Post 1 av 1 träffar
Föregående
·
Nästa
Djurskyddstillsynen, Dir. 1995:36
Departement: Jordbruksdepartementet
Beslut: 1995-06-01
Dir. 1995:36
Beslut vid regeringssammanträde den 1 juni 1995
Sammanfattning av uppdraget
En särskild utredare tillkallas med uppgift att redovisa och utvärdera
hur tillsynen enligt djurskyddslagen (1988:534) och med stöd av lagen
meddelade föreskrifter bedrivs samt lämna förslag till hur tillsynen
fortsättningsvis bör anordnas.
Bakgrund
Sverige har en mycket långtgående djurskyddslagstiftning. Djurskyddet
intresserar och engagerar människor i hög grad och är en viktig etisk
fråga. En fungerande djurskyddslagstiftning förutsätter emellertid en
effektiv tillsyn. De grundläggande bestämmelserna om djurskydd återfinns
i djurskyddslagen (1988:534) och djurskyddsförordningen (1988:539).
Enligt 24 § första stycket djurskyddslagen utövar Statens jordbruksverk
den centrala tillsynen över efterlevnaden av lagen. Jordbruksverket
skall även samordna övriga tillsynsmyndigheters verksamhet och vid behov
ge råd och anvisningar i den verksamheten.
I 56 § djurskyddsförordningen anges att länsstyrelserna utövar den
regionala djurskyddstillsynen. Länsstyrelserna prövar bl.a. frågor om
förbud att ha hand om djur och om omhändertagande av djur.
I 24 § andra stycket djurskyddslagen anges att miljö- och
hälsoskyddsnämnden eller nämnd med motsvarande funktion utövar
djurskyddstillsynen inom kommunen. Enligt den tidigare gällande lagen
(1986:99) om försöksverksamhet med ökade kommunala befogenheter vid
tillsyn enligt djurskyddslagen, har vissa kommuner haft samma
befogenheter som länsstyrelsernas avseende frågor om förbud att ha hand
om djur samt omhändertagande av djur. Försöksverksamheten upphörde den 1
januari 1995.
Riksdagens revisorer har i sitt förslag till riksdagen, 1993/94:RR8
Tillsyn av djurskydd, pekat på många problem vad gäller
djurskyddstillsynen. Enligt revisorerna är kurskyddstillsynen lågt
prioriterad inom kommunerna och utgör en liten och udda uppgift för
inspektörerna. Intervjuer som utförts av revisorerna visar tydligt att
kompetens och erfarenhet är förutsättningar för en god tillsyn av
djurskyddet. Vidare framgår det av revisorernas rapport att åtskilliga
kommuner saknar tillgång till djurskyddsutbildad personal och uppsökande
tillsyn. Enligt revisorerna förlitar sig i stället kommunerna på
anmälningar vilket kan få till följd att djur i många fall blir kvar i
undermåliga miljöer år efter år utan att myndigheterna griper in.
Riksdagens revisorer konstaterar i sin granskning att de resurser som
avsätts till djurskydd i kommunerna fortfarande synes vara
otillräckliga.
Jordbruksutskottet uttalade i sitt betänkande, bet. 1994/95:JoU1 Tillsyn
av djurskydd, att riksdagen i stor politisk enighet lagt fast en hög
ambitionsnivå när det gäller vård och behandling av husdjur.
Jordbruksutskottet ansåg vidare att om djurskyddslagstiftningen
verkligen skall få genomslag i det praktiska arbetet, krävs det bland
annat en effektiv och målmedveten djurskyddstillsyn. Utskottet anförde
att regeringen bör återkomma med förslag till riksdagen om de
ytterligare åtgärder som kan anses erforderliga om handläggningen i
djurskyddsärenden inte kan anses uppfylla de grundläggande kraven och
ambitionerna i djurskyddslagen. Riksdagen beslöt i enlighet med
utskottets hemställan (rskr. 1994/95:32).
En arbetsgrupp inom Jordbruksverket har i januari 1995 lämnat en rapport
angående djurskyddstillsynen. I rapporten ges förslag till hur
djurskyddstillsynen kan bedrivas på lokal, regional och central nivå.
Arbetsgruppen tar bl.a. upp distriktsveterinärernas roll och
verksamheten mned egentillsyn.
I en skrivelse till chefen för Jordbruksdepartementet i augusti 1994 har
Nordiska samfundet mot plågsamma djurförsök föreslagit en ändring av 2 §
djurskyddslagen, som skulle innebära en återgång till den ursprungliga
lydelsen genom ett borttagande av andra stycket i paragrafen. Skrivelsen
har remissbehandlats. Av remissyttrandena framgår bl.a. att tolkningen
av paragrafen har givit upphov till varierande uppfattningar i fråga om
de kommunala myndigheternas tillsynsansvar vad gäller försöksdjur.
Centrala försöksdjursnämnden påtalar i sitt yttrande bl.a. att flera
miljö- och hälsoskyddsnämnder, enligt en enkätundersökning, är i behov
av utbildning för att kunna fullgöra en god tillsyn inom
försöksdjursområdet. Nämnden föreslår vidare att en utvärdering av
paragrafen görs i anslutning till den översyn av djurskyddstillsynen som
riksdagen efterlyst.
Uppdraget
Enligt regeringens bedömning förefaller den nuvarande
djurskyddstillsynen inte fungera på ett tillfredsställande sätt. Denna
slutsats kan man bl.a. dra med anledning av den granskning riksdagens
revisorer har utfört. Utredaren skall ge ytterligare underlag för att
komma till rätta med de problem och brister som finns inom
djurskyddstillsynen. Utredaren skall även förutsättningslöst överväga om
ansvaret för den lokala tillsynen skall åvila kommunerna eller
länsstyrelserna. Utredaren bör vidare beakta de förslag som har lagts
fram i betänkandet Kommunal uppdragsverksamhet och kommunal samverkan om
myndighetsutövning (Ds 1995:13).
Utredaren skall vidare
- redovisa och utvärdera hur djurskyddstillsynen bedrivs samt ge förslag
till hur den fortsättningsvis bör anordnas, innefattande bl.a.
arbetsinriktning för respektive myndighet och ansvarsfördelningen mellan
statliga och kommunala tillsynsmyndigheter samt polismyndigheter,
- undersöka hur myndigheter på olika nivåer kan samarbeta vid
tillsynen,
- utvärdera försöksverksamheten med ökade kommunala befogenheter vid
tillsyn enligt djurskyddslagen,
- beskriva möjligheter till kommunal samverkan,
- kartlägga och föreslå en modell för hur tillsynen skall bedrivas på
landets såväl stor- som småskaliga slakterier,
- lämna förslag till hur de kommunala tillsynsmyndigheterna,
besiktningsveterinärerna och distriktsveterinärerna närmare kan
samarbeta och därvid bland annat undersöka om det är lämpligt att alla
veterinärer omfattas av rapporteringsskyldighet till den lokal
tillsynsmyndigheten i de fall veterinären i sitt arbete konstaterar
brister från djurskyddssynpunkt,
- utvärdera 2 § djurskyddslagen och de avgränsningsproblem som kan
finnas beträffande de kommunala nämndernas tillsynsansvar i fråga om
försöksdjur,
- utvärdera 4 § djurskyddslagen och överväga om inte Jordbruksverkets
rätt att meddela föreskrifter bör omfatta samtliga djur,
- kartlägga bakgrund och kompetens hos den personal som idag utövar
djurskyddstillsynen,
- redovisa vilken kompetens som är lämplig för djurskyddsinspektörerna,
- redovisa de ekonomiska konsekvenserna av utredningens förslag.
Övrigt
Utredaren skall beakta vad som anförs i jordbruksutskottets betänkanden
1992/93:JoU1 och 1994/95:JoU1, förslagen från riksdagens revisorer
1993/94:RR8, regeringens direktiv (dir. 1994:23, dir. 1992:50, dir.
1994:124) till kommittéer och särskilda utredare att pröva offentligt
åtaganden att redovisa regionalpolitiska respektive
jämställdhetspolitiska konsekvenser samt de synpunkter som
Jordbruksverkets arbetsgrupp lagt fram i olika rapporter om
djurskyddstillsyn under åren 1988-1995. Utredaren skall samråda med
berörda myndigheter under utredningens gång.
Redovisning av uppdraget
Utredaren skall redovisa sitt uppdrag senast den 15 december 1995.