Post 1 av 1 träffar
Föregående
·
Nästa
En översyn av vapenlagstiftningen med syftet att förebygga våldsbrott, Dir. 1995:39
Departement: Justitiedepartementet
Beslut: 1995-03-30
Dir. 1995:39
Beslut vid regeringssammanträde den 30 mars 1995
Sammanfattning av uppdraget
En särskild utredare skall göra en genomgripande översyn av
vapenlagstiftningen med inriktning på att förebygga våldsbrott.
Utredningsuppdraget ingår som ett led i en bred satsning mot våldet i
samhället där ett av målen är att skapa ett samhälle där endast legal
hantering av vapen förekommer.
I översynen skall ingå dels en utvärdering av de ändringar i vapenlagen
(1973:1176) som företogs på förslag av 1987 års vapenutredning, bl.a.
vad gäller förvaringen av skjutvapen, dels en utvärdering av lagen
(1988:254) om förbud beträffande knivar och andra farliga föremål.
Utredaren skall därutöver på en rad olika punkter överväga om
lagstiftningen om skjutvapen, knivar och andra farliga föremål i
tillräcklig grad är ägnad att förebygga att vapen eller vapenliknande
föremål kommer till användning vid våldsbrott.
Utredaren skall på de områden där det behövs lägga fram förslag till
lagändringar. Vidare skall utredaren bl.a. överväga om arbetsmetoderna
för att efterforska olovligt innehav av skjutvapen, knivar och andra
föremål kan förbättras. Utredaren skall dessutom bedöma möjligheterna
till ett utökat internationellt samarbete mot illegal spridning av
skjutvapen, särskilt inom Europeiska unionen.
Bakgrund
Vapenlagen (1973:1176) innehåller föreskrifter om enskildas och
organisationers m.fl. befattning med vapen och ammunition. Den är inte
tillämplig på staten. Lagen kompletteras av vapenförordningen (1974:123,
omtryckt 1991:1257) och av föreskrifter och allmänna råd som utfärdas av
Rikspolisstyrelsen. Vad gäller tillverkning och utförsel av vissa
skjutvapen och viss ammunition finns bestämmelser i lagen (1992:1300) om
krigsmateriel. Regler om hantering - bl.a. handladdning - av ammunition
finns i lagen (1988:868) om brandfarliga och explosiva varor.
Utanför vapenlagen faller bl.a. knivar, andra stick- och skärvapen samt
andra föremål som, utan att vara skjutvapen, är ägnade att användas som
vapen vid brott mot liv eller hälsa. Bestämmelser om sådana föremål
finns i lagen (1988:254) om förbud beträffande knivar och andra farliga
föremål (nedan knivförbudslagen) och, såvitt avser införsel, i
förordningen (1990:415) om tillstånd till införsel av vissa farliga
föremål.
Vapenlagen har ändrats vid åtskilliga tillfällen sedan den trädde i
kraft 1974. Den senaste övergripande genomgången av vapenlagen i
materiellt hänseende företogs av 1987 års vapenutredning, som lade fram
sitt slutbetänkande 1989 (SOU 1989:44). Utredningens förslag ledde bl.a.
till att bestämmelserna om förvärv och innehav av ammunition skärptes,
att det ställdes högre krav på förvaringen av vapen och ammunition samt
att reglerna om återkallelse av vapentillstånd förtydligades och i viss
mån skärptes. Huvuddelen av de nya bestämmelserna trädde i kraft den 1
juli 1992 (prop. 1990/91:130, bet. 1990/91:JuU33, rskr. 1990/91:300, SFS
1991:1181).
Knivförbudslagen tillkom på grundval av ett delbetänkande från 1987 års
vapenutredning och trädde i kraft den 1 juni 1988 (prop. 1997/88:98,
bet. 1987/88:JuU40, rskr. 1987/88:254). Lagens tillämpningsområde
utvidgades sedermera med verkan fr.o.m. den 1 juli 1990 (prop.
1989/90:129, bet. 1989/90:JuU35, rskr. 1989/90:287, SFS 1990:413). I
samband därmed uttalade justitieutskottet att man förutsatte att en
utvärdering av lagen skulle komma att företas av regeringen (a. bet. s.
11 ff.). En sådan utvärdering har påbörjats inom Justitiedepartementet,
men har ännu inte slutförts.
I början av 1993 tillsattes en ny utredning, Vapenlagsutredningen, med
uppgift att dels göra en språklig och systematisk översyn av vapenlagen,
dels föreslå sådana ändringar av lagstiftningen som föranleds av ett
inträde i Europeiska unionen och dels ta upp vissa andra frågor. Det
var emellertid inte utredningens primära uppgift att överväga åtgärder
mot illegal hantering av vapen och ammunition. Utredningen lade fram
sitt betänkande Vapenlagen och EG (SOU 1994:4) i januari 1994.
Betänkandet har remissbehandlats och bereds för närvarande inom
Justitiedepartementet. Avsikten är att inom kort avlämna en
lagrådsremiss på grundval av betänkandet.
Under tiden juni - september 1993 genomfördes en så kallad vapenamnesti
i enlighet med lagen (1993:206) om ansvarsfrihet vid olaga vapeninnehav.
Den som olovligen innehade ett tillståndspliktigt vapen kunde under
perioden lämna in detta till polismyndigheten utan att riskera att
drabbas av påföljd för innehavet. Amnestin ledde till att över 17 000
vapen och vapendelar samt ungefär 15 ton ammunition lämnades in.
Samtidigt som amnestiperioden inleddes den 1 juli 1993 skärptes också
straffet för olaga vapeninnehav och olovlig överlåtelse av vapen genom
att en särskild straffskala för grovt brott infördes (prop. 1992/93:141,
bet. 1992/93:JuU16, rskr. 1992/93:220, SFS 1993:208).
Rikspolisstyrelsen tillsatte under hösten 1992 en projektgrupp för att
utreda den illegala vapenmarknaden. Syftet härmed var att få en samlad
bild av vilka åtgärder polisväsendet m.fl. måste vidta för att motverka
en fortsatt illegal spridning av skjutvapen i samhället. Projektgruppen
har redovisat sitt arbete i rapporten Illegala vapen (RPS rapport
1995:2). Denna innehåller en rad förslag till åtgärder, bl.a. om
registrering av skjutvapen, rutiner vid införsel av skjutvapen samt
prövotid för den som för första gången ansöker om tillstånd till innehav
av vapen. Projektgruppen har dock inte utarbetat några förslag till ny
författningstext.
Behovet av en översyn
Våldet har blivit grövre
Våldet i samhället har under senare år blivit grövre, bl.a. har ett
antal mycket allvarliga brott förövats med användande av skjutvapen.
Vidare har det blivit allt vanligare att ungdomar beväpnar sig med
knivar och andra farliga föremål. Det förekommer också i ökad
utsträckning att tungt kriminellt belastade personer innehar skjutvapen
utan tillstånd.
Åtgärder mot olovligt innehav av vapen är av central betydelse inom
ramen för en bred satsning mot våldet i samhället. Tillgång till vapen
utgör många gånger en förutsättning för att grova brott, exempelvis rån
mot penninginrättningar, skall komma till stånd. Förekomsten av vapen
innebär också att olika våldssituationer i samhället riskerar att drabba
fler individer och få allvarligare konsekvenser än annars. Extrema
exempel på detta är de mycket allvarliga våldsbrott som begicks förra
året i Falun respektive utanför restaurangen Sturecompagniet i
Stockholm. Åtgärder för att förhindra olovlig tillgång till vapen måste
sättas in på flera plan. Målet skall vara att skapa ett samhälle där
endast legal hantering av vapen och ammunition förekommer.
Illegal spridning och illegalt innehav av skjutvapen måste förhindras
Överlåtelse av skjutvapen till personer som saknar rätt att inneha
sådana och olaga innehav av skjutvapen måste motverkas. Risken är
uppenbar att sådana vapen förr eller senare kommer att användas på ett
sätt som leder till att människor skadas allvarligt. Att skjutvapen
finns lätt tillgängliga kan också leda till en allmän upptrappning av
våldet i samhället. Det måste därför göras alldeles klart att all
hantering av skjutvapen måste ske enligt de bestämmelser som uppställts
i lag och annan författning. Den som bryter mot dessa bestämmelser skall
därför kunna vänta sig en kraftig reaktion från samhällets sida. En
jämförelse kan göras med samhällets insatser och reaktioner mot
överlåtelse av narkotika.
Ett steg på vägen mot en sådan ordning har tagits genom införandet av en
särskild straffskala för olaga vapeninnehav respektive olovlig
överlåtelse av vapen i det fall brottet är grovt. För att uppnå
regeringens mål - ett samhälle där endast legal hantering av skjutvapen
och ammunition förekommer - kan det emellertid finnas skäl att överväga
om ytterligare straffskärpningar är påkallade.
Att enbart genomföra straffskärpningar är emellertid inte tillräckligt;
den som är beredd att utföra rån och andra allvarliga brott med vapen är
naturligtvis också beredd att bryta mot vapenlagen, även om straffet för
detta brott skulle skärpas utöver vad som redan skett. Åtgärder måste
därför även sättas in för att säkerställa kontrollen av de lagliga
skjutvapen som finns i samhället, så att dessa inte hamnar i orätta
händer. Vidare måste övervägas om metoderna för att efterforska vapen
som innehas illegalt kan förbättras. Det är också nödvändigt att
överväga hur illegal införsel av vapen från andra länder skall kunna
förhindras.
Huvuddelen av de skjutvapen som illegalt cirkulerar i Sverige har
åtkommits genom stölder hos privatpersoner. Det är därför angeläget att
försöka minska antalet sådana stölder. Detta kan ske bl.a. genom krav på
säker förvaring av skjutvapen, kontroll av att reglerna om förvaring
följs och genom att se till att tillstånd i det enskilda fallet inte
beviljas för fler vapen än det finns behov av. De skärpningar av
vapenlagstiftningen i dessa avseenden som infördes på förslag från 1987
års vapenutredning har snart varit i kraft i tre år. Tiden får nu anses
vara mogen att göra en utvärdering av dessa åtgärder. I det sammanhanget
finns det anledning att även ta upp bestämmelserna om förvärv och
innehav av ammunition, vilka också skärptes på förslag av 1987 års
vapenutredning, samt bestämmelserna om återkallelse av tillstånd enligt
vapenlagen.
Rikspolisstyrelsen har i sin rapport om illegala vapen belyst ett
flertal frågor av betydelse för kontrollen av skjutvapen i samhället
samt lagt fram förslag till åtgärder för att förbättra denna kontroll.
Dessa förslag bör, såvitt avser skjutvapen som hör under
vapenlagstiftningen, följas upp och förslag till författningsändringar
utarbetas i den utsträckning som detta behövs.
Inträdet i Europeiska unionen medför en ökad rörlighet av personer och
varor över gränserna. Detta innebär i sig en ökad risk för olovlig
införsel av vapen från andra medlemsstater. Samtidigt erbjuder
emellertid medlemskapet nya möjligheter att genom informationsutbyte och
på annat sätt samarbeta internationellt för att motverka sådana risker.
Det kan finnas anledning att överväga hur Sverige i ett längre
perspektiv bör agera för att inom ramen för ett sådant samarbete kunna
medverka till en bättre kontroll av spridningen av vapen inom unionen.
Reglerna om handel med skjutvapen och om automatiska skjutvapen bör ses
över
En fråga som har uppmärksammats i såväl Rikspolisstyrelsens rapport som
i andra sammanhang är förutsättningarna för att få bedriva handel med
skjutvapen och kontrollen av sådan verksamhet. Ett relativt stort antal
personer har tillstånd till sådan verksamhet. Det har bl.a. ifrågasatts
om kontrollen av vapenhandlares import av skjutvapen är tillräcklig. En
annan fråga som bör uppmärksammas är om kraven på säker förvaring av
skjutvapen hos vapenhandlare är tillräckligt högt ställda. Många
vapenhandlare har tillstånd att bedriva handel även med automatiska
skjutvapen. Med hänsyn till den restriktivitet som bör gälla för
beviljande av tillstånd till innehav av sådana vapen och den begränsning
av marknaden som följer därav, kan det ifrågasättas om generella
tillstånd till handel med automatiska skjutvapen alls bör beviljas.
Automatiska skjutvapen upptas i EG:s skjutvapendirektiv (91/477/EEG)
under den kategori av vapen som skall vara förbjudna. Tillstånd till
förvärv och innehav av sådana vapen får endast beviljas i särskilda
fall. Vapenlagsutredningen har inte föreslagit någon ändring av gällande
regler på området med hänsyn till att det enligt bestämmelsen i 9 §
tredje stycket vapenlagen krävs synnerliga skäl för att bevilja
tillstånd till innehav av helautomatiska skjutvapen. Det finns anledning
att studera hur denna bestämmelse tillämpas i praktiken, bl.a. mot
bakgrund av utvecklingen av nya grenar inom sportskyttet, samt att
jämföra med tillämpningen i övriga stater inom den Europeiska unionen.
Endast genom en sådan kartläggning är det möjligt att bedöma om Sverige
lever upp till bestämmelsen i vapendirektivet.
Det bör inte vara tillåtet att medföra skjutvapen på allmän plats
Det finns i dag inget direkt förbud mot att medföra skjutvapen på allmän
plats, motsvarande det förbud som gäller för knivar och andra farliga
föremål. I detta avseende framstår lagstiftningen som inkonsekvent.
Visserligen finns särskilda bestämmelser om förvaring av skjutvapen, som
kan vara tillämpliga i sammanhanget, samt möjligheter till återkallelse
av tillstånd till innehav vid ett oaktsamt handhavande. Det skulle
emellertid - inte minst från pedagogisk synpunkt - vara en fördel om det
i lagstiftningen fanns ett klart och tydligt förbud även mot att medföra
skjutvapen till allmän plats när detta inte på grund av särskilda
omständigheter kan anses befogat.
Utvärderingen av knivförbudet bör slutföras
Förekomsten av knivar och liknande vapen bland ungdomar gör det
angeläget att den påbörjade utvärderingen av lagen om förbud mot knivar
och andra farliga föremål slutförs. En sådan utvärdering bör ske med
utgångspunkt i justitieutskottets uttalanden i samband med att lagens
tillämpningsområde utvidgades. Det kan emellertid finnas skäl att också
överväga andra frågor.
Förbudet mot att inneha knivar och andra farliga föremål gäller i dag
endast på allmän plats och på vissa skolområden. Det kan ifrågasättas om
inte förbudet bör utsträckas också till vissa andra platser dit
allmänheten kan ha tillträde men som inte räknas som allmän plats,
exempelvis vissa myndigheters lokaler.
En annan viktig fråga är om avgränsningen av de föremål som omfattas av
förbud mot saluhållande och åldersgräns för överlåtelse enligt lagen är
lämpligt avvägd. Det har bl.a. ifrågasatts om inte fler typer av knivar
än springknivar och springstiletter bör omfattas av sådana
restriktioner.
En reglering av tillhandahållandet av vapenattrapper bör övervägas på
nytt
1987 års vapenutredning lade i sitt slutbetänkande (SOU 1989:44) fram
ett förslag till införsel-, saluhållnings- och överlåtelseförbud för
vapenattrapper. Utredningen motiverade förslaget bl.a. med att sådana
attrapper utgör en uppenbar fara i brottssammanhang. Förslaget
kritiserades av remissinstanserna och ledde inte till lagstiftning (jfr.
prop. 1990/91:130 s. 52 f.).
Under det senaste året har en ny typ av luft- eller gasdrivna
enhandsvapen, s.k. soft air guns, börjat marknadsföras. Dessa är avsedda
för målskytte med ett slags plastkula och har en relativt ringa effekt.
Till det yttre är de emellertid mycket lika ordinära handeldvapen.
Detta har bl.a. lett till incidenter, där polis har uppfattat vapnen
såsom ett allvarligt hot och stått i begrepp att använda sina
tjänstevapen i nödvärn. Risken för att denna vapentyp skall komma att
användas vid rån är också stor.
Förekomsten av s.k. soft air guns ger anledning att på nytt överväga om
någon form av reglering av tillhandahållandet av vapenattrapper bör
införas.
Polisens kontrollmöjligheter bör belysas
För att bestämmelserna i vapenlagen och knivförbudslagen skall kunna
upprätthållas på ett effektivt sätt, krävs att rimliga möjligheter till
kontroll ställs till polisens förfogande. Åtminstone när det gäller
förbudet mot att inneha kniv på allmän plats har ofta framförts att
polisen skulle sakna tillräckliga möjligheter att kontrollera
efterlevnaden. Det kan därför finnas anledning att närmare belysa vilka
möjligheter som i praktiken finns att enligt gällande bestämmelser
uppdaga och ingripa mot såväl olaga innehav av skjutvapen som brott mot
knivförbudet. I det sammanhanget bör även övervägas om det är möjligt
att förbättra arbetsmetoderna när det gäller att uppdaga olagligt
innehav av skjutvapen, knivar och andra föremål, inom ramen för gällande
bestämmelser om polisens befogenheter. Allmänna frågor om polisens
befogenheter i dessa avseenden behandlas av Polisrättsutredningen (Ju
1991:05).
Ytterligare tänkbara åtgärder bör redovisas
Utöver vad som sagts ovan kan det finnas behov av att göra en generell
inventering av samtliga tänkbara åtgärder för att hindra att skjutvapen
och ammunition kommer till användning vid brott. En sådan inventering
skulle medföra en bättre beredskap för att i framtiden snabbt kunna möta
tendenser till en ökad sådan brottslighet.
Höga krav måste kunna ställas på en vapeninnehavare
En utgångspunkt för utredarens överväganden bör vara att var och en som
hanterar skjutvapen eller ammunition också har ett ansvar för att
egendomen inte kommer i orätta händer. Höga krav måste kunna ställas på
den enskilde vapeninnehavaren i dessa avseenden. Endast den som är
beredd att uppfylla dessa krav bör anförtros att hantera skjutvapen. Å
andra sidan bör den som seriöst använder vapen inte drabbas av onödiga
svårigheter eller kostnader.
Utredningsuppdraget
En översyn av vapenlagen
Utredaren skall, mot bakgrund av vad ovan anförts, göra en översyn av
vapenlagstiftningen med inriktning på möjligheterna att förhindra att
vapen sprids till kriminella eller på annat sätt kommer till brottslig
användning och lämna de förslag som föranleds av denna översyn. I
översynen skall ingå följande.
En utvärdering skall göras av de ändringar i vapenlagstiftningen som
genomfördes på förslag av 1987 års vapenutredning. I samband därmed
skall utredaren särskilt överväga om det finns tillräckliga möjligheter
att kontrollera att bestämmelserna om förvaring av skjutvapen följs.
En utvärdering skall också göras av den skärpning av straffet för olaga
vapeninnehav och olovlig överlåtelse av skjutvapen, som trädde i kraft
den 1 juli 1993. Därvid skall utredaren överväga om det finns anledning
att genomföra ytterligare straffskärpningar.
Vidare skall i översynen ingå att överväga om högre krav bör ställas för
beviljande av tillstånd till handel med skjutvapen och om kontrollen av
och kraven i övrigt på sådan verksamhet bör höjas samt därvid särskilt
överväga frågan om tillstånd till handel med automatiska skjutvapen.
Utredaren skall också undersöka hur bestämmelserna i vapenlagen och
vapenförordningen om beviljande av tillstånd till särskilt farliga
vapen, såsom helautomatiska skjutvapen, tillämpas samt överväga om dessa
överensstämmer med EG:s vapendirektiv.
Utredaren skall härutöver överväga om bestämmelserna om återkallelse av
tillstånd enligt vapenlagen är utformade på ett ändamålsenligt sätt, med
beaktande både av rättssäkerhetsaspekten och intresset av att kunna
förebygga missbruk av skjutvapen. I det sammanhanget skall utredaren
även överväga hur polismyndighetens möjligheter att få information om
sådana förhållanden som kan föranleda återkallelse av tillstånd skall
kunna förbättras.
Dessutom skall utredaren inom ramen för översynen överväga och ta
ställning till de förslag som har lagts fram av Rikspolisstyrelsen i
dess rapport Illegala vapen, med undantag för sådana åtgärder som faller
inom Försvarsmaktens område.
Slutligen skall utredaren göra en inventering av de övriga åtgärder som
kan komma i fråga för att minska risken för spridning av skjutvapen och
ammunition till kriminella och att vapen kommer till användning vid
brott samt göra de överväganden och lämna de förslag som föranleds
därav.
Det ingår inte i uppdraget att behandla frågor som rör skjutvapen som
tillhör staten. Sådana frågor övervägs f.n. inom Försvarsdepartementet
och Försvarsmakten.
En översyn av knivförbudslagen
Utredaren skall se över lagen om förbud beträffande knivar och andra
farliga föremål. I översynen skall det ingå att göra en utvärdering av
lagen i enlighet med vad justitieutskottet uttalat i sitt betänkande
1989/90:JuU35.
Vidare skall ingå att överväga om knivförbudet bör utvidgas till att
gälla också på andra platser än i dag, t.ex. i myndigheters lokaler dit
allmänheten har tillträde, eller om ett generellt förbud att inneha
vissa föremål bör införas.
I översynen skall också ingå att överväga om överlåtelseförbud eller
förbud mot saluhållande bör införas beträffande fler typer av föremål än
vad som föreskrivs i dag, t.ex. vissa typer av knivar eller andra
farliga föremål. Därvid bör utredaren undersöka vilka bestämmelser som
gäller i andra stater inom Europeiska unionen och om möjligt föreslå en
avgränsning som är gemensam inom vårt närområde.
Vissa gemensamma frågor
Utredaren skall överväga och lämna förslag till utformningen av ett
förbud mot att medföra skjutvapen på allmän plats i andra fall än när
detta på grund av särskilda omständigheter kan anses vara befogat.
Beträffande den lagtekniska utformning av förbudet bör ledning kunna
hämtas från knivförbudslagen. Det får emellertid övervägas närmare var
bestämmelsen lämpligen bör placeras.
Vidare skall utredaren belysa polisens möjligheter enligt gällande
lagstiftning att vidta åtgärder för att uppdaga och ingripa mot olaga
innehav av skjutvapen och brott mot knivförbudslagen. Därvid skall
utredaren även överväga om det är möjligt att förbättra arbetsmetoderna
när det gäller att uppdaga och ingripa mot sådana brott.
Utredaren skall också överväga frågan om en reglering av införsel och
tillhandahållande av vapenattrapper och andra föremål som kan förväxlas
med fungerande skjutvapen. Därvid skall beaktas såväl de
brottsförebyggande aspekterna som risken att nödvärnssituationer
uppstår.
Utredaren skall på de områden där författningsändringar bedöms
nödvändiga också utarbeta förslag till sådana ändringar. Därvid skall
utredaren eftersträva att regelsystemet om skjutvapen och ammunition
såväl som bestämmelserna om knivar och andra farliga föremål ges ett
klart och entydigt innehåll, t.ex. vad gäller förvaringskraven, inköp
och innehav av ammunition, godtagbara skäl för innehav av olika typer av
skjutvapen, knivar och andra farliga föremål etc. För att lagstiftningen
på området skall vara effektiv måste det stå alldeles klart, både för
den enskilde och för tillämpande myndigheter, var gränsen går mellan
tillåten och otillåten befattning med skjutvapen, ammunition, knivar och
andra farliga föremål.
Utredaren skall slutligen i ett framåtblickande perspektiv bedöma
möjligheterna till ett utökat internationellt samarbete mot illegal
spridning av vapen, särskilt inom Europeiska unionen. Därvid bör belysas
i vilken riktning utvecklingen av detta samarbete bör drivas för att
uppnå de mål som ligger till grund för den svenska vapenlagstiftningen.
Ett allsidigt faktamaterial bör sammanställas
Såsom grund för sina överväganden skall utredaren sammanställa ett
allsidigt faktamaterial, bl.a. vad gäller tillämpningen av
vapenlagstiftningen. Därmed bör resultatet av utredningens arbete även
på längre sikt kunna tjäna som ett kvalificerat underlag för regeringens
ställningstagande i olika frågor på vapenlagstiftningens område. Ett
sådant underlag kan också bidra till en mer saklig debatt om
vapenlagstiftningens utformning i framtiden och leda fram till lösningar
som kan få en bred anslutning bland de olika intressegrupperna på
området.
Utredningsarbetet
Utredaren skall under arbetet samråda med Rikspolisstyrelsen och med de
övriga myndigheter som kan vara berörda av de olika sakfrågorna.
För utredarens arbete gäller i övrigt regeringens generella direktiv om
att redovisa regionalpolitiska konsekvenser av framlagda förslag (dir.
1992:50), om att pröva offentliga åtaganden (dir. 1994:23) samt om att
redovisa jämställdhetspolitiska konsekvenser (dir. 1994:124).
Utredaren skall med förtur ta sig an frågan om en utvärdering av
knivförbudslagen samt utformningen av ett förbud mot att medföra
skjutvapen på allmän plats. Ett delbetänkande bör kunna läggas fram
under hösten 1995.
Utredningen skall sedan arbeta vidare med översynen av
vapenlagstiftningen i övrigt. Det arbetet skall redovisas före utgången
av år 1996.