Post 1 av 1 träffar
Föregående
·
Nästa
Tilläggsdirektiv till kommittén om arbetsmarknadspolitikens roll, omfattning,
inriktning och avgränsning (A 1994:01)
, Dir. 1995:33
Departement: Arbetsmarknadsdepartementet
Beslut: 1995-03-23
Dir. 1995:33
Beslut vid regeringssammanträde den 23 mars 1995
Sammanfattning av uppdraget
Med stöd av regeringens bemyndigande tillkallades den 25 november 1993
en kommitté med uppdrag att utreda arbetsmarknadspolitikens roll,
omfattning, inriktning och avgränsning (A 1994:01). Därefter har
förutsättningarna för kommitténs arbete förändrats i flera avseenden.
Flera utredningar med uppdrag som anknyter till och delvis överlappar
kommitténs arbete har tillsatts. Det uppdrag som angavs (dir. 1993:132)
bör därför i vissa avseenden förändras.
De senaste årens erfarenheter har accentuerat behovet av att utveckla
arbetsmarknadspolitiken. Utgångspunkter för denna utveckling är
att arbetsmarknadspolitiken skall bidra till ekonomisk tillväxt,
att kompetensutvecklingen måste intensifieras, och
att arbetslinjen skall stärkas.
Kommittén skall i sitt fortsatta arbete bygga på den nya inriktning av
arbetsmarknadspolitiken, som den kommit till uttryck i den ekonomisk-
politiska propositionen från november 1994 och i budgetpropositionen i
januari 1995. Kommittén bör dock slutföra utvärderingen av arbetsmarknads-
politiken som den utformats under de senaste åren.
Sammanfattningsvis skall följande huvudfrågor analyseras.
- Hur bör arbetsmarknadspolitiken utformas för att främja en balanserad
tillväxt och sysselsättning i hela landet?
- Hur kan arbetsmarknadspolitiken bättre bidra till att stödja
kompetensutvecklingen i arbetslivet?
- Hur kan arbetsmarknadspolitiken främja en expansion i näringslivet,
bidra till ny- och småföretagande och till ökad flexibilitet på
arbetsmarknaden?
- Hur effektiva är de arbetsmarknadspolitiska åtgärderna och hur bör de
utformas i framtiden?
- Hur kan de aktiva inslagen i arbetsmarknadspolitiken förstärkas?
- Hur kan arbetsförmedlingsverksamheten stärkas?
- Hur kan arbetsmarknadspolitiken bättre motverka könssegregeringen på
arbetsmarknaden?
- Hur kan arbetsmarknadspolitiken bättre stödja svaga grupper på
arbetsmarknaden?
Kommitténs fortsatta arbete bör inriktas på de angivna huvudfrågorna. De
i de tidigare direktiven angivna uppgifterna som rör
organisationsfrågor, frågorna inför medlemskapet i EU och
arbetslöshetsförsäkringens tekniska utformning utgår därför.
Nya krav på arbetsmarknadspolitiken
Arbetsmarknadspolitiken är av central betydelse för att skapa tillväxt,
stabilitet och rättvis fördelning i samhället. Arbetslöshet är en
misshushållning med nationens viktigaste tillgång: människors kompetens
och deras vilja till arbete och utveckling. Arbetslöshet är en
belastning för såväl den enskilde som för samhället. Individens och
samhällets utveckling är beroende av att arbetslösheten bekämpas.
Den dramatiska utvecklingen på arbetsmarknaden under senare år har
utsatt arbetsmarknadspolitiken för stora påfrestningar. Bördan har varit
tung. Åtgärdsystemet har överlastats och skapat risker för
effektivitetsförluster och konkurrenssnedvridning. Arbetslinjen har
urholkats och en allt större del av de samlade arbetsmarknadspolitiska
resurserna har styrts över till passivt kontantstöd. Samtidigt har
åtgärder vid sidan av ordinarie arbetsmarknaden växt i omfattning och
betydelse.
Arbetsförmedlingen har genom det ökade trycket tvingats att i allt högre
grad administrera arbetslöshetsunderstöd och arbetsmarknadspolitiska
åtgärder. Risken finns då att möjligheterna minskar att aktivt medverka
till att lediga platser snabbt blir tillsatta.
Internationella erfarenheter visar att det är mycket svårt för en nation
att på ett påtagligt sätt få ner den öppna arbetslösheten när den en
gång uppnått höga nivåer. I synnerhet drabbar detta vissa särskilt
utsatta grupper som riskerar att för gott slås ut från arbetsmarknaden.
Om inte aktiva insatser vidtas riskerar vi att arbetslösheten befäster
sitt grepp och permanentas på en för svenska förhållanden mycket hög
nivå. Denna utveckling måste brytas.
Underskottet i statens finanser har ytterligare skärpt kravet på
effektivitet och nytänkande inom arbetsmarknadspolitiken.
Arbetsmarknadspolitiken måste i denna nya situation utvecklas och
skärpas så att den även framgent kan fylla sin uppgift.
Utredningsuppdraget
Arbetsmarknadspolitikens roll
En viktig uppgift för kommittén är att analysera arbetsmarknadspolitikens
roll i samhällsutvecklingen.
Arbetsmarknadspolitiken har många beröringspunkter med andra
politikområden. Därmed blir också ansvaret och samverkan i vissa
sammanhang diffusa mellan olika sektorer såsom staten, kommunerna,
näringslivet. Även inom sektorerna kan ansvarsfördelningen ibland bli
oklar mellan berörda myndigheter, förvaltningar, organisationer m.fl.
Kommittén skall kartlägga vilka aktörer som tilldelats uppgifter och
ansvar inom områden som ligger nära arbetsmarknadspolitiken och bedöma
om ansvarsfördelningen och samverkan är effektiv.
De senaste åren har även antalet mer informella aktörer ökat, som t.ex.
aktivitetscentra för arbetslösa. Kommittén bör även se över
arbetsförmedlingens förhållande till dessa aktörer.
Kommitténs förslag bör stimulera en utveckling av samarbete och
samverkan i nätverk snarare än striktare gränsdragningar mellan olika
offentliga organ centralt, regionalt och lokalt. Av betydelse för
framtiden är också att utveckla samspelet i arbetsmarknadspolitiken med
de insatser som görs av parterna på arbetsmarknaden.
Den ekonomiska politiken
En framgångsrik ekonomisk politik förutsätter en aktiv arbetsmarknadspolitik.
Och omvänt. En arbetsmarknad i grav obalans kan aldrig åtgärdas med enbart
arbetsmarknadspolitiska åtgärder. Samtidigt är en väl fungerande arbets-
marknad en förutsättning för att inflationen skall kunna hållas tillbaka när
tillväxten ökar. En bestående hög arbetslöshet är en av grundorsakerna till
en hotande ond cirkel i ekonomin som allvarligt försvårar möjligheterna att
sanera statsfinanserna. Resurser och människor låses fast i passiva insatser
till höga kostnader.
Arbetsmarknadspolitiken är en integrerad del av den ekonomiska
politiken. Den har dels till uppgift att förmedla platser, dels att
främja anpassning mellan arbetskraft och efterfrågan. Därmed kan
sysselsättningen höjas och arbetslösheten minskas utan att
inflationsdrivande flaskhalsar uppstår.
Arbetsmarknadspolitiken har också uppgiften att medverka till att
utjämna konjunktursvängningar genom att anpassa omfattningen av de
arbetsmarknadspolitiska åtgärderna.
Arbetsmarknadspolitiken har också en roll i fördelningspolitiken. Hög
sysselsättning och tillväxt är grundläggande förutsättningar för en
rättvis fördelning. Oberoende av konjunkturläge är det därför en viktig
uppgift för arbetsmarknadspolitiken att främja sysselsättningen för
arbetshandikappade och andra grupper med en svag ställning på
arbetsmarknaden.
Den stabiliseringspolitiska börda som lagts på arbetsmarknadspolitiken
under senare år är ungefär dubbelt så stor som vid konjunkturnedgången i
början av 1980-talet. Antalet personer som sysselsättd genom vissa
konjunkturberoende arbetsmarknadspolitiska åtgärder har nu fått en sådan
omfattning att de inte längre utgör marginella inslag i samhällsekonomin
eller ens kan ses som selektiva åtgärder.
Arbetsmarknadspolitiken har därmed tvingats att verka i en ny situation
som skiljer sig väsentligt från den när grunddragen i den nuvarande
arbetsmarknadspolitiken utformades. Den kraftigt förändrade situationen
gör också att de slutsatser som kommit fram vid tidigare utvärderingar
av arbetsmarknadspolitiska åtgärder inte uppenbart gäller dagens
situation eller den situation som nu kan förväntas under resten av
1990-talet.
De problem som vi nu upplever är inte bara av kortsiktig
konjunkturkaraktär utan det finns även långsiktiga strukturella
förändringar som vi står inför och som ställer ökade krav på
arbetsmarknadens funktionsförmåga och på arbetsmarknadspolitiken.
Arbetskraftens kompetens måste höjas för att underlätta
strukturomvandlingen samt för att bidra till en hög tillväxt. Från både
arbetsgivare och arbetstagare ökar kraven på anpassning och
flexibilitet.
Kommittén skall analysera hur arbetsmarknadspolitiken som en aktiv del
av den ekonomiska politiken bäst kan främja tillväxt och sysselsättning.
Av särskild betydelse är att expansion i näringslivet understöds och att
flaskhalsar i ekonomin undviks.
Kommittén skall även analysera de förändringar av mer strukturell art
som har betydelse för arbetsmarknadspolitiken. Härmed avses frågor som
rör ny teknik, ny arbetsorganisation behov av ökad flexibilitet etc.
Utbildningspolitiken
Utvecklingen av välfärden, den ekonomiska tillväxten och näringslivets
internationella konkurrenskraft är helt beroende av individernas
kompetensutveckling. En god utbildning är berikande för individen och
ökar hennes möjligheter till personlig utveckling och förmåga att
påverka sin livssituation. Utbildningen har också avgörande betydelse
för att tillgodose företagens behov av kompetent arbetskraft. Detta
behov ökar snabbt.
Brist på kompetent arbetskraft kan skapa hinder för en ekonomisk
expansion, s.k. flaskhalsproblem. En viktig uppgift för
arbetsmarknadspolitiken är därför att minska klyftan mellan de ökade
kraven på kompetens och den tillgängliga kompetensen hos individerna.
Arbetsmarknadspolitik och utbildningspolitik har många beröringspunkter.
Utbildningspolitikens uppgift är främst att tillgodose långsiktiga
utbildningsbehov. Arbetsmarknadsutbildningen utgör en del av
vuxenutbildningen och spelar en viktig roll för att på kort sikt
korrigera obalanser, för att främja strukturomvandlingen på
arbetsmarknaden och motverka arbetslöshet.
Arbetsmarknadsutbildningen skall inte ta över ansvaret för att
tillgodose grundläggande allmänteoretiska utbildningsbehov som skall
tillgodoses genom det reguljära utbildningsväsendet. Ansvarsfördelningen
mellan arbetsmarknadsutbildningen, skolan och övrig vuxenutbildning är
ibland oklar.
Kommittén skall, i samverkan med den den kommitté som inom kort
tillsätts med uppdrag att se över vuxenutbildningen, analysera samspelet
mellan arbetsmarknadsutbildning och den övriga vuxenutbildning och reguljära
skolan. Det inbegriper också kommunernas ansvar för ungdomar.
Arbetsgivaren har huvudansvaret för kompetensutveckling i företag och
förvaltningar. Däremot är ansvarsfördelningen mellan
arbetsmarknadspolitiken, andra politikområden och företagen fortfarande
oklar när det gäller kompetenshöjning av sysselsatta och arbetslösa.
Kommittén skall även i dessa frågor samråda med Vuxenutbildningsutredningen.
Socialpolitiken
Under den nuvarande djupa och långa lågkonjunkturen har
arbetsmarknadspolitiken tenderat att få en socialpolitisk prägel.
Åtgärder inom arbetsmarknadspolitiken skall stärka individerna på
arbetsmarknaden. Det egentliga syftet är inte att medverka till den
enskildes försörjning utan att öka möjligheterna till försörjning genom
arbete.
Liksom inom arbetsmarknadspolitiken under senare år ett ökat inslag av
arbetslinje införts inom socialpolitiken. Ibland har detta skett i
samverkan mellan socialtjänsten och arbetsförmedlingen. Kraven på
socialbidragstagarna att aktivt söka arbete har i vissa fall varit
större än på arbetsförmedlingens arbetssökande.
Kommittén skall analysera och klargöra samverkan och ansvarsfördelningen
mellan staten och kommunerna i fråga om arbetsmarknads- och
socialpolitiken. Det gäller inte minst ansvaret för ungdomar.
Inom sjukförsäkringen har arbetslinjen accentuerats sedan alltmer.
Syftet har framför allt varit att genom aktiva och tidiga
rehabiliteringsinsatser minska antalet skadefall, långtidssjukskrivningar
och förtidspensioneringar. I samma syfte har arbetsmiljölagstiftningen
skärpts och arbetsgivarna har ålagts ett större rehabiliteringsansvar.
Den fortsatt reformeringen av socialförsäkringen syftar bl.a. till att
renodla sjukförsäkringen och förtidspensioneringen till en
ohälsoförsäkring. Medicinska kriterier ges därvid större tyngd vid
prövningen av arbetsförmågan. Detta kan medföra ökade krav på
arbetsmarknadspolitiska insatser i de fall den enskildes svårigheter mer
hänger samman med sociala förhållanden eller en allmänt svag position på
arbetsmarknaden.
Kommittén skall analysera hur arbetslinjen skall kunna fullföljas och
därvid särskilt överväga hur de yrkesinriktade rehabiliteringsinsatserna
för olika grupper sökande med arbetshandikapp bäst skall utformas.
I detta sammanhang finns även anledning att belysa vägledningens roll i
den rehabiliterande och arbetsförberedande verksamheten för
arbetshandikappade och andra utsatta grupper av sökande.
Kommittén skall analysera hur effektiviteten i de offentliga insatserna
för de svagare grupperna kan höjas och föreslå åtgärder som leder till
ett effektivt utnyttjande av de samlade resurserna bl.a. genom samverkan
och en tydlig ansvarsfördelning.
Invandrar- och flyktingpolitiken
Invandrare och flyktingar har stora svårigheter att komma in på
arbetsmarknaden och få en fast förankring i arbetslivet.
Kommittén skall analysera behovet av insatser för att öka denna grupps
möjligheter att etablera sig på arbetsmarknaden samt klarlägga
ansvarsfördelningen mellan Invandrarverket, kommunerna och
Arbetsmarknadsverket.
Kommittén skall samråda med de utredningar (dir. 1994:130 och 1994:129)
som för närvarande arbetar med frågor som rör invandrar- och
flyktingpolitiken.
Närings- och regionalpolitiken
Återgången till en fullgod arbetsmarknad i hela landet förutsätter ett
omfattande ny- och småföretagande. En viktig uppgift för kommittén är
att analysera hur man aktivt kan stödja och underlätta en sådan
utveckling via arbetsmarknadspolitiken.
De relativt små företagen och arbetsplatserna har central betydelse för
att skapa nya arbetstillfällen. Samspelet mellan förmedlingen och
särskilt de mindre företagen bör därför utvecklas med fördjupade
insikter om de mindre företagens villkor och behov. Av största vikt blir
därvid insatser som främjar företagens utveckling så att nya arbeten
skapas.
Kommittén bör även belysa hur arbetsmarknadspolitiken kan samverka med
närings- och regionalpolitiska organ på central och regional nivå för
att underlätta ny- och småföretagande.
Arbetsmarknadspolitik och närings- och regionalpolitik har många
beröringspunkter. En samordning mellan dessa politikområden är nödvändig
för att den samlade politiken skall bli effektiv. Kommittén skall
föreslå hur en sådan samordning bör göras. Utgångspunkten bör därvid
vara att företagsutvecklande åtgärder i huvudsak vidtas inom ramen för
närings- och regionalpolitiken. Samspelet mellan de olika politikområdena
skall utvecklas så att tillväxten stärks.
Arbetsmarknadspolitikens inriktning
De arbetsmarknadspolitiska åtgärderna
De arbetsmarknadspolitiska åtgärderna har en rad effekter för såväl
individen som för samhällsekonomin i dess helhet. En viktig övergripande
uppgift för utredningen är därför att analysera och utvärdera
arbetsmarknadspolitiken utifrån dessa båda perspektiv.
Av avgörande betydelse för arbetsmarknadspolitiken är inte bara
åtgärderna i sig utan också, och främst, möjligheterna för de
arbetssökande att utveckla sitt eget engagemang och sin egen aktivitet.
Åtgärderna måste ta sikte på att inte passivisera de arbetssökande utan
skapa motivation och incitament för ett aktivt arbetssökande.
Kommittén skall härvid t.ex. utröna hur effektiviteten kan höjas med
beaktande av åtgärdernas inverkan på incitamentstrukturen,
inlåsningseffekter, undanträngningseffekter på den reguljära
arbetsmarknaden, riskerna för konkurrenssnedvridning samt riskerna för
missbruk. Utredningen bör utgå från tillgängliga analyser, men även
initiera egna utvärderingar. Kommittén skall härvid samråda med den
utredningen som inom kort tillsätts med uppdrag att se över arbetslös-
hetsförsäkringen.
Ett flertal utvärderingar pekar på att arbetsmarknadspolitiska program
har effekter på lönebildningen. Lönebildningen är i huvudsak en fråga
för parterna på arbetsmarknaden. Staten har emellertid ett ansvar för
att offentliga regelsystem utformas så att en låg arbetslöshet är
förenlig med en icke accelererande inflation- och löneökningstakt.
Åtgärderna bör utformas så att de leder till en lönestruktur och en
löneutveckling som bidrar till ett högt kapacitetsutnyttjande,
produktiva arbeten och en hög tillväxt. Ett väsentligt inslag bör därför
vara att analysera hur befintliga regelsystem är utformade ur denna
aspekt.
Kommittén skall analysera konsekvenserna och effekterna av den hittills
starka inriktningen av åtgärderna mot offentlig sektor. För att undvika
negativa effekter har åtgärderna bedrivits inom områden som annars inte
skulle ha blivit utförda. En sådan inriktning kan i vissa fall leda till
att den samhällsekonomiska avkastningen blir mycket låg. Kommittén bör
analysera i vilken utsträckning detta varit fallet och i förekommande
fall föreslå åtgärder som ökar effektiviteten i de åtgärder som riktas
mot offentliga sektorn.
Kommittén skall analysera i vilken utsträckning höga åtgärdsvolymer kan
vara förknippade med en avtagande samhällsekonomisk avkastning liksom
analysera riskerna och konsekvenserna av bestående höga åtgärdsvolymer
när arbetslösheten minskar.
Arbetsförmedlingsverksamheten
Kärnan i arbetsmarknadspolitiken utgörs av den verksamhet som bedrivs
vid arbetsförmedlingen. Det är förmedlingens effektivitet som avgör
politikens framgång. Förmedlingens personal är ansiktet mot de
arbetssökande och arbetsgivarna.
Det är därför en viktigt uppgift för kommittén att framlägga förslag som
kan höja kvaliteten i förmedlingsarbetet.
Privata arbetsförmedlingar har tillåtits från och med den 1 juli 1993. I
avvaktan på den utvärdering av reformen som riksdagen beställt skall
kommittén följa utvecklingen för privata arbetsförmedlingar samt utröna
deras möjligheter att verka parallellt och i konkurrens med den
offentliga arbetsförmedlingen.
Kommittén skall inte se specifikt på de kulturanknutna frågorna. Dessa
frågor behandlas för närvarande av en interdepartemental arbetsgrupp.
När denna arbetsgrupp är klar med sitt arbete kommer regeringen att ta
ställning till om frågan skall utredas särskilt, tas upp av denna
kommitté genom tilläggsdirektiv eller bli föremål för annan åtgärd.
Kommittén skall inte överväga organisationsfrågor. Myndigheterna skall
ha en målstyrd organisation. De är de mål och riktlinjer och de resurser
för verksamheten som regering och riksdag bestämmer som skall vara
styrande för organisationen. Inom denna ram skall myndigheterna själva
ha till uppgift och befogenhet att göra de nödvändiga anpassningarna av
organisationen.
Minskad könssegregering
Den svenska arbetsmarknaden är starkt könssegregerad. Denna segregering
är ett tecken på att arbetsmarknaden inte fungerar tillfredsställande.
Både kvinnors och mäns möjlighet att få ett utvecklande arbete minskar
och arbetsmarknadens anpassningsförmåga försämras. Könssegregeringen
motverkar den ekonomiska tillväxten.
Kommittén skall komma med förslag till åtgärder som bidrar till att
minska könsuppdelningen på arbetsmarknaden.
Prioriterade grupper inom arbetsmarknadspolitiken
Vilka grupper av arbetslösa som man riktar in insatserna mot är av stor
betydelse för arbetsmarknadspolitikens effekter. En viktig uppgift för
kommittén blir därför att kartlägga arbetslöshetens struktur samt
föreslå till vilka grupper arbetsmarknadspolitiken i första hand skall
riktas.
En central fråga för arbetsmarknadspolitiken under de närmaste åren blir
att begränsa den sammanlagda tid personer står utanför ett reguljärt
arbete och därmed begränsa långtidsarbetslösheten.
Även satsningar på svaga grupper kan få negativa effekter om de ges
alltför stor omfattning. Exempelvis kan lönebildning och arbetsmarknads-
beteende påverkas. Kommittén skall därför granska och analysera hur
politiken varit utformad och föreslå förändringar.
Ett utslag av utvecklingen på arbetsmarknaden är ökade svårigheter för
bl.a. ungdomar med en ofullständig utbildning, invandrare med låg
utbildning eller dåliga kunskaper i svenska, flyktingar och
arbetshandikappade att få ett varaktigt arbete. De stora krav på
rationaliseringar och strukturförändringar i ekonomin som ställs i dag
bidrar också till detta.
Tidsplan m.m.
I arbetet skall beaktas innehållet i regeringens kommittédirektiv till
samtliga kommittéer och särskilda utredare om redovisning av
regionalpolitiska konsekvenser (dir. 1992:50), om att pröva offentliga
åtaganden (dir 1994:23) och om att redovisa de jämställdhetspolitiska
konsekvenserna av sina förslag (dir 1994:124).
Utredningsuppdraget skall vara slutfört innan utgången av år 1995.