Post 1 av 1 träffar
Föregående
·
Nästa
Översyn av hyreslagstiftningen, Dir. 1995:55
Departement: Justitiedepartementet
Beslut: 1995-04-06
Dir. 1995:55
Beslut vid regeringssammanträde den 6 april 1995
Sammanfattning av uppdraget
En särskild utredare skall tillkallas för att göra en översyn av vissa
delar av hyreslagstiftningen. Översynen skall gå ut på att stärka
hyresgästernas inflytande och ställning. En huvuduppgift för utredaren
blir att lämna förslag till regler som innebär att
hyresförhandlingssystemet och hyresgästinflytandet vid upprustning och
ombyggnad får en lämplig utformning. Utredaren skall vidare föreslå
lagändringar som innebär att man effektiviserar kontrollen av förvärv av
hyresfastigheter. Utredaren är därvid oförhindrad att även lämna förslag
till sådana ändringar i bostadsförvaltningslagen som gör det lättare att
i efterhand ingripa mot försumliga fastighetsägare. Utredaren skall
slutligen se över hyreslagens regler om förverkande av hyresrätten till
en bostadslägenhet då hyran inte har betalats i rätt tid.
Bakgrund
Ändring av hyran
Bestämmelserna i 12 kap. jordabalken (hyreslagen) bygger på att det
råder avtalsfrihet mellan hyresvärden och hyresgästen när det gäller att
bestämma hyran för en bostadslägenhet. Utgångspunkten är att hyresvärden
och hyresgästen efter enskilda förhandlingar skall komma överens om
vilken hyra som skall gälla för lägenheten. Om hyresvärden eller hyres-
gästen inte vill förhandla med motparten eller om de efter enskilda
förhandlingar inte har lyckats komma överens om hyrans storlek, kan
någon av dem hänskjuta frågan till hyresnämndens prövning. Hyresnämnden
fastställer då hyran efter en bruksvärdesprövning i enlighet med
bestämmelserna i hyreslagen.
Hyran för en bostadslägenhet kan i vissa fall i stället fastställas
efter kollektiva förhandlingar. Formerna och förutsättningarna för
sådana förhandlingar regleras i hyresförhandlingslagen (1978:304).
Ändring av hyran för lägenheter som inte omfattas av det kollektiva
förhandlingssystemet
Om hyresvärden eller hyresgästen vill att hyran för en bostadslägenhet
skall ändras kan de, som ovan angetts, föra enskilda förhandlingar med
varandra. Det finns inget krav på att de förhandlar eller ens försöker
förhandla med varandra. Om de emellertid gör det och dessa förhandlingar
inte leder till något resultat, eller om några förhandlingar över huvud
taget inte har förts, kan den som vill att hyran skall ändras hänskjuta
en villkorsändringstvist till hyresnämnden. Sökanden måste emellertid
först skriftligen meddela sin motpart att han vill ändra hyresvillkoren
och därefter vänta en månad innan en ansökan ges in till hyresnämnden
(se 54 § hyreslagen).
Beträffande hyresnämndens prövning gäller att hyran skall fastställas
till skäligt belopp. Hyran är inte att anse som skälig om den är
påtagligt högre än hyran för lägenheter som med hänsyn till bruksvärdet
är likvärdiga. Hyresnämnden skall vid prövningen i första hand beakta
hyran för lägenheter som ägs och förvaltas av allmännyttiga
bostadsföretag. Om det inte finns några jämförbara lägenheter på orten,
får jämförelse i stället ske med lägenheter på en annan ort med
jämförbart hyresläge och i övrigt likartade förhållanden på hyresmark-
naden (se 55 § hyreslagen). Den hyra som fastställs med stöd av denna
bestämmelse brukar kallas "bruksvärdeshyra".
De flesta hyresavtal har obestämd hyrestid, vilket innebär att de gäller
tills vidare. För sådana hyresavtal gäller att hyresnämndens beslut om
villkorsändring inte får avse tiden före det månadsskifte som infaller
närmast efter tre månader från dagen för ansökan. Dessutom gäller att
ett beslut om ändring av hyresvillkoren inte får avse tiden innan sex
månader förflutit efter det att de förut gällande villkoren började
tillämpas (se 55 c § första stycket hyreslagen).
För att inte göra hyresvärdens förhandlingar med de enskilda
hyresgästerna alltför tungrodda infördes den 1 juli 1994 en möjlighet
för hyresvärden att använda ett förenklat förfarande för det fall han
vill höja hyran och samtidigt binda hyresgästen till den begärda hyran,
om hyresgästen förhåller sig passiv till hyresvärdens begäran. Det
förenklade förfarandet bygger på att hyresvärdens meddelande enligt 54 §
hyreslagen skall innehålla vissa uppgifter. De krav som ställs på
meddelandet regleras närmare i 54 a § hyreslagen (den s.k.
passivitetsregeln) och kan i korthet beskrivas på följande sätt.
Om hyresvärden vill höja hyran, skall han sända hyresgästen ett
skriftligt meddelande om hyreshöjningen. Meddelandet skall innehålla
vissa närmare preciserade uppgifter, bl.a. om den begärda hyrans
storlek, om den dag då den nya hyran börjar gälla och om det datum då
hyresgästen senast måste ha motsatt sig hyreshöjningen för att den inte
skall börja gälla. Hyresgästen skall alltid ha minst två månader på sig
från den dag då meddelandet sändes för att motsätta sig hyresvärdens
krav. Om hyresgästen inte motsätter sig den begärda hyran anses han
genom sin passivitet ha accepterat att hyran höjs i enlighet med
hyresvärdens skriftliga meddelande. En hyresgäst som på grund av sin
passivitet har blivit bunden att betala en högre hyra kan emellertid
vända sig till hyresnämnden och begära att skäligheten av den nya hyran
skall prövas. Hyresnämnden har nämligen genom en undantagsbestämmelse
getts möjlighet att i passivitetsfallen besluta om hyrans storlek från
den dag då hyran började gälla, dock endast under förutsättning att
hyresgästens ansökan ges in till hyresnämnden inom tre månader från
denna tidpunkt (se 55 c § tredje stycket hyreslagen).
Ändring av hyran efter kollektiva förhandlingar
Hyran för en bostadslägenhet kan också bestämmas efter kollektiva
förhandlingar. Sådana förhandlingar förs mellan å ena sidan hyresvärden
eller hyresvärden och en organisation av fastighetsägare och å andra
sidan en organisation av hyresgäster. Förhandlingarna förs på grundval
av en förhandlingsordning som kommer till stånd antingen genom avtal
mellan de förhandlande parterna eller genom beslut av hyresnämnden (se 1
§ hyresförhandlingslagen). Tidigare fanns det i hyresförhandlingslagen
ett förbud mot att det gällde flera förhandlingsordningar för ett och
samma hus. Från och med den 1 juli 1994 kan det emellertid gälla flera
förhandlingsordningar för ett och samma hus. Det har ansetts att det
därmed skapas förutsättningar för en ökad konkurrens mellan hyresgäst-
organisationer till gagn för hyresgästerna (prop. 1993/94:199 s. 63 f.).
En förhandlingsordning medför skyldighet för en part att på motpartens
begäran förhandla beträffande samtliga boendefrågor som rör
hyresgästerna gemensamt. En förhandlingsordning medför vidare att
hyresvärden åläggs en primär förhandlingsskyldighet i vissa frågor,
bl.a. beträffande hyreshöjningar. Det innebär att hyresvärden är skyldig
att själv ta initiativ till och genomföra förhandling om dessa frågor
(se 5 § hyresförhandlingslagen). Först om de kollektiva förhandlingarna
har strandat får hyresvärden träffa avtal om exempelvis hyreshöjning med
de enskilda hyresgästerna eller hänskjuta tvisten till hyresnämnden (se
24 § hyresförhandlingslagen). Den primära förhandlingsskyldigheten är
säkrad genom en bestämmelse om ogiltighet och återbetalningsskyldighet
(se 23 § hyresförhandlingslagen). Dessutom kan hyresvärden bli skyldig
att betala skadestånd till hyresgästorganisationen om han åsidosätter
den primära förhandlingsskyldigheten (se 26 § hyresförhandlingslagen).
Skadeståndsskyldighet kan också drabba den av förhandlingsordningens
parter som vägrar att fullgöra sin förhandlingsskyldighet (se 27 §
hyresförhandlingslagen).
Ett avtal om förhandlingsordning gäller för ett eller flera hus (se 6 §
hyresförhandlingslagen). För att en viss bostadslägenhet skall omfattas
av en förhandlingsordning krävs det att hyresavtalet innehåller en
förhandlingsklausul som hänvisar till den förhandlingsordningen (se 3 §
hyresförhandlingslagen). Före den 1 juli 1994 gällde däremot en
förhandlingsordning, utom i vissa undantagsfall, för alla
bostadslägenheter i huset, oavsett om de enskilda hyresavtalen innehöll
en förhandlingsklausul eller inte. En hyresgäst kunde således inte
ställa sig utanför de kollektiva förhandlingarna om det gällde en
förhandlingsordning för huset. Sedan den 1 juli 1994 gäller emellertid
att en hyresgäst i normala fall har rätt att ensam bestämma om det skall
finnas en förhandlingsklausul i hyresavtalet (se 2 § andra stycket
hyresförhandlingslagen). Hyresgästen har därmed fått möjlighet att
ställa sig utanför det kollektiva förhandlingssystemet.
En förhandlingsordning kan inte begränsas så att den gäller bara för de
lägenheter som bebos av hyresgäster som är medlemmar i den
avtalsslutande hyresgästorganisationen. Det avgörande för frågan om en
lägenhet omfattas av de kollektiva förhandlingarna är i stället, som
angetts ovan, om hyresavtalet för lägenheten innehåller en
förhandlingsklausul. För att motverka diskriminering av oorganiserade
hyresgäster har det föreskrivits att det i en
förhandlingsöverenskommelse om hyra skall bestämmas samma hyra för
sådana lägenheter som omfattas av samma förhandlingsordning och som är
lika stora, om det inte kan anses vara någon skillnad mellan dem i fråga
om bruksvärdet (se 21 § hyresförhandlingslagen).
Det avtal som träffas efter kollektiva förhandlingar kallas
förhandlingsöverenskommelse. Den enskilda hyresgästen binds till
förhandlingsöverenskommelsen genom att det finns en förhandlingsklausul
i hyresavtalet. Förhandlingsklausulen ger således hyresvärden rätt att
mot hyresgästen tillämpa de nya villkor som förhandlingsordningens
parter har enats om vid de kollektiva förhandlingarna (se 2 § första
stycket hyresförhandlingslagen).
Om förhandlingsordningens parter är ense om det, kan de i
förhandlingsöverenskommelsen komma överens om att det i hyran skall ingå
ett visst belopp som utgör ersättning till hyresgästorganisationen för
dess förhandlingsarbete. Beloppet skall vara skäligt med hänsyn till
hyran i övrigt, förhandlingskostnadernas storlek och övriga
omständigheter (se 20 § hyresförhandlingslagen).
En hyresgäst som är missnöjd med förhandlingsöverenskommelsen kan få den
prövad av hyresnämnden i den del den avser villkoren för hans lägenhet
(se 22 § hyresförhandlingslagen). Prövningen sker enligt
bruksvärdesregeln. En hyresgäst har också möjlighet att få
förhandlingsöverenskommelsen prövad endast när det gäller skäligheten av
ersättningen till hyresgästorganisationen.
Hyresgästinflytande vid upprustning och ombyggnad
Genom bostadssaneringslagen (1973:531), som trädde i kraft den 1 juli
1974, fick hyresgästerna större bestämmanderätt över sina
bostadsförhållanden än vad de hade haft tidigare. Enligt motiven var det
en svaghet i besittningsskyddet att hyresgästerna inte hade vetorätt mot
sådana förändringar i fastigheten som de inte önskade. Hyresgästerna
ansågs behöva ett reellt och effektivt inflytande.
Enligt bostadssaneringslagen fick hyresnämnden på ansökan av bl.a. en
hyresgästorganisation ålägga fastighetsägaren att rusta upp en
bostadslägenhet till lägsta godtagbara standard (upprustningsåläggande)
eller förbjuda att lägenheten användes som bostad (användningsförbud).
Hyresgästerna kunde inte förhindra att hyresvärden mot deras vilja
rustade upp lägenheterna till denna standard. I lagen preciserades
närmare när en bostadslägenhet skulle anses ha lägsta godtagbara
standard.
Bostadssaneringslagen gav även hyresgästerna en möjlighet att genom en
organisation av hyresgäster hos hyresnämnden begära att fastighetsägaren
skulle förbjudas att utföra vissa förbättringsarbeten i fastigheten som
inte krävde bygglov, om åtgärden inte behövdes för att en
bostadslägenhet skulle få lägsta godtagbara standard och det var
uppenbart att åtgärden inte var påkallad av boendehänsyn.
Bygglovspliktiga åtgärder som inte krävdes för att en bostadslägenhet
skulle få lägsta godtagbara standard och som en hyresgästorganisation
mot-satte sig fick vidtas bara om hyresnämnden medgav det. Ett sådant
medgivande fick lämnas endast om det förelåg särskilda skäl.
Bostadssaneringslagen upphävdes vid utgången av juni 1994. Som skäl för
att upphäva lagen angavs bl.a. att stora delar av det svenska
hyreshusbeståndet i dag är sanerade och att det finns möjlighet att
ingripa mot de fastighetsägare som missköter sina fastigheter med stöd
av andra lagar, bl.a. bostadsförvaltningslagen och hyreslagen. Det
ansågs därför inte finnas behov av bostadssaneringslagens regler om
upprustningsåläggande och användningsförbud.
Däremot ansågs att det även i framtiden finns behov av regler som ger en
enskild hyresgäst möjlighet att tvinga fram upprustning av den egna
lägenheten om den inte har lägsta godtagbara standard. Bestämmelserna om
möjlighet att tvinga fram en upprustning har därför i stora delar förts
över till hyreslagen (18 a - c §§).
Beträffande boinflytande vid ombyggnad ansågs att hyresgästernas
intressen kan skyddas på annat sätt än genom reglerna i
bostadssaneringslagen. Den nya bestämmelsen ger inte hyresgästerna någon
möjlighet att förhindra att en viss åtgärd utförs. Hyresgästerna har i
stället fått ett indirekt skydd mot sådana ombyggnadsåtgärder i själva
lägenheten som de motsätter sig. Detta har uppnåtts genom att det i
hyreslagen har tagits in en bestämmelse om att man vid hyressättningen
av en lägenhet inte skall beakta förbättringsarbeten som har utförts i
lägenheten under hyresförhållandets gång, om åtgärden inte har gjorts
för att lägenheten skall få lägsta godtagbara standard och uppenbart
inte har varit motiverad av boendehänsyn. Detta gäller dock inte om
hyresgästen eller hyresnämnden har godkänt åtgärden eller mer än tio år
har gått sedan åtgärden utfördes. Under vissa förutsättningar kan en
hyresgästorganisation ta ställning till förbättringsarbetena med samma
verkan som om hyresgästen själv hade gjort det (se 55 a § hyreslagen).
Eftersom den nya bestämmelsen bara gäller för fall då åtgärden har
utförts under hyresförhållandets gång, hindrar den inte att en hyresvärd
tar ut en högre hyra när en hyresgäst flyttar tillbaka till en ombyggd
lägenhet efter det att hyresförhållandet har upphört med anledning av
ombyggnaden (se 46 § första stycket 4 hyreslagen).
Som en följd av att bostadssaneringslagen har upphävts har även tidigare
gällande regler om hyresgästinflytande över den statliga
bostadsfinansieringen av ombyggnader av hyreshus avskaffats. Av samma
skäl har de regler i plan- och bygglagen (1987:10) som ansluter till
bestämmelserna i bostadssaneringslagen upphävts.
Reglerna om förvärv och förvaltning av hyreshus
Lagen (1975:1132) om förvärv och förvaltning av hyreshus m.m.
(förvärvslagen) har till syfte att hålla olämpliga fastighetsägare borta
från fastighetsmarknaden och att förhindra spekulation i
hyresfastigheter. Lagen är, med vissa undantag, tillämplig vid köp, byte
och gåva samt vid vissa associationsrättsliga förvärv av fast egendom
som är taxerad som hyreshus. Dessutom gäller den vid vissa förvärv av
aktier och andelar i fastighetsbolag samt vid vissa förvärv av andelar i
handelsbolag. En förutsättning för lagens tillämplighet på aktie- och
andelsförvärv är att bolaget huvudsakligen ägnar sig åt
fastighetsförvaltning.
Ett förvärv av ett hyreshus skall anmälas till kommunen inom tre
månader från förvärvet. Om kommunen anser att förvärvarens lämplighet
bör prövas, skall det anmälas till hyresnämnden inom tre månader från
det att kommunen tog emot förvärvarens anmälan. Hyresnämnden förelägger
därefter förvärvaren att inom en månad ansöka om förvärvstillstånd.
Förvärvstillstånd skall vägras om förvärvaren inte visar att han kan
förvalta fastigheten eller inte gör sannolikt att syftet med förvärvet
är att förvalta fastigheten och hålla den i godtagbart skick. Tillstånd
skall också vägras om det kan antas att förvärvaren inte kommer att
iaktta god sed i hyresförhållanden eller att förvärvaren annars med
hänsyn till brottslig verksamhet eller på annat sätt är från allmän
synpunkt olämplig att inneha fastigheten (se 4 § förvärvslagen).
Prövningen av förvärvarens lämplighet grundas således i stor
utsträckning på prognoser.
Förvärvet är ogiltigt om förvärvaren inte anmäler förvärvet inom rätt
tid, om ansökan om förvärvstillstånd inte görs inom rätt tid eller om
förvärvstillstånd vägras.
Bostadsförvaltningslagen (1977:792) kan sägas utgöra ett komplement till
förvärvslagen på så sätt att den medger ett ingripande i efterhand mot
en fastighetsägare som missköter sina hyresfastigheter. Om
fastighetsägaren försummar vården av fastigheten eller inte vidtar
angelägna åtgärder för att bevara sundhet, ordning och skick inom
fastigheten eller om det på annat sätt framgår att han inte förvaltar
fastigheten på ett för de boende godtagbart sätt, kan hyresnämnden
besluta att fastigheten skall ställas under särskild förvaltning.
Det finns två former av ingripanden enligt bostadsförvaltningslagen, en
lindrigare form (förvaltningsåläggande) och en mera ingripande form
(tvångsförvaltning). Vid förvaltningsåläggande åläggs fastighetsägaren
att lämna över förvaltningen till en särskild förvaltare som han själv
utser. Vid tvångsförvaltning, som kommer i fråga om ett förvaltnings-
åläggande inte kan antas räcka för att få en tillfredsställande
förvaltning, ställs fastigheten direkt under förvaltning av en särskild
förvaltare som utses av hyresnämnden.
Förverkande av hyresrätt till en bostadslägenhet på grund av dröjsmål
med betalningen av hyran
En bostadshyresgäst som inte betalar hyran i rätt tid riskerar att
förlora sin hyresrätt. Hyresvärden kan med åberopande av
betalningsdröjsmålen välja att säga upp hyresavtalet antingen i förtid
(se 42 § hyreslagen) eller till hyrestidens utgång (se 46 § hyreslagen).
Hyresavtalet kan sägas upp i förtid endast om hyresrätten är förverkad.
Reglerna om förverkande ändrades den 1 juli 1993 så att de blev mindre
stränga mot hyresgästen. Före den 1 juli 1993 gällde att hyresrätten var
förverkad om hyres-gästen dröjde med att betala hyran utöver två dagar
efter förfallodagen. Sedan den 1 juli 1993 är förverkandefristen
utsträckt till en vecka.
Hyresrätten är enligt en särskild undantagsbestämmelse inte förverkad om
det som ligger hyresgästen till last är av ringa betydelse. Dessutom
gäller, för det fall hyresrätten är förverkad, att hyresgästen inte kan
skiljas från lägenheten om hyran betalas innan hyresvärden har sagt upp
hyresavtalet (se 43 § hyreslagen). Men även om hyresvärden har hunnit
säga upp hyresavtalet, har hyresgästen en möjlighet att återvinna
hyresrätten genom att betala hyran. Sedan den 1 juli 1993 gäller att
återvinningsfristen är tre veckor (mot tidigare tolv vardagar) från det
att hyresgästen delgetts en underrättelse om att han genom att betala
hyran får tillbaka hyresrätten och hyresvärden lämnat ett meddelande om
uppsägningen och skälen till den till socialnämnden (se 44 §
hyreslagen).
Återvinningsfristens längd har bestämts med hänsyn bl.a. till att
socialnämnden skall få tillräcklig möjlighet att agera. Socialnämnden
har genom lagändring den 1 juli 1993 fått möjlighet att under
återvinningsfristen gentemot hyresvärden åta sig betalningsansvaret för
hyran och därigenom förhindra att hyresrätten förverkas. Ett sådant
åtagande medför dock inte någon förändring i fråga om hyresgästens
skyldighet att betala hyran till hyresvärden. Ytterligare en
omständighet som förhindrar att hyresrätten förverkas är att hyresgästen
på grund av vissa oförutsedda händelser har varit förhindrad att betala
hyran inom återvinningsfristen (se 44 § hyreslagen).
Brister i den nuvarande ordningen
Enligt regeringens mening är det ett grundläggande krav att
hyreslagstiftningen är utformad på ett sådant sätt att hyresgästerna får
en stark ställning och att de ges möjlighet att ta till vara sina
intressen. Vidare är det ett krav att hyreslagstiftningen ger praktiska
och enkla lösningar för de förhandlings- och konfliktsituationer som
hyresvärdar och hyresgäster ställs inför. De ändringar som genomfördes i
hyreslagstiftningen den 1 juli 1994 uppfyller inte i alla delar dessa
krav. Även inom andra delar av hyreslagstiftningen finns det påtagliga
brister som behöver åtgärdas. De brister som det finns anledning att nu
uppmärksamma kan i korthet beskrivas på följande sätt.
Ändringarna i hyreslagstiftningen den 1 juli 1994
Vissa av de ändringar som genomfördes i hyreslagstiftningen den 1 juli
1994 drevs igenom trots stark kritik från flera remissinstanser.
Remisskritiken gick i flera fall ut på att de föreslagna ändringarna
försämrade framför allt hyresgästernas ställning. De negativa följder
som lagändringarna medförde för hyresgästerna har även uppmärksammats i
skrivelser från Hyresgästernas Riksförbund till Justitiedepartementet.
En av de förändringar som utsatts för kritik är att förbudet mot flera
förhandlingsordningar för ett och samma hus har tagits bort. Flera
remissinstanser menade att ett system som tillåter flera
förhandlingsordningar för ett och samma hus leder till att
förhandlingsarbetet blir mera komplicerat för hyresvärdarna och att
hyresgästernas inflytande över de gemensamma frågorna minskar.
En annan förändring som kritiserats är att de nya reglerna om
förhandlingsordningens omfattning har medfört att inflyttningshyrorna i
princip har blivit fria. I fråga om lägenheter som inte omfattas av det
kollektiva förhandlingssystemet gäller nämligen, som angetts ovan,
hyreslagens grundläggande princip om avtalsfrihet när det gäller att
bestämma hyran för en lägenhet. Det innebär att en hyresvärd kan välja
att hyra ut en ledig lägenhet till en hyresgäst som inte kräver en
förhandlingsklausul i sitt hyresavtal och då kräva en högre hyra än vad
som hade kunnat utgå om hyresavtalet hade innehållit en
förhandlingsklausul. Visserligen kan hyresgästen sedan begära att hyran
skall sänkas, men en sådan ändring av hyresvillkoren kan i de flesta
fall inte ske förrän tidigast sex månader från det att hyresförhållandet
inleddes.
Det har även framförts kritik mot utformningen av den s.k.
passivitetsregeln. Det har ansetts att den strider mot huvudprinciperna
inom avtalsrätten och inte uppfyller grundläggande krav på
rättssäkerhet.
För att en lägenhet skall omfattas av en förhandlingsordning krävs det
att hyresavtalet för lägenheten innehåller en förhandlingsklausul som
hänvisar till den aktuella förhandlingsordningen. Det innebär att en
hyresgästorganisation som har ingått förhandlingsordning för ett visst
hus är skyldig att förhandla för alla hyresgäster som har en
förhandlingsklausul som hänvisar till den förhandlingsordningen.
Förhandlingsskyldigheten omfattar således även de hyresgäster som inte
är medlemmar i organisationen. Denna förhandlingsskyldighet har
kritiserats av hyresgäströrelsen som anser att den inte kan accepteras
annat än om det bara tillåts en förhandlingsordning för ett och samma
hus. Hyresgäströrelsen anser dessutom att det till en sådan för-
handlingsskyldighet måste knytas en rätt för den förhandlande
hyresgästorganisationen att få förhandlingsersättning.
En av de ändringar som genomfördes den 1 juli 1994 och som har mycket
stor praktisk betydelse för hyresgästerna rör hyresgästinflytandet vid
upprustning och ombyggnad. Upphävandet av bostadssaneringslagen har lett
till att hyresgästkollektivets direkta inflytande över upprustning och
om-byggnad i en fastighet har försvunnit och att de enskilda
hyresgästerna i stället har fått ett indirekt inflytande. Detta
inflytande har dessutom begränsats på så sätt att det endast omfattar
åtgärder i den egna lägenheten.
Reglerna om förvärv och förvaltning av hyreshus
Förvärvslagen har vid flera tillfällen ändrats i syfte att göra
förhandskontrollen av förvärvare mera effektiv. Syftet har emellertid
inte uppnåtts.
Förvärvslagens brister har föranlett riksdagen att hos regeringen begära
en översyn av förvärvslagen vad gäller åtgärder för att förmå en köpare
av en hyresfastighet eller den som förvärvat aktier eller andelar i ett
fastighetsägande bolag att anmäla förvärvet till kommunen inom
föreskriven tid (bet. 1986/87:BoU13, rskr. 1986/87:249 och bet.
1987/88:BoU13, rskr. 1987/88:212). Uppdraget att göra denna översyn
lämnades ursprungligen till 1989 års hyreslagskommitté, som emellertid
entledigades utan att ha genomfört uppdraget. I stället tillkallades i
april 1993 en särskild utredare för att göra en översyn av reglerna om
förvärv och förvaltning av hyreshus (dir. 1993:53). I mars 1994
avlämnade utredaren betänkandet Förvalta bostäder (SOU 1994:23).
I betänkandet konstateras att förvärvslagen har vissa svagheter när det
gäller att hindra oseriösa fastighetsägare från att komma in på
fastighetsmarknaden. Utredningen har inte ansett att det är möjligt att
förbättra förvärvslagen. I stället föreslås bl.a. att förvärvslagen
skall upphävas och att möjligheterna att ingripa mot försumliga
fastighetsägare med stöd av bostadsförvaltningslagen skall förbättras.
Betänkandet har remissbehandlats. Flertalet remissinstanser har avstyrkt
förslaget att upphäva förvärvslagen.
Behovet av att skapa regler som ger bättre möjligheter att förhindra
olämpliga fastighetsägare från att förvärva hyresfastigheter kvarstår.
Förverkande av hyresrätt till bostadslägenhet på grund av dröjsmål med
betalningen av hyran
Reglerna om förverkande av hyresrätt vid betalningsdröjsmål gjordes
mindre stränga mot hyresgästen genom den lagändring som genomfördes den
1 juli 1993. Trots detta har det i flera sammanhang framförts kritik mot
att bestämmelserna ur hyresgästernas synvinkel fortfarande är alltför
stränga. Det finns därför anledning att undersöka om förverkandereglerna
bör göras mera generösa gentemot hyresgästerna.
Närmare om utredningsuppdraget
Ändringarna i hyreslagstiftningen den 1 juli 1994
Som angetts ovan har vissa av de ändringar som genomfördes i
hyreslagstiftningen den 1 juli 1994 fått till följd att hyresgästernas
ställning har försvagats. En huvuduppgift för utredaren är därför att
föreslå hur följande frågor, som inte fått en ur hyresgästernas
synvinkel tillfredsställande lösning, i stället bör lösas i syfte att
förstärka hyresgästernas ställning.
Utredningsarbetet skall bedrivas med utgångspunkten att en hyresgäst
skall ha frihet att själv välja om den egna lägenheten skall omfattas av
de kollektiva förhandlingar som förs för huset eller om hyresgästen
skall förhandla själv med sin hyresvärd. En annan utgångspunkt är att
det skall tillåtas endast en förhandlingsordning för ett och samma hus.
Mycket talar för att den hyresgästorganisation som har ingått för-
handlingsordning för ett hus skall vara skyldig att förhandla för alla
hyresgäster som har en förhandlingsklausul i sitt hyresavtal som
hänvisar till den förhandlingsordningen. En hyresgästorganisation skulle
med en sådan lösning även i fortsättningen vara skyldig att förhandla
inte bara för sina medlemmar utan även för sådana hyresgäster som inte
är medlemmar i organisationen. Vidare talar starka skäl för att det i en
förhandlingsöverenskommelse måste bestämmas samma hyra för sådana
lägenheter som är lika stora och som omfattas av samma
förhandlingsordning, om det inte kan anses vara någon skillnad mellan
dem i fråga om bruksvärdet.
Mot bakgrund av det anförda skall utredaren lämna förslag till hur
förhandlingssystemet närmare bör vara utformat. Utredaren skall då också
överväga om det finns skäl att införa en rätt för den
hyresgästorganisation som har ingått förhandlingsordning för ett hus att
få förhandlingsersättning. Om utredaren finner att den förhandlande
organisationen bör ha en sådan rätt, skall han eller hon lämna förslag
till hur ersättningsrätten skall lagregleras. Utredaren skall därvid
även ta ställning till i vilken ordning ersättningen skall bestämmas
och vilka kriterier som skall ligga till grund för att bestämma
förhandlingsersättningens storlek (jämför 20 § hyresförhandlingslagen).
Utredaren skall också överväga om det finns skäl att införa ett förbud
mot fria inflyttningshyror för lägenheter som inte omfattas av det
kollektiva förhandlingssystemet men som är belägna i hus där det gäller
en förhandlingsordning. Dessutom skall utredaren lämna förslag till hur
den s.k. passivitetsregeln bör utformas för att bättre motsvara de krav
som kan ställas från rättssäkerhetssynpunkt.
Slutligen skall utredaren lämna förslag till en sådan reglering i
hyreslagen eller hyresförhandlingslagen som innebär att hyresgästerna,
såväl enskilt som kollektivt förhandlande, åter får ett verkligt
inflytande över upprustning och ombyggnad av lägenheterna och de
gemensamma delarna i fastigheten.
Hyresgästernas Riksförbund har i skrivelser till Justitiedepartementet
framfört synpunkter på hur lagstiftningen beträffande dessa frågor bör
vara utformad. Skrivelserna kommer att överlämnas till utredaren.
Reglerna om förvärv och förvaltning av hyreshus
Förvärvslagen är ett viktigt instrument för att hålla olämpliga
förvärvare borta från fastighetsmarknaden. Förvärvslagen skall därför
inte upphävas. Reglerna om förvärv och förvaltning av hyreshus skall i
stället ses över i syfte att förbättra möjligheterna att dels förhindra
oseriösa förvärvare från att komma in på fastighetsmarknaden, dels
ingripa mot sådana försumliga fastighetsägare som, trots den för-
handsgranskning som kan ske med stöd av förvärvslagens bestämmelser,
lyckats komma in på fastighetsmarknaden. Vid sina överväganden i denna
fråga kan utredaren utgå från det faktamaterial m.m. som sammanställts i
betänkandet Förvalta bostäder (SOU1994:23).
Hyresgästernas Riksförbund och Sveriges Fastighetsägareförbund har i
skrivelser till Justitiedepartementet framfört synpunkter på hur
förvärvslagen och bostadsförvaltningslagen kan förbättras. Skrivelserna
kommer att överlämnas till utredaren.
Förverkande av hyresrätt vid sena hyresbetalningar och vissa andra
hyreslagsfrågor
Trots att hyreslagens bestämmelse om förverkande av hyresrätt vid
betalningsdröjsmål genom en lagändring den 1 juli 1993 gjordes mindre
sträng mot hyresgästen har det i flera sammanhang påpekats att
avhysningarna fortfarande är oroväckande många. Utredaren skall mot den
bakgrunden utvärdera förverkandebestämmelsen. Om det visar sig att den
eller andra bestämmelser behöver ändras, skall utredaren också lämna
förslag till sådana ändringar som ökar hyresgästernas trygghet.
Hyresgästernas Riksförbund har även beträffande hyreslagen gett in
skrivelser till Justitiedepartementet. I skrivelserna anförs att det i
olika avseenden föreligger brister i hyreslagen och det lämnas även
förslag till hur dessa brister kan åtgärdas. Skrivelserna skall
överlämnas till utredaren, som själv får ta ställning till vilka förslag
som det finns skäl att utreda vidare.
Utredaren skall därvid särskilt uppmärksamma de förslag som rör
införande av en skyldighet för hyresvärden att avisera hyran och att
skicka skriftliga betalningspåminnelser. Andra frågor som särskilt skall
uppmärksammas avser hyresgästens ansvar mot hyresvärden då socialnämnden
har åtagit sig att betala hyran och införande av en skyldighet för
hyresvärden att underrätta socialnämnden innan ett hyresavtal sägs upp
till hyrestidens utgång på grund av störning eller betalningsdröjsmål.
Utredaren skall vidare uppmärksamma förslaget om att införa en rätt för
hyresgästen att deponera hyran för det fall hyresvärden inte betalar
löpande utgifter för fastigheten. Slutligen skall utredaren särskilt
uppmärksamma de förslag som går ut på att begränsa dels hyresvärdens
möjlighet att kräva borgen som villkor för att ingå ett hyresavtal, dels
omfattningen av borgensmannens ansvar. Utredaren skall därvid beakta att
motsvarande problem kan finnas även på andra områden inom
förmögenhetsrätten.
Övrigt
Utredaren skall samråda med utredningen för översyn av bostadspolitiken
(dir. 1995:20) och arbetsgruppen (Fi 1993:C) med uppgift att följa
bostadsförsörjningen för svaga hushåll. Utredningsarbetet skall vidare
bedrivas i samråd med berörda myndigheter och organisationer på
hyresmarknaden.
För utredarens arbete gäller regeringens direktiv till samtliga
kommittéer och särskilda utredare om regional-politiska konsekvenser
(dir. 1992:50), om att pröva offentliga åtaganden (dir. 1994:23) samt om
att redovisa jämställdhets-politiska konsekvenser (dir. 1994:124).
Tidsplan
Den del av utredningsarbetet som gäller hyresförhandlingssystemet och
hyresgästinflytandet vid upprustning och ombyggnad skall vara avslutad
före utgången av november 1995. Arbetet i sin helhet skall vara avslutat
före utgången av maj 1996.