Post 1 av 1 träffar
Föregående
·
Nästa
Uppföljning av strukturförändringar inom Försvarsdepartementets verksamhets-
område
, Dir. 1995:4
Departement: Försvarsdepartementet
Beslut: 1995-01-12
Dir. 1995:4
Beslut vid regeringssammanträde den 12 januari 1995
Sammanfattning av uppdraget
En särskild utredare tillkallas med uppgift att genomföra en uppföljning
och utvärdering av genomförda och pågående strukturförändringar inom
Försvarsdepartementets verksam-hetsområde.
Bakgrund
Sedan ett antal år har den svenska statsförvaltningen genomgått en
omfattande förnyelse och omstrukturering. Inom Försvarsdepartementets
verksamhetsområde har förändrings-arbetet inneburit att i princip all
verksamhet har varit föremål för utredning eller verksamhetsöversyn.
I proposition (1990/91:102), Verksamhet och anslag inom totalförsvaret
1991/92, avsnitt 2.4 redovisades en sammanhållen målsättning och
inriktning för utvecklings- och omstruktureringsarbetet inom
Försvarsdepartementets område.
I därpå följande kompletteringsproposition (prop. 1990/91:150 del II)
presenterades ett samlat program för minskning av den statliga
administrationen. För Försvarsdepartementets del redovisades ett tiotal
områden som föreslogs bli föremål för omställning och minskning. Översyn
av totalförsvarets ledningsorganisation, översyn och omprövning av
myndighets-strukturen samt översyn av forskningsverksamheten är tre av
de mest omfattande och principiella områdena som presenteras i
programmet.
Som en följd av statsmakternas beslut om strukturförändringar och om
besparingar inom den statliga administrationen tillsattes med början år
1991 inom Försvarsdepartementet ett antal utredningar och inleddes vissa
översyner. Häri ingick bl.a. Utredningen om lednings- och
myndighetsstrukturen inom försvaret (LEMO),
Försvarsforskningsutredningen (FFU), översyn av Flygtekniska
försöksanstalten och en översyn av nämnderna inom Försvarsdepartementets
område samt ett uppdrag till Statskontoret att göra översyner av
Krigsarkivet och museieverksamheten inom departementets verksam-
hetsområde. Till detta kommer de översyner av totalförsvarets
pliktpersonal som gjorts av Frivilligutredningen och Pliktutredningen.
Utredningarna och översynerna har resulterat i ett antal
betänkanden/skrivelser m.m. med förslag till om-struktureringar som
lämnats till regeringen. Beslut har seder-mera fattats av regeringen
eller i förekommande fall av riksdagen.
Den 1 juli 1994 var de flesta strukturförändringar inom
Försvarsdepartementets verksamhetsområde genomförda. De förändringar som
gäller det civila försvaret genomförs dock den 1 juli 1995, så även
inrättandet av Totalförsvarets pliktverk.
Strukturförändringarna inom Försvarsdepartementets verksam-hetsområde
har varit omfattande och tiden från utredning till genomförande har
varit kort. Dessa faktorer har gjort det nödvändigt att finna relativt
okonventionella metoder i flera av strukturförändringarnas faser. Bl.a.
kan nämnas LEMO:s utredningsmetod som innebar att förslagen så långt
möjligt förankrades hos myndigheter, intressenter, riksdagspartier och
departementsledning m.fl. innan de lämnades till regeringen, vilket i
sin tur gjort att genomförandet kunnat bli relativt okomplicerat. För
inrättandet av den nya myndigheten Försvarsmakten bildades en särskild
myndighet med uppgift att förbereda organiserandet av den nya
myndigheten. För att nå en så enhetlig hantering som möjligt av de
avvecklings-frågor som blev följden av nedläggningen av myndigheter,
bildades också en särskild avvecklings-myndighet med uppgift att samlat
svara för huvuddelen av avvecklingsuppgifterna.
I 1994 års budgetproposition har regeringen anmält att en systematisk
uppföljning av genomförda strukturförändringar bör ske. Vidare anger
regeringen att underlaget för riksdagens och regeringens uppföljning av
organisations- och struktur-förändringar behöver förbättras.
Statskontoret har därför fått i uppdrag att medverka i systematisk
uppföljning av organisations- och strukturförändringar inom
stats-förvaltningen.
Chefen för Försvarsdepartementet beslutade i mars 1994 att en
uppföljning och utvärdering av genomförda och pågående
strukturförändringar inom Försvarsdepartementets verksam-hetsområde
skulle genomföras. En arbetsgrupp tillsattes (FÖ 1994:A) med uppdrag att
dels dokumentera hela omstruktureringsarbetet fr.o.m.
budgetpropositionen 1991 och kompletteringspropositionen 1991 t.o.m. den
1 juli 1994, dels lämna förslag till hur en samlad utvärdering av
effekterna av genomförda omstruktureringar skulle kunna genomföras.
Statskontoret har biträtt arbetsgruppen och på uppdrag av arbetsgruppen
dokumenterat hela strukturförändringsprocessen från budgetpropositionen
1991 till 1 juli 1994.
För att få underlag till hur en utvärdering av strukturförändringarna
skulle kunna genomföras har arbets-gruppen inhämtat olika förslag till
uppläggning från Försvarets forskningsanstalt, Statskontoret och
Statsvetenskapliga institutionen vid Stockholms universitet.
Arbetsgruppen föreslår att en särskild utredare tillsätts med uppgift
att genomföra en uppföljning och utvärdering av genomförda struktur-
förändringar inom Försvarsdepartementets område.
Uppdraget
Uppdraget att följa upp och utvärdera strukturförändringar inom
Försvarsdepartements verksamhetsområde skall omfatta tre delar.
1. En samlad uppföljning skall göras som belyser om avsedda resultat har
uppnåtts. Med resultat avses här effekter på verksamhet, kostnader och
kvalitet. Målen uttrycks i regeringens direktiv till respektive
utredning och i regeringens propositioner med förslag till riksdagen om
struktur-förändringarna.
2. I uppdraget ingår att utvärdera vilka effekter på verksamheten,
myndigheternas organisation m.m. som strukturförändringarna fått. Om
utvärderingen visar eller pekar på att effekterna på verksamheten
avviker från statsmakternas intentioner med strukturförändringarna,
skall utredaren analysera orsaken till avvikelserna och lämna förslag
till åtgärder som förbättrar måluppfyllelsen och korrigerar
inriktningen.
3. Den tredje delen av uppdraget innebär att utredaren skall dokumentera
och utvärdera organisation och val av arbetssätt för
strukturförändringarna. Med tanke på omfattningen av
strukturförändringarna och den relativt korta tid som de genomförts på
samt det sätt som utredningarna har bedrivits på är det av vikt att även
studera det arbetssätt som valts för att genomföra omstruktureringarna
och att belysa vilka effekter det valda arbetssättet fått på resultatet
av omstruktureringarna.
Utredningsarbetet skall bedrivas av en särskild utredare och organiseras
på ett sådant sätt att det kan lämnas deluppdrag och delstudier till
myndigheter, organisationer, forskare m.fl. För det ändamålet kommer de
förslag till uppläggning av utvärderingen som den särskilda
arbetsgruppen vid Försvarsdepartementet inhämtat från FOA, Statskontoret
och Statsvetenskapliga institutionen vid Stockholms universitet att
överlämnas till utredaren, liksom Statskontorets kartläggning av
genomförda strukturförändringar. Riksrevisionsverkets (RRV) granskning
av strukturförändringarna vid några av de berörda myndigheterna samt
RRV:s revisionsutlåtanden bör också uppmärksammas av utredaren.
De flesta av strukturförändringarna inom Försvars-departementets
verksamhetsområde gäller från den 1 juli 1994. I vissa fall sker
genomförandet dock inte förrän 1 juli 1995. Flera av de effekter som
förväntas kommer dessutom inte att kunna studeras förrän tidigast hösten
1995. Med tanke på detta skall utredaren successivt rapportera
resultatet av uppföljningen och utvärderingen. De förslag till
eventuella korrigeringar av inriktningen som utredaren kan komma att
lämna skall överlämnas till Försvarsdepartemetnet när utredaren finner
det lämpligt och efter det att berörda myndigheter och organ fått
tillfälle att lämna synpunkter. Utredaren skall dessutom inledningsvis
redovisa val av uppläggning m.m. för utredningsarbetet.
Utredaren skall i berörda delar beakta direktiven till samtliga
kommitteér och särskilda utredare att pröva offentliga åtaganden (Dir.
1994: 23)
Arbetet bör vara avslutat senast den 1 juli 1996.