Post 1 av 1 träffar
Föregående
·
Nästa
Översyn av åldersgränser, Dir. 1995:29
Departement: Civildepartementet
Beslut: 1995-03-09
Dir. 1995:29
Beslut vid regeringssammanträde den 9 mars 1995
Sammanfattning av uppdraget
En särskild utredare tillkallas för att göra en samlad översyn av de
åldersgränser i samhället, som berör unga människor upp till 30 års
ålder, och motiven för dem. Utredaren skall kartlägga rådande
förhållanden och analysera i vad mån existerande åldersgränser orsakar
problem. Mot bakgrund av en sådan analys skall utredaren lämna förslag
på sådana förändringar som kan behövas. Utredaren skall dessutom
överväga behovet av förändringar av de åldersgränser som gäller inom
statsbidragssystemet för ungdomsorganisationer.
Bakgrund
I propositionen om ungdomspolitik anförde den dåvarande regeringen att
en samlad översyn bör göras av de åldersgränser som finns och skälen för
dessa (prop. 1993/94:135, s. 23). Riksdagens kulturutskott ansåg att det
fanns skäl att överväga en sänkning av de åldersgränser som nu gäller
för att ungdomsorganisationer skall få statsbidrag. Denna fråga borde
enligt utskottet kunna behandlas inom ramen för den samlade översynen av
åldersgränserna i samhället. Riksdagen beslöt att som sin mening ge
regeringen till känna vad utskottet hade anfört beträffande
åldersgränser, (bet. 1993/94:KrU31, rskr. 1993/94:354).
Regeringen har tidigare i årets budgetproposition aviserat en utredning
om åldersgränserna (prop. 1994/95:100, bil. 14, s. 48).
Behovet av en översyn av existerande åldersgränser
I åtskilliga lagar och andra författningar finns bl.a. olika
åldersgränser uppsatta för rättigheter och skyldigheter som tillkommer
barn och ungdomar. De åldersgränser som unga människor möter under sin
uppväxt är ofta satta med hänsyn till den förväntade mognadsgraden hos
dem och deras förmåga att ta ansvar för sin egen person. Att fastställa
sådana åldersgränser är emellertid inte helt problemfritt.
Åldersgränser kan fylla både en positiv och negativ funktion, beroende
på individens mognad och ambitioner. De kan förhindra missbruk av något
som kan orsaka psykisk eller fysisk skada. Samtidigt kan en åldersgräns
hindra en för sin ålder mogen person att utvecklas vidare.
De existerande åldersgränserna har olika motiv och bakgrund. De berör
helt olika områden och befinner sig på olika sidor om myndighetsåldern.
FN:s kommitté för barnets rättigheter har vid behandlingen av Sveriges
rapport om efterlevnaden av konventionen om barnets rättigheter bl.a.
rekommenderat Sverige att vara mera konsekvent när det gäller skyddet av
barn.
Åldersgränserna uppfattas inte alltid som meningsfulla eller korrekta av
barn och ungdomar. Motiven för reglerna kan i många fall vara svåra att
förstå eller finna.
I Sverige är personer under 18 år omyndiga och saknar rösträtt.
Föräldrabalkens regler om vårdnad, umgänge och underhållsskyldighet
avser underåriga. Enligt föräldrabalken har den som är under 18 år inte
rätt att själv fullt ut bestämma om sina personliga och ekonomiska
angelägenheter. Vårdnadshavaren skall dock i takt med barnets stigande
ålder och utveckling ta allt större hänsyn till barnets synpunkter och
önskemål.
Vid myndighetsåldern får man bestämma över sig själv och sin egendom.
Trots detta existerar en rad åldersgränser högre upp i åldrarna. Det
finns tecken som tyder på att den formella myndighetsåldern mer och mer
har urholkats. Genom åldersgränser högre upp i åldrarna tar det längre
tid innan ungdomarna får ta ett helt och fullt ansvar över sig själva.
Det saknas en tydlig bild av alla existerande åldersgränser och skälen
för dessa. Det är inte bara de av samhället reglerade åldersgränserna
som påverkar barns och ungdomars villkor och vardag. Även andra
åldersgränser finns, t.ex. när det gäller tillträde till olika
nöjesarrangemang.
I det moderna samhället har ungdomsåren inte längre karaktären av en
kortfristig övergång där barndomen avslutas och vuxenlivet påbörjas i
trygga former. Under lång tid lever ungdomar som ett "både och" eller
ett "varken eller". Rättigheter och skyldigheter är diffusa. Är man ett
stort barn som andra skall ta hand om, eller är man en vuxen medborgare
med samma ansvar, rättigheter och skyldigheter som föräldrarna?
I de riktlinjer för ungdomspolitiken som riksdagen antagit på grundval
av den proposition om ungdomspolitik som tidigare nämnts, understryks
vikten av att ungdomar behandlas som fullvärdiga medborgare. En
väsentlig uppgift är därför att främja de ungas personliga
ansvarstagande, delaktighet och inflytande. Det är också viktigt att ge
ungdomar goda förutsättningar att etablera sig som vuxna. Vidare är det
angeläget att insatser för ungdomar inom olika områden präglas av en
helhetssyn på ungdomars situation.
Det finns ett behov av att få en överblick över och en helhetssyn på
åldersgränserna i samhället. En särskild utredare bör därför tillkallas
för att kartlägga alla existerande åldersgränser, analysera skälen för
dem samt föreslå de ändringar som kan vara motiverade.
Utredningsuppdraget
Överblick, helhetssyn och legitimitet
Utredaren skall kartlägga alla åldersgränser i samhället som berör unga
människor upp till 30 års ålder.
Många åldersgränser har uppkommit utifrån sektorsspecifika intressen.
Det är angeläget att åldersgränserna präglas av en helhetssyn på
ungdomars situation och att de inte ger sinsemellan motstridande
signaler.
Inom olika ersättningssystem finns åldersgränser, exempelvis när det
gäller studiefinansiering och kontant arbetsmarknadsstöd. Motiven för
dessa samt deras effekter bör särskilt studeras.
Utredaren skall redovisa motiven för de existerande åldersgränserna samt
uppmärksamma skillnader i synsätt på olika områden.
För att ungdomar skall respektera åldersgränserna är det nödvändigt att
gränserna uppfattas som legitima. Alla åldersgränser måste grunda sig på
skäl som är försvarbara både från allmänna och enskilda synpunkter.
Oavsett om åldersgränsen innebär en rättighet eller ett skydd är detta
av avgörande betydelse för att gränsen skall kunna vinna både accept och
respekt.
I utredarens uppdrag ingår därför att föreslå förändringar av de
gällande åldersgränser som inte på detta sätt låter sig motiveras. I det
sammanhanget är det inte minst viktigt att uppmärksamma ungdomars egen
syn på olika åldersgränser.
Bidragen till ungdomsorganisationerna
Ett nytt och reformerat bidragssystem till ungdomsorganisationer trädde
i kraft den 1 juli 1994 (förordningen [1994:641] om statsbidrag till
ungdomsorganisationer). Under de kommande åren skall de ungdoms-
organisationer som får bidrag bli föremål för en fördjupad
bidragsprövning. Prövningen av bidragen kommer i högre grad än för
närvarande att relateras till de statliga målen för bidragsgivningen.
Utredaren bör överväga behovet av förändringar av de åldersgränser som
gäller för att ungdomsorganisationer skall få statsbidrag. Det är dock
viktigt att eventuella förslag går att förena med målen för
bidragssystemet. Det är vidare viktigt att se till att eventuella
förändringar inte missgynnar sådana organisationer som är styrda av
ungdomar själva.
Pågående arbete och samråd
På det socialpolitiska området utreds redan ett antal olika
åldersgränser. Frågor om åldersgränser vid inköp av tobak samt inköp och
servering av alkohol kommer att beredas inom regeringskansliet under år
1995.
Utredaren bör samråda med andra utredningar som överväger åldersgränser
inom olika samhällsområden. Sådana utredningar pågår bl.a. när det
gäller studiestöd och vissa socialförsäkringsförmåner.
Utredaren bör även knyta en referensgrupp till sig med ungdomar och
företrädare för olika sektorsområden.
Ramar för arbetet
Utredningsuppdraget skall vara avslutat senast den 1 maj 1996.
Utredaren skall beakta regeringens direktiv (dir. 1994:23) till samtliga
kommittéer och särskilda utredare att pröva offentliga åtaganden. Vidare
skall utredaren särskilt beakta olika åldersgränsers betydelse ur
jämställdhetssynpunkt samt eventuella EU-regler som finns på området.
Utredaren skall ange eventuella kostnadskonsekvenser av de förslag som
läggs fram. I de fall förslagen medför ökade utgifter måste samtidigt
förslag till finansiering genom omprioriteringar lämnas.