Post 1 av 1 träffar
Föregående
·
Nästa
Konsumentpolitiskt forskningsprogram, Dir. 1995:45
Departement: Civildepartementet
Beslut: 1995-03-23
Dir. 1995:45
Beslut vid regeringssammanträde den 23 mars 1995
Sammanfattning av uppdraget
En särskild utredare tillkallas med uppdrag att utarbeta ett förslag
till konsumentpolitiskt forskningsprogram som skall vara ett underlag
för den forskningspolitiska proposition som
regeringen avser att lägga fram år 1996.
I uppdraget ingår
- att kartlägga den konsumentpolitiska forskningen i Sverige med
utblickar mot de nordiska länderna och EU
- att analysera forskningsområdet
- att föreslå hur forskningsområdet bör organiseras
- att föreslå hur forskningsområdet bör finansieras
Bakgrund
Forskningen på det konsumentpolitiska området tillhör inte någon
särskild akademisk disciplin. Tvärtom bedrivs denna forskning inom många
områden med vitt skilda teoretiska och metodologiska ansatser. Försök
har gjorts att förankra forskningen på konsumentområdet inom
universitet och högskolor. Under 1970-talet inrättades ett antal
tjänster för konsumentforskning. Flera av dessa tjänster har dock
omvandlats och fått en inriktning mot andra forskningsområden. Bäst har
forskningen lyckats etablera sig inom det konsumenttekniska området.
Konsumentverket har till uppgift att stödja och ta initiativ till
konsumentinriktad forskning. Verket har sedan mitten av 1970-talet, med
undantag för några år i början av 1980-talet, haft särskilda medel för
att stödja forskningen på konsumentområdet.
Vid Konsumentverket bildades år 1988 en konsumentteknisk nämnd. Dess
uppgift har varit att ge råd till verket och att verka för att
brukarkrav beaktas vid utveckling och upphandling av produkter. Nämnden
har bl.a. behandlat frågor om utbildning, forskning och utveckling på
området konsumentteknik. Nämnden har spelat en viktig roll för att skapa
kontakter med andra intressenter när det gäller denna forskning samt för
att initiera och värdera enskilda projekt. På verkets begäran har
nämnden upphört. Skälet är att verket önskar pröva andra former för
arbetet med frågor inom det konsumenttekniska området.
I 1993 års forskningspolitiska beslut (prop. 1992/93:170, bet.
1992/93:LU48, rskr. 1992/93:392) betonades vikten av att forskningen på
det konsumentpolitiska området kan utvecklas. I propositionen utpekades
ett antal angelägna forskningsområden. Detta motiverade enligt
propositionen att Konsumentverket bör ha ett särskilt forskningsanslag
för att kunna ge stöd till angelägna projekt. Genom ett sådant anslag
får verket också möjlighet att etablera och vidmakthålla kontakter med
forskarvärlden.
I avvaktan på den konsumentpolitiska översyn som hade inletts föreslog
regeringen att anslaget till konsumentforskning tills vidare skulle vara
oförändrat, dvs. 2,1 miljoner kronor. Riksdagen antog regeringens
förslag och har även beslutat om motsvarande belopp för budgetåret
1994/95.
Konsumentpolitiska kommittén föreslog i sitt betänkande Konsumentpolitik
i en ny tid (SOU 1994:14 s. 313) att den konsumentpolitiska forskningen
skulle förstärkas inom universitet och högskolor, speciellt på områdena
konsumenträtt och ekonomi. Den föreslog vidare att regeringen
tillsammans med ansvariga myndigheter samt experter och forskare skulle
ta fram ett konsumentpolitiskt forskningsprogram.
En särskild utredare bör få i uppdrag att ta fram ett underlag till ett
konsumentpolitiskt forskningsprogram.
Uppdraget
Utgångspunkter för uppdraget
Den konsumentpolitiska forskningen vid universitet och högskolor bör
förstärkas. Forskning är nämligen ett betydelsefullt instrument för en
resultatinriktad konsumentpolitik. Genom forskningsinsatser kan olika
problem för konsumenterna kartläggas och orsaker analyseras. Forskningen
kan ge ökad kunskap om konsumenternas förhållanden och om hur dessa kan
förbättras.
Konsumentpolitiken är en del av välfärdspolitiken. Forskningen inom
konsumentområdet har därigenom en stor bredd. Det innebär att
forskningen innefattar flera discipliner med skilda teoretiska och
metodologiska ansatser. Mångfalden i sig är en kvalitet men gör också
forskningsområdet svårgripbart.
Forskningen på det konsumentpolitiska området har haft svårt att
etablera sig inom traditionella forskardiscipliner och att få sin
finansiering via ordinarie forskningsanslag. Forskarnätverk har inte
heller naturligen vuxit fram kring konsumentforskning.
I rapporten Forskning på konsumentområdet (Rapport R8:1993,
Byggnadsfunktionslära, KTH), som utarbetats på uppdrag av
Konsumentverket, beskrivs den konsumentpolitiska problemstrukturen i
tre nivåer nämligen:
A: Välfärdens gränser, som omfattar problem/forskning av allmän
övergripande karaktär, generell välfärdspolitik m.m. Denna forskning
tillgodoses genom den allmänna forskningspolitiken.
B: Vardagslivets villkor, som omfattar specifik kunskap om konsumenterna
som individer och hushåll, samt producenterna/distributörerna. Detta är
det traditionella området för den konsumentpolitiska forskningen. Här
ingår också utvärderingen av konsumentpolitiska insatser.
C: Specifika problem, som omfattar väl definierade strategiinriktade
forskningsinsatser avsedda att fördjupa kunskapen inom prioriterade
områden. Här berörs bl.a. studier av de miljökonsekvenser som den
privata konsumtionen får.
I rapporten redovisas ett tänkbart forskningsperspektiv för
konsumentforskningen. Det skall främst ses som en möjlighet att anvisa
olika ingångar till ett sammanhängande forskningsområde. Det gäller:
* Hushållens resurser
* Marknadens uppbyggnad och funktion i ett konsumentperspektiv
* System för varor och tjänster - säkerhet, funktion, miljöhänsyn och
kostnader
* Utbildning och information, marknadsföring och reklam
* Konsumentpolitikens instrument och effekter, alternativa lösningar och
organisationsformer.
Inom ramen för Nordiska ministerrådet har ett nordiskt program för
konsumentpolitisk forskning tagits fram. De nordiska
konsumentministrarna godkände programmet i januari 1995. Syftet med det
är att aktivt främja en ökad konsumentforskning på det nordiska och det
europeiska planet.
I programmet redovisas, förutom innehållet i den nordiska forskningen
och hur forskningsprogrammet kan organiseras och finansieras, även
problemställningar på 14 olika forskningsområden. En särskild
koordinator har anställts på deltid vid ministerrådet för att samordna
den centrala informationen om forskningen, initiera forskning samt
undersöka finansieringsmöjligheter.
En forskning som till viss del ligger nära den konsumentpolitiska
forskningen är konkurrensforskningen. Konkurrensverket disponerar ett
särskilt anslag för stöd till forskning på konkurrensområdet.
Konkurrensverket har ett råd för konkurrensfrågor som har till uppgift
att stimulera forskningen på konkurrensområdet, främst inom områdena
nationalekonomi, företagsekonomi och juridik. Rådet skall därutöver
tillföra verket kunskap om nya rön inom de ekonomiska och juridiska
vetenskaperna som kan ha betydelse för verksamheten. Flera projekt som
är intressanta för konsumentpolitiken pågår för närvarande inom ramen
för konkurrensforskningen, bl.a. när det gäller effekter av
avregleringar.
Med dessa utgångspunkter bör utredaren
Kartlägga forskningen på konsumentområdet
Inriktningen av ett forskningspolitiskt program på konsumentområdet är
beroende av en rad faktorer som måste klarläggas närmare. Innan ett
program kan utarbetas måste således ett underlag tas fram som redovisar
hittillsvarande och pågående forskning på konsumentområdet.
Utredaren bör därför göra en sådan kartläggning av forskningen i
Sverige. Utblickar bör även göras mot de nordiska länderna och övriga
EU-länder. Utredaren bör i det sammanhanget beakta det arbete som pågår
under Nordiska Ministerrådet inom ramen för det nordiska programmet för
forskning på konsumentområdet.
Analysera forskningsområdet
I riksdagens beslut om inriktningen av forsknings-politiken för
budgetåren 1993/94 och 1995/96 betonades att det finns viktiga
forskningsuppgifter på det hushållsekonomiska området. Som exempel
angavs frågan hur hushållen förmår utnyttja sina resurser i ett
ekonomiskt krisläge.
I forskningspropositionen betonades även att det behövs
forskningsinsatser på det konsumenträttsliga området särskilt i ljuset
av den europeiska integrationen. Även den rättssociologiska forskningen
är angelägen för att belysa hur stor genomslagskraften av olika rättsregler
faktiskt blir.
Konsumentpolitiska kommittén betonade att det krävs forskning på nya
konsumentområden som internationalisering, avreglering,
strukturförändringar i handeln med varor och tjänster samt miljö.
Kommittén betonade bl.a. forskning om produktsäkerhet. Ett annat område
som kommittén pekade på är konsumentteknik.
Utredaren bör närmare analysera vilka konsumentfrågor som det är viktigt
att få belysta genom den framtida forskningen. I det sammanhanget bör
beaktas möjligheterna att göra internationella jämförelser för att
värdera behovet av konsumentpolitiska åtgärder.
Utredaren bör med utgångspunkt från kartläggningen av konsumentpolitisk
forskning inom EU belysa vilka möjligheter det finns för svenska
forskare att delta i internationella forskningsprogram och att få del av
resurser för att finansiera forskningen.
Utredaren bör även beakta att den decentraliserade konsumentverksamheten
i Sverige, såväl den kommunala verksamheten som den som bedrivs av
frivilliga organisationer, ställer krav på fortlöpande uppföljning och
analys, bl.a. genom forskning.
De mål för och inriktning av konsumentpolitiken som regeringen har
föreslagit i propositionen Aktiv konsumentpolitik skall utgöra en grund
för utredarens överväganden.
Föreslå hur forskningsområdet bör organiseras
Kvalificerad forskning förutsätter en långsiktig kunskaps-uppbyggnad och
att återväxten av kompetenta forskare säkerställs. Det förutsätter en
högskolemiljö med forskarutbildning. För att garantera kvaliteten måste
således universitet och högskolor ha huvudansvaret för forskningen.
Utredaren bör föreslå hur och i vilka former det går att vidareutveckla
de forskningsmiljöer och forskningsprofiler som finns. Här bör
Konsumentpolitiska kommitténs påpekande beaktas att det måste finnas en
kontinuerlig förankring av forskningen på det konsumenttekniska området
vid olika forskningsinstitutioner. Man betonade att den konsumenttekniska
forskningen vid de tekniska högskolorna måste vidareutvecklas.
Utredaren bör redovisa hur ämnet Konsumentekonomi kan utvecklas både vad
gäller utbildningen och forskningen.
Utredaren bör också överväga i vilken utsträckning och hur
Konsumentverket bör engageras i stödet av forskningen på kort och lång
sikt samt hur resultatet av forskningen skall spridas och utnyttjas.
Föreslå hur forskningsområdet bör finansieras
Utredaren bör redovisa vilka forskningsresurser som finns tillgängliga
vid olika institutioner för konsumentpolitisk forskning.
Utredaren bör även lämna förslag om vilka ekonomiska resurser som kan
komma att krävas för att genomföra det konsumentpolitiska
forskningsprogrammet. Utredaren skall i det sammanhanget lämna förslag
till hur resurskraven kan finansieras inom befintliga resursramar.
Utredaren bör belysa möjligheterna till gemensam nordisk finansiering
samt finansiering genom EU.
Utredaren bör lämna förslag om vilket organ som är lämpligast att i
framtiden administrera medel för konsumentforskning. I det sammanhanget
bör utredaren också överväga vilka för- och nackdelar som är förknippade
med att de särskilda forskningsmedlen förs över från Konsumentverket
till något annat organ, t.ex. något forskningsråd. Vid val av
administratör bör hänsyn tas till hur ansvaret för styrning och
uppföljning/utvärdering av forskningsmedlen skall eller bör se ut.
Hur arbetet bör bedrivas
Utredningsarbetet skall ske i nära samarbete med Konsumentverket och
andra berörda myndigheter samt med universitet, högskolor och
forskningsråd.
Utredaren bör även ta del av de övriga nordiska ländernas erfarenheter
av olika sätt att organisera forskning på det konsumentpolitiska
området.
För utredarens arbete gäller regeringens direktiv till samtliga
kommittéer och särskilda utredare att pröva offentliga åtaganden (dir.
1994:23) att redovisa jämställdhetspolitiska konsekvenser (dir.
1994:124), att redovisa regionalpolitiska konsekvenser (dir. 1992:50).
Utredaren skall redovisa sitt förslag till regeringen senast den 31
december 1995.