Post 1 av 1 träffar
Föregående
·
Nästa
Översyn av bostadspolitiken, Dir. 1995:20
Departement: Näringsdepartementet
Beslut: 1995-03-09
Dir. 1995:20
Beslut vid regeringssammanträde den 9 mars 1995
Sammanfattning av uppdraget
En utredning med parlamentarisk förankring skall ta fram underlag för
beslut om bostadspolitiken på längre sikt. Uppgiften är att precisera
målen för en fortsatt social bostadspolitik och ge förslag om lämpliga
medel för genomförandet av dem.
Statens ekonomiska insatser måste begränsas. Mot bakgrund av det
samhällsekonomiska utrymme som kan avdelas för stöd till boendet och de
bostadsbyggnadsbehov som kan förutses skall utredningen föreslå hur
stödet till den fortsatta produktionen av bostäder bör utformas. Större
konkurrens och variation i utbudet av bostadskrediter skall främjas.
Stabila stödsystem med neutrala, enkla och tydliga regler skall
eftersträvas. Behovet av subventioner skall hållas nere. Fördelningen
mellan generellt, riktat och behovsprövat stöd skall övervägas.
Den fastighetsekonomiska utvecklingen för redan byggda bostäder och nu
gällande regler för stöd till ny- och ombyggnad skall utvärderas. Mot
bakgrund härav skall utredningen ge förslag om nödvändiga förändringar
av de ekonomiska villkoren för beståndet.
Kommunernas ansvar inom bostadsförsörjningen skall klarläggas. Därefter
skall övervägas vilka bostadspolitiska medel som kommunerna behöver för
att de skall kunna uppfylla sitt ansvar.
Förslagen skall inordnas i en sammanhållen politik för att öka
integrationen och motverka segregationen inom samhällslivets alla
områden. Frågor om bl.a. segregation behandlas även - från andra
infallsvinklar än bostadspolitiska - av Kommittén för översyn av
invandrarpolitiken och Utredningen om levnadsvillkor i storstadsområden,
med vilka utredningen skall samverka.
Förslagen skall redovisas i etapper. Den första etappen, som avser
utvärderingen av nu gällande regler och deras fastighetsekonomiska
konsekvenser, skall redovisas före den 1 oktober 1995. Utredningsarbetet
skall i sin helhet vara genomfört senast vid utgången av september 1996.
1. Uppdraget
1.1 Utgångspunkter
I det samhällsuppbyggnadsarbete som sattes igång efter andra
världskrigets slut fick bostadsförsörjningen stor uppmärksamhet. En
sammanhållen bostadspolitik formulerades. Målen var att avveckla
bostadsbristen, öka utrymmesstandarden, höja utrustningsstandarden och
sänka bostadens andel av hushållens kostnader. Efter hand vidgades målen
till att också innefatta en god yttre miljö, lika tillgång till
bostäderna för alla, neutrala ekonomiska villkor mellan
upplåtelseformerna och lika kostnader i likvärdiga bostäder.
Ansvaret för de medel som används för att nå målen fördelades mellan
staten och kommunerna. Staten har svarat för att krediter finns
tillgängliga för bostadsbyggandet. Staten har också tagit det
övergripande ansvaret för det ekonomiska stöd som har gjort det möjligt
för hushållen att hålla sig med tillräckligt rymliga och fullgott
utrustade bostäder. Kommunerna har svarat för att bostäderna har kunnat
byggas och för att de har fördelats till dem som behövt dem.
Genomförandet av bostadspolitiken vilar härutöver på ett betydande
engagemang både bland medborgarna och deras organisationer och från alla
dem som direkt tar del i byggprocessen.
Den under lång tid förda bostadspolitiken har framgångsrikt uppfyllt
många av de produktionsinriktade mål som ställts upp för den. Den
generella bostadsbristen är borta. Vi har cirka 4,2 miljoner permanenta
bostäder - en för varannan invånare i landet. Tre fjärdedelar av
bostäderna är byggda efter kriget. Andelen som ännu inte har fullt
modern standard är nere i cirka 1 procent. Trångboddheten är i stort
sett övervunnen. I medeltal disponerar varje invånare omkring 48
kvadratmeter bostadsyta och endast i cirka 2 procent av hushållen måste
fler än två personer dela sovrum.
Men vi kan också konstatera att många av de frågor som sedan länge finns
på den bostadspolitiska dagordningen alltjämt står kvar. Det som ligger
framför oss är att säkra att goda bostäder är tillgängliga för alla på
sådant sätt att integrationen främjas och ekonomisk, etnisk eller social
segregation motverkas. Det är att fortsatt säkra en fungerande bostads-
försörjning för ungdomar och övriga nytillträdande på bostadsmarknaden.
Det är att ordna ett gott boende för äldre och andra med särskilda
behov. Det är vidare att ge de boende möjligheter att utveckla sina
områden på ett sådant sätt att boendemiljön fungerar väl och boendet
berikas. Det är slutligen att säkra att bostadskapitalet bevaras och att
finna vägar att finansiera det bostadsbyggande vi behöver för framtiden.
Den internationella lågkonjunkturen under de senaste åren har orsakat
problem i de flesta industriländer. I Sverige har den dåliga ekonomiska
utvecklingen underminerat de offentliga finanserna och lett till
kraftigt ökade kostnader för krediter. Förutsättningen för att Sverige
skall nå uthållig ekonomisk tillväxt med stabil sysselsättning och låga
räntor är att statsfinanserna saneras och att förtroendet för den
svenska ekonomin återvinns.
Den höga statsskulden och de stora upplåningsbehoven begränsar det
politiska handlingsutrymmet. Saneringen av statens finanser måste komma
i första hand. Statens fortsatta utgiftsåtaganden måste därför hållas
tillbaka. Det innebär bl.a. att statens del av de framtida kostnaderna
för boendet fortsatt måste minskas.
1.2 Bostadspolitikens instrument behöver förnyas
Bostadspolitikens medel måste till stora delar förnyas. Planering och
förverkligande måste så långt möjligt skötas på den lokala nivån, med
inflytande från dem som är direkt berörda.
Flera av de instrument som har använts för att nå generella
bostadspolitiska mål har utformats som förutsättningar för det statliga
stöd som lämnats för ny- eller ombyggnad av bostäder. Allt större delar
av beståndet av bostäder omfattas emellertid inte längre av löpande
statligt stöd. Samtidigt minskar nyproduktionen. De bostadspolitiska
målen kan därför inte uppnås genom medel som enbart träffar
nyproduktionen. Det är knappast heller rimligt att ställa andra
bostadspolitiska krav på dem som förvaltar nyproducerade bostäder än på
dem som förvaltar de tidigare byggda.
Medlen har inte sällan utformats för situationer som i väsentliga
avseenden skiljer sig från dagens eller från dem som kan förutses för
framtiden. Det vi framdeles vill påverka bör renodlas, andra inslag bör
lyftas bort. Också former och teknik måste ses över. Onödig byråkrati
skall motverkas. Den reella valfriheten skall främjas. Lyhördheten inför
de enskildas önskemål måste öka. Planeringen inför framtiden skall ske
med medborgarna, inte för dem.
1.3 En långsiktig och hållbar bostadspolitik
Vi behöver nu lägga fast en bostadspolitik på lång sikt. Såväl
konsumenter som producenter och kreditgivare måste kunna förvissa sig om
att reglerna blir bestående och att de åtaganden staten gör kommer att
ligga fast. Först därigenom skapas det förtroende som är en förutsättning
för de långsiktiga åtaganden som är nödvändiga för den framtida
bostadsförsörjningen.
Uppgiften att ta fram underlag för kommande beslut om bostadspolitiken
på längre sikt och precisera de bostadspolitiska målen bör överlämnas
till en särskild utredning. Den bör ges bredast möjliga politiska
förankring för att därigenom säkra långsiktigheten i de kommande
besluten.
Den politiska enigheten om bostadspolitikens grundläggande mål har varit
stor under hela efterkrigstiden, och målen har med vissa successiva
modifieringar vidhållits i varje bostadspolitiskt beslut under denna
tid.
När målen preciserats i delmål och i fråga om medlen för att nå målen
har politiskt betingade åsiktsskillnader framträtt tydligare. Beslut har
emellertid även i dessa frågor under lång tid fattats med bred
förankring bland flertalet av de partier som i dag är företrädda i
riksdagen. Först från slutet av 1980-talet har det förekommit att beslut
om genomgripande förändringar av regelverken har fattats utan en sådan
bredare uppslutning i riksdagen. Stabiliteten och trovärdigheten hos
sådana systemförändringar blir av naturliga skäl låg. En angelägen
uppgift för utredningen är därför att kunna redovisa en bred uppslutning
kring de förslag utredningen lägger fram.
1.4 Anpassning till det samhällsekonomiska utrymmet
Den återhållsamhet som är nödvändig för att sanera statens finanser
begränsar kraftigt utrymmet för statliga utgiftsåtaganden inom
välfärdspolitiken. Den grundläggande politiska fråga som bestämmer vilka
ambitioner som är möjliga inom den fortsatta bostadspolitiken är vilket
samhällsekonomiskt utrymme vi har på medellång och lång sikt.
För att komma till rätta med den statsfinansiella kris som Sverige
befinner sig i har regeringen i 1995 års finansplan redovisat ett
program för sanering av statsfinanserna och stabilisering av
statsskulden. Programmet omfattar budgetförstärkningar inom en rad
områden, däribland en minskning av räntebidragen för bostäder. En
utgångspunkt för utredningen skall vara att statens utgiftsåtaganden
inom det bostadspolitiska området inte får öka utöver det utrymme som
genomförandet av detta program ger.
Mot bakgrund av de antaganden om olika möjliga scenarier för den
ekonomiska utvecklingen på medellång och lång sikt som redovisats som
grund för statsmakternas beslut om den ekonomiska politiken och på
grundval av de förändringar i befolkningens sammansättning som kan
förutses skall utredningen söka uppskatta hur bostadsefterfrågan och
bostadsförsörjningsbehovet utvecklas i olika delar av landet över samma
tidsperiod. Utredningen skall därefter uppskatta i vilken omfattning
bostadsefterfrågan i allmänhet och anspråken från dem med särskilda
behov kan tillgodoses inom det bostadsbestånd som finns, vilka
omställningsåtgärder som kan behövas bl.a. för att underlätta
rörligheten samt i vilken takt som det uppskattade behovet av ny- och
ombyggnader av bostäder kan komma att tillgodoses med hänsyn till de
resurser som vid en nödvändigt återhållsam utgiftspolitik kan avdelas
för ändamålet.
1.5 Kommunernas roll i bostadsförsörjningen
En hörnsten i den svenska bostadspolitiken har varit kommunernas
engagemang i och ansvar för hur bostadsförsörjningen ordnas inom
kommunens område. Kommunerna har svarat både för bedömningarna av
bostadsbyggnadsbehoven och för den fysiska planering som varit nödvändig
för att bostadsbyggnadsbehoven skall kunna tillgodoses. Kommunerna har
vidare i stor utsträckning svarat för fördelningen av bostäderna samt -
genom sina bostadsföretag - för produktion och förvaltning av nya
bostäder som tillförts marknaden.
Den grundläggande ansvarsfördelning mellan staten och kommunerna som
tillämpats under lång tid har varit ändamålsenlig. Det utesluter inte
att andra aktörer ges utvidgade uppgifter. Den offentliga regleringen
bör inte gå längre än att staten och kommunerna kan ta det övergripande
ansvar som ankommer på dem.
Uppgiften på bostadsförsörjningens område kommer i stor utsträckning att
gälla att tillföra de redan byggda områdena nya funktioner för att inom
dem kunna tillgodose nya gruppers behov, men också för att bryta en
tidigare ensidighet i områdenas utformning och en allt tydligare
segregation mellan olika grupper av medborgare i kommunen.
En segregationsprocess som tillåts gå tillräckligt långt blir lätt
självgående. Bristande känsla av samhörighet övergår i främlingskap,
otrygghet och oförståelse inför dem som upplevs tillhöra de andra. Att
bryta utvecklingen mot tilltagande segregation för att i stället öka den
trygghet som följer av igenkännande och förmåga till inlevelse och att
på så vis återskapa samhörigheten är en av vår tids viktigaste
uppgifter. I regeringsförklaringen betonas att hela vårt samhälle nu
måste mobiliseras i dessa syften. Arbetet kommer att beröra alla områden
av betydelse.
Kommunernas centrala roll inom de flesta av de ansvarsområden som berörs
av en sammanhållen politik för att öka integrationen och motverka
segregationen är uppenbar. Bostadspolitiken är bara ett av dessa områden.
Övergripande frågor om hur integrationen kan främjas behandlas av
Kommittén för översyn av invandrarpolitiken (dir. 1994:130) och
Utredningen (S 1994:03) om levnadsvillkor i storstadsområden, vilkas
arbete utredningen noga bör följa.
Utredningen skall utvärdera hur de senaste årens förändringar i de
bostadspolitiska regelsystemen har inverkat på kommunernas formella och
reella möjligheter att ta ett övergripande ansvar inom
bostadsförsörjningen. Utredningen skall därefter överväga vilka
bostadspolitiska medel som kan vara nödvändiga för kommunerna för att
trygga den framtida bostadsförsörjningen, motverka segregation och öka
valfriheten i boendet. Utredningen skall sträva efter att utveckla
instrument där arbetsformerna är öppna för insyn och debatt, där
lyhördheten inför förändringar i hushållens efterfrågan är hög och där
enskilda människor lika väl som föreningar, organisationer, byggherrar
och byggare tar ansvar på sådant sätt att genomförandet tryggas.
Utgångspunkten skall vara att varje kommun själv och på eget ansvar
förfogar över instrumenten. För kommunerna tvingande regler bör inte
genomföras i vidare mån än vad som krävs för att skydda tredje mans
intressen och för att slå vakt om medborgarnas rätt till insyn och
stärka deras inflytande i de frågor som rör kommunens utveckling eller
användningen av mark och vatten. Utredningens förslag skall i dessa
dela ansluta till resultatet av den pågående översynen av plan- och
bygglagstiftningen.
1.6 Finansieringen av nya bostäder
Bostadsbyggandet har fram till mycket sen tid genomförts i en miljö där
realräntan var låg efter skatt inte sällan negativ och där de nominella
fastighetsvärdena kunde förväntas öka fortlöpande, bl.a. till följd av
inflation och en förutsatt positiv reallöneutveckling. Det huvudsakliga
problemet för byggherren och de boende har varit att brygga över
betalningarna under de inledande tunga åren.
Med de väsentligt ändrade förutsättningar som inträder vid låg inflation
och höga realräntor blir bostadsfinansieringens problem helt andra. En
räntesubvention av nuvarande typ med snabbt avtrappade bidragsbelopp
eller bidragsandelar erbjuder då ingen lösning på det problem som är
grunden för statens ekonomiska engagemang, nämligen hur en tillräcklig
nyproduktion skall åstadkommas och hållas tillgänglig till rimliga
kostnader. Lösningen måste sökas längs nya vägar. Det kommer med stor
sannolikhet att bli nödvändigt att kombinera åtgärder av olika slag.
Trycket från de bakomliggande faktorer som påverkar behovet av statliga
subventioner för den enskilda bostaden måste begränsas. Det kräver att
kapitalkostnaderna för bostaden minskar. Det viktigaste bidraget i den
delen är en framgångsrik ekonomisk politik, som sänker den allmänna
räntenivån. Men även andra förhållanden som inverkar på bostadsutgifterna
måste prövas. Det handlar om att ändra avvägningen mellan eget och
lånat kapital och att begränsa byggkostnadernas utveckling. Det handlar
om att finna nya mer flexibla finansieringslösningar på kreditmarknaden.
Det handlar om utformningen och omfattningen av det stöd i form av
kreditgarantier eller olika generella och individuella statliga
subventioner som lämnas för boendet. Ytterst handlar det om vilken
konsumtion som samhället kan åta sig att stödja. En omprövning av
statens åtaganden i denna del måste nu göras.
Stärkt eget kapital
Utredningen skall överväga hur det egna kapitalets andel av
finansieringen kan ökas i fråga om de bostäder som byggs framdeles.
Bostadsinvesteringar finansieras i dag ofta i allt väsentligt med
främmande kapital. En sådan ordning medför att ägarna blir kraftigt
exponerade för ränteförändringar och minskar motståndskraften vid
intäktsminskningar eller kostnadsökningar, även om dessa är av över-
gående natur. Utredningen bör överväga vilka insatser av eget kapital
som bör förutsättas i den fortsatta produktionen av bostäder och om det,
som villkor för statligt stöd för fastigheter som ägs av juridiska
personer, bör ställas preciserade krav på storleken av det egna kapital
som läggs in i fastigheten.
Utredningen bör vidare studera hur sådant kapital kan genereras inom de
olika upplåtelseformerna. En särskild fråga gäller de kommunala
bostadsföretagen, som i allmänhet har ett mycket litet eget kapital.
Kommunerna har ofta begränsade möjligheter att gå in med det ytterligare
ägarkapital som är nödvändigt för att stärka företagens förmåga att möta
ekonomiska påfrestningar i förvaltningen och rusta dem för framtiden, en
framtid som inbegriper en fortsatt byggproduktion genom ny- och
ombyggnad av bostäder. En breddning av ägandet är därför i många fall
nödvändig för att företagen skall kunna tillföras ytterligare
riskkapital och ges en önskad stabilitet. En stark finansiell bas är en
förutsättning för att företagen skall kunna göra nya åtaganden för att
utveckla bostadsbeståndet.
Utredningen bör i samråd med företrädare för kommunerna, de kommunala
bostadsföretagen och de boende undersöka hur ägarspridning och
kapitalanskaffning i företagen kan underlättas. Utredningen bör särskilt
överväga om det kan ske på ett sätt som starkare engagerar de boende i
utvecklingen av företagen.
Utredningen om ett nytt statligt premierat bosparsystem har i augusti
1994 i betänkandet (SOU 1994:21) Bosparande redovisat förslag om ett
särskilt bosparande. Förslaget innebär en sparlåneordning där
sparvillkoren kopplas till ett statligt kreditgarantisystem. Genom det
garanteras spararen lån intill vissa belopp för förvärv av bostad.
Förslaget har fått ett blandat mottagande hos remissinstanserna. Bland
de invändningar som rests mot förslaget är att det inte är neutralt
mellan upplåtelseformerna och att de statsfinansiella konsekvenserna är
otillräckligt belysta.
Det är inte förenligt med en social bostadspolitik att medverka till att
enskilda hushåll tar på sig ett personligt ansvar för skulder som de har
små förutsättningar att klara av eller som överstiger bostadens
marknadsvärde. En bosparordning bör syfta till att minska hushållens
skuldsättning - inte att öka den genom att vidga lånemöjligheterna
utöver vad som följer av en normal kreditriskprövning. Utredningen skall
på nytt se över frågan om bosparande och i kontakt med banker och skilda
bostadsintressenter redovisa modeller för hur de enskilda hushållens
behov av att ta upp lån för sina bostadsinvesteringar kan minskas. En
utgångspunkt bör vara att frukterna av bosparande skall kunna användas
också av dem som bor i hyresbostäder för att minska kostnaderna och öka
inflytandet i sitt boende.
Ökade uppgifter för en effektiv kreditmarknad
Kreditmarknaden har utvecklats längs nya vägar sedan avregleringen av
denna inleddes under 1980-talet. Ett enhetligt och till stor del av
statliga regler styrt låneutbud har ersatts av en mångfald av skilda
finansiella instrument. Gränsen mellan kreditförmedling och försäkrings-
verksamhet tenderar att suddas ut, allt efter som nya instrument
utvecklas med syftet att hantera finansiella risker. Låntagarnas
valfrihet ökar, exempelvis i fråga om hur valuta- och ränterisker kan
fördelas eller hur räntebetalningar och amorteringar kan förläggas i
tiden.
På en väl fungerande kreditmarknad utvecklas fortlöpande nya instrument
som gör det möjligt för en låntagare att på ett rimligt sätt hantera
olika problem inom marknaden. Erfarenheten talar för att man på det
sättet snabbare anpassar lösningarna till problemen än genom en
administrativ reglering. Mycket talar vidare för att lösningar som
tillhandahålls inom marknaden är mer kostnadseffektiva än om samma behov
skulle tillgodoses på ett annat sätt.
Bostadsfinansieringen kännetecknas dock alltjämt av en påfallande
enhetlighet i fråga om låneprodukterna. Förnyelsen har främst avsett
upplåningsinstrumenten - men kapitalanskaffningen sker fortfarande
huvudsakligen på den konventionella obligationsmarknaden. De
traditionella mellanhandsinstitutens ställning är stark och konkurrensen
från nya aktörer inom eller utom landet är svag. Den enskilde
konsumentens ställning i förhållande till kreditgivaren är i Sverige
svagare än i många andra länder.
Utredningen skall utvärdera erfarenheterna av bostadskreditmarknadens
funktionssätt efter avregleringen. Mot bakgrund därav skall utredningen
undersöka hur man kan främja en utveckling mot mer differentierade
villkor och till det enskilda objektet bättre anpassade tjänster samt en
ökad konkurrens i fråga om kreditförsörjningen för bostäder. Utredningen
bör särskilt uppmärksamma om de regler som gäller för det statliga
bostadsstödet bidrar till att konservera hittillsvarande strukturer och
handlingsmönster inom området. Utredningen bör därvid studera hur man i
andra länder säkrar krediter över marknaden för det bostadsbyggande som
staten vill främja.
Ett av syftena med det statliga stödet har varit att minska låntagarnas
exponering för räntevariationer. Ett annat syfte med stödet har varit
att medverka till att omfördela låntagarens utgifter över tiden. Mot
bakgrund av den utveckling som skett på kreditmarknaden är det tänkbart
att uppgifter av dessa slag nu kan lyftas av från det statliga stödet.
Arrangemang med sådana syften får större ekonomisk stabilitet, om
villkoren för dem regleras direkt mellan låntagare och långivare efter
förut-sättningarna i det enskilda fallet och med hjälp av reguljära
instrument på kreditmarknaden.
Utredningen skall pröva vilka uppgifter som på detta vis kan avlastas
det framtida statliga bostadsstödet, men också vad som i så fall behöver
göras för att öka den enskilde låntagarens möjligheter att värdera
konsekvenserna av olika alternativ som erbjuds samt om den offentliga
tillsynen över kreditinstituten bör påverkas av förslagen.
Ett steg i anpassningen till en ändrad kreditmarknad har tagits genom
att de statligt reglerade bostadslånen har ersatts av statliga
kreditgarantier till kreditinstituten. Genom att staten fortfarande var
beredd att ta kreditrisken för en oförändrad andel av den bostadskredit
som lämnades i högt riskläge kunde instituten ta över hela långivningen
till bostadsbyggandet. Utredningen skall utvärdera erfarenheterna av
kreditgarantigivningen och överväga i vilka avseenden som utvärderingen
och de förslag utredningen för fram påkallar ändringar i denna.
1.7 De statliga stödet för bostadsbyggandet
De senaste årens erfarenheter av bostadsfinansiering över
kreditmarknaden tyder på att kompletterande subventioner är fullt
effektiva först om villkoren för dem är förutsebara under subventionens
löptid. Utredningen skall överväga hur en tillräcklig stabilitet kan
åstadkommas hos de statliga subventionerna. Ett alternativ är att
löpande räntebidrag förses med tillräckliga bindningar. Ett annat är att
subventionen utformas som ett investeringsbidrag. Ett sådant uppfyller
uppenbart alla tänkbara stabilitetskrav. Det har däremot en låg
följsamhet till subventionsbehovet, i den mån det anses relaterat till
räntans inverkan på kapitalkostnaden. Utredningen bör därför undersöka
om kraven på såväl förutsebarhet som följsamhet och flexibilitet kan
förenas genom nya, mer marknadskonforma subventionsinstrument.
Genom att statens stöd till bostadsbyggandet getts formen av generella
subventioner knutna till bostaden har stödet fått en allmänt
produktionsstödjande och efterfrågestimulerande effekt. Den
fördelningspolitiska träffsäkerheten hos generella bostadssubventioner
är dock svag. Den som konsumerar mest får mest stöd.
En fråga som måste ställas är om det finns skäl att med generella
subventioner stödja en högre konsumtion än den som stöds med riktade
eller behovsprövade subventioner till dem som är direkt beroende av
sådana för att nå en tillfredsställande bostadsstandard för sig och sitt
hushåll.
Nära tre fjärdedelar av alla svenska bostadshushåll består av en eller
två vuxna utan barn. Utredningen skall överväga om det generella och
till bostaden knutna stödet mot den bakgrunden bör begränsas i
förhållande till i dag. Det generella stödet skulle i så fall aldrig
gälla mer än kostnaden för en bostad som är tillräcklig för ett sådant
hushåll. De större hushållen skulle för sina tillkommande bostadsbehov
kunna erbjudas ett kompletterande riktat stöd, som är knutet till
hushållet men som i övrigt beräknas efter i huvudsak samma grunder som
det generella stödet.
Även andra lösningar som ökar precisionen och minskar kostnaderna för
det samlade bostadsstödet, inkl. bostadsbidragen, kan givetvis komma i
fråga. Utredningen är oförhindrad att föreslå sådana förändringar.
Marginaleffekterna och de inlåsningseffekter som är förenade med
inkomstprövat stöd skall därvid uppmärksammas särskilt.
1993 års bostadsfinansieringssystem innebar i flera avseenden
förenklingar i förhållande till tidigare gällande regler. Utredningen
skall utvärdera erfarenheterna av de förenklade reglerna, särskilt med
avseende på om de medfört att bostäderna och anslutande utrymmen
utformats på väsentligt annorlunda sätt än tidigare. Strävan bör vara
att i de regler som gäller för det ekonomiska stödet så långt möjligt
bevara de positiva effekterna av de förenklingar som genomförts. I den
mån särskilda regler behöver ställas upp för att säkra att bostäder får
en ändamålsenlig utformning sett från olika prioriterade intressen,
skall sådana regler i första hand tillföras byggreglerna. Även i fråga
om dessa gäller ett grundläggande krav på enkelhet och tydlighet.
1.8 Statens stöd för det redan byggda beståndet
De under sen tid uppförda bostäderna möter för närvarande stora
ekonomiska problem. Svårigheterna kan återföras till flera oberoende
faktorer som tillsammans förstärker varandras effekter. En djup
lågkonjunktur kombinerad med sviterna av en tidigare överhettning,
bristande signalsystem i fråga om efterfrågans utveckling, politiska
beslut och svårigheterna i samband med överväxlingen till en
låginflationsekonomi har alla bidragit till att problemen accelererat.
Till en del är problemen av övergående karaktär. De visar emellertid
också på att situationen inom bostadssektorn har förändrats på ett sätt
som kräver förändringar även av bostadspolitikens styrmedel.
Förändrade regler för nyproduktionen kan inte utan vidare överföras till
att gälla även de redan byggda bostäderna. Det är samtidigt uppenbart
att frågan om hur de sent byggda husens problem skall behandlas inte kan
frikopplas från vad som händer både i äldre hus och i den följande
nyproduktionen. Vilka betalningskrav som kan riktas mot de boende beror
inte bara på deras betalningsförmåga, utan även på om betalningsförmågan
motsvaras av en betalningsvilja - vilket i sin tur beror på prisbilden i
det övriga beståndet av bostäder - och vad som kan accepteras i fråga om
betalningskravens inverkan på prisbildningen i det övriga beståndet.
Utredningen skall särskilt studera de strukturella problemen inom
beståndet. Utredningen skall därvid skyndsamt bilda sig en uppfattning
om den långsiktiga fastighetsekonomiska utvecklingen i olika delar av
landet inom det bostadsbestånd som uppförts eller byggts om under senare
år vid fortsatt tillämpning av nu gällande eller av regeringen föreslagna
bidrags- och skatteregler. Försök bör göras att också redovisa
spännvidden i bedömningarna vid möjliga alternativ för den allmäneko-
nomiska utvecklingen.
Utredningen bör vidare bedöma dels hur utgifterna för räntebidrag utvecklas
över perioden, dels vilka åtagande som staten kan behöva infria
till följd av förluster på lån till bostadsbyggandet inom de berörda
årgångarna. Inom ramen för de finansiella resurser som kommer att finnas
skall utredningen mot denna bakgrund ge förslag om erforderliga
förändringar av villkoren för det befintliga beståndet.
1.9 Stödet för ombyggnad m.m.
Utredningen skall utvärdera erfarenheterna av de olika stödregler som
gällt dels för ombyggnader i allmänhet, dels för åtgärder inom områden
med särskilda problem. I anslutning till frågan om vilka styrmedel som
kommunerna behöver för att motverka segregation och öka valfriheten i
boendet skall utredningen överväga om stödet vid ombyggnader inom
områden av det senare slaget bör ges en annan utformning än stöd för
ombyggnad i allmänhet. Utredningen bör vidare tillsammans med de tidigare
nämnda utredningarna överväga om det finns skäl att stödja andra
åtgärder än ombyggnad i sådana områden eller att ändra villkoren för
redan existerande stöd av sådant slag - exempelvis samlingslokalstödet -
så att det starkare riktas in mot dessa områden. Utredningen bör vidare
vid utformningen av sina förslag om ombyggnadsstödet uppmärksamma vilken
inverkan stödreglerna kan väntas få i fråga om bebyggelsens kvalitativa
värden och möjligheterna att hävda kraven på varsamhet vid ändring av
byggnader.
Ett väsentligt led i strävandena att skapa trygghet och trevnad i
boendet och motverka negativ selektion i bostadsområdena är att
fastighetsunderhållet tryggas. Ansvaret för det ligger otvetydigt på
fastighetsägarna. Utredningen måste dock, med de restriktioner i fråga
om kostnadseffekterna för staten som angetts i det föregående, vara upp-
märksam på att eventuella statliga regler som påverkar
kapitalkostnadernas utveckling utformas på sådant sätt att inte hela
betalningsutrymmet tas i anspråk för successivt ökande kapitalkostnader.
Utredningen bör även uppmärksamma de särskilda problem i fråga om
möjligheterna att finansiera underhåll och reparationer som i vissa fall
följer av omläggningen från de redovisnings- och stödregler som hittills
gällt för sådan verksamhet.
1.10 Vissa allmänna utgångspunkter för arbetet
Uppgifterna och problemen inom bostadsförsörjningen är inte unika för
den svenska bostadsmarknaden. Särskilt inom övriga nordiska länder, men
även på vissa andra håll, har målen för bostadspolitiken i stora delar
formulerats på samma sätt som i Sverige. De medel som har använts för
att främja bostadspolitiken har i dessa länder dock ofta varit andra och
den offentliga sektorns kostnader inte sällan lägre än här. Utredningen
bör tillgodogöra sig de erfarenheter från dessa länder som kan vara till
nytta för arbetet.
Utredningen bör vidare ta del av de skilda studier och utredningar som
under senare tid har gjorts inom områden som omfattas av uppdraget,
bl.a. i fråga om ungdomars bostadsförsörjning och behov samt i
anslutning till Storstadsutredningens arbete.
Viljan till kostnadssänkande rationaliseringar och effektiviseringar i
byggandets och förvaltandets alla led skall tas tillvara. Utredningen
bör genom sina förslag söka förstärka genomslaget av dessa strävanden så
långt andra skyddsvärda intressen inte äventyras.
Utredningen skall slutligen ta fasta på att en viktig förutsättning för
att vi skall få en effektivt fungerande bostadsmarknad är att de olika
regler som syftar till att främja bostadsförsörjningen är neutrala i
förhållandet mellan olika aktörer som verkar inom de regelsystem som
gäller.
2 Uppläggningen av arbetet
Utredningsarbetet bör genomföras i etapper. Utredningen bör, i de former
som utredningen själv finner lämpliga, under arbetets skilda skeden
utbyta erfarenheter med och inhämta synpunkter från de olika
intressenter som är berörda av arbetet i det skedet.
Utredningen skall före den 1 oktober 1995 till regeringen redovisa sina
bedömningar av dels den långsiktiga fastighetsekonomiska utvecklingen
inom det sent byggda beståndet av bostäder vid fortsatt tillämpning av
nu gällande eller av regeringen föreslagna bidrags- och skatteregler,
dels konsekvenserna för bostadsförsörjningen av de finansieringsregler
som nu gäller vid nyproduktion av bostäder. I denna redovisning skall
ingå också uppskattningar av hur utgifterna för räntebidrag utvecklas
med dessa regler samt omfattningen av de åtaganden som staten kan behöva
infria till följd av förluster på lån till bostadsbyggandet inom dessa
årgångar.
Utredningsarbetet i dess helhet skall vara avslutat senast vid utgången
av september 1996.
Utredningen får begära biträde av Boverket, Riksförsäkringsverket och
Statens bostadskreditnämnd med underlag för sina olika analyser och
utvärderingar. Utredningen skall i övrigt samråda med berörda
myndigheter, kommuner och organisationer samt med Kommittén för översyn
av invandrarpolitiken, Utredningen om levnadsvillkor i storstadsområden
och Arbetsgruppen (Fi 1993:C) med uppgift att följa bostadsförsörjningen
för svaga hushåll.
För utredningsarbetet gäller regeringens direktiv till samtliga
kommittéer och särskilda utredare om redovisning av regionalpolitiska
konsekvenser (dir. 1992:50), om att pröva offentliga åtaganden (dir.
1994:23) och om jämställdheten mellan könen (dir. 1994:124).