Post 1 av 1 träffar
Föregående
·
Nästa
Registrering av påföljder m.m., Dir. 1995:38
Departement: Justitiedepartementet
Beslut: 1995-03-30
Dir. 1995:38
Beslut vid regeringssammanträde den 30 mars 1995
Sammanfattning av uppdraget
En särskild utredare skall utarbeta förslag till en rättslig reglering
av belastningsregistret och misstankeregistret samt överväga vilka
ändringar som behövs i polisregisterlagen. Arbetet skall ske med
utgångspunkt i de riktlinjer för registerstrukturen som anges i
regeringens proposition 1994/95:144 Riktlinjer för registrering av
påföljder m.m. Utredaren skall också utreda frågan om att författnings-
reglera polisunderrättelseregister och DNA-register samt utarbeta
förslag till en sådan reglering. Vid arbetet skall utredaren särskilt
beakta det behov av ett ökat informationsutbyte som föranleds av den
internationella utvecklingen.
Bakgrund
Gällande bestämmelser m.m.
För det allmänna kriminalregistret gäller bestämmelserna i lagen
(1963:197) om allmänt kriminalregister (kriminalregisterlagen) och
kriminalregisterkungörelsen (1973:58). Registret innehåller sådana
uppgifter som behövs i domstolarnas verksamhet för att brottsbalkens
regler i 34 kap. om sammanträffande av brott och förändring av påföljd
skall kunna tillämpas. Registret innehåller uppgifter om personer som
har dömts till andra påföljder än enbart böter. Bötesstraff antecknas
endast om förvandlingsstraff har ålagts.
Rikspolisstyrelsen för med stöd av automatisk databehandling (ADB) olika
slag av polisregister. Det största polisregistret är person- och
belastningsregistret (PBR). Olika polismyndigheter för också vissa lokala
register. För dessa gäller bestämmelserna i lagen (1965:94) om
polisregister m.m. (polisregisterlagen) och polisregisterkungörelsen
(1969:38).
Kriminalregistret är i praktiken en integrerad del av PBR. För detta
register gäller alltså olika regelkomplex beroende på om det är fråga om
dess användning som kriminalregister eller som polisregister; innehållet
till den del som gäller kriminalregistret regleras av kriminalregister-
lagen och för PBR i övrigt gäller polisregisterlagen.
PBR innehåller till större delen uppgifter om påföljder och andra
belastningsuppgifter som skall antecknas enligt kriminalregister- eller
polisregisterförfattningarna. Dessutom antecknas uppgifter enligt den
s.k. personbladsrutinen, bl.a. uppgifter om den som är skäligen
misstänkt för brott.
Körkortsregistret innehåller identitetsuppgifter, körkortsuppgifter och
belastningsuppgifter. Bestämmelser om körkortsregistret finns i
körkortsförordningen (1977:722). Körkortsregistrets belastningsdel förs
av Rikspolisstyrelsen.
PBR och körkortsregistrets belastningsdel förs med stöd av ADB.
Kriminal- och polisregisterförfattningarna och körkortsförordningen är
emellertid inte skrivna med utgångspunkt från att dessa register skall
vara datoriserade. Det formella stödet för att föra registren med stöd
ADB finns i förordningen (1970:517) om rättsväsendets informationssystem
(RI-förordningen).
PBR liksom de övriga datoriserade register som har beskrivits i det
föregående är personregister i den mening som avses i datalagen
(1973:289)
Polisunderrättelseregister
Polisunderrättelseverksamhet (också benämnt förspaning eller
kriminalunderrättelseverksamhet) innebär i korthet att polisen samlar in
och bearbetar uppgifter om personer som kan antas ägna sig åt brott men
utan att det finns misstanke om något konkret brott.
Polisunderrättelseverksamhet bedrivs enligt de allmänna reglerna i
polislagen om polisens skyldighet att uppdaga och beivra brott.
Polisunderrättelseregister förs enligt polisregisterlagen men för att
de skall få föras med stöd av ADB krävs tillstånd av Datainspektionen
(jfr prop. 1993/94:217).
I prop. 1987/88:122 om ändringar i kriminal- och polisregisterlagarna
m.m. anförde föredragande statsrådet bl.a. att arbetsmetoder som
polisunderrättelseverksamhet i viss mån var ett nödvändigt inslag i
kampen mot den grövsta och mera svårartade kriminaliteten men att en
mera systematisk behandling av uppgifter som erhållits genom
polisunderrättelseverksamhet måste ske restriktivt och begränsas till
att avse särskilt grov och svårutredd brottslighet såsom narkotikabrott
och vissa former av ekonomiskt brottslighet.
Regeringen avslog den 14 november 1991 (dnr Ju91/1133) en ansökan av
Rikspolisstyrelsen om att få föra datoriserade
polisunderrättelseregister. Enligt beslutet gällde frågan om
polisunderrättelseregister den svåra avvägningen mellan intresset av
skyddet för den enskildes integritet och vikten av en effektiv
brottsbekämpning. Enligt den dåvarande regeringen borde den avvägningen
göras i samband med översynen av polisregisterlagstiftningen.
Rikspolisstyrelsen ansökte därefter om att få föra "Finanspolisens
analys- och spaningsregister" för uppgifter enligt lagen (1993:768) om
åtgärder mot penningtvätt. Datainspektionen lämnade ansökan utan bifall
men regeringen tillät den 16 december 1993 (dnr Ju93/3636) registret.
Enligt regeringen skall mot intresset av skyddet för den enskildes
integritet ställas betydelsen av att polisen skall kunna verka enligt
den lagstiftning som riksdagen beslutat om. Genom att ramarna för
registreringen är angivna i lagen om åtgärder mot penningtvätt och i
första hand avser transaktioner som har samband med brottslighet av
allvarligare slag, fann regeringen att Rikspolisstyrelsen bör tillåtas
att inrätta och föra det sökta registret.
DNA-register
Enligt 28 kap. 14 § rättegångsbalken och förordningen (1992:824) om
fingeravtryck m.m. får, under vissa förutsättningar, fingeravtryck och
fotografi tas såväl av den som är misstänkt för brott som av målsägare
eller annan.
Bestämmelser om fingeravtryck och fotografering finns också i
utlänningslagen (1989:529) och i lagen om särskild utlänningskontroll
(1991:572).
Enligt 28 kap. 11 och 12 §§ rättegångsbalken får kroppsbesiktning -
bl.a. blodprov, salivprov och hårprov - utföras på den som är skäligen
misstänkt för brott under vissa förutsättningar. Gällande rätt medger
dock inte att s.k. jämförelseprov tas tvångsvis på målsägande eller
annan som inte är misstänkt för brott.
Av rättegångsbalken följer att blodprov m.m. får tas på den misstänkte.
Dessa prover och prover som tas på en brottsplats kan bli föremål för
DNA-analyser. Rikspolisstyrelsen överlämnade den 18 mars 1994 en rapport
om DNA-register (1994:2) till regeringen. I rapporten föreslås att det
inrättas ett DNA-register, som förs vid Statens kriminaltekniska
laboratorium (SKL), och att detta register regleras av en särskild lag med
förordning.
Propositionen om den framtida påföljdsregistreringen m.m.
I Justitiedepartementet färdigställdes år 1992 departementspromemorian
Lag om kriminalregister, m.m. (Ds 1992:32). I promemorian läggs fram
förslag om att ersätta PBR med en ny registerstruktur. Det föreslås tre
nya lagar; en lag om kriminalregister, en lag om misstankeregister och
en lag om polisregister.
Promemorian har remissbehandlats och fick när det gällde de nu angivna
huvuddragen ett i stort sett positivt mottagande.
Regeringen har för riksdagens godkännande lagt fram en proposition med
riktlinjer för uppbyggnaden av den registerstruktur som skall ersätta
PBR. Regeringen har härvid föreslagit att PBR skall ersättas av ett
belastningsregister och att det skall inrättas ett misstankeregister.
Den registrering som i dag sker i körkortsregistrets belastningsdel
skall samordnas med registreringen i belastningsregistret. Dessutom
skall det även i fortsättningen finnas polisregister.
Belastningsregistret skall regleras av en sammanhållen lagstiftning. I
registret skall endast uppgifter om utdömda påföljder och andra
belastningsuppgifter tas in.
I misstankeregistret skall bl.a. antecknas uppgifter om den som är
skäligen misstänkt för brott enligt den s.k. personbladsrutinen.
EU-samarbetet
I det mellanstatliga samarbetet mellan medlemsländerna i EU, den s.k.
tredje pelaren, pågår det för närvarande ett arbete med en konvention om
ett europeiskt informationssystem (EIS). EIS-konventionen har ett nära
samband med den yttre gränskontrollkonventionen (YGK). YGK:s
huvudsakliga syfte är att slå fast gemensamma principer för
genomförandet av yttre gränskontroller. YGK innehåller regler bl.a. om
villkor som en resande skall uppfylla för att tillåtas resa in på
medlemsländernas område. Det skall upprättas en gemensam spärrlista för
tredjelandsmedborgare som är oönskade på medlemsländernas territorium på
grund av att de utgör hot mot den allmänna ordningen och säkerheten.
EIS är ett register som är avsett bl.a. att svara för den spärrlista som
förutsätts i YGK. Därutöver kommer EIS att innehålla andra uppgifter som
är av betydelse för det internationella polissamarbetet när det gäller
att bekämpa grov internationell brottslighet, bl.a. uppgifter om
personer som är efterlysta eller annars kan misstänkas för grova brott.
EIS avses ta över de uppgifter som ankommer på Schengen Information
System (SIS) enligt Schengenavtalets tillämpningskonvention. Ett fullt
utvecklat informationsutbyte inom ramen för EIS kan förväntas ge mycket
värdefulla bidrag bl.a. till den svenska polisens
underrättelseverksamhet.
Arbete pågår också med att utarbeta en konventionstext för en europeisk
polisbyrå, Europol (Europolkonventionen). Europol är avsedd att bli ett
organ för internationellt polissamarbete i fråga om polisunderrättelse
på bl.a. narkotikaområdet inom EU.
Europol kan förutses få sitt mandat utvidgat också till andra slag av grov
internationell brottslighet.
RI-utredningen
Regeringen tillsatte den 30 juni 1994 (dir. 1994:60) en särskild
utredare för att se över formen för samordning av informationsförsörjningen
inom rättsväsendet. Utredningen, som antagit namnet
RI-utredningen, överlämnade sitt betänkande, IT och verksamhetsförnyelse
inom rättsväsendet (SOU 1995:32), till regeringen den 17 mars 1995. I
betänkandet föreslogs att en ny myndighet (Myndigheten för
rättsväsendets informationsförsörjning, RIN) skall inrättas för
samordning inom rättsväsendets informationssystem.
Uppdraget
Lagreglering av registerfrågorna
I den proposition som regeringen har förelagt riksdagen lämnas
riktlinjer för uppbyggnaden av de nya register som skall ersätta PBR.
Det har föreslagits ett nytt belastningsregister och att ett nytt
misstankeregister inrättas. Vid sidan av dessa register skall det finnas
polisregister.
Utredarens uppgift är att - med utgångspunkt i angivna riktlinjer och
eventuella riksdagsuttalanden - utarbeta förslag till en rättslig
reglering av belastningsregistret och misstankeregistret. I uppdraget
ingår också att överväga om det behövs några ändringar i polisregister-
lagen med anledning av att nya register skall ersätta PBR. Utredaren
skall vidare överväga och lämna förslag till andra närliggande
författningsändringar som kan komma att aktualiseras under arbetets
gång. Uppdraget omfattar dock inte Säkerhetspolisens register.
Den lösning som i första hand bör övervägas är tre nya författningar; en
för belastningsregistret, en för misstankeregistret och en för
polisregister. Det finns emellertid utrymme att föreslå även andra
alternativ.
En utgångspunkt för utredningsarbetet bör vara att skapa
enkla och lättbegripliga regler som är anpassade efter den tekniska
utvecklingen. Det skall särskilt uppmärksammas att den enskildes
personliga integritet får ett erforderligt skydd.
Hänsyn måste tas till Sveriges internationella åtaganden,
bl.a. Europarådets konvention till skydd för enskilda vid automatisk
databehandling av personuppgifter, den s.k. dataskyddskonventionen och
Europarådets rekommendation, No. R (87) 15, om användningen av
personuppgifter inom polissektorn.
Som nämnts ovan har RI-utredningen nyligen avlämnat sitt betänkande om
den framtida samordningen inom rättsväsendets informationsförsörjning.
Den nu tillsatte utredaren skall ta del av de förslag som RI-utredningen
har lagt fram och följa det därpå följande beredningsarbetet samt beakta
de förslag och förändringar som föranleds därav.
Författningsregleringen bör i övrigt ske med huvudsaklig utgångspunkt i
de i dag gällande materiella bestämmelserna i kriminal- och
polisregisterförfattningarna. Av särskild vikt är att författningarna
utformas i överensstämmelse med datalagens reglering till skyddet för
den personliga integriteten. Inom denna ram står det dock utredaren
fritt att föreslå de förändringar som kan anses erforderliga. Några av
de frågor som bör tas upp behandlas i det följande.
Registerändamålet skall ge ramen för registrets innehåll och användning.
Varken kriminal- eller polisregisterlagen innehåller någon
ändamålsbestämmelse. Såväl Europarådets rekom mendation om användningen
av personuppgifter inom polissektorn som datalagen tillmäter emellertid
ändamålsbestämmelserna grundläggande betydelse. Det är alltså av vikt
att det utformas ändamålsbestämmelser för registren.
Det kommer även i framtiden att finnas behov av polisregister för bl.a.
polisens utrednings- och spaningsverksamhet. Eftersom PBR inte längre
skall regleras av polisregisterlagen måste emellertid denna lag ses
över.
Det bör då bl.a. övervägas om definitionen av polisregister bör ändras.
Beträffande belastningsregistret bör utgångspunkten vara att
registreringen skall motsvara registreringen av belastningsuppgifter i
PBR. Det bör dock övervägas vilken nivå som bör gälla registrering av
bötesstraff. Även beträffande körkortshavare m.fl. som enligt 83 §
körkortsförordningen skall antecknas i registret bör utgångspunkten vara
att registrering skall ske i samma utsträckning som i dag. Den närmare
omfattningen av registreringen bör dock övervägas av utredaren. Även
frågan om registrering av åtalsunderlåtelser skall övervägas.
Misstankeregistret är i första hand avsett för samordning av pågående
brottsutredningar om samma person, men kommer också att ha en viss
betydelse vid brottsspaning och lämplighetsprövningar. Även beträffande
misstankeregistret bör utgångspunkten vara att det däri skall
registreras samma uppgifter som i dag registreras enligt den s.k.
personbladsrutinen. Uppgifter om den som är skäligen misstänkt för brott
skall alltså tas in i registret. Förutom uppgifter enligt personbladsrutinen
skall i misstankeregistret antecknas talan om förvandling av
böter. Utredaren bör därutöver överväga vilka ytterligare uppgifter som
lämpligen bör tas in i registret.
Bestämmelserna i kriminal- och polisregisterförfattningarna
om när uppgifter skall utgå ur registret och om rehabilitering bör
ersättas med regler om gallring. Gallringsreglerna bör utformas med
utgångspunkt i de regler som gäller i dag. Inriktningen bör dock vara
att uppgifterna inte skall bevaras längre än nödvändigt med hänsyn till
ändamålet med registret. Det bör också övervägas om det med beaktande av
arkivlagens (1990:782) och arkivförordningens (1991:446) bestämmelser
skall göras undantag från regeln om gallring, t.ex. genom att uppgifter
får bevaras för forskningens behov.
En annan fråga som skall övervägas är i vilken utsträckning myndigheter
och enskilda skall få del av uppgifter ur registren. Utgångspunkten bör
vara de i dag gällande bestämmelserna i kriminal- och
polisregisterförfattningarna. Den närmare omfattningen av
uppgiftslämnandet bör dock övervägas. Inriktningen bör vara att
utlämnande av uppgifter skall ske restriktivt och att fler uppgifter
inte skall lämnas än det föreligger behov av. Det kan alltså behövas
särskilda bestämmelser för t.ex. körkortsändamål. En annan viktig fråga
är uppgiftslämnandet till utländska myndigheter och utländska organ.
Reglerna härom behöver ses över inte minst mot bakgrund av Sveriges
anslutning till EU. Det skall också övervägas om inte den enskildes rätt
att få del av de uppgifter som finns om honom själv i registren bör
utvidgas.
Vid utformningen av författningsregleringen kan det också komma att bli
nödvändigt att överväga om det behövs några ändringar i sekretesslagen
(1980:100).
Det står utredaren fritt att utöver de frågor som angivits ta
upp andra närliggande frågor i den utsträckning så bedöms erforderligt.
Polisunderrättelseregister
Polisen bedriver underrättelseverksamhet enligt de allmänna reglerna i
polislagen om polisens skyldighet att förebygga, uppdaga och beivra
brott. Insamling av uppgifter om t.ex. personer som kan tänkas planera
brott och om olika tillhåll m.m. är en verksamhet som torde bedrivas
inom varje polisavdelning som har med brottsbekämpning att göra. Det
frågan nu gäller är om de uppgifter som samlas in också skall få
registreras med hjälp av ADB.
Det är ett starkt samhälleligt intresse att polisen har tillgång till
effektiva medel i sin brottsbekämpande verksamhet, i all synnerhet när
det är fråga om brottslighet av allvarligt slag. Ett tillåtande av
datoriserade polisunderrättelseregister skulle ge ökade möjligheter för
polisen att bearbeta och sammanställa det material som kommit fram under
underrättelseverksamheten vilket i sin tur torde leda till en
effektivare brottsbekämpning. Från denna synpunkt finns det följaktligen
starka skäl som talar för att tillåta sådanaregister.
En åtgärd av detta slag måste dock vägas mot integritetsintresset.
Utredaren måste således särskilt beakta de risker för obefogade intrång
i enskildas integritet som underrättelseregister kan innebära. I detta
sammanhang skall uppmärksammas att man vid underrättelseverksamhet
släpper sambandet med ett konkret brott, vilket kan innebära risker för
en alltför vidlyftig registrering.
Frågan om polisunderrättelseregister har fått en förnyad aktualitet
genom vårt medlemskap i EU samt utvecklingen i övrigt när det gäller
bekämpning av internationell eller annan kvalificerad brottslighet. I
många sammanhang framhålls polisunderrättelse som en av de effektivare
metoderna för att bekämpa sådan brottslighet (se t.ex. prop. 1993/94:100
bil. 3 s. 95 samt SOU 1994:131 s. 77 och 172).
Det åligger utredaren att, mot bakgrund av det anförda, lämna förslag
till utformning av ett polisunderrättelseregister. Därvid skall särskilt
övervägas om sådana register bör tillåtas endast för vissa brott och för
vissa specificerade ändamål. Det skall dessutom utredas bl.a. om det bör
föreligga andra förutsättningar, t.ex. viss misstankegrad, för att
registrering skall få ske. Andra viktiga frågor är vem som skall få del
av uppgifterna ur registren och hur gallring skall ske.
Utredaren skall beakta det pågående internationella arbetet för att
bekämpa och utreda brott, som Sverige genom medlemskapet i EU kommer att
delta i. Det gäller t.ex. det arbete som pågår inom EU med en konvention
för ett europeiskt informationssystem (EIS) och en konvention för en
europeisk polisbyrå (Europol).
Vad som nu sagts om polisunderrättelseregister kan få betydelse också
för Tullverkets framtida möjligheter att inrätta ett sådant register.
DNA-register
DNA-analyser för polisiära ändamål har visat sig vara ett mycket
värdefullt hjälpmedel i polisarbetet. Det är mycket viktigt att skapa
goda förutsättningar för användandet därav.
Utredaren skall mot denna bakgrund lämna förslag till utformningen av
ett DNA-register för bl.a. resultat som erhållits vid DNA-analyser och
hur en författningsreglering av registret skall ske. Behov av uppgifterna
för bl.a. polisiära ändamål skall härvid vägas mot integritetsskyddsaspekten.
Vid utformningen av författningsregleringen är utredaren fri att föreslå
den rättsliga reglering han anser erforderlig. Viss ledning av vilka
frågor som bör behandlas kan stå att finna i Rikspolisstyrelsens
rapport. Av intresse är också hur frågan har reglerats i andra länder.
Liksom beträffande de övriga registren är det viktigt att överväga
registerändamålet, när registrering får ske, vilka uppgifter som skall
antecknas i registret, gallring m.m. I utredarens uppdrag ingår också
att ta ställning till vissa frågor beträffande själva blodprovstagningen
och hur de prover som har tagits bör hanteras. En närstående fråga som
utredaren bör ta ställning till är om blodprov skall få tas tvångsvis på
annan än den som är misstänkt för brottet.
Utredaren skall beakta Sveriges internationella åtaganden, bl.a.
Europarådets rekommendation, No. R (92) 1, angående analyser av
deoxiribonukleinsyra (DNA) inom rättsväsendet.
Utredningsarbetet
För utredaren gäller regeringens direktiv till samtliga kommittéer och
särskilda utredare att pröva offentliga åtaganden (dir. 1994:23) och att
redovisa regionalpolitiska konsekvenser (dir.1992:50). Förslaget skall
också innehålla en redovisning av de jämställdhetspolitiska effekterna
(dir. 1994:124).
Under arbetet bör utredaren samråda med Rikspolisstyrelsen och
Datainspektionen. Samråd bör också ske med Riksarkivet och
Brottsförebyggande rådet.
Uppdraget skall såvitt avser polisunderrättelse- och DNA-register
redovisas senast den 31 mars 1996 och i övrigt senast den 31 mars 1997.