Post 1 av 1 träffar
Föregående
·
Nästa
Delegation för investeringsfrämjande, Dir. 1995:58
Departement: Näringsdepartementet
Beslut: 1995-04-20
Dir. 1995:58
Beslut vid regeringssammanträde den 20 april 1995
Sammanfattning av uppdraget
En särskild utredare tillkallas för att utreda organisationen av en
delegation för investeringsfrämjande. Den särskilde utredaren skall senast
den 15 juni 1995
- redovisa ett underlag som gör det möjligt för delegationen att snabbt
sätta igång sin verksamhet, och
- utarbeta förslag om hur delegationens kansli i Sverige och verksamhet
utomlands skall organiseras med avseende på bl.a. arbetsuppgifter och
personal.
Förslag om delegation för investeringsfrämjande
Investeringsfrämjande aktiviteter som syftar till att öka den utländska
etableringen i Sverige bedrivs sedan den 1 juli 1993 inom ramen för
verksamheten i Styrelsen för Sverigebilden (prop. 1992/93:100 bil. 13,
bet. 1992/93:KrU15, rskr. 1992/93:314).
Regeringen har i budgetpropositionen 1995 (prop. 1994/95:100 bil. 13)
bedömt att det i ännu högre grad än tidigare finns ett behov av
investeringsfrämjande åtgärder, så att Sverige på lika villkor som andra
länder skall kunna marknadsföra förutsättningarna för att etablera och
driva företag i landet och aktivt medverka till sådana etableringar och
investeringar. Regeringen har föreslagit vissa förändringar i syfte att
effektivisera investeringsfrämjandet med avseende på organisation och
arbetsinriktning, bl.a. för att få en klarare profilering av och en högre
kompetensnivå i verksamheten.
I budgetpropositionen föreslås att investeringsfrämjandet får en
självständig ställning under Näringsdepartementet genom inrättande av en
delegation för investeringsfrämjande per den 1 juli 1995. I delegationen
bör ingå personer med erfarenheter från bl.a. regeringskansliet,
näringslivet, fackliga organisationer och regionala organ. Det operativa
arbetet vid delegationens kansli bör ledas av en chef som till sin hjälp
har handläggare på kontoret i Sverige och viss egen eller inhyrd
personal utomlands.
Vidare föreslås investeringsfrämjandet ha följande inriktning. Det
övergripande målet för delegationens verksamhet skall vara att verka för att
utländska företag i olika former investerar i Sverige eller samverkar
med svenska företag i syfte att bl.a. få till stånd nyetableringar. För
att kunna uppfylla detta övergripande mål skall delegationen bl.a.
- etablera sig som en central kontaktpunkt för investeringsfrämjande,
utforma en strategi för informations- och kontaktverksamhet,
- bedriva informationsverksamheten i samarbete med andra aktörer,
- bedriva verksamhet på utlandsmarknaderna under budgetåret 1995/96 i
främst Japan, USA och Tyskland, och
- upprätthålla en effektiv förmedlingsorganisation för att bistå i
enskilda investeringsprojekt.
Det betonas att verksamheten skall vara konkret och målgruppsorienterad
på länder, branscher och företag samt att delegationen bör eftersträva
en samordning med offentliga och privata aktörers aktiviteter för
investeringsfrämjande både i Sverige och i utlandet.
För att kunna genomföra en förstärkning av de investeringsfrämjande
åtgärderna föreslår regeringen att verksamheten för budgetåret 1995/96
får betydligt ökade resurser.
Den särskilde utredarens uppdrag
En särskild utredare tillkallas med uppgift att utreda vissa frågor om
hur den föreslagna delegationen för investeringsfrämjande skall
organiseras. Utredaren skall redovisa ett underlag som gör det möjligt
för delegationen att snabbt sätta igång sin verksamhet.
Organisationen av kansliet
Den särskilde utredaren skall lämna ett underlag för hur delegationens
kansli i Sverige bör organiseras personal- och verksamhetsmässigt:
- Den särskilde utredaren skall föreslå en organisation av delegationen
som befrämjar ett konkret, operativt och målinriktat arbete för att få
utländska företagsetableringar till Sverige. Delegationen skall
organiseras så att den t.ex. kan både lämna upplysningar vid
förfrågningar från företag och vägleda eller bistå dessa vid konkreta
projekt. Detta kan ibland innebära att delegationen tar initiativ till
att föra samman utländska och svenska företag till diskussioner och
förhandlingar. Utredaren skall även redovisa riktlinjer för hur
delegationen skall arbeta för att kunna göra en effektiv avgränsning av
olika målgrupper - t.ex. specifika företag eller branscher i vissa
länder - som bl.a. kan bli föremål för en uppsökande kontaktverksamhet.
Rollen för delegationens utlandsrepresentation i denna verksamhet bör
även preciseras.
- Delegationens informationsverksamhet kommer att spela en central roll
i delegationens arbete. Det är här fråga om att i olika former samla in,
analysera, producera och sprida information. Delegationen skall ha egen
tillgång till grundläggande information om bl.a. svenska ekonomiska
förhållanden och det etableringsrättsliga regelverket. Denna information
skall finnas tillgänglig i olika slag av broschyrer och i en elektronisk
databank. Information om den svenska ekonomin, skatter, finansväsen,
relevanta lagar (aktiebolagslagen, etableringsrätt, etc.), branscher,
regioner, kommuner, m.m. skall också finnas tillgänglig. Detta kan
åstadkommas genom en egenproducerad databank eller genom uppkopplingar
till andra databanker som produceras av andra aktörer för bl.a. investerings-
främjande på nationell, regional och kommunal nivå. Den särskilde
utredaren skall föreslå riktlinjer om hur informationsverksamheten skall
bedrivas på delegationens kansli och hur samarbetet skall etableras med
andra aktörer. En särskild uppgift härvidlag är att ge förslag på
NUTEK:s roll vid informationsframställningen för delegationens behov.
- Det är viktigt att delegationen får till stånd en samordning av
investeringsfrämjande aktiviteter i Sverige på nationell, regional och
lokal nivå. Det gäller för delegationen att etablera sig som central
kontaktpunkt för investeringsfrämjande gentemot både företag och andra
aktörer. Den särskilde utredaren skall därför redovisa förslag om hur
delegationens relationer till andra aktörer och nätverk skall utformas
och peka på områden där det kan ske en arbetsfördelning mellan delegationen
och dessa organ.
- Utredaren skall redovisa en bedömning av personalbehovet hos
delegationens kansli mot bakgrund av de redovisade verksamhetsuppgifterna.
Denna redovisning skall omfatta inte bara antalet personer som behöver
anställas för verksamheten och deras fördelning på olika uppgifter utan
också de skilda slag av kompetens som bör finnas i delegationen för att
denna skall kunna fungera effektivt.
Organisationen av representationen utomlands
Den särskilde utredaren skall utarbeta förslag till dimensionering och
organisation av delegationens verksamhet utomlands när det gäller både
de prioriterade länderna - Japan, Tyskland och USA - och övriga
marknader. Detta arbete omfattar bl.a. följande frågeställningar.
- Det finns flera möjliga organisationsformer för hur delegationen kan
vara representerad på de olika marknaderna. Det kan bli fråga om egen
personal, inhyrd personal på långtidskontrakt, konsulter för specifikt
avgränsade uppdrag, personal hos samverkande aktörer, m.m. På de
viktigaste marknaderna bör personalen lyda direkt under delegationen.
- Vid överväganden om hur delegationens verksamhet skall lokaliseras
till städer och regioner bör det beaktas att dess lokalisering skall ske
till det kommersiella och ekonomiska centret i länderna, vilket inte
alltid sammanfaller med det politiska centret (huvudstaden).
- Delegationens utlandsrepresentation bör samarbeta med andra svenska
aktörer i utlandet - de svenska ambassaderna, Sveriges Exportråd,
Sveriges teknisk-vetenskapliga attachéverksamhet (STATT), handelskamrarna,
kommuners utlandskontor, m.m. - för att uppnå en samordning och
effektivisering av olika investeringsfrämjande aktiviteter. Den
särskilde utredaren bör ge förslag på omfattningen av och formerna för
denna samverkan. Inte minst bör samarbetsmöjligheterna med Exportrådet
och dess handelssekreterarkontor liksom med STATT tas till vara. En
samverkan med de stora svenska exportföretagen utomlands bör också
eftersträvas. En fråga i detta sammanhang är hur delegationen kan medverka
till att det skapas ett fungerande nätverk mellan dessa aktörer.
- Delegationen kan ha egna kontor på utlandsmarknaderna eller samlokalisera
sin verksamhet med andra myndigheters eller aktörers kontor, som
t.ex. de svenska ambassaderna, Exportrådet, STATT och handelskamrarna.
Möjligheterna till samlokalisering med andra myndigheters eller aktörers
kontor bör noga övervägas. Oberoende av vilken praktisk lösning som
föreslås på de olika marknaderna, skall delegationens verksamhet och
placering vara klart urskiljbar från övrig verksamhet vid kontoret.
Delegationens profilering på investeringsfrämjande åtgärder får således
inte gå förlorad beroende på en viss lösning av lokalproblemen.
- Det skall även ges riktlinjer för hur arbetsfördelningen mellan
delegationens utlandsrepresentation och kansliet i Sverige bör utformas.
Information och samråd
Den särskilde utredaren skall i sitt arbete inhämta information från och
samråda med näringslivet och dess organisationer, fackliga
organisationer, myndigheter, privata organ med intresse för
investeringsfrämjande, regionala och kommunala organ, m.fl. Utredaren
skall även ta del av de erfarenheter som vunnits i investeringsfrämjande
av olika organ i andra länder.
Arbetsformer m.m.
För den särskilde utredarens arbete gäller kommittéförordningen
(1976:119). Vidare gäller regeringens direktiv till samtliga kommittéer
och särskilda utredare om att redovisa regionalpolitiska konsekvenser
(dir. 1992:50), att pröva offentliga åtaganden (dir. 1994:23) och
redovisa jämställdhetspolitiska konsekvenser (dir. 1994:124).
Redovisning av uppdraget m.m.
Uppdraget förutsätter att riksdagen beslutar i enlighet med regeringens
förslag i budgetpropositionen 1995. Den särskilde utredaren skall
redovisa sitt uppdrag senast den 15 juni 1995.