Post 1 av 1 träffar
Föregående
·
Nästa
Medborgarnas inflytande och delaktighet i samhällsutvecklingen, Dir. 1995:56
Departement: Civildepartementet
Beslut: 1995-04-06
Dir. 1995:56
Beslut vid regeringssammanträde den 6 april 1995
Sammanfattning av uppdraget
En kommitté tillkallas med uppgift att utreda och föreslå åtgärder som
kan öka medborgarnas möjligheter till inflytande och delaktighet i
samhällsutvecklingen och därmed på sikt bidra till en vital demokratisk
utveckling.
Kommittén skall särskilt
- belysa medborgarnas förändrade organisationsmönster och analysera
förändringens betydelse för en demokratisk förnyelseprocess,
- föreslå former för medborgarnas inflytande i den politiska be-
slutsprocessen med anledning av Sveriges medlemskap i Europeiska
unionen,
- föreslå förändringar av stödformer som kan ge förutsättningar för
föreningslivet att utvecklas och förändras och som också bidrar till ett
ökat medborgarengagemang,
- ge förslag till hur samverkan mellan medborgare, organisationer och
myndigheter kan underlättas.
Bakgrund
Under senare år har ett flertal utredningar - bl.a. Maktutredningen (SOU
1990:44) och Lokaldemokratikommittén (SOU 1993:90) - behandlat frågor
som berör medborgarnas inflytande och delaktighet i samhället.
Det utredningarna visat är att tilltron till den traditionella
politikens möjligheter har försvagats. De politiska partiernas
medlemstal tenderar att sjunka. Framför allt ungdomar väljer andra
former och sätt att engagera sig utanför de etablerade partierna och
föreningarna. Även kvinnor väljer i högre utsträckning att påverka genom
nätverk och aktionsgrupper.
Opinionsbildningen har förskjutits från de politiska organisationerna
till massmedierna. I det moderna informationssamhället blir medborgarna
samtidigt allt mer välinformerade. Detta skapar nya möjligheter för en
utveckling av dialogen mellan beslutsfattare och medborgare men också
betydande risker för att klyftorna i samhället ökar mellan de människor
som engagerar sig och de som lämnas utanför.
I ett historiskt perspektiv har folkrörelser och andra idéburna
organisationer haft en central funktion i välfärdsutvecklingen och
demokratiseringen av samhället. Formerna för samverkan mellan det offentliga
och föreningslivet genomgår för närvarande omfattande förändringar. Det
stöd som tidigare utgått bl.a. i form av ekonomiska bidrag och
lokalsubventioner omprövas nu av stat och kommun. En konsekvens av detta
har blivit att föreningslivet har fått ändrade förutsättningar att
bedriva sin verksamhet. Föreningarna har i många fall fått en roll som
entreprenörer i den kommunala verksamheten.
Den djupgående förändringsprocess som sker inom kommuner och landsting
gäller såväl de inre arbetsformerna som den politiska organisationen.
Nya produktions- och driftsformer och nya styrsystem har utvecklats.
Avsikten med förändringarna har varit att effektivisera verksamheterna.
Samtidigt har insynen och kontrollen minskat genom att kommuner och
landsting valt att förlägga många verksamheter i bolagsform.
Inträdet i Europeiska unionen har också skapat nya frågetecken kring
medborgarnas möjligheter att påverka beslut och samhällsutveckling. Det
ekonomiska läget, och därmed marknadsaktörernas inverkan på politiska
prioriteringar och vägval, har skapat samma osäkerhet.
Från demokratisk synpunkt är den beskrivna utvecklingen oroande.
Mot denna bakgrund bör en kommitté tillkallas med uppgift att utreda och
föreslå åtgärder som kan öka medborgarnas delaktighet och inflytande i
samhället och därmed på sikt bidra till en vital demokratisk utveckling.
Uppdraget
Utgångspunkter för uppdraget
De gamla folkrörelserna växte fram i ett samhälle där många människor
saknade makt över sina egna liv. För att gemensamt lösa problem och få
inflytande organiserade man sig i olika typer av organisationer. De
tidiga folkrörelserna; arbetarrörelsen, hembygdsrörelsen, de fria
religiösa samfunden och nykterhetsrörelsen kom alla till som en reaktion
på sociala och demokratiska problem. Människor organiserade sig för att
erövra makten över sina liv och bli delaktiga i samhällsutvecklingen.
Man organiserade t.ex. egna arbetslöshets- och sjukkassor. Samtidigt
skolades medlemmarna i demokratiska spelregler. De politiskt och
fackligt anknutna folkrörelserna ville förändra samhället genom den
politiska makten. Genom sin bredd, omfattning och uppbyggnad har
folkrörelserna haft stor betydelse för den demokratiska samhälls-
utvecklingen i Sverige.
Av rapporten Föreningslivet i Sverige - en statistisk belysning
(Levnadsförhållanden nr 86, SCB 1994) framgår att föreningsaktiviteten i
Sverige är hög. Drygt 52 procent av befolkningen är aktiv i någon
förening. Samtidigt visar rapporten att medlemsanslutningen under
perioden 1987 - 1992 dels minskat något, dels att medborgarna i ökad
utsträckning tycks organisera sig för att tillfredsställa egna
individuella intressen framför ett bredare samhällsengagemang.
En kärnfråga inför framtiden är vad som händer med demokratin när allt
färre väljer att organisera sig i politiska organisationer och idéburna
folkrörelser. Det moderna samhället ställer samtidigt allt större krav
på den enskilda människans förmåga att möta förändringar, att göra sin
röst hörd och ta ansvar.
Demokratins former och institutioner måste utvecklas i en ny tid - med
nya förutsättningar. Möjligheten att påverka samhället måste få ske i
jämlika former där alla kan agera på samma villkor. En förutsättning för
att förena enskilt inflytande och ansvarstagande med solidaritet är
också att man kan delta i en kollektiv samhällsprocess. Parti- och
föreningslivets förnyelse och utvecklingär därför central i en
demokratisk förnyelseprocess.
Med dessa utgångspunkter bör kommittén utreda följande:
Nya organisationsmönster
Det är uppenbart att medborgarna söker nya vägar för att påverka
samhället. Det blir allt vanligare att organisera sig i mer eller mindre
tillfälliga strukturer, såsom aktionsgrupper eller nätverk m.m., som
upplevs som mer framgångsrika former än traditionella föreningar. Denna
utveckling är ett uttryck för värderingsförändringar som ställer krav på
nya förhållningssätt också från samhället.
För att kunna ta ställning till åtgärder som kan stimulera ökat
inflytande behövs en samlad överblick av de olika organisationsformer,
grupperingar och utvecklingsprojekt som medborgarna hittills valt att
använda sig av när de agerar i en fråga, samlas kring en idé eller utför
frivilligt arbete. Därtill behövs kunskap om vilka mönster för
samhällspåverkan som utvecklats och vilka faktorer som påverkar valet av
former för ett engagemang. Kommittén skall därför belysa medborgarnas
förändrade organisationsmönster och analysera förändringens betydelse
för en demokratisk förnyelseprocess.
Som ett led i detta arbete skall kommittén uppmärksamma hur den moderna
informationstekniken kan påverka de demokratiska processerna.
Hur regionala skillnader påverkar de enskilda människornas möjligheter
till inflytande och delaktighet är av särskilt intresse. Möjligheterna
att tillgodose medborgarnas inflytande både nationellt och när det
gäller den Europeiska unionens direktiv och förordningar skall också
granskas. Kommittén skall föreslå former för medborgarnas inflytande i
den politiska beslutsprocessen med anledning av Sveriges medlemskap i
Europeiska unionen.
Skillnader i levnadsvillkor innebär också att många medborgare inte alls
är med och påverkar samhällsutvecklingen. I vissa bostadsområden i
storstäderna är valdeltagandet lågt och en stor del av befolkningen är
politiskt passiv. Detta gäller inte minst många invandrare och det blir
särskilt tydligt i invandrartäta bostadsområden. En parlamentarisk kommitté
(dir. 1995:35) skall ge förslag till åtgärder för att förbättra
levnadsvillkoren för människorna i några av storstädernas bostadsområden.
I det arbetet är befolkningen den viktigaste resursen och en
aktiv dialog med befolkningen i de aktuella bostadsområdena måste
eftersträvas. Det är särskilt angeläget att följa vilka mönster för
medborgerliga aktiviteter som uppstår i förändringsarbetet. Kommittén skall
därför samordna en del av sitt arbete med det arbete som skall ske inom
den parlamentariska kommittén Levnadsvillkor i storstadsområden.
Kommittén skall även samordna sitt arbete med kommittén (dir. 1994:130)
om översyn av invandrarpolitiken som bl.a. skall överväga hur invandrares
möjligheter att påverka sin egen situation och vara delaktiga
i samhällets beslutsprocesser skall kunna öka.
Föreningar som välfärdsaktörer
Många människor utför också olika former av frivilligt arbete. Detta
arbete utförs både av föreningsaktiva personer och av personer som -
utan att tillhöra någon förening - vill göra en samhällsinsats. Här
finns allt från de traditionella folkrörelserna som organiserat sig enligt
gamla demokratiska principer till olika former av lokal entreprenörs-
verksamhet där enskilda organisationer eller flera tillsammans
bildar stiftelser, handelsbolag eller liknade. Vidare finns den kooperativa
formen som särskilt under senare år har dominerat som verksamhetsform i
glesbygden. En ny form för frivilligt arbete har också vuxit fram
genom tillkomsten av s.k. frivilligcentraler. Dessa bedriver verksamhet
som bygger på samverkan mellan föreningar, kommuner och enskilda personer.
Socialtjänstkommittén har i sitt huvudbetänkande Ny socialtjänstlag
(SOU 1994:139) uppmärksammat det frivilliga sociala arbetets betydelse
för att komplettera välfärden. En förändring av socialtjänstlagen föreslås
som innebär att socialtjänsten skall stödja frivilligt socialt arbete.
Samtidigt är det viktigt att framhålla behovet av ett rikt och
oberoende föreningsliv. Detta sett framför allt i ljuset av det
marknadstänkande som utvecklats även inom vård och omsorg. Betänkandet
bereds för närvarande inom regeringskansliet och kommittén skall hålla
sig informerad om arbetet.
Föreningslivet och olika former av frivilligarbete har många gånger
fungerat som pådrivare och förnyare av etablerad verksamhet. Framför
allt har det via ett medborgarengagemang bidragit till en vitalisering
av demokratin. Sådant utvecklingsarbete pågår i dag runt om i landet i
form av olika projekt. Förnyelse- och utvecklingsarbetet leder ofta till
att helt nya sammanslutningar och grupperingar växer fram. Dessa stämmer
sällan med formerna för samhällets traditionella organisationsstöd. En
mängd utvecklingsprojekt som arbetar enligt nya metoder har t.ex. svårt
att få del av samhällets stöd. Kommittén skall därför föreslå
förändringar av stödformer som kan ge förutsättningar för föreningslivet
att utvecklas och förändras och som också bidrar till ett ökat medborgar-
engagemang.
Samverkan medborgare, organisationer och kommuner
Medborgarnas engagemang sker således både inom och utom föreningslivet
och nya organisationsmönster växer fram. Oftast är det så att engagemang
i en fråga sker i det gränsområde - ibland kallat den tredje sektorn -
som uppstår mellan de uppgifter som den offentliga sektorn är ålagd att
sköta och de uppgifter som medborgarna sköter privat. Gränserna mellan
den offentliga sektorn, den "tredje sektorn" och den privata sektorn
varierar från en tid till en annan.
Senare års reformverksamhet och stöd till lokala utvecklingsprojekt har
lett till att nya synsätt och principer för lokal verksamhet har
prövats. Ofta är föreningar, organisationer och andra sammanslutningar
innovatörer i förnyelsearbetet.Det finns därför skäl att särskilt
uppmärksamma deras självständiga roll i utvecklingsarbetet.
Många organisationer arbetar som entreprenörer åt det offentliga.
Kommittén skall belysa konsekvenser som följer av detta förhållande.
Kommittén skall analysera vilka effekter föreningslivets engagemang inom
det kommunala verksamhetsområdet fått för demokratin och om dess engagemang
också inneburit att fler medborgare blivit delaktiga i samhällsutvecklingen.
Kommittén skall ge förslag till hur samverkan mellan medborgare,
organisationer och myndigheter kan underlättas. I detta sammanhang är det
också angeläget att tydliggöra var gränserna går för det allmännas
ansvar och de enskildas åtaganden.
Kommittén skall även ta del av de internationella erfarenheter som finns
på just detta område. Samtidigt är det viktigt att kommittén beskriver
skillnader i demokratiska traditioner mellan länder i Europa.
Hur arbetet skall bedrivas
Kommittén skall ta del av det forsknings- och utvecklingsarbete som
skett inom området.
Kommittén skall även beakta det arbete som utförts av Ideella
beredningen (C 1993:A) samt ta del av påbörjat utvecklingsarbete som rör
den ideella sektorns samhällsekonomiska betydelse.
Kommittén bör även samråda med kommittén (dir. 1994:151) Utvärdering och
vidareutveckling av det kommunala förnyelsearbetet.
Kommittén skall beakta regeringens direktiv till samtliga kommittéer och
utredare att pröva offentliga åtaganden (dir. 1993:23) samt att redovisa
jämställdhetspolitiska konsekvenser (dir. 1994:124).
Tidsplan
Kommitténs uppdrag skall vara avslutat senast den 1 oktober 1996.