Post 1 av 1 träffar
Föregående
·
Nästa
Levnadsvillkor i storstadsområden, Dir. 1995:35
Departement: Socialdepartementet
Beslut: 1995-03-16
Dir. 1995:35
Beslut vid regeringssammanträde den 16 mars 1995
Sammanfattning av uppdraget
Utredningen (S 1994:03) Levnadsvillkor i storstadsområden får nya
direktiv och skall arbeta som en kommitté med företrädare för de tre
storstadsområdena.
Kommittén skall ha till uppgift att i dialog med berörda i områdena
föreslå och initiera åtgärder som syftar till att skapa bättre
förutsättningar för bostadsområdena i storstäderna att ta till vara de
olika resurser och möjligheter som finns och som kan användas för en
positiv utveckling, särskilt vad beträffar barn och ungdom med svåra
uppväxtförhållanden.
Kommittén skall för att fullfölja sitt uppdrag bl.a.
- genomföra en kartläggning av de åtgärdsprogram och andra aktiviteter
inom framförallt social-, utbildnings- och arbetsmarknadsområdena som
kan ha betydelse för en positiv utveckling i de aktuella bostadsområdena,
- lämna förslag till riktlinjer hur bostadsområdena bättre än för
närvarande skall kunna ta till vara sina totala resurser, i form av
myndighetsinsatser och ideella insatser, i samverkan och utan hinder av
traditionella uppgiftsgränser,
- ta initiativ till och genomföra konkreta projekt med den angivna
inriktningen,
- föreslå behövliga förändringar av lagteknisk, finansiell och organisa-
torisk natur för att bättre samordning och samverkan mellan olika myndig-
heter och samhällssektorer skall kunna uppnås.
Bakgrund
Allmänt
Storstadsutredningen tillkallades i oktober 1988 med uppdrag att föreslå
åtgärder för att förbättra livsmiljön och vidga deltagandet i det
politiska livet - däribland valdeltagandet - i storstäderna.
Utredningen avlämnade under åren 1989-1990 tretton underlagsrapporter,
bl.a. Välfärd och segregation i storstadsregionerna (SOU 1990:20), samt
slutbetänkandet Storstadsliv Rika möjligheter - hårda villkor (SOU
1990:36).
Utredningen konstaterade att i storstadsområdenas minst attraktiva bostads-
områden var invandrarna överrepresenterade liksom arbetslösa och
personer som var mer eller mindre permanent utslagna från arbetsmarknaden.
I dessa bostadsområden var många hushåll beroende av socialbidrag. Andelen
sådana hushåll ökade snabbare än genomsnittligt i regionerna. Andelen för-
tidspensionerade, ensamhushåll och ensamma kvinnor med barn var
hög. I dessa områden fanns också en stor överrepresentation av personer
med dålig hälsa. Sjukskrivningarna var många. Vårdkonsumtionen och
dödligheten var högre än genomsnittet i regionerna i Sverige.
Utredningen föreslog olika åtgärder för att öka förvärvsfrekvensen och
för att motverka en fortsatt hög utslagning från arbetsmarknaden. Utred-
ningen pekade på olika exempel på framgångsrika samarbetsprojekt där
personal från arbetsförmedling, försäkringskassa och socialtjänst genom
förändrade samarbetsformer kunnat ge effektivare individuellt stöd till
olika grupper av personer som hade svårigheter på arbetsmarknaden.
Storstadsutredningen framhöll att en förnyelse av dessa storstadsområden
förutsatte befolkningens medverkan och en ökad samverkan över sektors-
gränserna. En social och kulturell förnyelse förutsatte tillgång till
olika resurser, vilket enligt utredningen redan fanns i bostadsområdena
i tillräcklig omfattning, i synnerhet om bostadsområdenas samlade
resurser kunde utnyttjas effektivare genom ökad samverkan över
huvudmannaskapsgränserna.
Som en uppföljning av Storstadsutredningen beslutade regeringen 1990 att
under en treårsperiod anslå 10 miljoner kronor per år ur Allmänna arvsfonden
till projekt för samordning av insatser för utsatta ungdomar i
bostadsområden med sociala problem där även utbildningsfrågor berörts,
det s.k. Plusprojektet. Projektet har pågått sedan år 1991. I april 1995
lämnar de lokala utvärderarna sina rapporter.En samlad redovisning skall
överlämnas till regeringen senast den 30 september 1995.
Ytterligare en uppföljning av Storstadsutredningen var att regeringen i
februari 1990 uppdrog åt Arbetsmarknadsstyrelsen att ekonomiskt stödja
ett antal samverkansprojekt inom vissa storstadsområden med hög andel
arbetslösa, socialbidragstagare och sjukskrivna. Sammanlagt 6 miljoner
kr beviljades. Syftet med försöksverksamheterna var att vidareutveckla
samverkan mellan i första hand arbetsförmedling/arbetsmarknadsinstitut,
socialtjänst och försäkringskassa så att de berörda myndigheternas
samlade insatser effektiviserades. En uttalad ambition var att redan
upparbetade samverkansformer skulle kunna permanentas eller inordnas i
ordinarie verksamhet efter försöksperiodens slut.
Arbetsmarknadsstyrelsen slutredovisade uppdraget till Arbetsmarknads-
departementet och Socialdepartementet den 23 juni 1993.
I redovisningen av verksamheterna pekas på vissa faktorer som krävs för
en framgångsrik samverkan, bl.a. behov av samsyn på ledningsnivå,
projektledarens strategiska roll, behov av stödfunktioner i
inledningsskedet och en tydlig ansvarsfördelning mellan olika
yrkesfunktioner. Försöksverksamheten bidrog till att många enskilda fick
kortare tider i arbetslöshet och sjukskrivning. Passivt bidragsberoende
hade kunnat ersättas med aktiva åtgärder med inriktning på en förankring
på arbetsmarknaden. Sammantaget bidrog de olika samverkansprojekten till
att nya former för samverkan kunde utvecklas och inordnas i den
ordinarie verksamheten.
Parallellt med Storstadsutredningen pågick utvecklingsarbetet med
samordnad boendeservice, bl.a. i storstadsområden. Regeringen beviljade
under åren 1985-1990 sammanlagt 100 miljoner kronor till 103 lokala
utvecklingsarbeten för samordnad boendeservice. Syftet var att förbättra
möjligheterna för äldre och funktionshindrade att leva ett så normalt
liv som möjligt i vanliga bostäder genom bättre samordning av
offentliga, kommersiella och informella resurser i bostadsområdena.
Boverket, som fått i uppdrag att utvärdera erfarenheterna, konstaterar i
rapporten Samverkan i lokalsamhället (Rapport 1994:3) att samordnad
boendeservice utvecklats till ett boendesocialt instrument med betydelse
för alla grupper av människor. Utvärderingen visar också att det går att
göra ekonomiska besparingar genom samverkan. Det går vidare att genom
samverkan förbättra servicen och öka gemenskap och inflytande för de
boende och det går att genomföra fysisk förnyelse med sociala förtecken.
Några av de projekt som boendeservicedelegationen stödde blev också
föremål för förnyelsebidrag från Boverket. Under tiden 1986 - 1989
fördelade Boverket 155 miljoner kronor till förnyelse av den fysiska miljön
i allmännyttiga bostadsföretag i problemområden. Stödet fördelades i
stor utsträckning på inrådan av de boende. Erfarenheter av stödets
effekter bör tas tillvara.
I arbetarrörelsens debattbok 90-talsprogrammet behandlas också behovet
av att förnya bostadsområdena i storstäderna. Förutom förslag om övergång
till nya boende- och förvaltningsformer,framhåller författarna att
det viktigaste antagligen är att avlägsna hinder för medborgarnas egen
aktivitet, så att de boende och de som arbetar i området får en
möjlighet att utnyttja de redan existerande resurserna på ett sätt som
passar dem och deras önskemål och krav.
Även i regeringsförklaringen den 4 oktober 1994 betonas att hela samhället
måste mobiliseras för att öka integrationen och motverka
segregationen i samhället. Alla områden av betydelse är berörda. Det
gäller såväl arbets- och bostadsmarknaden, skolorna och kulturlivet som
kommunerna och organisationerna.
Socialstyrelsen har i Social rapport 1994 pekat på den förändrade
arbetsmarknadssituationen som framför allt har drabbat ungdomar,
invandrare och ensamstående föräldrar. Man pekar också på att en ökad
boendesegregation är en tänkbar följd av de senaste årens
samhällsförändringar, såväl förändringar som rör själva bostadsmarknaden
som den ökande arbetslösheten, en tilltagande ekonomisk knapphet bland
hushållen och den ökande flyktinginvandringen. Man framhåller vidare att
det finns anledning att anta att skillnaderna mellan attraktiva och icke
attraktiva bostadsområden i storstadsregionerna kommer att öka
ytterligare i framtiden. De klassiska boendesociala problemen -
trångboddhet och omoderna bostäder - har lämnat plats för andra som i
stället handlar om människors miljö i bostadens omedelbara närhet.
Inom skolan finns signaler som tyder på att språkkunskaperna i svenska
hos många invandrare är oroväckande låga och tenderar att sjunka. I de
invandrartäta områdena med få svenska elever skapas en språkmiljö i och
utanför skolan, som försvårar språkinlärningen och ger för få naturliga
tillfällen att använda det svenska språket. Flera undersökningar visar
också att många vuxna invandrare, som har varit länge i Sverige, har
alltför dåliga språkfärdigheter för att komma in på arbetsmarknaden.
Barn och ungdom
I september 1992 gav regeringen Socialstyrelsen i uppdrag att beskriva
utvecklingen av barns villkor med anledning av det förnyelsearbete och
de besparingar som pågår i kommuner och landsting.
Socialstyrelsen har redovisat uppdraget i rapporten Barns villkor i
förändringstider (Socialstyrelsen följer upp och utvärderar 1994:4). I
rapporten redovisas bl.a. att kommunernas besparingar under åren 1993
och 1994 väntades bli något större i verksamheter som riktas till barn
och unga än i den totala kommunala verksamheten (7 procent jämfört med 6
procent). Speciellt stora var besparingarna i storstadsregionerna. Där
räknar kommunerna med kostnadsminskningar inom barn- och
ungdomsverksamheter på i genomsnitt 9 procent.
Socialstyrelsen drar emellertid slutsatsen att inte alla barn i
storstäder och förorter generellt löper större risk att råka ut för
försämringar än andra barn i landet. Skälet är i stället att det i
storstadsregionerna finns ett antal barnrika delområden med hög
koncentration av invandrare, ekonomiskt svaga grupper och människor med
psykosociala problem. Enligt Socialstyrelsen finns det särskilda skäl
att åter uppmärksamma dessa bostadsområden och överväga vilka åtgärder
som behövs där.
Enligt Socialstyrelsen talar mycket för att de negativa
utvecklingstendenserna i sådana områden förstärks samt att
förutsättningarna för att kompensera barnen med individuella
särlösningar är sämre i dessa områden.
Invandrarfrågor
Den nyligen tillkallade Kommittén för översyn av invandrarpolitiken
(dir. 1994:130) skall bl.a. överväga särskilda åtgärder i invandrartäta
bostadsområden och analysera drivkrafterna bakom och eventuella
olägenheter med koncentrationen av invandringen till vissa kommuner samt
överväga hur sådana olägenheter kan motverkas.
Bostadspolitik
Den av regeringen nyligen beslutade utredningen för översyn av bostads-
politiken (dir. 1995:20)skall göra en bred översyn av bostadspolitiken.
I direktiven för utredningen framhålls att en segregationsprocess som
tillåts gå tillräckligt långt lätt blir självgående. Bristande känsla av
samhörighet övergår i främlingskap, otrygghet och oförståelse inför dem
som upplevs tillhöra de andra. Direktiven konstaterar, att det som
ligger framför oss är att säkra att goda bostäder är tillgängliga för
alla på sådant sätt att integrationen främjas och ekonomisk, etnisk
eller social segregation motverkas samt att ge de boende möjligheter att
utveckla sina områden på ett sådant sätt att boendemiljön fungerar väl
och boendet berikas.
En av kommitténs uppgifter är att överväga vilka bostadspolitiska medel
som kommunerna behöver för att motverka segregation och öka valfriheten
i boendet. Kommittén skall också utvärdera nu gällande regler för stöd
till ombyggnad och andra förbättringsåtgärder inom bostadsområden med
särskilda problem och överväga om stödet till dessa områden bör ges en
annan utformning än stöd för ombyggnad i allmänhet.
Skolan
Regeringen har nyligen beslutat tillkalla en kommitté med uppdrag att
belysa det inre arbetet i det offentliga skolväsendet för barn och
ungdom och föreslå åtgärder för att stimulera den pedagogiska
utvecklingen (dir. 1995:19). Enligt sina direktiv skall kommittén bl.a.
överväga på vilket sätt skolan kan ta till vara det faktum att vårt
samhälle är mångkulturellt och använda det som en resurs i sitt arbete.
En annan uppgift är att överväga eventuella åtgärder när det gäller
inflytande för elever och föräldrar.
Samverkan på lokal nivå
Människor med en svag position i samhället har ofta behov av samhällets
välfärdsinsatser. Ansvaret för olika stödinsatser är ofta spridda på
många olika huvudmän. Socialtjänsten, skolan, hälso- och sjukvården,
försäkringskassan, arbetsförmedlingen är exempel på olika huvudmän som
har viktiga uppgifter i sammanhanget. Bristande samverkan medför inte
sällan att insatserna blir ineffektiva och ibland till och med motverkar
varandra.
Socialtjänstens samverkan med andra myndigheter
Socialtjänstens olika former av bistånd skall utformas så att de stärker
den enskildes möjligheter att leva ett självständigt liv. Även om
socialtjänsten förfogar över ett brett register av handlingsalternativ i
arbetet med att stödja och hjälpa människor i utsatta situationer är det
av stor betydelse att man samverkar med övriga som har ansvar för andra
områden inom välfärdspolitiken. I arbetet med att stödja grupper som har
det extra besvärligt att hävda sig på arbetsmarknaden krävs samarbete
med arbetsförmedlingen och andra myndigheter som arbetar med
rehabiliteringsfrågor. Särskilt viktiga är åtgärder som avser att hjälpa
ungdomar eller invandrare in på arbetsmarknaden. Rätten till arbete
måste avse alla medborgare i Sverige. Att vara arbetslös under en längre
period försätter människor i en situation som skapar uppgivenhet och
passivitet samt riskerar att skapa ett permanent bidragsberoende. Ett
nära samarbete mellan skolan, barnomsorgen och övrig socialtjänst kan
innebära att en hotande utslagningsprocess stoppas i ett tidigt skede.
Utbildning spelar en stor roll för att höja individens attraktionskraft
på arbetsmarknaden och öka förutsättningarna för ett aktivt liv även i
övrigt. Både gymnasieskolan och komvux har numera bättre möjligheter att
individanpassa utbildningen. Det är i dessa perspektiv viktigt att
överbrygga avståndet mellan skolan och annan kommunal verksamhet.
Samverkan mellan barnomsorg och skola
De möjligheter till fri nämndorganisation för socialtjänstens uppgifter,
som gäller sedan den 1 januari 1992, har lett till en utveckling i
kommunerna med gemensamma barn- och ungdomsnämnder, där hela eller delar
av barnomsorgen samordnas med skolan. Integration mellan skola och skol-
barnsomsorg har inneburit ett effektivare resursutnyttjande av lokaler
och personal. Samtidigt har utvecklingen gått mot att öppethållandet
inom barnomsorgen har minskat och öppna verksamheter lagts ned.
Barn och ungdomar behöver vuxna förebilder. Frånvaron av män i många
utsatta barns vardag har allt mer kommit att uppmärksammas. De sam-
ordningsvinster som har erhållits genom integrationen mellan skola
och barnomsorg, fritid och kultur, skulle kunna utnyttjas genom en
mer differentierad, lokalt anpassad resurstilldelning och genom att också mer
områdesbaserade öppna fritidsverksamheter utvecklas med brukarinflytande
från föräldrar, personal och andra boende.
Finansiell samverkan mellan socialförsäkring, hälso- och sjukvård och
socialtjänst
Sedan den 1 januari 1993 pågår fem lokala försök med finansiell samordning
mellan hälso- och sjukvården och socialförsäkring enligt lagen
(1992:863) om lokal försöksverksamhet med finansiell samordning mellan
socialförsäkring och hälso- och sjukvård. Syftet med denna försöks-
verksamhet är att skapa incitament inom systemen för respektive område för
att de gemensamma resurserna skall utnyttjas på bästa sätt så att medborgarna
får bättre vård och service samtidigt som samhällets totala
kostnader minskar.
Sjukvårdshuvudmannen ges, utöver ansvaret för hälso- och sjukvård, ett
ansvar att i ett försöksområde täcka kostnader för sjukpenning och
rehabiliteringsersättning enligt lagen (1962:381) om allmän försäkring
(AFL) samt lagen (1976:380) om arbetsskadeförsäkring (LAF). Även medel
som är avsedda för yrkesinriktade rehabiliteringstjänster kan ingå i
verksamheten. Försöksverksamheten ingår i en samlad strategi för att
minska ohälsa, befrämja rehabilitering och begränsa
socialförsäkringsutgifterna. Genom möjligheten att lokalt kunna använda
de samlade resurserna för sjukförsäkring och sjukvård på ett friare
sätt, ges bättre förutsättningar till samarbete mellan olika lokala
organ som leder till effektivare och snabbare rehabilitering.
Ytterligare steg för att överbrygga sektorsgränser har tagits genom en
försökslag (SFS 1994:566) som även gör det möjligt för socialtjänsten
att medverka i lokal försöksverksamhet. Även här är huvudsyftet att
genom samverkan mellan berörda huvudmän och genom samordning av de
ekonomiska resurserna öka den samlade effektiviteten i versamheterna.
För närvarande pågår sådan verksamhet i Stenungsunds kommun.
Uppdraget
Allmänt
Många bostadsområden i främst storstadsregionerna kännetecknas av att
invånarna i högre grad än på andra håll är beroende av samhällets stöd
och service. Det innebär att betydande ekonomiska resurser i form av
arbetsmarknadsstöd, socialförsäkringsersättningar och socialbidrag tas i
anspråk i dessa områden. Socialtjänsten, skolan, polisen, fritids- och
kulturförvaltningarna liksom folkrörelser, enskilda organisationer och
andra grupper gör betydande insatser för att skapa bra
uppväxtförhållanden och meningsfulla fritidsaktiviteter för barn och
unga. Trots detta tenderar många av områdena att utarmas genom hög
arbetslöshet, stor flyttningsbenägenhet, ökad ungdomskriminalitet,
drogmissbruk och andra sociala problem. Motsättningar mellan människorna
i dessa områden tar ofta formen av konflikter med etniska förtecken,
vilket bidrar till att öka spänningarna mellan olika befolkningsgrupper.
Nedskärningar inom offentliga ekonomiska stödsystem och offentlig
service drabbar samtidigt särskilt hårt familjer, barn och ungdomar i
sådana områden. Bidrags- och skattesystemen kan vidare ha
marginaleffekter som skapar bidragsberoenden och gör det svårare att
uppnå målet att så många som möjligt skall försörja sig på eget arbete.
Punktvisa nedskärningar och en striktare regeltillämpning inom de olika
stödsystemen var för sig riskerar att leda till ökad rundvandring mellan
olika myndigheter och andra instanser och till ökad passivisering i
stället för motsatsen. Åtgärder för att samhällsinsatserna skall fungera
bättre tillsammans är angelägna. Det allra viktigaste är att en
utveckling som kan minska beroendet av särskilda stödåtgärder kan komma
igång.
Även om det genomförts vissa förändringar av befintliga regelsystem kan
det fortfarande finnas organisatoriska, finansiella eller lagtekniska
hinder för ett bredare samarbete till stöd för att förbättra
levnadsvillkoren framför allt för utsatta grupper. Samverkan behövs på
individuell nivå för att möjliggöra att en person ges tillträde till
arbetsmarknaden och den övriga samhällsgemenskapen. Men det behövs också
en områdesbaserad samverkan som strävar efter att samordna de samlade
resurserna för lokalsamhällets behov av t.ex. upprustning av den fysiska
närmiljön, bostäderna, lekmiljön, det kulturella utbudet och övrig
fritidsverksamhet och av tillgång till den service som finns inom ramen
för social- och arbetsmarknadspolitiken.
Det finns i dag ett stort intresse och en hög beredskap inom olika
samhällssektorer för att hjälpa de boende och kommunerna att lösa
segregations- och utslagningsproblemen i bostadsområdena i
storstadsregionerna.
Uppgifter
En särskild kommitté med företrädare för de tre storstäderna tillkallas.
Kommitténs huvuduppgift skall vara att i dialog med berörda i områdena
föreslå och initiera åtgärder som syftar till att skapa bättre
förutsättningar för de berörda bostadsområdena att ta till vara de olika
resurser och möjligheter som finns och som kan användas för en positiv
utveckling. Kommitténs överväganden skall särskilt ta sikte på de
grupper bland barn och ungdom som på grund av svåra uppväxtvillkor eller
svårigheter att få tillträde till arbetsmarknaden riskerar att få en
dålig start i livet.
Kommittén skall göra en kartläggning av de åtgärdsprogram och andra
aktiviteter inom framför allt social- och arbetsmarknadsområdena som
riktar sig till storstadsområdena och som kommittén bedömer ha betydelse
för ett positivt förändringsarbete. Kartläggningen skall omfatta såväl
statliga insatser som regionala och lokala insatser av olika slag med
denna inriktning. En kartläggning bör också genomföras av
internationella erfarenheter av olika projekt som genomförts med syfte
att angripa storstadsproblem.
Frågor om hur polisens insatser och andra åtgärder mot kriminalitet
skall utformas faller i huvudsak utanför kommitténs uppgifter. I
kartläggningsarbetet bör kommittén dock ta del av det arbete som
Brottsförebyggande rådet (BRÅ) på regeringens uppdrag utför som underlag
för ett nationellt brottsförebyggande program. Kommittén bör även ta del
av det arbete som utförs i Trygghetsutredningen (Ju 1993:05) liksom av
det arbete som nu pågår inom polisen med inriktning på att polisens
verksamhet skall bli mera problemorienterad och organisatoriskt utföras
bl.a. i form av närpolisverksamhet. Även den utredning som regeringen
aviserat om medborgarnas delaktighet och inflytande i
samhällsutvecklingen berör kommitténs arbete.
Kommittén skall lämna förslag till riktlinjer hur de aktuella
bostadsområdena bättre än för närvarande skall ta till vara sina totala
resurser och hur myndigheternas kompetens och medel kan utnyttjas
gemensamt - t.ex. genom särskilda samverkansprojekt - utan hinder av
traditionella uppgiftsgränser. Det är viktigt i detta sammanhang att
också beakta de resurser, inte minst i form av ett stort engagemang, som
finns i det lokala förenings- och organisationslivet. I detta avseende
bör kommittén fästa blicken inte bara på det traditionella
föreningslivet utan också på alternativa gruppbildningar och
träffpunkter inom bostadsområdena.
Om det skulle visa sig att regelsystem och organisatoriska företeelser
av olika slag lägger hinder i vägen för en effektiv och ändamålsenlig
samverkan, skall kommittén föreslå behövliga förändringar.
Som ett viktigt led i arbetet skall kommittén själv ta initiativ till
och genomföra eller stödja konkreta projekt med den ovan angivna
inriktningen. I detta sammanhang bör noteras att regeringen under
Arbetsmarknadsdepartementets huvudtitel avsatt särskilda medel för
insatser för invandrare i storstadsområden. När det gäller utvecklings- och
försöksverksamhet för barn och ungdomar finns dessutom möjlighet för
ideella organisationer att söka medel ur Allmänna arvsfonden.
Möjligheten att dra nytta av Europeiska unionens program, nätverk och
fonder bör härvid också undersökas.
Kommittén skall vara oförhindrad att fortlöpande under utredningsarbetet
föreslå sådana förändringar av lagteknisk, finansiell och organisatorisk
natur som behövs dels för att olika projekt skall kunna genomföras och
dels för att uppnå förbättrade möjligheter till samordning och samverkan
mellan de totala insatser dom olika myndigheter och organisationer gör.
Tidsramar och samråd
Kommittén skall senast den 1 oktober 1995 redovisa behovet av åtgärder
som behöver vidtas för att nå den samordning och samverkan som beskrivits
ovan. Resultatet av det samlade utredningsarbetet skall
redovisas senast den 1 juli 1997.
Kommittén skall samråda med berörda myndigheter, kommuner och organisationer
samt med Kommittén för översyn av invandrarpolitiken (dir.1994:130) och
med Utredningen för översyn av bostadspolitiken (dir. 1995:20).
För utredningsarbetet gäller regeringens direktiv till samtliga
kommittéer och särskilda utredare om redovisning av regionalpolitiska
konsekvenser (dir. 1992:50), om att pröva offentliga åtaganden (dir.
1994:23) och om jämställdheten mellan könen (dir. 1994:124).
Kommitténs förslag skall vara kostnadsneutrala såväl för den statliga
sektorn som för den samlade offentliga sektorn.
Dessa direktiv ersätter de vid regeringssammanträde den 23 juni 1994
beslutade direktiven Levnadsvillkor i storstadsområden (dir. 1994:68).