Post 1 av 1 träffar
Föregående
·
Nästa
Kommission om den svenska arbetsrätten, Dir. 1995:30
Departement: Arbetsmarknadsdepartementet
Beslut: 1995-03-16
Dir. 1995:30
Beslut vid regeringssammanträde den 16 mars 1995
Sammanfattning av uppdraget
En kommission tillkallas för att söka lösningar på de problem som
arbetsmarknadens parter anser finns på arbetsrättens område. Syftet är
att kommissionen under medverkan av parterna skall finna former för hur
parterna själva i så stor utsträckning som möjligt genom kollektivavtal
kan utforma de arbetsrättsliga reglerna så, att de fungerar väl i
praktiken och blir så enkla och effektiva som möjligt.
En förändrad arbetsmarknad
Arbetslivet har under de senaste decennierna genomgått omfattande
förändringar. Den tekniska utvecklingen går mycket snabbt. Informations-
och kommunikationsteknologin får allt större betydelse och
kunskapsinnehållet i produktionen stiger. Kraven på ökad produktivitet
och effektivitet ökar i såväl privat som offentlig verksamhet.
Företagens och den offentliga verksamhetens ekonomiska omgivning har
blivit alltmer föränderlig och oförutsägbar vilket har medfört allt
större behov av flexibilitet och anpassningsförmåga såväl inom
organisationen som för den enskilde arbetstagaren. Företagens och den
offentliga sektorns organisationsformer har förändrats. Behovet av
kapitalrationalisering har bl.a. lett till minskad lagerhållning. Krav
på kundanpassning har medfört flexiblare produktionssystem. Verksamheten
organiseras ofta i nya former, t.ex. genom bolagisering av divisionerna
inom ett företag. Arbetskraft anlitas ofta på andra sätt än genom
traditionella anställningsavtal. Utvecklingen har många gånger lett till
stora effektivitetsvinster för företagen, vilket har varit nödvändigt.
Genom denna utveckling har arbetsorganisationen ofta förändrats, vilket
har inneburit att arbetet utvecklats och blivit mera intressant
samtidigt som det för många har inneburit en ökad stress i arbetet.
Den tekniska utvecklingen förutsätter kontinuerligt lärande och
kompetensutveckling, vilket sammanväver arbete och utbildning i de
enskilda företagen. Detsamma gäller inom tjänstesektorn. Det kan i detta
sammanhang nämnas att Utredningen om kunskapsbildning i arbetslivet i
april 1994 avlämnade betänkandet Kunskap för utveckling (SOU 1994:48).
Utredningens förslag bereds nu inom regeringskansliet.
En faktor som under den senaste tiden har varit av stor betydelse är den
ökande internationaliseringen. Det svenska näringslivet är i tilltagande
omfattning verksamt över nationsgränserna. Men även de fackliga
organisationerna, liksom det politiska livet i allmänhet, har genomgått
en utveckling i samma riktning.
Internationaliseringen av svensk industri påverkar också trycket på
strukturförändring och kraven på arbetskraften. Ny teknik i kombination
med fri rörlighet för varor, tjänster, kapital och personer medför att
andra faktorer än tillgång till energi och råvaror får stor och ökande
betydelse för företagens val av land att investera i. Förhållandena på
arbetsmarknaden som löner och tillgång till utbildad och kompetent
arbetskraft får en minst lika stor betydelse för företagens
investeringsbeslut.
Antalet multinationella företag som har sitt ursprung i Sverige är, i
förhållande till landets storlek, mycket stort. År 1990 hade dessa
svenska företag drygt 500 000 anställda utomlands och 700 000 anställda
inom landet. Samtidigt ökar de utländska investeringarna i Sverige. År
1993 var 25 % av alla sysselsatta inom industrin anställda hos
utlandsägda företag.
Den nya tekniken innebär att gårdagens industrisamhälle håller på att
avlösas av ett samhälle där informationsteknologin får en allt större
betydelse och en växande del av människans tid går åt för att hantera
alltmer information. Informationssamhället karakteriseras av att
anställda inom service- och tjänsteyrken ökar. Den tekniska utvecklingen
innebär också att arbetet blir mindre beroende av en bestämd tid och
plats. Nya former för arbete, såsom distansarbete, utvecklas.
Allt sedan mitten av 1960-talet har industrisysselsättningen minskat i
Sverige. Under senare hälften av 1980-talet ökade
industrisysselsättningen något för att sedan minska kraftigt under
lågkonjunkturåren i början av 1990-talet. Industrisysselsättningens
andel av den totala sysselsättningen har minskat från 34 % år 1965 till
knappt 20 % år 1993. Parallellt har sysselsättningen inom service- och
tjänstesektorerna ökat kraftigt. Denna ökning skedde under 1970-talet
främst inom den offentliga sektorn medan under 1980-talet den
huvudsakliga ökningen skedde inom den privata sektorn. En betydande
andel av de nya arbetstillfällena har tillskapats i små och medelstora
företag.
Ett utvecklingsdrag är den ökade variationen av anställningsformer och
andra anknytningsformer av arbetskraft till företagen. Vid sidan om en
"kärna" av fast anställda förekommer en rad tillfälliga anställningar
som visstidsanställningar, provanställningar, inhyrning av arbetskraft
m.m.
Andelen tidsbegränsade anställningar har ökat markant under de senaste
åren i Sverige. Det kraftiga raset i sysselsättningen som ägde rum under
de senaste årens svåra lågkonjunktur avser fasta anställningar medan
antalet visstidsanställningar i stort sett har varit oförändrat. Den
sysselsättningsökning som vi nu kan se i den begynnande
konjunkturuppgången avser till stor del tidsbegränsade anställningar.
Under senare tid har situationen på arbetsmarknaden för invandrare och
flyktingar försämrats kraftigt. Andelen sysselsatta av befolkningen
under det första halvåret 1994 sjönk till endast 36 % av de utomnordiska
medborgarna, jämfört med 72 % för svenskar. En större andel av de
utomnordiska medborgarna är långtidsarbetslösa jämfört med övriga
sökande, och inskrivningstiden vid arbetsförmedlingen har för
utomnordiska medborgare ökat kraftigt under de senaste åren.
En av de största förändringarna på arbetsmarknaden under de senaste
decennierna har varit uppgången i kvinnors arbetskraftsdeltagande och
sysselsättningsgrad. Denna utveckling bröts först under de senaste årens
djupa lågkonjunktur. I dag skiljer endast några procentenheter mellan
kvinnors och mäns sysselsättningsgrad i Sverige. Det finns emellertid
andra betydande skillnader mellan mäns och kvinnors villkor på arbets-
marknaden. Kvinnor är koncentrerade till vissa yrkesgrupper och sektorer
i ekonomin och män till andra. Kvinnor arbetar deltid i betydligt högre
grad än män och har i det privata näringslivet oftare repetitiva
arbetsuppgifter som framkallar belastningsskador och ger ringa
inflytande. Kvinnor har också högre sjuktal än män och det går att
utläsa ett klart samband mellan arbetsuppgifter och antal sjukdagar.
Även arbetssjukdomar är vanligare för kvinnor än för män, medan
arbetsolyckor drabbar män dubbelt så ofta som kvinnor.
Uppdragets syfte
Syftet är att kommissionen under medverkan av parterna skall finna
former för hur parterna själva i så stor utsträckning som möjligt genom
kollektivavtal kan utforma de arbetsrättsliga reglerna så, att de
fungerar väl i praktiken och blir så enkla och effektiva som möjligt.
Uppdragets mål
Målet är att åstadkomma en långsiktig och stabil arbetsrätt som
- främjar flexibilitet och produktivitetsutveckling i företagen och den
offentliga sektorn,
- tillgodoser de anställdas behov av utveckling, inflytande, frihet och
trygghet,
- främjar jämställdhet mellan könen, och
- främjar invandrarnas villkor på arbetsmarknaden.
Uppdraget
Det finns skäl att utreda hur den nödvändiga förnyelsen av arbetslivet
på bästa sätt skall kunna underlättas. Arbetsmarknadens parter har
uttryckt en vilja att samverka för att nå detta mål. Det är viktigt att
nu ta fasta på denna vilja. Parterna skall alltså ha ett stort
inflytande i kommissionen.
Kommissionen skall söka åstadkomma en långsiktig och stabil arbetsrätt
som tillgodoser de anställdas behov av utveckling, inflytande, frihet
och trygghet. Målet skall vara ett fortsatt demokratiskt arbetsliv med
ett verkligt inflytande för löntagarna och deras fackliga
organisationer. Det är regeringens övertygelse att det på så vis också
skapas bättre förutsättningar för en effektivare produktion med höjd
produktivitet som följd, både i fråga om varor och i fråga om tjänster.
Arbetstagarna måste både enskilt och som kollektiv ges stora möjligheter
att påverka sin situation.
De anställdas behov av utveckling, inflytande, frihet och trygghet skall
vägas mot företagens behov av flexibilitet, decentralisering, kompetens
och effektivitet. Den allt skarpare internationella konkurrensen ställer
stora krav på företagen. Det är viktigt att reglerna för företagen är
sådana att företagen kan vara konkurrenskraftiga i ett internationellt
perspektiv. Detta skall kommissionen ta i beaktande.
Särskild uppmärksamhet skall riktas mot företeelser och strukturer inom
arbetslivet som upprätthåller eller förstärker den ojämna
maktfördelningen och segregeringen mellan könen generellt, liksom mellan
enskilda kvinnor och män. Frågor om kvinnors och mäns skilda villkor
skall beaktas i ett tidigt skede av arbetet. På motsvarande sätt bör
invandrarnas situation uppmärksammas. Kommissionen skall pröva vilka
förutsättningar som krävs för att invandrarna i praktiken skall kunna få
tillträde till arbetsmarknaden på samma villkor som svenskar och undersöka
vad som kan åstadkommas genom samverkan mellan arbetsmarknadens parter.
Det är av avgörande betydelse att få till stånd ett konstruktivt
samarbete mellan arbetsmarknadens parter. Det krävs flexibla former för
samverkan, både centralt och lokalt. Kommissionen skall försöka
underlätta och stimulera sådan samverkan.
Förhållandena på arbetsmarknaden skall normalt regleras i kollektivavtal
och sådana lösningar skall därför i största möjliga mån underlättas. Ett
grunddrag i vad som brukar kallas den svenska modellen är att den
arbetsrättsliga lagregleringen kompletteras av kollektivavtal mellan
parterna. Kommissionen skall undersöka vilka hinder som finns för att
träffa kollektivavtal på olika områden. Det är där viktigt att se vad
som kan göras med andra medel än lagstiftning.
Ett område skall kommissionen behandla med förtur. Den 22 september 1994
antogs det inom EG ett direktiv om s.k. europeiska företagsråd
(94/45/EG). Genom medlemskapet i Europeiska unionen är det Sveriges
uppgift att se till att direktivets bestämmelser uppfylls här i landet.
Kommissionen skall undersöka om detta kan åstadkommas t.ex. genom
branschvisa kollektivavtal. Det är första gången som frågan om att
införliva EG-direktiv genom svenska kollektivavtal aktualiseras på detta
sätt. De lösningar som väljs i detta fall kan därför få betydelse som
exempel vid motsvarande situationer längre fram. Om det i praktiken
visar sig att det saknas förutsättningar för avtalslösningar skall
kommissionen föreslå de lagändringar som behövs för att direktivets
bestämmelser skall anses införlivade med svensk rätt. EG-kommissionen
har inrättat en arbetsgrupp för att mellan de berörda länderna samordna
införlivandet av direktivet. En första utgångspunkt för den gruppen har
varit att införlivandet bör ske samtidigt i alla länderna och att detta
bör göras i slutet av den tid som direktivet tillåter för införlivandet
(tiden löper ut den 22 september 1996). Kommissionen skall följa
arbetsgruppens vidare verksamhet.
Kommissionen får arbeta under stor frihet. Den kan på eget initiativ ta
upp sådana frågor inom arbetslivet som den finner angelägna. Såväl
anställda kvinnors och mäns behov av utveckling, inflytande, frihet och
trygghet som företagens behov av flexibilitet, decentralisering,
kompetens och effektivitet skall sättas i fokus. Särskild hänsyn skall
tas till den situation som småföretagen och deras anställda befinner sig
i. Ett problem i detta sammanhang är att många småföretag inte med
nuvarande situation kommer att omfattas av de kollektivavtal som kan
komma att slutas. Det är vidare naturligt att behoven av ökad
flexibilitet i arbetslivet - särskilt i den utsträckning de tar sig
uttryck i andra anställningsformer än traditionella anställningsavtal -
kommer upp till diskussion, liksom frågor kring den vanligt förekommande
uppdelningen av företag genom bolagisering. De deltidsanställda
arbetstagarnas situation skall uppmärksammas. Därvid bör bl.a.
möjligheten att omvandla deltidstjänster till heltidstjänster med rätt
till partiell tjänstledighet särskilt belysas. I övrigt bör det
emellertid stå kommissionen fritt att, inom den angivna ramen, i samråd
med arbetsmarknadens parter ta upp de frågor som den finner angelägna
och föreslå lösningar på dessa. Inriktningen bör vara att i möjligaste
utsträckning undvika lagstiftningsåtgärder. Om det emellertid skulle
visa sig att lagstiftningsåtgärder krävs inom ett visst område skall
kommissionen utarbeta konkreta förslag till hur dessa lagregler bör vara
utformade.
Utredningen om ledighetslagstiftningen har i betänkandet
Ledighetslagstiftningen - en översyn (SOU 1994:41) föreslagit en ny
studieledighetslag. Förslaget, liksom frågor om utbildning inom
arbetslivet i övrigt, bör diskuteras inom kommissionen. Det är ett
viktigt samhällsintresse att arbetskraften är välutbildad.
Arbetsformer m.m.
Kommissionen har stor frihet att själv bestämma sina arbetsformer.
För kommissionens arbete gäller kommittéförordningen (1976:119). Vidare
gäller regeringens direktiv till samtliga kommittéer och särskilda
utredare om att redovisa regionalpolitiska konsekvenser (dir. 1992:50),
att pröva offentliga åtaganden (dir. 1994:23) och att redovisa
jämställdhetspolitiska konsekvenser (dir. 1994:124).
Redovisning av uppdraget
Kommissionen skall redovisa sitt uppdrag senast den 1 mars 1996. När det
gäller frågan om införlivande av direktivet om europeiska företagsråd
skall dock kommissionen redovisa sina överväganden senast den 1 juli
1995.