Post 1 av 1 träffar
Föregående
·
Nästa
Strukturfondsprogram för mål 5b-regionen Sydöstra Sverige, Dir. 1995:51
Departement: Arbetsmarknadsdepartementet
Beslut: 1995-03-23
Dir. 1995:51
Beslut vid regeringssammanträde den 23 mars 1995.
Sammanfattning av uppdraget
En särskild utredare skall tillkallas för att leda arbetet med att
utarbeta ett program för användningen av medel från EU:s strukturfonder
i mål 5b-regionen Sydöstra Sverige. Programmet skall avse åren
1995-1999.
Bakgrund
EU-kommissionen har den 22 mars 1995 fattat preliminärt beslut om den
geografiska avgränsningen av det svenska mål 5b-området (främjande av
landsbygdsutveckling). Mål 5b-regionen Sydöstra Sverige omfattar i
princip kommunerna Ydre, Kinda, Valdemarsvik, Boxholm och Ödeshög i
Östergötlands län, kommunerna Sävsjö, Vetlanda, Aneby, Nässjö, Eksjö och
Tranås i Jönköpings län, kommunerna Tingsryd, Uppvidinge och Lessebo i
Kronobergs län samt kommunerna Hultsfred, Vimmerby, Västervik, Högsby,
Mörbylånga och Borgholm i Kalmar län. I målområdet ingår inte de öar
utan fast landförbindelse som omfattas av mål 5b-regionen Skärgården.
Regionen har cirka 290 000 invånare. För regionen skall beräknas en
indiaktiv medelsram om 48 miljoner ecu från EU:s strukturfonder för åren
1995-1999.
Regeringen avser att före maj månads utgång överlämna ett program för
5b-regionen Sydöstra Sverige till EU-kommissionen för hur
strukturfondsmedlen tillsammans med den nationella medfinansieringen som
krävs bör användas för utvecklingsinsatser m.m.
Organisation av arbetet
Programarbetet skall organiseras med största möjliga demokratiska
förankring. Arbetet skall ske med en bred medverkan och ett inflytande
från samhällsmedborgarna och olika andra intressenter i regionen. Dessa
intressenter benämns i det följande som partnerskapet. Till arbetet
skall knytas en referensgrupp bestående av företrädare för regionen.
Berörda länsstyrelser skall i samverkan svara för de övergripande och
sammanhållande sekretariatsfunktioner som krävs för arbetet.
Glesbygdsmyndigheten, NUTEK och Jordbruksverket skall biträda
länsstyrelserna i arbetet. I Glesbygdsmyndighetens ansvar ingår bl.a.
att svara för att organisationer m.fl. på centrala nivå ges möjlighet
att följa och medverka i programarbetet. Det gäller t.ex. Svenska
Kommunförbundet, Landstingsförbundet, näringslivets organisationer,
fackliga organisationer m.fl.
Övriga berörda centrala och regionala myndigheter skall inom sina
respektive ansvarsområden medverka i arbetet genom att tillhandahålla
nödvändigt underlag, analyser m.m. samt i övrigt hjälpa länsstyrelserna
med sekretariatsuppgifter. Statens naturvårdsverk och Boverket skall
medverka i fråga om miljöanalyser och miljökonsekvensbeskrivningar samt
konsekvenser för markanvändning och hushållning med naturresurser.
Kooperativa rådet skall medverka med kunskap inom det kooperativa
området.
Länsstyrelserna skall svara för att partnerskapet i respektive län
aktivt involveras i arbetet. Det gäller t.ex. kommunerna, landstinget,
näringslivets organisationer, fackliga organisationer, högskolor,
företag, hushållningssällskap, kvinnliga resurscentra, lokala
kooperativa utvecklingscentra, lokala utvecklingsgrupper och andra
ideella organisationer m.fl. Eftersom programmet i många avseenden skall
behandla regionen som en helhet krävs en omfattande samverkan över
länsgränserna och mellan kommuner.
Det står i övrigt utredaren fritt att välja de former för arbetet som
bedöms mest ändamålsenliga.
Riktlinjer för arbetet
Programmet skall utarbetas i enlighet med de förordningar för
strukturfonderna som ministerrådet fastställt den 20 juli 1993 (rådets
förordningar [EEG] nr 2080/93 - 2085/93) samt de riktlinjer för
strukturfondsarbetet som kommissionen därefter fastställt.
Programmet skall samordnas med de insatser som planeras inom ramen för
mål 3 och 4 samt eventuella Gemenskapsinititiv. Dessutom skall
samordning ske med 5b-regionen Skärgården. Hur medel enligt mål 5a avses
användas skall redovisas i programmet.
De åtgärder som föreslås i programmet skall grundas på en analys av
regionens starka och svaga sidor. Åtgärderna bör inriktas på sådana
insatser som främjar utvecklingen av de starka sidorna respektive
begränsar de negativa konsekvenserna av svaga sidor. Bland annat bör
följande områden eller typer av åtgärder särskilt övervägas:
* åtgärder som kan främja tillkomsten och utvecklingen av små och
medelstora företag i regionen, inklusive kompletterande verksamheter
till jordbruket samt kooperativa lösningar,
* forskning och utveckling som medel för att främja regionens
utveckling,
* åtgärder inom utbildning och kompetensutveckling, såväl åtgärder inom
högskolan och gymnasieskolan som åtgärder riktade till yrkesverksamma
inom näringslivet,
* åtgärder inom informationsteknik för att överbrygga avstånd och
begränsa nackdelarna av en gles bebyggelsestruktur,
* åtgärder för att utnyttja regionens naturresurser samt ta till vara
dess natur-, kultur- och kulturmiljövärden som finns i regionen; bl.a.
bör förutsättningarna för att främja utvecklingen av turismen i regionen
prövas.
I programmets olika delar skall kvinnornas situation särskilt beaktas.
Åtgärder för att förbättra kvinnornas ställning i fråga om utbildning,
deltagande på arbetsmarknaden, möjligheter som företagare etc. skall
prövas.
Programmet skall med utgångspunkt från en beskrivning av dagens
miljösituation redovisa hur föreslagna åtgärder påverkar miljön i
regionen. Föreslagna åtgärder skall vara förenliga med en hållbar
utveckling och en god hushållning med naturresurserna.
Programmet skall redovisas som ett sammanhållet program för hela mål
5b-regionen Sydöstra Sverige.
Programmet skall struktureras i delprogram i enlighet med vad som anges
i rådsförordningarna. Enskilda projekt skall inte redovisas. Undantag
kan dock vara större och väl avgränsade projekt av engångskaraktär.
Av redovisningen skall framgå hur den nationella medfinansieringen av
åtgärderna (t.ex. i form av delprogram) skall ske. Som ett riktmärke i
enlighet med EU:s regler skall gälla att 70 procent av de offentliga
utgifterna för en åtgärd skall finansieras av nationella medel, dvs.
statliga (inkl. i vissa fall medel från statliga bolag eller liknande),
kommunala och landstingskommunala medel. Det är angeläget att de olika
huvudmännen aktivt deltar i programarbetet och i medfinansieringen. En
tydlig lokal och regional förankring av programmet är en förutsättning
för att kommuner och landsting skall ta en betydande del av
medfinansieringen.
Vidare skall förslag lämnas på hur programmet bör genomföras. Med detta
avses bl.a. i vilka former och av vem som enskilda projekt inom olika
delprogram bör prövas respektive beslut fattas. I detta sammanhang bör
även övervägas i vilken utsträckning skilda delprogram skall vara
horisontella (dvs. omfatta hela regionen) respektive delas upp på
geografiska delområden.
Arbetet skall bedrivas i nära samråd med Arbetsmarknadsdepartementet.
Arbetsmarknadsdepartementet skall svara för samråd med övriga
departement när deras ansvarsområden berörs.
Utredaren skall vidare beakta regeringens direktiv till samtliga
kommittéer och särskilda utredare om att pröva offentliga åtaganden
(dir. 1994:23), att redovisa jämställdhetspolitiska konsekvenser (dir.
1994:124).
Arbetet med förslaget till program skall bedrivas skyndsamt och
redovisas till Arbetsmarknadsdepartementet senast den 12 maj 1995.