Post 1 av 1 träffar
Föregående
·
Nästa
Tilläggsdirektiv till kommittén (K 1991:02) Förhandlare för statens köp
av persontrafik på järnväg m.m.
, Dir. 1995:57
Departement: Kommunikationsdepartementet
Beslut: 1995-04-12
Dir. 1995:57
Beslut vid regeringssammanträde den 12 april 1995
Sammanfattning av uppdraget
Kommittén (K 1991:02) Förhandlare för statens köp av persontrafik på
järnväg m.m. ges tilläggsdirektiv för förhandlingar om avtal för köp av
interregional persontrafik på järnväg för trafikåret 1996 som skall
omfatta tiden från den 10 juni 1996 t.o.m. den 31 december 1997.
Förhandlaren skall förhandla och sluta avtal om köp av sådan
interregional persontrafik på järnväg som är av särskild
regionalpolitisk betydelse. Upphandlingen skall ske i konkurrens och
enligt lagen om offentlig upphandling. Utgångspunkt för upphandlingen är
det trafikutbud och de anslagsmedel som riksdagen beslutat om för
trafikåret 1995.
Förhandlarens redovisning skall underställas regeringen för godkännande
senast den 31 augusti 1995.
Bakgrund
Regeringen beslutade den 11 april 1991 att tillkalla en förhandlare för
statens köp av interregional persontrafik på järnväg samt för statens
ersättning till trafikhuvudmännen för köp av viss persontrafik på
järnväg (Dir. 1991:23). Upphandlingen skall ske för ett år i taget. Det
preliminära avtalet om köp av persontrafik på järnväg som upprättas av
förhandlaren skall underställas regeringen för godkännande.
Trafiklösningarna skall så långt som möjligt vara regionalt förankrade.
Den 11 juni 1992 beslutade regeringen att ge förhandlaren
tilläggsdirektiv (Dir. 1992:79). Regeringen beslutade att upphandlingen
fr.o.m. trafikåret 1993 skall ske i konkurrens mellan olika
järnvägsföretag. Vid bedömning av vilken trafik som skall upphandlas
skall särskild hänsyn tas till den aktuella trafikens bedömda
utvecklingsmöjligheter samt vilka alternativa resemöjligheter som finns.
Förutom trafik på stomnätet kan trafik som bedrivs på Malmbanan ingå i
upphandlingen. Trafiken skall upphandlas för ett år i taget med
möjlighet att teckna avtal för en period på upp till längst fem år. Vid
förhandlingar om långsiktiga avtal kan förhandlaren välja att föreslå
upphandling av rullande järnvägsmateriel i stället för upphandling av
trafik.
Den 2 juni 1994 beslutade regeringen att ge förhandlaren
tilläggsdirektiv (Dir. 1994:46). Regeringen beslutade att förhandlaren
fr.o.m. trafikåret 1995 skall ges större möjlighet att på
konkurrensneutrala villkor ställa rullande materiel och gemensamma
funktioner till olika operatörers förfogande.
Regeringens förslag till upphandling för trafikåret 1995 och inför
trafikåret 1996 (prop. 1994/95:73, bet. 1994/95:TU6, rskr. 1994/95:122)
godkändes av riksdagen den 16 december 1994. Utgångspunkten för
förhandlingarna inför trafikåret 1996 skall vara det trafikutbud och de medel
som riksdagen beslutat om för trafikåret 1995. Förhandlaren skall vidare
bedöma behovet av att upphandla trafik på olika relationer. Inom ramen
för denna bedömning bör olika trafikrelationer ställas mot varandra.
Statens ersättning till SJ för vissa gemensamma funktioner för
länsjärnvägarna skall tills vidare administreras av kommittén.
Uppdraget
Inför respektive upphandling har riksdag och regering angett att
föregående års trafikutbud och medelstilldelning skall vara vägledande
för upphandlingen. Förhandlaren skall förhandla och sluta avtal om köp
av interregional persontrafik på järnväg för trafikåret 1996 inklusive
hela kalenderåret 1997. Statens köp skall således omfatta drygt 18
månader och omfattas av följande riktlinjer.
Förhandlaren skall upprätta ett preliminärt avtal om köp av sådan
interregional persontrafik på järnväg som är av särskild
regionalpolitisk betydelse, men som inte kan drivas på företagsekonomiska
grunder. Förhandlarens redovisning skall underställas regeringen för
godkännande senast den 31 augusti 1995.
Upphandlingen skall ske i konkurrens och enligt lagen (1992:1528) om
offentlig upphandling. I övrigt skall ministerrådets förordning (EEG) nr
1107/70 om stöd till transporter på järnväg, väg och inre vattenvägar
med ändringar nr 1473/75, 1658/82, 1100/89 och 3578/92 samt förordningen
(EEG) nr 1191/69 om medlemsstaternas åtgärder i fråga om allmän trafikplikt
på järnväg, väg och inre vattenvägar med ändring nr 1893/91 tillämpas i
upphandlingen.
Vid bedömning av vilken trafik som skall upphandlas skall särskild
hänsyn tas till den aktuella trafikens utvecklingsförutsättningar och
till alternativa resemöjligheter.
Utgångspunkt för upphandlingen är det trafikutbud och de anslagsmedel
som riksdagen beslutat om för trafikåret 1995 uppräknat till 18 månader.
Regeringen har i årets budgetproposition (prop. 1994/95:100, bil. 7)
föreslagit att riksadagen till Köp av interregional persontrafik på
järnväg m.m. för budgetåret 1995/96 anvisar ett reservationsanslag på
795,9 miljoner kronor. Endast persontrafik som bedrivs på stomnätet
skall upphandlas. Persontrafiken på Malmbanan kan dock ingå i
upphandlingen.
Trafiken skall upphandlas för tiden fram till utgången av år 1997 men
förhandlaren kan dock, där förutsättningar finns, lämna förslag om
avtalsperioder som är längre - dock längst fem år. En förutsättning för
långsiktiga avtal är att dessa avtal leder till minskade statliga
kostnader eller en påtaglig standardhöjning för den upphandlade
trafiken.
Vid val av operatör skall ansvar och kostnader för gemensamma funktioner
och rullande materiel beaktas. Upphandlingen av gemensamma funktioner
bör, oavsett om de handhas av en anbudsgivande operatör eller ej, ske i
särskild ordning.
Angående prissättningen och tillgången till gemensamma funktioner som
handhas av SJ (trafikledning, stationer, biljettsystem etc.) skall
utgångspunkten vara de kalkylpriser som SJ tillämpar. I de fall
överenskommelse inte kan träffas mellan förhandlaren och SJ skall
förhandlaren föreslå regeringen vilka villkor som skall gälla för
tillgången till dessa funktioner.
Vid långsiktiga avtal om köp av persontrafik på järnväg kan förhandlaren
välja att ställa rullande materiel till operatörens förfogande i stället
för underskottstäckning för den upphandlade trafiken.
Förhandlaren har möjlighet att hyra lämplig fordonspark som SJ förfogar
över för att utnyttjas på det av staten upphandlade nätet.
Hyreskostnaden för den rullande materielen skall baseras på
företagsekonomiska principer och med hänsyn till fordonsparkens
marknadsmässiga värde. I de fall förhandlaren och SJ inte kan komma
överens om lämplig hyreskostnad skall förhandlaren föreslå regeringen en
hyra för den rullande materielen.
Statens avtalspartner skall erhålla trafikeringsrätten för den
upphandlade trafiken. Detta innebär att om staten träffar avtal med
annan part än SJ skall denna avtalspart få överta trafikeringsrätten för
avsedd trafik under avtalsperioden. Trafikeringsrättsinnehavaren skall
ha möjlighet att använda sig av entreprenör för att utföra den
upphandlade trafiken.
Trafiklösningarna skall så långt som möjligt vara regionalt förankrade.
Förhandlaren bör därför samråda med berörda trafikhuvudmän.
Upphandlad trafik bör vara samordnad med annan trafik i den meningen att
resenärernas behov av anslutningsmöjligheter beaktas i största möjliga
utsträckning.
För arbetet gäller regeringens kommittédirektiv om att redovisa
regionalpolitiska konsekvenser (Dir. 1992:50), om att pröva offentliga
åtaganden (Dir. 1994:23) och om att redovisa jämställdhetspolitiska
konsekvenser (Dir. 1994:124).