Post 1 av 1 träffar
Föregående
·
Nästa
Utredning om fristående skolor på grundskolenivå, Dir. 1995:16
Departement: Utbildningsdepartementet
Beslut: 1995-02-21
Dir. 1995:16
Beslut vid regeringssammanträde den 21 februari 1995
Sammanfattning av uppdraget
En parlamentarisk kommitté skall utreda frågor som rör god-
kännande, tillsyn, bidrag och avgifter avseende fristående skolor
på grundskolenivå.
Kommittén skall
- överväga hur kommunernas inflytande vid tillståndsgivning-
en kan stärkas,
- överväga om kriterierna för godkännande av fristående sko-
lor kan behöva ändras,
- lämna förslag till ett delat tillsynsansvar mellan Statens
skolverk och kommunen,
- lämna förslag till regler för bidragsgivning,
- överväga om fristående skolor även fortsättningsvis skall ha
rätt att ta ut elevavgifter, och
- föreslå de författningsändringar som föranleds av kommitténs
ställningstaganden.
Bakgrund
Den gemensamma skolan
Den svenska skolan är en sammanhållen skola som skall ge
likvärdig utbildning till alla barn och ungdomar. Det är skolans
uppgift att anpassa sin organisation och sin undervisning så att
alla barns förutsättningar tas till vara.
Det växande antalet fristående skolor kan riskera att leda till
ökad segregation. Bidragssystemet till fristående skolor har i
många fall gynnat de fristående skolorna på bekostnad av de
kommunala skolorna. Vi vill slå vakt om den gemensamma
skolan och bekämpa en utveckling mot ett segregerat skolsys-
tem.
Rätten att välja skola
Rätten att välja skola infördes av den förra socialdemokratiska
regeringen våren 1991. Vi vill även fortsättningsvis slå vakt om
denna rätt.
Fristående skolor
Skolplikt får fullgöras i en fristående skola, om skolan är god-
känd för ändamålet. Ärenden om godkännande för vanlig skol-
plikt prövas av Skolverket.
Godkännande för vanlig skolplikt skall meddelas, om sko-
lans utbildning ger kunskaper och färdigheter som till art och
nivå väsentligen svarar mot de kunskaper och färdigheter som
grundskolan förmedlar. Skolan skall även i övrigt väsentligen
svara mot grundskolans allmänna mål. Härvid skall särskilt
beaktas de krav som anges i 1 kap. 2 § andra och tredje stycke-
na skollagen.
Den 1 juli 1992 infördes ett nytt bidragssystem för fristående
skolor godkända för vanlig skolplikt. Sådana skolor skall till-
delas bidrag för verksamheten av elevernas hemkommuner. För
varje elev skall lämnas ett belopp som motsvarar den genom-
snittliga kostnaden per elev i hemkommunens grundskola det
pågående kalenderåret på det stadium som eleven tillhör. Vid
tilldelningen får kommunen göra ett avdrag som uppgår till
högst 15 procent av den framräknade genomsnittskostnaden.
Fristående skolor, som har rätt till bidrag, får för de elever
som bidragen avser endast ta ut elevavgifter som är skäliga med
hänsyn till de särskilda kostnader som skolan har, förutsatt att
kostnaderna kan anses rimliga för verksamheten.
De fristående skolorna står under tillsyn av Skolverket.
Fristående skolor är skyldiga att delta i Skolverkets upp-
följning och utvärdering.
Regeringen har i ett annat ärende denna dag föreslagit änd-
ring av bidragsbestämmelserna (prop. 1994/95:157), som bl.a.
innebär att kommunen vid bidragsgivningen får göra ett avdrag
som uppgår till högst 25 procent av den framräknade genom-
snittskostnaden.
Konsekvenser och erfarenheter av gällande regelverk
Enligt regeringens uppfattning skall fristående skolor även
fortsättningsvis finnas som ett komplement till kommunala
skolor. De fristående skolorna kan bidra till att öka mångfalden
och förnyelsen inom skolväsendet. Vi vill emellertid peka på
några problem med nu gällande regler för fristående skolor.
Kommunen har nu ett mycket begränsat inflytande över
godkännandet av nya skolor. En kommun har t.ex. inga möjlig-
heter att pröva behov eller rimlighet av en etablering. En av
besparingsskäl nedlagd skola kan leva vidare med ny huvudman
och med fortsatta kommunala medel. Detta leder självfallet till
stora svårigheter såväl när det gäller planeringen av skolgången
för kommunens barn som för kommunens ekonomi.
En kommun har heller inte någon insyn i verksamheten i
redan existerande skolor.
Nuvarande bidragssystem har enligt regeringen inneburit en
alltför schablonmässig resurstilldelning, utan hänsyn till elever-
nas olika behov eller till omfattningen av skolornas åtagande.
I vissa fall har de fristående skolorna blivit överkompenserade
i förhållande till de kommunala skolorna.
Resurssystemet i sig har inte heller uppmuntrat till ett utökat
samarbete mellan kommunen och den fristående skolan eller till
en mer uttalad samverkan.
Uppdraget
En översyn av gällande regler är mot denna bakgrund angelä-
gen. Det är regeringens ambition att såväl kommuner som fri-
stående skolor får klara regler som kan förväntas ligga fast
under en längre tid.
Godkännande
Kommunernas roll vid godkännande av fristående skolor bör
stärkas. Kommunerna har det övergripande ekonomiska ansvaret
för både sina egna skolor och de fristående skolorna. De har
också ansvaret för att alla barn och unga erbjuds en likvärdig
utbildning. Kommittén skall överväga hur kommunernas in-
flytande vid tillståndsgivningen kan stärkas samtidigt som de
fristående skolornas krav på fasta spelregler beaktas. Kommittén
skall utgå från att Skolverket är den myndighet som avgör, om
en skola uppfyller kriterierna för fullgörande av skolplikt.
Bland de ca 230 fristående skolor motsvarande grundskole-
nivån som nu är verksamma utgör de konfessionella skolorna
ungefär 20 procent.
Beträffande ett fåtal av dessa skolor har det ifrågasatts, om
de verkligen uppfyller skollagens och läroplanens krav på all-
sidighet och saklighet i undervisningen. Kännetecknande för
sådana skolor är att de dels har en religionsundervisning som
till skillnad från grundskolans inte är neutral, dels att de också
söker skapa arbetsformer och en arbetsmiljö som är genomsyrad
av en bestämd livshållning.
Även om dessa skolor antalsmässigt är få, är det viktigt för
trovärdigheten till själva systemet med fristående skolor att
reglerna för godkännande tydligt markerar kraven på öppenhet,
tolerans och allsidighet. Bland annat mot denna bakgrund skall
kommittén överväga om kriterierna för godkännande behöver
ändras. Kommittén måste därvid beakta de internationella för-
pliktelser som Sverige åtagit sig genom att tillträda olika kon-
ventioner. Det bör i sammanhanget nämnas att den europeiska
konventionen angående skydd för de mänskliga rättigheterna
och de grundläggande friheterna och dess tilläggsprotokoll nu-
mera är svensk lag.
Den nya läroplanen för det obligatoriska skolväsendet införs
successivt fr.o.m. läsåret 1995/96. Kommittén skall överväga
om införandet av den nya läroplanen föranleder en ändring av
reglerna för godkännande.
Tillsyn
Fristående skolor står under tillsyn av Skolverket. Tidigare
fanns också bestämmelser om kommunens tillsynsansvar. Des-
sa avskaffades dock av den föregående regeringen. Vi anser det
viktigt att också kommunen har ett ansvar för tillsynen av de
fristående skolorna. Kommittén skall lämna förslag till hur ett
delat tillsynsansvar mellan Skolverket och kommunen kan se ut.
Bidrag
De nya reglerna för bidragsgivningen bör syfta till att stödja en
utveckling av skolväsendet.
Ett mål med bidragsgivningen skall vara att resurserna för-
delas med hänsyn tagen till skolornas och elevernas skilda
behov och skolornas varierande åtagande. Eleverna skall ha rätt
till likvärdiga förutsättningar för sin utbildning, oavsett om de
valt att gå i en kommunal eller fristående skola. Det är också
viktigt att de nya reglerna ger incitament till samarbete mellan
kommunen och den fristående skolan.
Eventuellt skilda förutsättningar att bedriva verksamhet
beroende på olika huvudmannaskap skall också beaktas.
Kommittén skall lämna förslag till regler för bidragsgivning
där ovanstående mål tillgodoses.
Avgifter
Fristående skolors rätt att ta ut elevavgifter kan riskera att öka
segregationen i skolorna. Kommittén skall överväga om fri-
stående skolor, som erhåller med kommunala skolor likvärdiga
bidrag, även fortsättningsvis skall ha rätt att ta ut elevavgifter.
Sådana obetydliga kostnader som enligt skollagen eleverna
själva får bestrida i kommunala skolor bör dock också få före-
komma i fristående skolor.
Ramar för utredningens arbeteUtredningen skall redovisa uppdraget senast
den 1 november 1995.
Kommittén skall lägga fram förslag till de författningsänd-
ringar som föranleds av dess ställningstaganden.
För utredningsarbetet gäller regeringens direktiv till samtliga
kommittéer och särskilda utredare angående redovisning av
regionalpolitiska konsekvenser (dir. 1992:50) och om att pröva
offentliga åtaganden (dir. 1994:23) och om jämställdhet mellan
könen (dir.1994:124).