Post 1 av 1 träffar
Föregående
·
Nästa
Handikappinstitutets verksamhet, organisationsform och finansiering, Dir. 1995:161
Departement: Socialdepartementet
Beslut: 1995-12-14
Dir. 1995:161
Beslut vid regeringssammanträde den 14 december 1995
Sammanfattning av uppdraget
En särskild utredare tillkallas med uppgift att utreda vissa frågor
rörande Handikappinstitutet. Huvuduppgiften för utredaren är att pröva
vilka förändringar som bör genomföras i fråga om Handikappinstitutets
verksamhet, organisationsform och finansiering, med anledning av att
landstingen och kommunerna numera har ett gemensamt ansvar att tillhanda-
hålla hjälpmedel.
Allmänna utgångspunkter
Handikappinstitutet är samhällets centrala organ inom
hjälpmedelsområdet. Det övergripande målet för institutet är att
medverka till att personer med funktionshinder kan få en god
livskvalitet genom tillgång till bra hjälpmedel. Regeringen och
Landstingsförbundet har funnit att en översyn av Handikappinstitutet bör
genomföras. Bakgrunden är de förändringar i ansvarsfördelningen inom
hjälpmedelsförsörjningen som Ädel inneburit.
Handikappinstitutet drivs för närvarande av landstingen och staten
gemensamt. Institutet leds av en styrelse som t.o.m. juni 1995 bestod av
nio ledamöter, av vilka fem företräder landstingen och fyra staten.
Enligt gällande praxis utser handikapporganisationerna två styrelse-
ledamöter av de fyra statliga. Genom beslut av regeringen i juni 1995 är
kommunerna genom en av Svenska kommunförbundet utsedd ledamot företrädda
i institutets styrelse t.o.m. december 1995.
Handikappinstutets verksamhet regleras i en särskild stadga som
fastställs av regeringen och Landstingsförbundet. Enligt stadgan har
institutet till ändamål att främja, samordna och medverka i utvecklings-
och forskningsarbete avseende hjälpmedel för handikappade och övriga
delar av den samlade hjälpmedelsprocessen. Tyngdpunkten i Handikapp-
institutets verksamhet består i
- att initiera hjälpmedelsutveckling och ta till vara den nya teknikens
möjligheter,
- att prova och egenskapsdeklarera hjälpmedel,
- att arbeta med standardisering inom hjälpmedelsområdet,
- att informera om bra hjälpmedel samt öka kompetensen inom hjälpmedels-
verksamheten.
Handikappinstitutet skall enligt gällande stadga samverka med sjukvårds
huvudmännen och centrala statliga organ med uppgifter inom hjälpmedels-
området samt med handikapporganisationer, andra organisationer och företag
inom området. Institutet deltar aktivt internationellt hjälpmedelsarbete,
inte minst inom EU.
Handikappinstitutets stadga ändrades senast år 1989 då institutets
rekommenderande roll, att ange riktlinjer för hjälpmedelsverksamhetens
inriktning och omfattning, togs bort. Vid samma tidpunkt infördes att
institutet skall initiera och stimulera utnyttjandet av ny teknik i
hjälpmedelssammanhang. Vidare fastställdes att regeringen och
Landstingsförbundet kan fatta beslut om särskilda uppdrag åt institutet.
Sådana uppdrag har hittills lämnats i inte obetydlig utsträckning.
Handikappinstitutet finansieras för närvarande huvudsakligen genom
bidrag från den allmänna sjukförsäkringen. Bidraget fastställs i
anslutning till de s.k. Dagmaröverenskommelserna mellan staten och
Landstingsförbundet om ersättningar till hälso- och
sjukvårdshuvudmännen. För år 1995 har Handikappinstitutets fond
tillförts 51 miljoner kronor från den allmänna sjukförsäkringen. Från
fonden skall 5,5 miljoner kronor utbetalas till Sjukvårdshuvudmännens
upphandlingsbolag (SUB). Vidare skall 4 miljoner kronor avsättas till
s.k. produktionsstöd.
Ansvaret att tillhandahålla hjälpmedel för den dagliga livsföringen och
hjälpmedel för vård och behandling var t.o.m. år 1991 i princip samlat
hos landstingen. Genom Ädel-reformen, som bl.a. innebar att även
kommunerna fick en skyldighet att bedriva viss hälso- och sjukvård, har
ansvaret att tillhandahålla hjälpmedel vidgats till att också omfatta
kommunerna.
Den 1 januari 1994 trädde vissa bestämmelser i hälso- och sjukvårdslagen
(1982:763, HSL) i kraft, som innebär att landstingens och kommunernas
skyldigheter att tillhandahålla hjälpmedel har förtydligats. Enligt 3a §
HSL skall landstinget erbjuda funktionshindrade som är bosatta inom
landstinget hjälpmedel. Av 18 a § HSL följer att kommunerna, i de fall
de har ett hälso- och sjukvårdsansvar enligt 18 § samma lag, har en
skyldighet att tillhandahålla hjälpmedel för funktionshindrade.
I den proposition som föregick dessa bestämmelser i HSL (prop.
1992/93:159) betonades vikten av att det dubbla ansvaret för
hjälpmedelsförsörjningen inte får leda till att den samlade kompetensen
inom hjälpmedelsområdet försämras. I propositionen underströks
betydelsen av att de ansvariga huvudmännen upprätthåller och utvecklar
system som kan tillgodose omfattande och komplicerade hjälpmedelsbehov.
Genom riksdagens beslut med anledning av propositionen har ett tids-
begränsat statligt stimulansbidrag införts inom hjälpmedelsområdet. Syftet
medbidraget är att utveckla specialistkompetens avseende personer med
omfattande hjälpmedelsbehov samt att utveckla nya organisations- och
samverkansformer mellan huvudmännen. Under åren 1994 t.o.m. 1997 avses
sammanlagt 100 miljoner kronor lämnas i stimulansbidrag. Handikappinstitutet
har fått regeringens uppdrag att fördela stimulansbidraget samt att
fortlöpande följa upp och utvärdera effekterna av detta.
Landstingsförbundet och Svenska kommunförbundet bedriver för närvarande
ett översyns- och utredningsarbete inom hjälpmedelsområdet. Syftet är
att skapa förutsättningar för förbättrad samverkan mellan kommuner och
landsting i hjälpmedelsförsörjningen.
I regeringens proposition 1995/96:61 behandlas frågan om organisationsformer
för viss verksamhet som är beroende av statligt stöd. I propositionen
föreslås
att när en privaträttslig form krävs för statlig verksamhet som är beroende
av återkommande statliga medel skall främst formerna aktiebolag och ideell
förening användas. Statlig verksamhet bör enligt propositionen bedrivas i
myndighetsform. Förslagen baseras på betänkandet Former för statlig
verksamhet (SOU 1994:174), avgivet av Utredningen om verksamheter som är
beroende av statligt stöd. Riksdagen har nyligen beslutat godkänna
förslagen i propositionen (bet. 1995/96:LU7, rskr. 1995/96:79).
I utredningens slutbetänkande Omprövning av statliga åtaganden (SOU
1995:93) har ett stort antal stiftelser och andra privaträttsliga
organisationer granskats, bl.a. Handikappinstitutet. Enligt utredningen
är Handikappinstitutet för närvarande att betrakta som ett enkelt bolag.
Utredningen föreslår att Handikappinstitutet skall omvandlas antingen
till ett aktiebolag eller till en ideell förening.
Uppdraget
Hjälpmedelsförsörjningen är en av grundpelarna i samhällsstödet till
personer med funktionshinder. Regering och riksdag har i olika
sammanhang framhållit betydelsen av en väl utvecklad hjälpmedelsförsörjning
med hög kompetens. Handikappinstitutet spelar en central roll i strävandena
att utveckla hjälpmedelsförsörjningen.
Mot bakgrund av de ovan nämnda förändringarna i ansvarsfördelningen inom
hjälpmedelsområdet tillkallas en särskild utredare med uppdrag att
utreda vissa frågor om Handikappinstitutets framtida verksamhet,
organisationsform och finansiering. Utredarens huvuduppgift skall vara
att pröva vilka förändringar av Handikappinstitutets verksamhet, organisa-
tionsform och finansiering som bör ske med anledning av att
landstingen och kommunerna numera har ett gemensamt ansvar att
tillhandahålla hjälpmedel.
Tyngdpunkten i Handikappinstitutets verksamhet skall även fortsättningsvis
vara att främja, samordna och medverka i utvecklings- och
forskningsarbete avseende hjälpmedel för människor med handikapp, att
prova och egenskapsdeklarera hjälpmedel, arbeta med standardisering
samt bedriva informations- och utbildningsverksamhet riktad mot såväl
sjukvårdshuvudmännen som brukarna. Handikappinstitutet skall arbeta
utifrån sin roll som utvecklingsresurs för staten, landstingen och
framdeles även kommunerna. Arbetet bör även fortsättningsvis bedrivas i
nära samarbete med dessa, med olika forskningsinstitutioner samt med
handikapporganisationerna. Utredaren skall dock bedöma om förskjutningar
i verksamheten bör ske med anledning av att också kommunerna fått en
skyldighet att tillhandahålla hjälpmedel och om så är fallet lämna
förslag om sådana.
De senaste ändringarna av stadgan för institutets verksamhet beslutades
år 1989. Utredaren skall pröva i vilken mån Handikappinstitutets stadga
eller motsvarande bör förändras som följd av de ändrade ansvarsförhållandena
inom hjälpmedelsområdet. I detta sammanhang bör även institutets samarbete
med SUB avseende upphandling av hjälpmedel uppmärksammas. Utredaren är
oförhindrad att lämna förslag även till andra ändringar av stadgan som
bedöms motiverade.
Mot bakgrund av den av riksdagen godkända propositionen 1995/96:61 bör
utredningen vidare ta ställning till om ideell förening eller aktiebolag
är den lämpligaste associationsformen för Handikappinstitutets fortsatta
verksamhet. Enligt propositionen skall ideell förening eller aktiebolag
väljas när staten tillsammans med annan part engagerar sig i verksamhet
som är beroende av statligt stöd. Dessa verksamhetsformer fyller även de
behov som kommuner och landsting har av privaträttsliga former för
verksamhet av viss karaktär. Det bör i detta sammanhang framhållas att
Handikappinstitutet inte bör bli en statlig myndighet eftersom detta
förutsätter att verksamheten helt och hållet finansieras av staten.
En utgångspunkt i sammanhanget är att Handikappinstitutet även i framtiden
bör ha möjlighet att fatta beslut om fördelning av medel som t.ex.
det nuvarande statliga stimulansbidraget till hjälpmedelsförsörjningen
eller andra liknande uppgifter. Vidare bör regeringen och hjälpmedels-
huvudmännen även fortsättningsvis ha möjligheter att besluta om särskilda
uppdrag till institutet. Utredaren skall i denna del beakta vad
som sagts i det tidigare nämnda betänkandet Omprövning av statliga
åtaganden, i propositionen 1995/96:61 och vid riksdagsbehandlingen av
denna.
Handikappinstitutet har fram t.o.m. juni 1995 letts av en styrelse
bestående av nio ledamöter som representerat staten och landstingen.
Handikapporganisationerna har varit företrädda genom att staten ställt
två av sina platser till deras förfogande. Sedan juli 1995 t.o.m.
december 1995 är kommunerna företrädda i institutets styrelse genom en
styrelseledamot. Utredaren skall överväga styrelsens framtida
sammansättning med hänsyn till sina förslag. En utgångspunkt bör då vara
att handikapporganisationerna även fortsättningsvis bör vara företrädda
i institutets styrelse.
Handikappinstitutet finansieras för närvarande i huvudsak genom den allmänna
sjukförsäkringen. Ersättningens storlek fastställs vid de s.k.
Dagmarförhandlingarna mellan företrädare för staten och sjukvårdshuvudmännen.
Det kan ifrågasättas om den nuvarande finansieringsformen är lämplig vid ett
utökat engagemang från kommunernas sida i Handikappinstitutets verksamhet.
I sammanhanget kan också nämnas att Dagmarersättningen under senare år
alltmer fått karaktären av tidsbegränsade stimulansbidrag inriktade på
speciella verksamhetsområden. Mot denna bakgrund bör utredaren lägga
fram förslag till en alternativ form av finansiering av Handikappinstitutet.
Den särskilde utredaren skall samråda med Landstingsförbundet och
Svenska kommunförbundet.
Utredaren skall beakta regeringens direktiv till samtliga kommittéer och
särskilda utredare att redovisa jämställdhetspolitiska konsekvenser
(dir. 1994:124) samt pröva offentliga åtaganden (dir. 1994:23). De
senare direktiven innebär bl.a. att varje kommitté skall visa hur
förslag som leder till utgiftsökningar eller inkomstminskningar skall
kunna finansieras inom ramen för totalt sett minskade eller oförändrade
resurser.
Utredarens förslag skall redovisas senast den 1 juni 1996.