Post 1 av 1 träffar
Föregående
·
Nästa
Agenda 21-kommittén, Dir. 1995:34
Departement: Miljö- och naturresursdepartementet
Beslut: 1995-03-16
Dir. 1995:34
Beslut vid regeringssammanträde den 16 mars 1995
Sammanfattning av uppdraget
En kommitté för hållbar utveckling tillkallas för att medverka i arbetet
med att utveckla, fördjupa och förankra Agenda 21 och för att medverka
inför utarbetandet av Sveriges rapport till FN:s extra generalförsamling
om hållbar utveckling år 1997.
Bakgrund
Vid FN:s konferens om miljö och utveckling i Rio de Janeiro år 1992
(UNCED) antogs Agenda 21, en långsiktig handlingsplan för hållbar
utveckling.
Agenda 21 innehåller 40 kapitel med handlingsprogram och riktlinjer för
individuellt, lokalt, nationellt och internationellt handlande under
resten av detta sekel och in i det 21:a århundradet. Agenda 21 är ett
uppdrag till alla regeringar, kommuner, grupper och individer i
samhället att arbeta för målet om en hållbar utveckling, utrota
fattigdom och undanröja hoten mot miljön. Betydelsen av demokrati och
medverkan i beslutsprocessen understryks liksom av individers och olika
folkgruppers ansvar och medverkan i genomförandet.
Agenda 21 var föremål för en bred remissbehandling som låg till grund
för propositionen Med sikte på hållbar utveckling (prop. 1993/94:111). I
propositionen föreslogs vissa grund-läggande element i en nationell
strategi för hållbar utveckling, en svensk Agenda 21. Det fastslogs
samtidigt att denna strategi fortlöpande skall utvecklas. Riksdagen
beslöt i enlighet med förslagen.
FN:s generalförsamling kommer år 1997 att ha en extra session som på
grundval av bl.a. ländernas rapportering skall värdera genomförandet av
besluten från UNCED och ange riktlinjerna för det fortsatta arbetet med
en övergång till hållbar utveckling.
Riksdagen har understrukit betydelsen av kommunernas medverkan i arbetet
för en hållbar utveckling (prop. 1992/93:180, bet. 1992/93:JoU14, rskr.
1992/93:344 och prop. 1993/94:111, bet. 1993/94:JoU18, rskr.
1993/94:256). I Sverige har merparten av kommunerna redan påbörjat
arbetet med handlingsplaner för hållbar utveckling i lokala Agenda 21.
Detta görs i dialog och samarbete med medborgare, näringsliv, ideella
föreningar m.fl. På så sätt får varje invånare, kommu-nala myndigheter
m.fl. möjlighet att själv bidra med idéer och förslag till hur kommunens
utveckling skall kunna bli hållbar.
Uppdraget
En nationell kommitté inrättas för att medverka i arbetet med att
utveckla, fördjupa och förankra arbetet med Agenda 21 inför FN:s extra
generalförsamling 1997.
Kommittén skall:
* Hålla sig informerad om arbetet i myndigheter på lokal, regional och
nationell nivå samt i föreningar och näringslivet med att utforma lokala
Agenda 21 och med uppföljningen av UNCED. Kommittén skall medverka till
att många engageras i detta arbete och till att goda exempel sprids,
främst genom konferenser, seminarier och samtal med olika intressenter.
Särskild vikt skall kommittén där lägga vid det frivilliga arbetet.
* Ge regeringen underlag för den rapport som skall föreläggas den extra
sessionen med FN:s generalförsamling. Underlaget skall innehålla en
beskrivning av hur långt man har kommit inom olika delar av det svenska
samhället för att nå målen om hållbar utveckling. Kommittén skall här
stämma av hur de miljömål som riksdagen beslutat uppfylls och hur olika
aktörer kan medverka i arbetet.
Underlag för arbetet bör vara bl.a.:
- Den av UNCED antagna Agenda 21
- Kommunernas m.fl. arbete med att upprätta lokala Agenda 21
- EU:s 5:e miljöhandlingsprogram
- Av riksdagen antagna miljömål och handlingsprogram
- Regeringens skrivelse Miljön vårt gemensamma ansvar (skr.
1994/95:120)
- Svenska åtaganden i det internationella miljöarbetet
- Länsstyrelsernas miljövårdsarbete och strategier för miljövården i
länen
Kommittén skall på lämpligt sätt hålla sig informerad om utvecklingen av
det globala miljösamarbetet och särskilt de frågor som är aktuella i
uppföljningen av UNCED inom FN:s olika organ och andra forum.
Kommittén skall särskilt samråda med Statens naturvårdsverk och i
tillämpliga delar med Riksantikvarieämbetet, Boverket,
Kemikalieinspektionen, Folkhälsoinstitutet, NUTEK, Miljövårdsberedningen
(Jo 1968:A), Kretsloppsdelegationen (M 1993:A), Energikommissionen (N
1994:04) och Kommuni-kationskommittén (K 1995:01).
Kommittén skall beakta det regionalpolitiska direktivet (dir. 1992:50)
om att redovisa regionalpolitiska konsekvenser. Kommittén skall beakta
direktivet till samtliga kommittéer och särskilda utredare att pröva
offentliga åtaganden (dir. 1994:23).
Kommittén skall ha slutfört sitt arbete före FN:s extra
generalförsamling 1997.