Post 1 av 1 träffar
Föregående
·
Nästa
Struktrufondsprogram för mål 5b-regionen Skärgården, Dir. 1995:50
Departement: Arbetsmarknadsdepartementet
Beslut: 1995-03-23
Dir. 1995:50
Beslut vid regeringssammanträde den 23 mars 1995.
Sammanfattning av uppdraget
En särskild utredare skall tillkallas för att leda arbetet med att
utarbeta ett program för användningen av medel från EU:s strukturfonder
i Skärgården (5b-område). Programmet skall avse åren 1995-1999.
Bakgrund
EU-kommissionen har den 22 mars 1995 fattat preliminärt beslut om den
geografiska avgränsningen av det svenska mål 5b-området (främjande av
landsbygdsutveckling). Mål 5b-regionen Skärgården består av mer än 300
öar utan fast landförbindelse och har ca 30 000 invånare. För Skärgården
skall beräknas en indikativ medelsram om 7 miljoner ecu från EU:s
strukturfonder för åren 1995-1999.
Regeringen avser att före mitten av juni överlämna ett program till EU-
kommissionen för hur strukturfondsmedlen tillsammans med den nationella
medfinansieringen som krävs bör användas för utvecklingsinsatser m.m. i
Skärgården.
Organisation av arbetet
Programarbetet skall organiseras med största möjliga demokratiska
förankring. Arbetet skall ske med en bred medverkan och ett inflytande
från samhällsmedborgarna och olika andra intressenter i Skärgården.
Dessa intressenter benämns i det följande som partnerskapet. Till
arbetet skall knytas en referensgrupp bestående av företrädare för
regionen.
Glesbygdsmyndigheten skall svara för de övergripande och sammanhållande
sekretariatsfunktioner som krävs för arbetet. I Glesbygdsmyndighetens
ansvar ingår också att samordnat med arbetet med övriga mål 5b-program
svara för att organisationer m.fl. på central nivå ges möjlighet att
följa och medverka i programarbetet. Det gäller t.ex. Svenska
Kommunförbundet, Landstingsförbundet, näringslivets organisationer,
fackliga organisationer, m.fl. Glesbygdsmyndigheten skall även svara för
samordning med berörda länsstyrelser.
Övriga berörda centrala och regionala myndigheter skall inom sina
respektive ansvarsområden medverka i arbetet genom att ta fram
nödvändigt underlag, analyser m.m. samt i övrigt hjälpa
Glesbygdsmyndigheten med sekretariatsuppgifter. Statens naturvårdsverk
och Boverket skall medverka i fråga om miljöanalyser och
miljökonsekvensbeskrivningar samt konsekvenser för markanvändning och
hushållning med naturresurser. Kooperativa rådet skall medverka med
kunskap inom det kooperativa området. Glesbygdsmyndigheten skall svara
för att kontakter mellan berörda centrala organ och programarbetet i de
olika mål 5b-regionerna samordnas på lämpligt sätt.
På regional nivå skall berörda länsstyrelser i samverkan med
Glesbygdsmyndigheten ta fram underlag, göra analyser etc., samt hjälpa
till med sekretariatsuppgifter. Länsstyrelserna skall vidare svara för
att partnerskapet i respektive län aktivt involveras i arbetet. Det
gäller, utöver de enskilda människorna, t.ex. kommunerna, landstinget,
näringslivets organisationer, fackliga organisationer, högskolor,
företag, lokala kooperativa utvecklingscentra, lokala utvecklingsgrupper
och andra ideella organisationer m.fl. Eftersom programmet i många
avseenden skall behandla Skärgården som en helhet krävs samverkan mellan
olika intressenter.
Det står i övrigt utredaren fritt att välja de former för arbetet som
bedöms mest ändamålsenliga.
Riktlinjer för arbetet
Programmet skall utarbetas i enlighet med de förordningar för
strukturfonderna som ministerrådet fastställt den 20 juli 1993 (rådets
förordningar [EEG] nr 2080/93 - 2085/93) samt de riktlinjer för
strukturfondsarbetet som kommissionen därefter fastställt.
Programmet skall samordnas med de insatser som planeras inom ramen för
målen 3 och 4 samt eventuella Gemenskapsinitiativ. Dessutom skall
samordning ske med närliggande mål 2- och 5b-regioner. Hur medel enligt
mål 5a avses användas skall redovisas i programmet.
De åtgärder som föreslås i programmet skall grundas på en analys av
Skärgårdens starka och svaga sidor. Åtgärderna bör inriktas på sådana
insatser som främjar utvecklingen av de starka sidorna respektive
begränsar de negativa konsekvenserna av svaga sidor. Bland annat bör
följande områden eller typer av åtgärder särskilt övervägas:
* åtgärder som begränsar Skärgårdens lägesnackdelar, bl.a. bör
informationsteknikens möjligheter i dessa avseenden prövas,
* åtgärder som kan främja tillkomsten och utvecklingen av små företag
inklusive kompletterande verksamheter till jordbruksföretag samt
kooperativa lösningar,
* åtgärder inom utbildning och kompetensutveckling,
* åtgärder som främjar serviceförsörjningen,
* åtgärder för att utnyttja områdets naturresurser samt ta till vara
dess natur-, kultur- och kulturmiljövärden.
I programmets olika delar skall kvinnornas situation särskilt beaktas.
Åtgärder för att förbättra kvinnornas ställning i fråga om utbildning,
deltagande på arbetsmarknaden, möjligheter som företagare etc. skall
prövas.
Programmet skall med utgångspunkt från en beskrivning av dagens
miljösituation redovisa hur föreslagna åtgärder påverkar miljön i
regionen. Föreslagna åtgärder skall vara förenliga med en hållbar
utveckling och en god hushållning med naturresurserna.
Programmet skall redovisas som ett sammanhållet program för hela mål
5b-regionen Skärgården.
Programmet skall struktureras i delprogam i enlighet med vad som anges i
rådsförordningarna. Enskilda projekt skall inte redovisas. Undantag kan
dock vara större och väl avgränsade projekt av engångskaraktär.
Av redovisningen skall framgå hur den nationella medfinansieringen av
åtgärderna (t.ex. i form av delprogram) skall ske. Som ett riktmärke i
enlighet med EU:s regler skall gälla att 70 procent av de offentliga
utgifterna för en åtgärd skall finansieras av nationella medel, (dvs.
medel från statliga (inkl. i vissa fall statliga bolag eller liknande),
kommunala och landstingskommunala medel. Det är angeläget att de olika
huvudmännen aktivt deltar i programarbetet och i medfinansieringen. En
tydlig lokal och regional förankring av programmet är en förutsättning
för att kommuner och landsting skall ta en betydande del av
medfinansieringen.
Vidare skall förslag lämnas på hur programmet bör genomföras. Med detta
avses bl.a. i vilka former och av vem som enskilda projekt inom
delprogram bör prövas respektive beslut fattas. I detta sammanhang bör
även övervägas i vilken utsträckning skilda delprogram skall vara
horisontella (dvs. omfatta hela skärgården) respektive delas upp på
geografiska delområden.
Arbetet skall bedrivas i nära samråd med Arbetsmarknadsdepartementet.
Arbetsmarknadsdepartementet skall svara för samråd med övriga
departement när deras ansvarsområden berörs.
Utredaren skall vidare beakta regeringens direktiv till samtliga
kommittéer och särskilda utredare om att pröva offentliga åtaganden
(dir. 1994:23), att redovisa jämställdhetspolitiska konsekvenser (dir.
1994:124).
Arbetet med förslaget till program skall bedrivas skyndsamt och
redovisas till Arbetsmarknadsdepartementet senast den 29 maj 1995.