Post 1 av 1 träffar
Föregående
·
Nästa
Utredning om översyn av reklambeskattningen, Dir. 1995:164
Departement: Finansdepartementet
Beslut: 1995-12-14
Dir. 1995:164
Beslut vid regeringssammanträde den 14 december 1995
Sammanfattning av uppdraget
En särskild utredare tillkallas med uppgift att göra en översyn av
reklambeskattningen.
Gällande regler, m.m.
Skatt på annonser infördes den 1 juli 1971 genom förordningen (1971:170)
om annonsskatt. Annonsskatten infördes som ett provisorium i avvaktan på
att den dåvarande reklamutredningen (K 1967:43) skulle föreslå en allmän
reklamskatt. Ett förslag om en sådan reklamskatt lades fram av
utredningen i januari 1972 (SOU:1972:6 och 7). Förslaget ledde till
lagstiftning samma år genom förordningen (1972:266), sedermera lagen, om
skatt på annonser och reklam (prop. 1972:58).
Reklamskatt skall enligt gällande regler betalas för annons som är
avsedd att offentliggöras inom landet och för reklam som är avsedd att
spridas inom landet i annan form än annons. Med annons menas ett
särskilt utrymme som upplåtits i trycksak för återgivning av text eller
bild för annan än utgivaren och sådant utrymme i trycksaken som tagits i
anspråk av utgivaren för egen reklam. Skatteplikt föreligger, med vissa
undantag, för annons som avser reklam och för annons för vilken vederlag
tas ut. Med reklam avses ett meddelande som har till syfte att
åstadkomma eller främja avsättning i kommersiell verksamhet av vara,
fastighet, nyttighet, rättighet eller tjänst.
Skattskyldig är den som i yrkesmässig verksamhet inom landet offentliggör
skattepliktig annons eller skattepliktig reklam i annan form än
annons eller framställer reklamtrycksak. Den som bedriver yrkesmässig
verksamhet inom landet är skattskyldig för skattepliktig reklamtrycksak
som avser verksamheten och som förts in till landet utan att reklamskatt
betalats till tullmyndighet vid införseln. Den som i yrkesmässig
verksamhet distribuerar annonsblad som förts in till landet utan att
reklamskatt betalats vid införseln är likaså skattskyldig. Om det till
Sverige från länder utanför EU införs skattepliktiga reklamtrycksaker
eller annonsblad som har utgivits i sådant land, skall reklamskatt
betalas till tullmyndigheten.
Skattesatsen är för annons i allmän nyhetstidning fyra procent av
beskattningsvärdet och i övriga fall elva procent av beskattningsvärdet.
En bärande tanke bakom reklambeskattningen har varit att den, så långt
det är möjligt och lämpligt, är generell för all reklam och konkurrens-
neutral mellan olika reklammedier. Den tekniska utvecklingen och
utvecklingen inom massmedieområdet har dock medfört att detta, med
gällande skatteregler, inte längre kan uppnås. Detta gäller särskilt
reklamen i radio- och TV-sändningar, vilken inte är skattepliktig enligt
gällande reklamskatteregler. Sådan reklam har således kommit att få en
konkurrensfördel gentemot annan beskattad reklam, vilket strider mot
lagens intentioner om att reklambeskattningen bör vara generell och
konkurrensneutral.
Reklamskatteutredningen föreslog i sitt betänkande Reklamskatt (SOU
1988:17) bl.a. att reklambeskattning i princip skulle ske även av nya
och förändrade media som inte omfattas av nuvarande regler i lagen
(1972:266) om skatt på annonser och reklam, t.ex. reklam i radio och TV
samt databasreklam. Utredningens förslag beträffande reklam i TV innebar
att sådan reklam skulle beskattas om utrymme upplåtits för reklam mot
vederlag. Utländska TV-sändningar med reklam riktad mot Sverige
föreslogs i huvudsak bli beskattade till den del vederlaget svarade mot
den svenska publikandelen. Skatteplikt skulle dock inte föreligga om den
reklamsändande kanalen huvudsakligen var avsedd att tas emot i andra
länder än Sverige. Av de remissinstanser som yttrade sig över förslaget
om beskattning av TV-reklam var flertalet kritiska till förslaget och
ifrågasatte starkt möjligheten att i praktiken kunna genomföra en sådan
beskattning när det gäller utländska TV-sändningar.
Vid beskattning av reklamtrycksaker uppkommer inte sällan frågor
huruvida en viss produkt är att hänföra till trycksak och om den har
framställts huvudsakligen för att offentliggöra reklam och således utgör
reklamtrycksak. Detta medför tillämpningssvårigheter för såväl de
skattskyldiga som beskattningsmyndigheten. Skattskyldig är i dessa fall
den som framställer en skattepliktig reklamtrycksak. Reklamskatteutred-
ningen föreslog att dessa inte längre skulle vara skattskyldiga vid
framställandet av reklamtrycksakerna. I stället föreslogs att
distributörerna skulle redovisa reklamskatten. Remissinstanserna
uttalade dock farhågor för att sådana regler skulle leda till nya
tillämpningsproblem.
Kritik mot den nuvarande ordningen
Från flera håll har det under senare tid framförts kritik mot reglerna
om beskattning av reklamtrycksaker. Företrädare för grafisk industri,
såväl arbetsgivar- som arbetstagarsidan, befarar att de förändringar som
EU-medlemskapet medfört, dvs. att reklamskatt inte längre kan tas ut vid
införsel av reklamtrycksaker utan att skatt skall betalas inom landet,
helt snedvrider konkurrenssituationen mellan svenska och utländska
företag. Andra konkurrentländer har inte någon skatt på
reklamtrycksaker. Detta medför att det blir billigare att köpa
produkterna från ett annat EU-land under förutsättning att man inte
följer svensk lag. Detta förfarande har underlättats av att någon
gränskontroll inte längre förekommer.
Kritik har också kommit från skatteadministrationen. Riksskatteverket
(RSV) har i en skrivelse till Finansdepartementet i maj 1995 hemställt
att skatten på reklamtrycksaker slopas eftersom den har så stora
brister. RSV kan inte se några möjligheter att genom
författningsändringar åstadkomma en fungerande ordning. RSV har särskilt
påtalat de stora kontrollproblem som föreligger beträffande
reklamtrycksaker som framställts i ett annat EU-land. Medlemskapet i EU
innebär att reklamtrycksaker fritt kan föras över gränserna mellan
medlemsländerna och att den tidigare tullkontrollen inte längre finns.
RSV menar att detta innebär ett utomordentligt stort kontrollproblem
från svensk synpunkt, inte minst med hänsyn till de personella resurser
som en kontroll inne i landet skulle kräva för att få en acceptabel
nivå.
Uppdraget
En särskild utredare tillkallas för att göra en översyn av reklambeskatt-
ningen. Utgångspunkten för utredarens förslag skall vara att
reklamskatten så långt som möjligt skall vara generell för all reklam
och konkurrensneutral mellan olika reklammedier.
Utredaren skall undersöka möjligheterna att utvidga reklamskatten till i
dag skattefria områden, särskilt reklam i radio och TV. Viktigt är
därvid att skatten är enkel att tillämpa, att de administrativa
kostnaderna hålls nere och att skatten är generell för sådan reklam. En
särskild fråga i detta sammanhang är hur beskattning av reklam som sänds
över Sverige från utlandsbaserade stationer skall utformas. Det ingår i
utredarens uppdrag att överväga och föreslå en lösning av denna fråga.
Utredaren skall vidare undersöka möjligheterna att förenkla nuvarande
reklamskatteregler i syfte att underlätta tillämpningen och administra-
tionen av skatten. Detta gäller särskilt beskattningen av
reklamtrycksaker med hänsyn till bl.a. svårigheten att utöva
beskattningskontroll när det gäller trycksaker som införs från
annat EU-land. Vidare bör en generell reklamskatts förenlighet med
gemenskapsrätten analyseras.
Om utredaren finner att målet om en konkurrensneutral reklamskatt inte
kan uppnås, bör utredaren analysera om reklamskatten med hänsyn till
sitt syfte ändå bör finnas kvar samt lämna förslag till tekniska
lösningar som bedöms nödvändiga. Skulle utredaren föreslå åtgärder som
leder till minskade intäkter för staten skall förslag lämnas om hur
dessa skall finansieras.
För arbetet gäller regeringens direktiv till samtliga kommittéer och
särskilda utredare angående redovisning av regionalpolitiska
konsekvenser (dir. 1992:50) samt om att pröva offentliga åtaganden (dir.
1994:23).
Redovisning av uppdraget
Utredaren skall redovisa resultatet av sitt arbete senast den 1 december
1996.