Post 1 av 1 träffar
Föregående
·
Nästa
Strukturfondsprogram för mål 2-regionen Fyrstad, Dir. 1995:48
Departement: Arbetsmarknadsdepartementet
Beslut: 1995-03-23
Dir. 1995:48
Beslut vid regeringssammanträde den 23 mars 1995
Sammanfattning av uppdraget
En särskild utredare skall tillkallas för att leda arbetet med att
utarbeta ett program för användningen av medel från EU:s strukturfonder
i mål 2-regionen Fyrstad. Programmet skall avse åren 1995-1999.
Bakgrund
EU-kommissionen har den 22 mars 1995 fattat ett preliminärt beslut om de
geografiska avgränsningarna av mål 2-områden i Sverige. Mål 2-regionen
Fyrstad omfattar kommunerna Lysekil och Uddevalla i Göteborgs och Bohus
län och Vänersborg och Trollhättan i Älvsborgs län och har ca 152 000
invånare.
Regeringen avser att under maj 1995 överlämna ett program till
EU-kommissionen för hur strukturfondsmedlen enligt mål 2 skall användas.
För mål 2-regionen Fyrstad skall beräknas 24 miljoner ecu från
strukturfonderna för perioden 1995-1999. I programmet skall även
redovisas den nationella medfinansiering som krävs.
Organisation i arbetet
Programarbetet skall organiseras med största möjliga demokratiska
förankring. Arbetet skall ske med en bred medverkan och ett inflytande
från samhällsmedborgarna och olika andra intressenter i regionen. Dessa
intressenter benämns i det följande som partnerskapet. Till arbetet
skall knytas en referensgrupp bestående av företrädare för regionen.
De två berörda länsstyrelserna skall tillsammans svara för de
övergripande och sammanhållande sekretariatsfunktioner som krävs för
arbetet. Länsstyrelserna skall vidare svara för att partnerskapet i
respektive län aktivt involveras i arbetet. Det gäller, utöver de
enskilda människorna, t.ex. kommunerna, landstinget, näringslivets
organisationer, fackliga organisationer, universitet och högskolor,
företag, kvinnliga resurscentra, lokala kooperativa utvecklingscentra,
lokala utvecklingsgrupper och andra ideella organisationer m.fl.
Eftersom programmet berör två län förutsätts samverkan över
länsgränserna och mellan kommuner.
Närings- och teknikutvecklingsverket (NUTEK) skall i samråd med
utredaren och samordnat med arbetet med övriga mål 2-program svara för
att organisationer m.fl. på central nivå ges möjlighet att följa och
medverka i programarbetet. Det gäller t.ex. Svenska Kommunförbundet,
Landstingsförbundet, näringslivets organisationer, fackliga
organisationer m.fl.
Övriga berörda centrala och regionala statliga myndigher och organ
skall, om utredaren så begär, inom sina respektiva ansvarsområden
medverka i arbetet genom att ta fram nödvändigt underlag, analyser m.m.
Statens naturvårdsverk och Boverket skall medverka i fråga om
miljöanalyser och miljökonsekvensbeskrivningar samt konsekvenser för
markanvändning och hushållning med naturresurser. Kooperativa råder
skall medverka med kunskap inom det kooperativa området. NUTEK skall
svara för att kontakter mellan berörda centrala myndigheter och
programarbetet i de olika mål 2-regionerna samordnas på lämpligt sätt.
Det står i övrigt utredaren fritt att välja de former för arbetet som
bedöms mest ändamålsenliga.
Riktlinjer för arbetet
Programmet skall utarbetas i enlighet med de förordningar för
strukturfonderna som ministerrådet fastställt den 20 juli 1993 (rådets
förordningar [EEG] nr 2080/93 - 2084/93) samt de riktlinjer för
strukturfondsarbetet som kommissionen därefter fastställt.
Programmet skall samordnas med de insatser som planeras mot ramen för
målen 3 och 4 samt eventuella Gemenskapsinitiativ.
De åtgärder som föreslås i programmet skall grundas på en analys av
regionens starka och svaga sidor. Åtgärderna bör inriktas på sådana
insatser som främjar utvecklingen av de starka sidorna respektive
begränsar de negativa konsekvenserna av svaga sidor. Bland annat bör
följande områden eller typer av åtgärder särskilt övervägas:
* åtgärder som kan främja tillkomsten och utvecklingen av små och
medelstora företag inklusive kooperativa lösningar,
* forskning och utveckling som medel för att främja regionens
utveckling,
* åtgärder inom utbildning och kompetensutveckling; såväl åtgärder inom
gymnasieskolan och högskolan som åtgärder riktade till yrkesverksamma
inom näringslivet,
* åtgärder för att utnyttja regionens naturresurser samt ta till vara de
natur-, kultur- och kulturmiljövärden; bl.a. bör förutsättningarna för
att främja utvecklingen av turismen i regionen prövas,
* möjligheterna att använda informationsteknik inom olika delar av
programmet.
I programmets olika delar skall åtgärder som stärker tillväxt och
sysselsättning och kvinnornas situation särskilt beaktas. Åtgärder för
att förbättra kvinnornas ställning i fråga om utbildning, deltagande på
arbetsmarknaden, möjligheter som företagare etc. skall prövas.
Programmet skall med utgångspunkt från en beskrivning av dagens
miljösituation redovisa hur föreslagna åtgärder påverkar miljön i
regionen. Föreslagna åtgärder skall vara förenliga med en långsiktigt
hållbar utveckling och en god hushållning med naturresurserna.
Programmet skall struktureras i delprogram i enlighet med vad som anges
i rådsförordningarna. Enskilda projekt skall inte redovisas. Undantag
kan dock vara större och väl avgränsade projekt av engångskaraktär.
Av redovisningen skall framgå hur den nationella medfinansieringen av
åtgärderna (t.ex. i form av delprogram) skall ske. Som ett riktmärke i
enlighet med EU:s regler skall gälla att 70 procent av de offentliga
utgiferna för en åtgärd skall finansieras av nationella medel dvs.
statliga (inkl. i vissa fall medel från statliga bolag eller liknande),
kommunala och landstingskommunala medel. Det är angeläget att de olika
huvudmännen deltar solidariskt i medfinansieringen. En tydlig lokal och
regional förankring av programmet är en förutsättning för att kommuner
och landsting skall ta en betydande del av medfinansieringen.
Vidare skall förslag lämnas på hur programmet bör genomföras. Med detta
avses bl.a. i vilka former och av vem som enskilda projekt inom olika
delprogram bör prövas respektive beslut fattas.
Arbetet skall bedrivas i nära samråd med Arbetsmarknadsdepartementet som
skall svara för samråd med övriga departement när deras ansvarsområden
berörs.
Utredaren skall vidare beakta regeringens direktiv till samtliga
kommittéer och särskilda utredare om att dels pröva offentliga åtaganden
(dir. 1994:23), dels redovisa jämställdhetspolitiska konsekvenser (dir.
1994:124).
Arbetet skall bedrivas skyndsamt och skall vara avslutat senast den 5
maj 1995. Förslaget till program skall redovisas till
Arbetsmarknadsdepartementet.