Post 1 av 1 träffar
Föregående
·
Nästa
Konsumenterna och miljön, Dir. 1995:46
Departement: Civildepartementet
Beslut: 1995-03-23
Dir. 1995:46
Beslut vid regeringssammanträde den 23 mars 1995
Sammanfattning av uppdraget
En särskild utredare skall utreda frågan om hur miljömålet i
konsumentpolitiken skall uppnås och lägga fram förslag till en
åtgärdsinriktad handlingsplan.
Bakgrund
Regeringen kommer inom kort att lägga fram en proposition med förslag
till riktlinjer för den framtida konsumentpolitiken. Regeringen avser i
det sammanhanget att föreslå att de konsumentpolitiska målen också skall
innefatta ett miljömål. Sådana konsumtions- och produktionsmönster måste
utvecklas som minskar påfrestningarna på miljön och bidrar till en
långsiktigt hållbar utveckling.
Produktions- och konsumtionsmönstren måste förändras utifrån vetskapen
att jordens resurser är ändliga. Kommande generationer har rätt till en
god miljö. Det handlar i hög grad om att få människorna att utveckla
sådana konsumtionsmönster som belastar miljön så lite som möjligt och
att efterfrågan på marknaden m.m. leder till att de varor som produceras
belastar miljön så litet som möjligt.
Det är därför viktigt att man skapar förutsättningar för och stimulerar
en utveckling av långsiktigt hållbara produktions- och
konsumtionsmönster. I det sammanhanget är det inte minst viktigt att
konsumenterna blir medvetna om betydelsen av att handla - i dubbel
bemärkelse - miljöanpassat trots att ett sådant handlande kan komma i
strid med kortsiktiga intressen.
Regeringen har nyligen i en skrivelse till riksdagen (1994/95:120)
redovisat inriktningen av det miljöpolitiska arbetet. Där betonas att en
politik för hållbar utveckling måste utgå ifrån människans villkor och
ekosystemets långsiktiga bärighet - i Sverige och i världen.
Regeringen pekar i skrivelsen på att ett hållbart samhälle inte bara är
en nödvändighet utan också en möjlighet och en utmaning. En god
livsmiljö är en del av välfärden. En aktiv miljöpolitik kan bidra till
en ekologiskt hållbar tillväxt och till att skapa nya arbeten som ökar
välfärden och tryggar sysselsättningen. Visionen är att Sverige i början
av nästa sekel är föregångare för det nya uppdraget - ett ekologiskt
hållbart samhälle.
En viktig utgångspunkt för det fortsatta miljöarbetet är det allt
tydligare sambandet mellan konsumtion, produktion och miljöpåverkan.
Miljöproblemen är globala och beror i högre grad än tidigare på de
enskilda människornas dagliga livsföring.
Information om miljöfrågor bidrar till att öka medvetenheten om
sambandet mellan konsumtion, produktion och miljö. Information och
utbildning där miljödimensionen förs in efterfrågas allt mer av
allmänheten och av vidareinformatörer i skolor, bibliotek, kommunens
förvaltningar och i organisationer. I många kommuner finns det s.k.
miljöinformatörer vars uppgift är att informera konsumenter om
miljöanpassade alternativ. Det gäller bl.a. frågor om miljöinformationen
till konsumenterna, energiåtgång, kemikalieanvändning, livsstilsfrågor
och risker med avfall.
Men allmän information är inte tillräcklig. Det behövs också information
om varors miljöskadlighet för att konsumenterna skall välja de
alternativ som är skonsammast för miljön.
Ett ökat miljömedvetande hos konsumenterna ökar behovet av saklig
information. För att konsumenterna skall känna sig trygga i sina val av
varor och kunna åstadkomma en reell förändring av sitt beteende med
hänsyn till miljön är det av avgörande betydelse att informationen om
varors miljöpåverkan är seriös och väl underbyggd. Här är den positiva
miljömärkningen ett hjälpmedel för medvetna konsumenter.
Miljöargument används numera allt oftare i marknadsföringen av
produkter. Det kan vara positivt både för företagen och konsumenterna.
Men ibland används vilseledande miljöargument. Konsumentombudsmännen i
de nordiska länderna har nyligen utarbetat kriterier för bedömning av
miljöargument i marknadsföringen i enlighet med
marknadsföringslagstiftningen.
För att marknaden skall fungera effektivt är det viktigt att
konsumenterna lätt kan få en korrekt uppfattning om vad företagens
miljöinformation och miljösymbolerna står för. Efter hand som
miljöargumenten och antalet miljösymboler ökar finns det en risk för att
konsumenterna får allt svårare att överblicka marknaden.
Konsumentverket har under senare år ökat sina insatser inom
miljöområdet. Det är viktigt att detta arbete fortsätter.
Regeringen finner det mot denna bakgrund angeläget att konkretisera hur
miljömålet i konsumentpolitiken skall kunna uppnås. I detta syfte bör en
åtgärdsinriktad handlingsplan utarbetas. En särskild utredare bör
tillkallas för uppgiften.
Utredarens uppdrag
Utredaren skall föreslå en åtgärdsinriktad handlingsplan för hur
miljömålet i konsumentpolitiken skall uppnås. Inom ramen för detta
uppdrag skall utredaren särskilt uppmärksamma och belysa följande
frågor.
Genom ökade kunskaper om de miljömässiga konsekvenserna av sin
konsumtion kan konsumenterna påverkas att utveckla konsumtionsmönster
som ger en minimal negativ påverkan på miljön. Genom konsumenters,
konsumentorganisationers och myndigheters insatser kan också
produktionsmönster med denna inriktning utvecklas. Utredaren skall
belysa de problem och lösningar som kan finnas i detta sammanhang.
Utredaren skall lyfta fram olika hinder som kan finnas för konsumenterna
att välja den sorts konsumtion som belastar miljön minst och föreslå
lösningar som undanröjer hindren. Spännvidden på de problem som
konsumenterna kan ställas inför är stor. Det kan röra sig om att det
inte produceras eller marknadsförs miljöanpassade alternativ, att nya
fakta och nya tekniker inte är kända, att bostäder inte planeras på ett
sådant sätt att konsumenterna har praktiska möjligheter att leva upp
till sina ambitioner etc. Varor och tjänster som är centrala ur både ett
miljö- och ett konsumentperspektiv bör lyftas fram.
De konsumtionsmönster som utvecklas är inte bara beroende av
konsumenternas attityder och handlande. De är också i hög grad beroende
av företagen som producerar och distribuerar varor och tjänster.
Handlingsplanen bör därför innefatta åtgärder som stimulerar företagen
att få fram miljöanpassade produkter samt vilken roll
konsumentmyndigheterna bör ha i detta avseende. I detta sammanhang är
trovärdigheten i de olika miljömärkningssystemen av stor betydelse.
Standardiseringsarbetet är centralt för hur varor utformas. Det har ökat
i betydelse genom den europeiska integrationen. Det är följaktligen
angeläget att stor vikt läggs vid miljökrav när det gäller
standardiseringen på konsumentvaruområdet. Utredaren bör belysa hur och
i vilken utsträckning miljökraven beaktas i
standardiseringsverksamheten. Vid behov skall utredaren lämna förslag
till hur miljöperspektivet i standardiseringarbetet inom
konsumentsektorn skall kunna förstärkas. Konsument- och
miljöorganisationernas roll i detta sammanhang bör särskilt
uppmärksammas.
Regler och system som skall hjälpa konsumenterna att ändra sina
konsumtionsmönster och välja de minst miljöbelastande
konsumtionsalternativen måste vara effektiva. Utredaren bör belysa i vad
mån förstärkningar i dessa avseenden behövs exempelvis för att ställa
större krav på företagen när det gäller märkningssystem,
miljödeklarationer, information i reklamen m.m.
Det kan finnas en konflikt mellan miljöintresset och andra intressen som
konsumenterna kortsiktigt kan ha. Det kan t.ex. gälla pris, funktion och
tillgänglighet. Utredaren bör belysa hur denna konflikt kan ta sig
uttryck och på vilket sätt den kan reduceras.
När det gäller att främja konsumtions- och produktionsmönster som
belastar miljön så lite som möjligt samverkar många aktörer med
varandra, bl.a. statliga myndigheter, kommuner, frivilliga
organisationer, folkbildningen och företagen. Ett särskilt problem som
har uppmärksammats är att det finns en tendens att informationen till
konsumenterna splittras när det gäller olika aspekter på en vara eller
en tjänst. Det kan gälla pris, kvalitet, säkerhet, energiåtgång och
andra miljösapekter. Utredaren skall därför belysa vilken roll
Konsumentverket bör ha när det gäller att få fram en sammanhållen
information till konsumenterna vilken också omfattar miljöaspekter.
Utredaren skall dokumentera erfarenheter och lyfta fram goda exempel
från länsstyrelsernas, kommunernas och frivilliga organisationers arbete
lokalt exempelvis inom ramen för Agenda 21.
En prioritering bör göras av de förslag som läggs fram för att främja
konsumtions- och produktionsmönster som är så lite miljöbelastande som
möjligt. Utredaren skall också ange hur det fortsatta arbetet skall
bedrivas praktiskt.
Det bör stå utredaren fritt att ta upp och behandla frågor som inte
berörts i det föregående men som har samband med uppdraget.
Utredningsarbetet skall bedrivas i samråd med Konsumentverket,
Miljövårdsberedningen (Jo 1968:A) och Kretsloppsdelegationen (M 1993:A).
Utredaren skall hålla nära kontakt med övriga berörda myndigheter,
kommuner och frivilliga organisationer.
För utredarens arbete gäller regeringens direktiv till samtliga
kommittéer och särskilda utredare att pröva offentliga åtaganden (dir.
1994:23), att redovisa jämställdhetspolitiska konsekvenser (dir.
1994:124), att redovisa regionalpolitiska konsekvenser (dir. 1992:50).
Utredaren skall lämna förslaget till handlingsplan till regeringen
senast den 1 april 1996.