Post 1 av 1 träffar
Föregående
·
Nästa
Det inre arbetet i skolan, Dir. 1995:19
Departement: Utbildningsdepartementet
Beslut: 1995-03-09
Dir. 1995:19
Beslut vid regeringssammanträde den 9 mars 1995
Sammanfattning av uppdraget
En kommitté tillkallas med uppdrag att belysa det inre arbetet
i det offentliga skolväsendet för barn och ungdom och föreslå
åtgärder för att stimulera den pedagogiska utvecklingen.
Uppdraget skall vara slutfört den 1 november 1997.
Bakgrund
Skolan och målstyrningen
Under de senaste decennierna har villkoren för arbetet i skolan
förändrats på ett genomgripande sätt.
Styrningen av skolan har lagts om helt. I skollagen anges de
övergripande målen och bestämmelserna för skolan. Den natio-
nella styrningen i övrigt sker inte längre genom ett omfattande
regelverk utan främst genom läroplaner, kursplaner och natio-
nellt fastställda betygssystem. I läroplaner och kursplaner anges
vilka målen är och vilket ansvar som olika befattningshavare i
skolan, främst lärare och rektor, har. Det är kommunerna och
skolorna som har ansvaret för skolverksamhetens genomförande
och för att verksamheten utvecklas så att den svarar mot de
uppställda målen.
Innehållet i undervisningen styrs genom mål som anges i läro-
planer och kursplaner. Den nya målstyrningen bygger på en
distinktion mellan målen för verksamheten å ena sidan och
processen, sättet att arbeta för att nå målen, å den andra. De nya
läroplanerna och kursplanerna är avsedda att ange mål, inte att
precisera hur arbetet skall bedrivas. Rektor, lärare och annan
personal i varje skola skall själva utforma mål för undervis-
ningen och forma arbetet tillsammans med eleverna. Det be-
tyder att man lokalt måste tolka de nationella målen och välja
innehåll, arbetssätt osv. Det är fråga om en deltagande målstyr-
ning.
Samtidigt är denna distinktion mellan mål och process pro-
blematisk. Vad eleverna skall lära sig kan sällan skiljas från
hur. Skolans uppgift när det gäller fostran till demokrati kan tas
som exempel. Ett mål att sträva mot i skolväsendet är att varje
elev tar ett personligt ansvar för sina studier och sin arbetsmiljö
och att varje elev utvecklar sin förmåga att arbeta i demokratis-
ka former. Därför anges det i läroplanerna bl.a. att läraren skall
planera och utvärdera undervisningen tillsammans med eleverna
- i hög grad en fråga om processen. Många av de mål som
anges i läroplanerna och kursplanerna gäller attityder, värde-
ringar och handlingsberedskap av olika slag. Där ligger pro-
cessen åtminstone i sina grunddrag inbyggd i målet. Inga ämnen
eller kunskapsområden är oberörda av dessa mål. De griper
över hela skolverksamheten, alltså inte enbart det som i snäv
mening kan uppfattas som undervisning.
Den grundläggande ansvarsfördelningen mellan den politiska
nivån, som anger övergripande mål, och den personal i skolorna
som utformar processen och svarar för att dessa mål nås, skall
ligga fast.
Processens utformning har direkt betydelse för om målen
uppnås. Det är därför befogat att staten, som skolans yttersta
uppdragsgivare, nu också uppmärksammar det inre arbetet i
skolorna, i syfte att identifiera möjligheter och problem och
stimulera till pedagogisk utveckling inom ramen för det decen-
traliserade ansvaret.
Ändrade förutsättningar
Det är inte bara det ändrade styrsystemet som kraftigt har för-
ändrat förutsättningarna för skolans arbete. Samhället förändras
kontinuerligt på många sätt. Förändringarna påverkar både
eleverna som kommer till skolan och det liv som de skall leva
efter skoltiden och som skolan skall kvalificera dem för. Skolan
som institution har en annan ställning i samhället än för några
generationer sedan, något som också förändrat förutsättningarna
för det inre arbetet.
De elever som kommer till skolan är annorlunda än förr. För-
hållandet mellan barn och vuxna är mera jämlikt. Barn och
ungdomar har ett eget liv utanför familjekretsen och skolan i en
utsträckning som skiljer dem från tidigare generationer. De är
inte avskärmade från de vuxnas värld när det gäller kunskaper
och erfarenheter. De tar inte vuxnas ord för gott utan vidare. De
uppfattar det inte som på förhand givet hur deras liv skall
gestalta sig, utan räknar med att de själva kan och skall välja
livsstil, verksamhet, bostadsort osv. De har andra föreställningar
om framtiden än deras föräldrageneration hade på motsvarande
stadium i livet. Många barn och ungdomar får tidigt erfaren-
heter av andra länder och kulturer, av andra sätt att leva och
uppfatta livet. Genom medierna möts de av ett flöde av intryck
och information som är ofantligt mycket större än tidigare, och
de tvingas ständigt välja vad de skall ägna sin uppmärksamhet.
Utvecklingen innehåller betydande problem. Många unga
människor tror sig om att i större utsträckning än sina föräldrar
kunna välja liv och framtid. I verkligheten är det långtifrån alla
som kan välja och realisera sina drömmar. Stora grupper tving-
as genom segregation och utslagning till ett liv med få alterna-
tiv. Det finns en allvarlig risk att en del av dem hänvisas till ett
liv utanför samhället, utan plats i arbetsliv och andra gemenska-
per.
Det samhälle eleverna skall leva i efter skoltiden är väsentligt
annorlunda än det som föräldrarna eller far- och morföräldrarna
levde i när de var unga. Detta skapar i sig en risk för en gene-
rationsklyfta. Både mäns och kvinnors roller som vuxna handlar
i dag om att förena föräldraskap, yrkesverksamhet och sam-
hällsansvar. Fritiden har ett mycket större utrymme i männi-
skors liv än tidigare. Sverige är i dag snarare ett tjänstesamhälle
än ett industrisamhälle. I arbetslivet finns det större krav på -
och ökat utrymme för - den enskilde att i samarbete med sina
närmaste arbetskamrater ta ansvar för hur arbetet läggs upp.
Arbetsinnehåll, metoder och organisation förändras fortlöpande.
Det ställer större krav än tidigare på varje person att förstå och
ta ställning till förändringarna och att fungera under ändrade
förhållanden. Den tekniska utvecklingen accelererar. Informa-
tionstekniken är på väg att radikalt förändra innehållet i mångas
arbete och skapar möjligheter till kommunikation över stora
avstånd. Arbetslivet har förändrats därhän att nästan alla har
behov av återkommande förnyelse och fördjupning av sina
kunskaper. Skolan måste arbeta på ett sätt som rustar eleverna
för detta. Massmedierna har givit alla människor inblick i vad
som händer i världen, i vårt eget land och utanför. T.ex. har
riskerna för miljön både nationellt och globalt med vårt nuva-
rande sätt att leva blivit uppenbara. Medborgarnas anspråk på
självbestämmande och på att få påverka samhällets institutioner
har ökat i takt med ökade kunskaper. Man kan emellertid också
se oroande exempel på politisk apati och minskat intresse för att
delta i demokratiska processer.
Den snabba tekniska utvecklingen bär på många möjligheter
men medför också nya problem. Hur människor förhåller sig till
all den information som finns att tillgå i det moderna samhället
är en demokratifråga. När stora grupper av människor inte
förmår omforma information till egen kunskap uppstår det nya
klasskillnader, där gränsen dras mellan dem som kan och dem
som inte kan bearbeta och i sin vardag införliva den informa-
tion som finns tillgänglig.
Med dessa samhällsförändringar följer också att skolan som
institution har en annan ställning än tidigare. Den utstrålning av
makt och myndighet som institutionen skola tidigare har haft är
nu kraftigt försvagad. Skolan har inte längre en självklar aukto-
ritet i förhållande till elever och föräldrar och inte något mono-
pol på kunskapsförmedlingen i samhället. Läraren kan inte luta
sig mot skolans institutionella auktoritet och yrkets traditioner,
utan måste i mycket större utsträckning verka med den egna
personligheten som insats. Det har lett till att läraren kommit
eleverna närmare, något som fyllt läraryrket med nytt innehåll
och ny stimulans. Samtidigt upplever många hur lärarens ut-
satthet och sårbarhet har ökat.
När skolans traditioner inte längre uppfattas som givna och
odiskutabla ökar föräldrarnas krav på inflytande över sina barns
skolgång och elevernas krav på inflytande över sin dagliga
verksamhet. Dessutom bidrar föräldrarnas högre utbildningsnivå
till att lärarna inte längre har ett självklart tolkningsföreträde.
Skolan kan inte utföra sitt uppdrag avskild från resten av sam-
hället. Den nära samverkan mellan grundskolan och barnomsor-
gen, som de senaste åren har utvecklats i många kommuner, är
ett exempel på detta. I läroplanerna markeras vikten av sam-
verkan med arbetslivet och med närsamhället i övrigt. För en
betydande andel av allmänheten och av eleverna framstår skolan
även i dag som en sluten värld som inte påverkas av omvärl-
den. Här återstår alltså att fullfölja skolans öppnande mot sam-
hället.
De samhällsförändringar som beskrivits här ställer nya krav på
skolan, på elever, lärare och rektorer. Vad behöver t.ex. lärare
kunna i denna nya situation? På vilket sätt kan innehåll, arbets-
metoder och organisation omformas för att möta dessa nya
förutsättningar och samhällskrav? Hur kan lärarna stödjas i sin
nya roll? Vilket utrymme finns för elevers och föräldrars in-
flytande? Vilka strategier är möjliga att använda för en skola
som vill sträva mot större öppenhet gentemot det omgivande
samhället?