Post 1 av 1 träffar
Föregående
·
Nästa
Användningen av övervakningskameror, Dir. 1995:18
Departement: Justitiedepartementet
Beslut: 1995-02-16
Dir. 1995:18
Beslut vid regeringssammanträde den 16 februari 1995
Sammanfattning av uppdraget
En särskild utredare skall utreda frågor om användningen av
övervakningskameror.
Utredaren skall göra en genomgripande översyn av reglerna i lagen
(1990:484) om övervakningskameror m.m. och lägga fram de förslag som
översynen ger anledning till. Utredaren skall pröva möjligheten att gå
ifrån det nuvarande systemet med tillstånd. Utredaren skall dessutom
särskilt överväga frågor rörande
- förutsättningarna för att utvidga möjligheten att använda
övervakningskameror,
Kommittédirektiv
Användningen av övervakningskameror
- en utökning av rätten att bevara upptagna bilder,
- ljudupptagning i samband med användning av övervakningskameror samt
- en utvidgad rätt för polisen att använda övervakningskameror.
Utredaren får också ta upp andra frågor som kan aktualiseras i anledning
av översynen.
Den reglering som utredaren föreslår skall tillfredsställa såväl
intresset av att skydda enskildas integritet som behovet av att på ett
effektivt sätt förebygga och utreda allvarliga brott samt att förhindra
olyckor eller tillgodose andra därmed jämförliga ändamål.
I uppdraget ingår att kartlägga hur lagstiftningen har tillämpats.
Lagstiftning och praxis
Lagstiftningen
År 1977 infördes lagen (1977:20) om TV-övervakning (prop. 1975/76:194,
bet. 1976/77:JuU14, rskr. 1976/77:93). Dessförinnan saknades i princip
lagstiftning om sådan övervakning. Lagen kom till för att förstärka den
enskildes skydd mot integritetskränkningar i samband med övervakning och
bevakning som skedde med TV-apparatur. En grundläggande princip i lagen
var att övervakning av enskilda med TV-kameror inte fick ske utan den
enskildes vetskap och att det krävdes tillstånd för att övervaka
utrymmen som användes av allmänheten. År 1990 ersattes lagen om TV-
övervakning av den nu gällande lagen (1990:484) om övervakningskameror
m.m. (prop. 1989/90:119, bet. 1989/90:JuU34, rskr. 1989/90:320).
Den nya lagen syftade bl.a. till att stärka integritetsskyddet och
tillståndskravet utvidgades därför. Den innebar dock inte några
genomgripande förändringar av regleringen. Justitieministern uttalade i
propositionen att det saknades anledning att gå ifrån de principer som
låg bakom 1977 års reglering annat än i vissa avseenden. De
grundläggande principerna att övervakning av enskilda med kamera i de
flesta fall inte får ske utan deras vetskap och att det som huvudregel
krävs tillstånd för att få övervaka utrymmen som används av allmänheten
behölls således. Vissa undantag från kravet på tillstånd infördes i 1990
års lag, t.ex. beträffande polismyndighets användning av övervakningskamera
vid automatisk hastighetsövervakning.
Med övervakningskamera i lagens mening avses TV-kameror, andra optisk-
elektroniska instrument och därmed jämförbara utrustningar som är
uppsatta så att de, utan att manövreras på platsen, kan användas för
personövervakning. Vad som i lagen sägs om övervakningskameror gäller i
tillämpliga delar även för separata tekniska anordningar som är avsedda
att användas för att behandla eller bevara bilder som tas upp av en
övervakningskamera.
Tillstånd att använda övervakningskamera
Tillstånd att använda en övervakningskamera får bara meddelas om
sökanden kan anses ha ett befogat intresse av att få använda
övervakningskameran och detta intresse inte lika väl kan tillgodoses på
något annat sätt (5 § första stycket). Vidare skall vid
tillståndsgivningen alltid prövas vilken betydelse övervakningen kan ha
för enskildas personliga integritet. Tillstånd skall meddelas om man vid
prövningen finner att den information som kan förmedlas genom kameran
och den rätt att behandla eller bevara upptagna bilder som kan komma att
förenas med tillståndet kan antas vara av ringa betydelse för enskildas
personliga integritet med hänsyn till den utrustning som skall användas,
det område som skall övervakas och övriga omständigheter (5 § andra
stycket). I dessa fall görs ingen prövning av syftet med övervakningen
utöver den prövning som förutsätts i 5 § första stycket. Som exempel på
fall som i allmänhet faller under 5 § andra stycket nämns i
propositionen övervakning i affärslokaler inom detaljhandeln liksom
övervakning i bank- och postlokaler under förutsättning att utrustningen
endast medger en allmän övervakning och inte tillåter närbilder eller
annan mer närgången granskning (prop. 1989/90:119 s. 47).
I de fall där riskerna för integritetskränkningar inte kan bedömas som
ringa skall syftet med övervakningen vägas mot integritetsintresset.
Tillstånd får då meddelas endast om syftet med övervakningen bör ges
företräde framför intresset att värna enskildas personliga integritet (5
§ tredje stycket). Som exempel på ändamål där behovet av övervakning kan
ha en sådan tyngd nämns i förarbetena (a. prop. s. 21) att förebygga
brott eller att förhindra olyckor eller tillgodose andra därmed
jämförliga ändamål. Någon uttrycklig begränsning till sådana skyddsändamål
finns dock inte.
Upplysningsplikten
Upplysning om en övervakningskamera skall som huvudregel lämnas genom
tydlig skyltning eller på något annat verksamt sätt. Undantag från
upplysningsplikten görs i lagen beträffande polismyndighets användning
av övervakningskamera vid automatisk hastighetsövervakning och vid över-
vakning av vissa skyddsobjekt enligt lagen (1990:217) om skydd för
samhällsviktiga anläggningar m.m. Undantag från upplysningsskyldigheten
får i övrigt endast medges om det finns synnerliga skäl för det. I
propositionen uttalas att det här är fråga om undantagssituationer där
det finns ett starkt behov av att använda en övervakningskamera utan att
behöva informera om den, t.ex. vid övervakning av här i landet anordnade
internationella sammankomster, vissa utländska statsbesök och liknande
arrangemang (a. prop. s. 43).
Rätten att behandla eller bevara upptagna bilder
Som förut nämnts får ett tillstånd under vissa förutsättningar förenas
med en rätt att behandla eller bevara bilder som tas upp av kameran.
Detta gäller i fall som avses i 5 § andra stycket, dvs. när risken för
integritetsintrång får anses vara liten, och i sådana andra fall där
övervakningskameran är avsedd att användas för att förebygga brott,
förhindra olyckor eller tillgodose något annat därmed jämförligt
ändamål. Som ytterligare förutsättning gäller att sökanden av särskilda
skäl behöver behandla eller bevara bilderna. Enligt lagens förarbeten
(a. prop. s. 49) kan ett sådant skäl vara att ett tillstånd att använda
en övervakningskamera skulle bli föga meningsfullt, om det inte förenas
med en rätt av det nämnda slaget. Som exempel kan nämnas att en bank
eller någon annan penninginrättning, som har tillstånd att använda en
övervakningskamera, kan vara beroende av att få bevara bilder från
upptagningar av inträffade rån för att övervakningen inte skall förlora
sitt syfte.
Länsstyrelsen är tillstånds- och tillsynsmyndighet enligt lagen om
övervakningskameror. Innan tillstånd meddelas, skall yttrande inhämtas
från berörd kommun utom i fall som avses i 5 § andra stycket och under
förutsättning att ansökan inte avser rätt att behandla eller bevara
upptagna bilder. Justitiekanslern får överklaga beslut enligt lagen.
Beslut om tillstånd och undantag från upplysningsplikten får också
överklagas av berörd kommun samt, i vissa fall, av arbetstagarorganisation.
Ljudupptagningar
Frågan om ljudupptagningar i samband med TV-övervakning är i dag inte
reglerad i lagen om övervakningskameror. I 2 kap. 6 § regeringsformen
finns det grundläggande skyddet mot hemlig avlyssning och i 4 kap. 9 a §
brottsbalken stadgas att den som gör sig skyldig till olovlig avlyssning
medelst tekniskt hjälpmedel kan dömas till böter eller fängelse i högst
två år. Frågan om ljudupptagningar som inte sker i hemlighet är däremot
oreglerade i nu aktuella fall.
Praxis
Banker som ansöker om tillstånd att använda en övervakningskamera inne i
en banklokal torde regelmässigt få tillstånd. Detsamma gäller för
postens del. Även när det gäller handeln, torde tillstånd till
övervakning i enskilda butiker i stor utsträckning medges. För områden
utanför t.ex. banklokaler medges i dag normalt inte tillstånd till att
använda övervakningskamera.
Vad avser frågan om rätten att bevara bilder som tas upp av en
övervakningskamera torde, när det gäller bank- och postkontor, vanligen
medges att bilderna bevaras i högst två veckor. Under senare tid har det
dock blivit allt vanligare att bevarandetider upp till en månad medges.
När det gäller handeln torde tillstånd att bevara upptagna bilder medges
endast i vissa fall, t.ex. för butiker som varit utsatta för ett eller
flera rån.
Polisens användning av övervakningskameror omfattas av lagen om
övervakningskameror och är alltså tillståndspliktig. Detta innebär att
upplysningsplikten gäller även för polisens verksamhet. Polisens
användning av kamera vid automatisk hastighetsövervakning är enligt en
särskild föreskrift i lagen undantagen från både tillståndsplikt och
upplysningsplikt. Förutom detta undantag saknar polisen i princip
möjligheter att använda dold övervakning med fjärrstyrd kamera.
Regeringsrätten har dock i fyra domar den 14 april 1994 uttalat att det
förelåg sådana synnerliga skäl som utgjorde grund för att medge polisen
undantag från upplysningsplikten (Regeringsrättens domar 1994-04-14 i
mål nr 5379, 5380, 5381 och 5382-1992).
Övervakningskamera används också av det militära försvaret bl.a. som ett
led i skyddet mot gränskränkningar. Som exempel kan nämnas att
Ostkustens Marinkommando beviljats tillstånd att bruka
övervakningskameror vid militär sjötrafikövervakning av inloppen till
Stockholm.
Behovet av en översyn
Användning av övervakningskamera med rätt att bevara upptagna bilder
utgör ett exempel på en åtgärd som på ett effektivt sätt kan förhindra
brott och minska risken för olyckor. Dessutom kan ett på sådant sätt
inspelat material vara betydelsefullt under utredningen av ett inträffat
brott. Övervakningen kan bidra till att öka människors trygghet i
samhället. Den innebär emellertid också ett intrång i enskildas
personliga integritet. Intresset av att förhindra och utreda brott måste
alltid vägas mot intresset av att skydda den enskildes integritet.
Frågan om att utvidga möjligheterna att använda sådan övervaknings-
utrustning som avses i lagen om övervakningskameror har på senare år
aktualiserats i skilda sammanhang, bl.a. genom flera motioner till
riksdagen. Vissa frågor rörande användningen av övervakningskameror har
också behandlats i en promemoria från Brottsförebyggande rådet (BRÅ-PM
1992:3, Våld i butik, post och bank). I promemorian föreslås bl.a. att
TV-övervakning skall medges också för närområdet utanför bank- och
postkontor. Vidare förordas att sådana kontor bör ges rättighet att
spara inspelningarna i upp till i varje fall en månad. Därutöver
föreslås att banker och posten skall ges möjlighet att komplettera
TV-övervakning med ljudupptagning under pågående rån.
Rikspolisstyrelsen har på uppdrag av regeringen och i samråd med
Arbetarskyddsstyrelsen utrett frågan om åtgärder i syfte att motverka
och minska skadeverkningarna av rån och annan liknande brottslighet som
riktar sig mot handeln, banker och andra penninginrättningar. Resultatet
redovisas i en rapport (Åtgärdsprogram mot rån i butiker och penningin-
rättningar - ett regeringsuppdrag) som överlämnades till Justitiedepar-
tementet i januari 1993. I rapporten föreslås att länsstyrelserna i
vissa avseenden bör ha en mer generös tillämpning av lagen om övervaknings-
kameror, t.ex. när det gäller övervakning i närområden utanför
bank- och postkontor och den tid som inspelat bildmaterial får sparas.
Hithörande frågor har också berörts i framställningar till
Justitiedepartementet. En samrådsgrupp bestående av representanter från
bl.a. försäkringsbranschen, bevakningsföretag, polis och handeln har hos
regeringen hemställt om åtgärder för att höja säkerheten vid yrkesmässiga
värdetransporter. Gruppen har framfört bl.a. att det vore
önskvärt att värdetransporter kunde övervakas med videokameror.
Rikspolisstyrelsen har också i en rapport (RPS RAPPORT 1994:4, Ökad
säkerhet vid värdetransporter) föreslagit bl.a. en ändring i lagen om
övervakningskameror för att bevakningsföretag med tillstånd att bevaka
värdetransporter skall ges tillåtelse att använda övervakningskamera vid
lastning och lossning.
Företrädare för handeln har också uppvaktat justitieministern och
framfört synpunkter bl.a. på möjligheten att utvidga användningen av
övervakningskameror i butiker. Därvid har framförts önskemål om att
butiker skall likställas med post och bank vid bedömning av frågan om
tillstånd till övervakning.
Frågan om möjligheten att använda övervakningskameror i restaurangköer
har berörts i en promemoria från Brottsförebyggande rådet (BRÅ-PM
1993:2, Våld i nöjeslivet, vid idrottsevenemang och på allmänna
kommunikationer). Frågan har fått förnyad aktualitet inte minst genom
dödsskjutningarna i december 1994 vid en restaurang i centrala
Stockholm.
Brottsutvecklingen
Alltsedan år 1950, från vilket år uppgifter om antalet polisanmälda
brott finns att tillgå, och fram till början av 1990-talet har antalet
anmälda brott ökat. Trots att det under de senaste tre åren skett en
minskning ligger den anmälda brottsligheten på en nivå som är alltför
hög. Den totala våldsbrottsligheten har dessutom ökat stadigt även under
den senaste treårsperioden. Sverige har också under det senaste året
drabbats av händelser präglade av hänsynslös vapenanvändning och
gärningsmän som har varit likgiltiga inför sina medmänniskors liv och
hälsa. Alla möjligheter att förebygga och utreda sådan brottslighet
måste tas tillvara. Enligt regeringens mening finns det med hänsyn
särskilt till den grova våldsbrottsligheten anledning att nu överväga om
inte intresset att förhindra och utreda brott bör få spela en mer
framträdande roll än hittills vid prövningen av övervakningskamerors
användning i samhället. Hänsyn måste också tas till det ökade behovet av
skydd mot butiksrån och annan liknande brottslighet.
I samband med att lagen om övervakningskameror m.m. infördes uttalade
justitieministern att det på längre sikt kunde finnas skäl att överväga
mera grundläggande förändringar av regleringen, t.ex. att övergå till en
ordning som inte byggde på tillståndskrav i samma utsträckning som
dittills. Tiden är nu mogen att överväga en sådan förändring.
Polisens användning av övervakningskameror
En särskild fråga i detta sammanhang rör polisens användning av
övervakningskameror. Frågan har tidigare behandlats i flera sammanhang.
Tvångsmedelskommittén föreslog i ett delbetänkande, Hemlig avlyssning
m.m. (DsJu 1981:22), att det i lagen om TV-övervakning skulle införas en
bestämmelse som gav polisen möjlighet att på allmän plats använda
övervakningskamera i brottsutredande syfte utan att föreskrifterna i lagen
om TV-övervakning skulle behöva iakttas. En förutsättning skulle dock
vara att utredningen avsåg ett brott för vilket enbart var stadgat
fängelse. År 1982 tillsattes en narkotikakommission (dir. 1982:100) för
att lämna förslag till samordnade insatser mot narkotikabruket.
Kommissionen avlämnade år 1983 en promemoria (PM nr 5, Polisens insatser
mot narkotikan). I promemorian föreslogs att polisen vid spaning och
utredning av narkotikabrott borde få använda hemlig TV-övervaking.
Utredningen om TV-övervakning m.m. föreslog i betänkandet Optisk-
elektronisk övervakning (SOU 1987:74) regler bl.a. i 27 kap.
rättegångsbalken som skulle göra det möjligt för polisen att vid
förundersökning av allvarligare brott anordna dold personövervakning med
optisk-elektroniskt hjälpmedel. Samtliga nu nämnda förslag behandlades i
prop. 1988/89:124 om vissa tvångsmedelsfrågor. Justitieministern
uttalade därvid bl.a. att övervakning med dold kamera är ett djupt
integritetskränkande tvångsmedel och att starka skäl måste kunna åberopas
för att införa sådana vapen i den straffprocessuella arsenalen.
Hon pekade också på att tvångsmedlets hemliga natur omöjliggör det skydd
mot missbruk som ligger i den enskildes rätt att få ett beslut prövat av
domstol eller granskad av överordnad myndighet. Justitieministern ansåg
då inte att övervakning med dold kamera borde införas i polisarbetet. De
ställningstaganden som gjordes i denna del i propositionen avsåg enbart
sådana tvångsmedel som användes inom ramen för en pågående förundersökning.
Dessutom uttalades att övervägandena i första hand gällde
användning av övervakningskameror i allmänhet. När det gällde
säkerhetspolisens (SÄPO) arbetsmetoder hänvisade hon till SÄPO-kommitténs
arbete och utgick från att frågan i den delen skulle få en särskild genom-
lysning därigenom. SÄPO-kommittén har därefter i sitt slutbetänkande,
Säkerhetspolisens arbetsmetoder, personalkontroll och meddelarfrihet
(SOU 1990:51), tagit upp frågan och föreslagit att SÄPO anförtros
möjlighet att använda dolda, fjärrmanövrerade kameror vid
förundersökning av särskilt angivna grova brott. I december 1994 gav
SÄPO in en promemoria angående användningen av övervakningskameror till
Justitiedepartementet. I promemorian lämnas förslag som i stora delar
motsvarar det förslag som lämnades i SÄPO-kommitténs slutbetänkande.
Polisens användning av övervakningskameror präglas av att den i många
fall måste vara hemlig för att fylla sin funktion. Polisen är i dag
huvudsakligen hänvisad till att använda handmanövrerade
övervakningskameror. Denna metod, som är helt oreglerad, är mycket
personal- och kostnadskrävande. Om man ser till integritetsskyddet kan
det ifrågasättas om användningen av en handmanövrerad kamera alltid
innebär mindre risk för integritetskränkningar än motsvarande användning
av en fjärrmanövrerad kamera. Vidare är det i vissa fall inte möjligt
att finna en plats där en spanare med kamera kan uppehålla sig och
utföra uppdraget utan att upptäckas. När det gäller SÄPO:s verksamhet är
det en mycket begränsad krets av personer som primärt är föremål för
övervakning och det gäller normalt utredningar om så allvarliga brott
att medborgarna i gemen torde vara beredda att godta integritetskränkningen
med hänsyn till de skäl som talar för åtgärden. De
personkategorier som SÄPO bedriver spaning mot har också blivit mer
vaksamma och bättre rustade för att skydda sig mot spaning än tidigare.
De har ofta tillgång till kvalificerade tekniska hjälpmedel som kan
hindra eller försvåra spaningsarbetet. I vissa fall när det gäller
grövre kriminalitet kan de omständigheter som nu anförts beträffande
SÄPO:s verksamhet även göras gällande beträffande den reguljära
polisverksamheten. Det framstår också som tveksamt att polisen i princip
skall sakna möjlighet att använda dolda fjärrmanövrerade
övervakningskameror i kampen mot den grövre kriminaliteten samtidigt som
sådana kameror får användas vid hastighetsövervakning. Intresset av att
effektivt kunna förebygga och avslöja brottslighet gör att polisen måste
ha rimliga möjligheter att använda sig av modern teknik i sitt arbete.
Enligt regeringens uppfattning finns det nu anledning att i ett
sammanhang göra en översyn av all polisiär användning av övervaknings-
kameror och att ompröva de överväganden som tidigare har gjorts i denna
del.
Den tekniska utvecklingen
Den snabba tekniska utvecklingen har medfört ökade möjligheter till
digital bildbehandling. Fotografiska bilder kan tas emot, lagras, visas
och lämnas ut genom ADB. Med hjälp av en s.k. filmscanner kan i dag film
läsas in till elektroniska bilder. Det finns numera även digitala
kameror med vilka man direkt lagrar tagna bilder på ett datormedium.
Dessa och hithörande frågor behandlas i Datalagsutredningens slutbetänkande
En ny datalag (SOU 1993:10). Regeringen har i ett beslut den
30 juni 1994 (dnr 94-2310) funnit att ett dataregister med bilder av
fysiska personer utgjorde ett sådant personregister som omfattas av
tillståndsplikt enligt datalagen (1973:289). Vad som nu anförts om den
tekniska utvecklingen och rättsliga bedömningar med anledning därav är
exempel på omständigheter som kan påverka lagstiftningen om användning
av övervakningskameror.
Utredningsuppdraget
Utredaren skall, med utgångspunkt från bl.a. en kartläggning av hur
lagstiftningen i dag tillämpas, göra en genomgripande översyn av
reglerna i lagen om övervakningskameror. Utgångspunkten för uppdraget är
att rätten att använda övervakningskameror bör utvidgas i sådana fall
där intresset av att bekämpa brott och att förhindra olyckor eller
tillgodose därmed jämförliga ändamål väger särskilt tungt. Samtidigt
måste den enskildes intresse av skydd för sin integritet tillgodoses.
Vid avvägningen mellan dessa intressen bör dock, som regeringen redan
pekat på, intresset av att förebygga och utreda brott samt att förhindra
olyckor och liknande ändamål få spela en mer framträdande roll än
hittills. Utredaren skall lägga fram de förslag som översynen ger
anledning till.
Syftet med den användning av övervakningskameror som regleras i lagen är
i första hand att skapa trygghet i samhället. Även om rätten till
övervakning ökas är det angeläget att omotiverad användning utesluts och
att övervakningen utformas så att integritetskränkningarna begränsas.
Möjligheten att genom tillsyn och kontroll av användningen av
övervakningskameror ta tillvara enskilda medborgares eller gruppers
intressen måste också tillgodoses. Användningen av övervakningskameror
måste därför regleras så att den inte framstår som ett hot mot
medborgare i allmänhet.
Översynen skall i första hand inriktas på möjligheten att - helt eller
delvis - gå ifrån det nuvarande systemet med tillstånd. En möjlig
lösning är att ersätta tillståndskravet med dels en mer ingående
reglering av i vilka fall övervakning - med respektive utan rätt att
behandla och bevara upptagna bilder - kan tillåtas, dels en
anmälningsplikt för användaren och ett utökat tillsynsansvar för
länsstyrelsen. Det står dock utredaren fritt att inom ramen för de
angivna utgångspunkterna lämna förslag till andra lösningar. Om kravet
på tillstånd tas bort skall utredaren överväga frågan hur de enskilda
medborgarnas intressen bör tas tillvara. Kommunernas och de fackliga
organisationernas intressen skall också belysas. Om det inte bedöms vara
möjligt att gå ifrån det nuvarande systemet med tillstånd, skall
utredaren i stället analysera andra tänkbara förändringar av reglerna.
Formerna för en finansiering av en eventuell anmälningsplikt eller en
förstärkt tillsyn skall också behandlas.
Även frågan om att utöka rätten att behandla och bevara upptagna bilder
bör belysas. Därvid bör olika möjligheter att skydda den enskildes
integritet genom begränsningar av rätten att ta del av de inspelade
bilderna analyseras. Ett exempel härpå kan vara att uppspelningsrätten
beträffande inspelade bilder förbehålls polisen eller någon
säkerhetsansvarig hos användaren. Andra typer av förbehåll och
inskränkningar kan också tänkas. I sammanhanget bör bestämmelserna i
arkivlagen (1990:782) om bevarande och gallring av allmänna handlingar
uppmärksammas.
Frågor om polisens användning av övervakningskameror skall särskilt
övervägas. Härvid bör utgångspunkten vara att polisens möjlighet att
använda dolda fjärrstyrda övervakningskameror skall utökas. Såväl
användningen i den reguljära polisverksamheten som i SÄPO:s verksamhet
omfattas av uppdraget. Därvid finns naturligtvis möjlighet att föreslå
skilda regleringar för olika verksamheter om så skulle befinnas
lämpligt. Utredarens ställningstaganden skall omfatta såväl användningen
av övervakningskameror i brottsutredande syfte som i polisens verksamhet
i övrigt.
En särskild fråga som väckts gäller ljudupptagning i samband med
användningen av en övervakningskamera. Inom Justitiedepartementet
övervägs frågan om hemlig teknisk avlyssning, s.k. buggning. Denna fråga
omfattas därför inte av detta utredningsuppdrag. Däremot skall utredaren
analysera möjligheten till annan ljudupptagning i samband med användning
av en övervakningskamera.
Det står vidare utredaren fritt att ta upp även andra frågeställningar
som har att göra med bestämmelserna om användningen av
övervakningskameror och som aktualiseras under utredningsarbetet.
Som ett underlag för sina överväganden bör utredaren undersöka de
berörda regelsystemens utformning i några jämförbara länder.
Lagstiftningen om övervakningskameror tar sikte på användning av
tekniskt apparatur som kan vara komplicerad. Det är också en
lagstiftning som kan komma att tillämpas i många olika sammanhang. Om
tillståndskravet, helt eller delvis, tas bort kommer tillämpningen
dessutom att i stor utsträckning vila på användarna av
övervakningsutrustningen. Utredaren bör därför ägna särskild möda åt att
utforma lagförslagen på ett sådant sätt reglerna blir klara och
lättillgängliga.
Utredaren bör särskilt beakta den tekniska utvecklingen på området och
den inverkan som denna utveckling kan ha på lagstiftningen.
Övrigt
Utredaren skall under arbetet samråda med Justitiekanslern och
Trygghetsutredningen (Ju 1993:05).
För utredarens arbete gäller regeringens generella direktiv om att
redovisa regionalpolitiska konsekvenserna av framlagda förslag (dir.
1992:50), om att pröva offentliga åtaganden (dir. 1994:23) samt om att
redovisa jämställdhetspolitiska konsekvenser (dir. 1994:124).
Utredaren skall avsluta sitt arbete före utgången av maj månad 1996. Det
är angeläget att snarast skapa förutsättningar för att polisen skall
kunna använda dolda fjärrmanövrerade övervakningskameror vid utredning
av allvarligare brott. Utredaren bör därför i ett delbetänkande, senast
den 1 juli 1995, redovisa sina förslag till den lagstiftning som - i
avvaktan på den mer genomgripande översynen - krävs för detta.