Post 1 av 1 träffar
Föregående
·
Nästa
Utredning om beskattning av avfall som deponeras, Dir. 1995:37
Departement: Finansdepartementet
Beslut: 1995-03-23
Dir. 1995:37
Beslut vid regeringssammanträde den 23 mars 1995
Sammanfattning av uppdraget
En särskild utredare tillkallas för att ta fram ett förslag till en
skatt som syftar till att minska mängden avfall som deponeras och för
att allsidigt utreda konsekvenserna av att införa en sådan skatt.
Arbetet är så upplagt att en skatt skall kunna införas den 1 januari
1997.
Bakgrund
I regeringens skrivelse 1994/95:120, Miljön - Vårt gemensamma ansvar,
anger regeringen inriktningen av det miljöpolitiska arbetet på
avfallsområdet. I skrivelsen framhålls bl.a. att producentansvar är ett
viktigt styrmedel för att minska avfallsmängder och behovet av
deponering och att regeringen avser att överväga möjligheterna att genom
ekonomiska styrmedel skapa bättre förutsättningar för ökad
resurshushållning och minskad belastning på miljön. Det framgår också
att det, för att skapa bättre förutsättningar för ett slutligt
omhändertagande av avfall och restprodukter, som innebär bl.a.
resursbesparing och bättre hantering ur miljösynpunkt, bör ske en ökad
sortering i olika, materialspecifika fraktioner. Avfall och
restprodukter från industri och hushåll bör i än högre grad nyttiggöras
som insatsprodukter vid tillverkning av nya varor och produkter.
Energiutvinning bör kunna ske för vissa avfallsslag. Det framhålls att
deponering av återvinningsbart avfall inte är förenligt med principerna
för ett kretsloppssamhälle och att mängderna avfall avsevärt bör minska
jämfört med dagens situation.
I juli 1993 tillkallades en särskild utredare med uppdrag att utreda
vissa frågor rörande beskattning m.m. av avfall. Utredaren
(Avfallsskatteutredningen) överlämnade sitt betänkande Avfallsfri
framtid (SOU 1994:114) i juni 1994. Utredaren föreslog fyra olika
ekonomiska styrmedel för att minska mängden deponerat avfall. Flertalet
remissinstanser ställde sig positiva till att någon form av beskattning
på avfallsområdet införs. Några remissinstanser förordade utredningens
förslag om deponiskatt. Bland de remissinstanser som avstyrkte förslagen
ifrågasattes om en skatt verkligen har en styrande effekt. De pekade
bl.a. på att det saknas en fungerande marknad för återvunna produkter
och påtalade även risken för illegal dumpning. En annan synpunkt som
framfördes var att det nyligen vidtagits en rad åtgärder för att minska
avfallsmängden och att resultatet av dessa åtgärder bör avvaktas innan
man skapar nya styrmedel. Genomgående påpekade remissinstanserna att det
i utredningen saknades en bedömning av vilka samhällsekonomiska och
företagsekonomiska konsekvenser de föreslagna skatterna skulle få.
Uppdraget
En särskild utredare tillkallas för att, mot bakgrund av bl.a. det som
framkommit vid remissbehandlingen av Avfallsskatteutredningens
betänkande, ta fram ett konkret förslag till en skatt som syftar till
att minska mängden avfall som deponeras. En utgångspunkt för förslaget
bör vara det förslag som Avfallsskatteutredningen lämnat om en
deponiskatt. Skatten skall vara enkel att tillämpa och de administrativa
kostnaderna måste så långt möjligt hållas nere.
Utredaren skall utifrån en skattenivå som uppfyller målsättningen med
skatten särskilt analysera de samhällsekonomiska och företagsekonomiska
konsekvenserna liksom de handelspolitiska aspekterna av en skatt på
avfall. För branschspecifikt industriavfall måste analysen göras
branschvis. Risken för en ökad illegal dumpning och export av avfall på
grund av införandet av en skatt måste bedömas och förslag till åtgärder
för att minska denna risk läggas fram.
Möjligheter till successivt införande av en skatt med avseende på olika
avfallsslag bör övervägas.
För arbetet gäller regeringens direktiv till samtliga kommittéer och
särskilda utredare angående redovisning av regionalpolitiska
konsekvenser (dir. 1992:50) och om att pröva offentliga åtaganden (dir.
1994:23).
Redovisning av uppdraget
Utredaren skall redovisa resultatet av sitt arbete senast den 31 mars
1996.