propositionen Ett nytt högskoleverk (1994/95:165). I
propositionen föreslås att en ny myndighet med namnet
Högskoleverket skall inrättas den 1 juli 1995. Högskoleverket
skall enligt förslaget överta de myndighetsuppgifter som f.n. an-
kommer på Verket för högskoleservice (VHS), Kanslersämbetet
och Rådet för grundläggande högskoleutbildning. Ansvaret för
att på uppdrag ombesörja VHS:s nuvarande serviceuppgifter,
dvs. antagning av studerande, upphandling, juridisk service och
AU/ADB-service, föreslås snarast möjligt överföras till ett
statligt helägt bolag med högskolorna som företrädare för
staten. I avvaktan på att detta kan ske skall VHS:s roll renodlas
till att avse enbart serviceuppgifterna. Regeringen har angivit att
slutlig ställning till bolaget kan tas först sedan ett tillräckligt
underlag redovisats för regeringen. Detta underlag skall läggas
fram av en särskild utredare. Regeringen föreslår vidare i
propositionen att riksdagen godkänner att ett statligt helägt
servicebolag med högskolorna som företrädare för staten bildas
enligt senare beslut av regeringen och att riksdagen bemyndigar
regeringen att besluta om nedläggning av VHS.
Regeringen har beslutat om direktiv till en särskild utredare
med uppgift att förbereda inrättandet av Högskoleverket och
ombildningen av VHS.
Uppdraget
Utredaren skall göra en analys och en värdering av att bedriva
serviceverksamheten i bolagsform. Utredaren skall därvid ta
fram det underlag och lägga fram de förslag som behövs för att
regeringen skall kunna ta slutlig ställning i frågan. Därvid skall
bl.a. frågor rörande verksamhetens syfte (affärsidé),
ägarfunktion, finansiering, konkurrens och revision beaktas.
Inga förvaltningsuppgifter skall överlämnas till bolaget.
Bolaget skall bildas inom befintliga ekonomiska ramar.
Utredaren skall belysa hur de ekonomiska risker som kan vara
förenade med bolagets verksamhet kan hanteras. I den mån stat-
liga medel skall tillskjutas skall detta efter vederbörliga beslut
finansieras av berörda högskolor. De statliga tillgångar som
bör föras över till bolaget skall värderas och föras över på ett
kostnadsneutralt sätt. Pensionskostnadernas fördelning och
effekter i mervärdesskattehänseende skall särskilt belysas.
Inom upphandlingsområdet har VHS uppdrag också utanför
högskolan. VHS träffar på eget initiativ bl.a. ramavtal för avrop
inom olika områden. F.n. finns ca 30 sådana. De flesta gäller
för hela statsförvaltningen. Behovet att även fortsättningsvis
kunna teckna ramavtal som kan utnyttjas av hela statsför-
valtningen bör uppmärksammas av utredaren.
Uppdragets genomförande
Arbetet skall bedrivas i kontakt med den särskilda utredare som
har i uppdrag att förbereda inrättandet av Högskoleverket och
att förbereda ombildning av VHS, samt med Konkurrensverket,
Riksrevisionsverket, VHS och övriga berörda myndigheter.
Eftersom förändringen innebär att arbetsuppgifter överförs från
VHS till bolaget övergår anställningsavtalen för vederbörande
personal vid VHS till bolaget, om arbetstagaren inte motsätter
sig detta (se 6 b § lagen (1982:80) om anställningsskydd).
Utredaren skall i tillämpliga delar beakta regeringens direktiv
till samtliga kommittéer och särskilda utredare om att pröva
offentliga åtaganden (dir. 1994:23), om regionalpolitiska
konsekvenser (dir. 1992:50) samt om jämställdhetspolitiska
konsekvenser (dir. 1994:124).
Utredaren skall under arbetets gång informera berörda
huvudorganisationer på arbetsmarknaden samt bereda dem till-
fälle att framföra synpunkter.
Arbetet skall bedrivas skyndsamt. Om förslag inte har lämnats
den 1 juli 1995 skall kommittén informera regeringen om sin
arbetsplan.