Post 1 av 1 träffar
Föregående
·
Nästa
Inrättande av en ny myndighet, Revisorsnämnden, Dir. 1995:59
Departement: Näringsdepartementet
Beslut: 1995-03-23
Dir. 1995:59
Beslut vid regeringssammanträde den 23 mars 1995
Sammanfattning av uppdraget
En särskild utredare tillkallas för att svara för det förberedelsearbete
som behövs för att inrätta en ny myndighet, Revisorsnämnden, för
godkännande, auktorisation och tillsyn av revisorer den 1 juli 1995.
Arbetet genomförs med förbehåll för riksdagens kommande beslut med
anledning av regeringens proposition 1994/95:152 Regler för godkända och
auktoriserade revisorer.
Bakgrund
I proposition 1994/95:152 Regler för godkända och auktoriserade
revisorer har regeringen föreslagit en ny lag för kvalificerade
revisorer. I propositionen föreslås också att en ny myndighet med namnet
Revisorsnämnden inrättas den 1 juli 1995 för den prövning och tillsyn
som följer av den nya lagstiftningen.
Den nya nämnden skall svara för godkännande och auktorisation av
revisorer samt registrering av revisionsbolag. Nämnden skall också ta
initiativ till, utreda och avgöra disciplinärenden, anordna examina och
prov, föra ett register över revisorer och revisionsbolag samt lämna
information och uppgifter i frågor om revisorstillsynen. Vidare skall
nämnden följa utvecklingen inom revisorsområdet och särskilt beakta nya
förhållanden som har eller kan få betydelse för tillsynen över revisorer
och revisionsbolag.
Revisorsnämnden föreslås bestå av en opartisk ordförande med
domarerfarenhet och åtta ledamöter. Av ledamöterna i nämnden skall en
vara godkänd och en auktoriserad revisor. Övriga sex ledamöter föreslås
vara personer med erfarenhet från näringsliv, universitet och verksamhet
i myndigheter samt som finansanalytiker eller investerare.
För varje ledamot skall utses ersättare. Ledamöter och ersättare bör
förordnas av regeringen enligt de regler som tillämpas i
statsförvaltningen.
Till Revisorsnämnden föreslås knytas ett kansli som skall bereda de
ärenden som skall behandlas av Revisorsnämnden. Kansliet skall ledas av
en kanslichef.
Uppdraget
En särskild utredare bör nu tillkallas för att svara för det
förberedelsearbete som behövs för att Revisorsnämnden skall kunna
inrättas den 1 juli 1995.
Utgångspunkt för utredarens arbete skall vara de beslut som riksdagen
och regeringen kan komma att lägga till grund för verksamheten.
Utredaren skall lämna förslag till organisation av den nya myndigheten
och till instruktion för den. Utgångspunkt för arbetet skall vara
förslagen i den ovan nämnda propositionen.
Utredaren skall förbereda arbetet med en effektiv styrning av den nya
myndigheten.
Utredaren skall också utarbeta underlag för förhandlingar om
anställnings- och arbetsvillkor m.m. för personalen i den nya
organisationen och tillsätta de tjänster som inte skall tillsättas av
regeringen.
Eftersom förändringen medför att arbetsuppgifter överförs från
Kommerskollegium till Revisorsnämnden innebär detta att
anställningsavtalen för den personal som är anställd vid
Kommerskollegium och som arbetar med revisorsfrågorna där automatiskt
övergår till Revisorsnämnden, om arbetstagaren inte motsätter sig detta
(se 6 b § lagen om anställningsskydd (1982:80)).
Utredaren skall vidare svara för lämplig information om den nya
myndighetens verksamhet samt för sådana administrativa och praktiska
förberedelser i övrigt som kan aktualiseras under utredningen. Den nya
myndigheten skall tillämpa de redovisningsprinciper som framgår av
bokföringsförordningen (1991:1026).
Dessutom skall utredaren samråda med Patent- och registreringsverket
(PRV) avseende sådana frågor som kan ankomma på verket i dess egenskap
av värdmyndighet för den nya nämnden. Utredaren skall bl.a. träffa
överenskommelse med PRV angående lokaler för verksamheten.
Utredaren skall fortlöpande informera berörda fackliga
huvudorganisationer och berörda myndigheters lokala
personalorganisationer om sitt arbete samt ge dessa tillfälle att
framföra synpunkter.
Regeringens generella direktiv till samtliga kommittéer och särskilda
utredare att pröva offentliga åtaganden (Dir 1994:23), att redovisa
regionalpolitiska konsekvenser (Dir 1992:50) och att redovisa
jämställdhetspolitiska konsekvenser (Dir 1994:124) saknar betydelse för
de frågor som skall behandlas och skall därför inte gälla för utredarens
arbete.
Utredaren skall redovisa sina förslag i etapper. En slutrapport skall
lämnas senast den 15 juni 1995.