Post 1 av 1 träffar
Föregående
·
Nästa
Nationella folkhälsomål, Dir. 1995:158
Departement: Socialdepartementet
Beslut: 1995-12-14
Dir. 1995:158
Beslut vid regeringssammanträde den 14 december 1995
Sammanfattning av uppdraget
En parlamentarisk kommitté tillkallas med uppgift att utarbeta förslag
till nationella mål för hälsoutvecklingen. Målen skall vara vägledande
för samhällets insatser för att främja folkhälsan, förebygga ohälsa,
minska hälsorisker samt förhindra förtida och undvikbar
funktionsnedsättning, sjuklighet och död. Kommittén skall med
utgångspunkt i det övergripande målet en god hälsa för alla, med
särskild betoning på att minska skillnader i hälsa mellan grupper i
befolkningen, och med hjälp av vetenskapligt baserad kunskap om
folkhälsoproblem och hälsoutveckling
- redovisa och analysera de erfarenheter som finns vad gäller mål för
hälsoutvecklingen internationellt och på nationell, regional och lokal
nivå,
- analysera och värdera de hälsoproblem som för närvarande finns och som
väntas få stor betydelse för hälsoutvecklingen framöver,
- bedöma möjligheterna att med olika insatser minska dessa hälsoproblem,
- väga kostnaden mot nyttan av att genomföra målen,
- analysera eventuella målkonflikter,
- med utgångspunkt i dessa analyser skall kommittén lämna förslag till
framåtsyftande mål för hälsoutvecklingen samt föreslå vilka av dessa som
skall prioriteras.
- lämna förslag till strategier för att nå målen,
- särskilt beakta hur målen kan förankras i olika beslutsprocesser och
hur en utvecklingsprocess kan stimuleras bland medborgarna och inom
berörda samhällssektorer,
- lämna förslag till hur målen kan följas upp och utvärderas.
Bakgrund
Allmänt sett har hälsan utvecklats positivt i Sverige. Befolkningen har
blivit friskare och lever längre. Mer kunskap om folksjukdomars orsaker
och utbredning, ökad medvetenhet om samhällsförhållandenas och levnads-
vanornas betydelse för hälsan, en allt bättre hälso- och sjukvård och
ett intensifierat hälsofrämjande och sjukdomsförebyggande arbete har
varit och är förutsättningar för successivt förbättrad folkhälsa. Även
om vi nått långt är ytterligare förbättringar i hälsan önskvärda och
möjliga att nå.
Det finns fortfarande allvarliga sjukdomar och skador som är möjliga att
förebygga. Socialstyrelsens folkhälsorapport från år 1994 visar bl.a.
att det finns stora och i vissa fall ökande skillnader i hälsa mellan
olika sociala grupper, geografiska områden och mellan könen.
Strukturellt betingade livsvillkor som exempelvis försämrad ekonomi,
arbetslöshet, miljöföroreningar , krympande offentliga välfärdssystem i
kombination med levnadsvanor, exempelvis kost- tobaks- och alkoholvanor,
kan vara några av förklaringarna till att skillnaderna i ohälsa ökar.
Sociala strukturer i form av lagstiftning, ekonomiska resurser, normer
och traditioner inom olika samhällssektorer (t.ex arbetsmiljö,
utbildning, boende, trafik, jordbruk, fritid och kultur, socialtjänst,
hälso- och sjukvård) påverkar förekomsten av hälsorisker. Att hälsan
påverkas av samhällsförhållanden i stort är ett viktigt motiv för
hälsopolitiskt motiverade initiativ inom flertalet samhällssektorer på
nationell, regional och inte minst lokal nivå.
Statsmakterna har ett ansvar för att skapa gynnsamma förutsättningar för
hela befolkningen att leva ett hälsosamt liv, oavsett social bakgrund.
Insatser för att skapa goda villkor för hälsa skall ses i ett
långsiktigt perspektiv. Många av de beslut som fattas i dag påverkar
både vår och kommande generationers hälsa.
Insatser för att främja en god hälsa kan därför ses som en investering
för framtiden, en investering som ger utdelning på flera sätt. För
individen genom att år med hälsa och livskvalitet läggs till livet, för
samhället genom att en befolkning som är frisk och mår bra skapar bättre
förutsättningar för välstånd, exempelvis genom ökad tillväxt, minskad
sjukfrånvaro och minskad utslagning från arbetslivet.
Förutsättningarna är goda för att ta fram och förverkliga nationella
folkhälsomål. I Sverige har det sedan länge pågått en utveckling mot ett
ökat intresse och bredare synsätt vad gäller folkhälsofrågor. Alltfler
kommuner och landsting har bildat särskilda folkhälsoråd för att
stimulera, samordna och följa upp det lokala folkhälsoarbetet inom olika
sektorer och geografiska områden. Många landsting avsätter resurser för
samhällsmedicinska enheter och tar fram regionala folkhälsorapporter. På
nationell nivå arbetar ett flertal myndigheter med folkhälsorelaterade
frågor. Folkhälsoinstitutet, Socialstyrelsen m.fl. myndigheter har stor
betydelse för att främja, följa upp och utvärdera folkhälsoarbetet.
Svenska kommunförbundet och Landstingsförbundet har också på olika sätt
ökat sitt engagemang och utvecklingsarbete inom folkhälsoområdet.
Forskning kring folkhälsofrågor finansieras bl.a vid landets universitet
och högskolor och genom forskningsråden. På regeringsnivå bildas en
statsrådsgrupp för folkhälsofrågor.
Även den svenska miljöpolitiken (luftutsläpp, kemikalier m.m.) är i
betydande grad inriktad mot att undanröja hälsorisker.
På såväl nationell som lokal nivå är folkrörelsernas verksamhet av stor
betydelse för folkhälsan.
Världshälsoorganisationen (WHO) spelar en stor roll för utvecklingen av
hälsomål i olika länder. WHO:s Europaregion antog år 1984 en samlad
hälsostrategi med 38 mål som i hög grad blivit en förebild för många
länders arbete med nationella hälsomål. Med det övergripande målet Hälsa
för alla år 2000 betonas behovet av att utjämna skillnader i hälsa
mellan könen, sociala grupper och geografiska regioner. Världsbankens
rapport Investera i hälsa från år 1993 har visat på nya möjligheter att
bearbeta och analysera det faktaunderlag som ligger till grund för en
prioritering av olika hälsomål.
Inom Europeiska unionen (EU) har folkhälsofrågorna fått en högre prioritering
med stöd av artikel 129 i Maastrichtfördraget. Artikel 129 stadgar bl.a att
hälsoskyddskrav skall ingå som ett led i gemenskapens övriga politikområden.
Till vägledning för det svenska arbetet med nationella hälsomål finns,
utöver WHO:s hälsa för alla år 2000, flera internationella förebilder
bl.a i Storbritannien och USA.
Tillvägagångsättet och resultaten av arbetet med att ta fram nationella
hälsomål i USA och Storbritannien skiljer sig åt. Båda
tillvägagångssätten har sina förtjänster. I USA mobiliserades en stor
mängd experter och företrädare för forskningen, näringslivet och
myndigheterna för att ta fram en heltäckande bild av folkhälsoläget i
USA. Det stora kunskapsunderlag som togs fram utmynnade dock inte i
någon prövning och värdering av vilka områden som skulle prioriteras. En
styrka med arbetet i Storbrittanien har varit att målen även blivit
föremål för en politisk värdering och prioritering på övergripande nivå.
Inslag i både det engelska och amerikanska tillvägagångssättet samt
erfarenheter från arbete med hälsomål i andra länder bör kunna tas till
vara i det svenska målarbetet.
Motiv för nationella folkhälsomål
Målen skall vara vägledande för samhällets insatser för att förbättra
folkhälsan. Under senare år har begreppet "investera i hälsa" börjat
användas för att beteckna samhällets åtgärder. Att investera i hälsa är
en fråga om att prioritera. Oavsett de ekonomiska förhållandena bör
politiker och andra beslutsfattare ges möjlighet att välja de insatser
som med tillgängliga resurser ger de bästa effekterna i ett
folkhälsoperspektiv. Syftet med målarbetet är därför främst att ange
vilka problem som är mest angelägna att lösa och vilka strategier som
förutses vara de mest effektiva.
I dagsläget finns mycket kunskap om olika folkhälsoproblem och om olika
åtgärder för att lösa dem. Komplexiteten och folkhälsoarbetets tvärsekto-
riella karaktär ställer emellertid krav på överblick och integration
av kunskap från flera olika kunskapsområden och vetenskapliga
discipliner. På nationell nivå finns Socialstyrelsens folkhälsorapporter
som ger en överblick över hälsoläget i Sverige. Folkhälsoinstitutet och
andra berörda myndigheter arbetar med att, utifrån bla.
folkhälsorapporterna, övergripande politiska prioriteringar och egna
analyser, ta fram underlag för olika typer av hälsopolitiska strategier
och insatser. Arbetet med att ta fram nationella folkhälsomål innebär
att den kunskap som finns om hälsoläget, hälsoutvecklingen och de
bakomliggande orsakerna kan nyttiggöras och utvecklas ytterligare. Inte
minst talar internationella förebilder för att det går att komma längre
vad gäller möjligheten att med nya epidemiologiska mått jämföra bördan
på befolkningen av olika hälsoproblem och att förutse den framtida
utvecklingen. Ett exemepl på detta är den holländska så kallade
"Preventmodellen".
Att ta fram ett måldokument är angeläget i sig men minst lika viktig är
processen som leder dit och som fortsätter efter det att måldokumentet
tagits fram. Målen skall tjäna som stöd och inspiration på nationell,
regional och lokal nivå. Måldokumentet skall vara en av utgångspunkterna
i ett offensivt och multisektoriellt folkälsoarbete på alla nivåer.
Nationella folkhälsomål behövs för att särskilt uppmärksamma och minska
skillnaderna i hälsa mellan olika socioekonomiska grupper, etniska
grupper, geografiska områden och mellan könen. Ett arbete med nationella
mål för hälsan bör belysa hälsans betydelse för samhällsutvecklingen och
hur hälsan påverkas av samhällets villkor. Kunskapen bör kunna omsättas
i olika initiativ på nationell, regional och lokal nivå.
Uppdraget
Kommitténs uppdrag är att utarbeta förslag till nationella mål för
hälsoutvecklingen och folkhälsoarbetet.
Utgångspunkten i kommitténs arbete bör vara den tillgängliga kunskapen
om folkhälsoproblem och hälsoutvecklingen som finns inom olika veten-
skapliga discipliner. Varje mål skall grundas på ett vetenskapligt
underlag som dels belyser sjukdomarnas, skadornas och riskernas
utbredning, bestämningsfaktorer och påverkbarhet, dels redovisar, så
långt möjligt, vilka ekonomiska, sociala och andra konsekvenser målen
skulle få om de uppfylldes respektive inte uppfylldes.
Beslut och förutsättningar inom flertalet samhällssektorer, inklusive
medborgarnas möjligheter att aktivt delta, påverkar folkhälsan. Av detta
följer att kommittén bör sträva efter en bred ansats där alla
samhällssektorer vilkas verksamhet är av väsentlig betydelse för
folkhälsan beaktas vid probleminventeringen och formuleringen av mål.
Som ett underlag till målformuleringsarbetet skall kommittén även redogöra
för och analysera vilken genomslagskraft redan existerande mål för
hälsan haft på nationell, regional och lokal nivå. Detta innefattar bl.a
en översiktlig genomgång av arbetet med att ta fram hälsomål regionalt
och lokalt, en uppföljning av de svenska ställningstaganden som gjorts
med anledning av WHO:s mål hälsa för alla år 2000 och en uppföljning av
Folkhälsogruppens riktlinjer och strategiprojekt samt de mål som satts
upp i samband med 1991 års folkhälsoproposition. Även andra mål för
hälsan, exempelvis inom alkoholområdet, bör analyseras med avseende på
vilken betydelse de haft för folkhälsan.
Kommittén skall som en del av sitt underlag redovisa en systematisk
genomgång av möjliga mål som kan ha betydelse för uppfyllandet av de
övergripande målen att främja folkhälsan, förebygga ohälsa, minska
hälsorisker samt förhindra förtida och undvikbar funktionsnedsättning,
sjuklighet och död. I kommitténs slutförslag skall ett mindre antal
särskilt prioriterade mål presenteras tillsammans med de motiv som
ligger bakom prioriteringarna.
Målen skall primärt underlätta beslut på strategisk nivå. Det betyder
att hälsomålen skall ange inriktning och peka ut angelägna områden för
insatser snarare än att ange snävt avgränsade och i detalj utformade
operativa insatser med fastställd budget och tidsplan.
I anslutning till de föreslagna målen skall kommittén lämna förslag till
strategier för att nå dem. Liksom vad beträffar målens inriktning bör
även strategierna vara mer övergripande än operativa. Utgångspunkten för
förslagen till mål och strategier är att dessa skall kunna genomföras
utan att ytterligare belasta samhällsekonomin. Med detta avses att
förslagen till mål och strategier bör, där så är möjligt med hänsyn till
de kunskaper som finns om kostnader och effekter av olika
folkhälsoinsatser, grundas på en samhällsekonomisk analys som visar att
samhällsekonomin som helhet inte förlorar på förslagen när kostnaderna
vägs mot nyttan av att genomföra målen och strategierna. I förekommande
fall skall även förslagens ekonomiska effekter för staten, näringslivet,
landstingen respektive kommunerna redovisas separat för respektive
sektor. Kommittén skall även analysera kostnaden respektive nyttan av
alternativa strategier för att nå samma mål.
Kommittén skall, i samband med förslagen, även föra ett resonemang om
möjligheterna att fastställa sambanden mellan en folkhälsoinsats och
dess effekter på lång sikt. Därvid är det av vikt att även analysera hur
olika bedömningar av en folkhälsoinsats kostnad och nytta på kort
respektive lång sikt påverkar samhällets och individens benägenhet att
investera i folkhälsoinsatsen.
För varje mål skall olika möjliga tidshorisonter för när målet kan
uppnås diskuteras. För att kunna göra en avvägning mellan olika
insatsområden behöver eventuella målkonflikter analyseras. Målkonfliker
kan t.ex uppkomma då man värderar motiven för ett mål ur olika
perspektiv, t.ex ur hela befolkningens, olika utsatta gruppers eller den
enskilde medborgarens synvinkel.
Kommittén skall dokumentera och redovisa arbetsmetoden som använts för
att ta fram de nationella hälsomålen. I detta ingår att göra en genomgång
av förutsättningarna för att utveckla hälsomål. Med detta avses en
begreppsanalys där begrepp som mål, hälsa, risk m.m. definieras. Vidare
krävs en diskussion av de metoder som används av kommittén för att bla.
mäta hälsoutveckling, sjukdomsbörda och dödlighet. I den mån kommittén
använder sig av modeller för att prognosticera den framtida hälsout-
vecklingen skall dessa också beskrivas. Dokumentationen av arbetsmetoden för
att ta fram mål skall kunna vara vägledande för hur en successiv
förnyelse av de nationella målen bör ske och för det fortsatta arbetet
med att ta fram regionala och lokala hälsomål.
De nationella hälsomål som tas fram skall vara uppföljningsbara och gå
att revidera med jämna mellanrum allteftersom folkhälsoutvecklingen,
kunskapsläget och insatserna för folkhälsan ändras. Kommittén skall
redogöra för hur målen skall förverkligas, följas upp och revideras.
Häri ingår frågan om vilka instanser som skall ha ansvaret för att målen
följs upp.
En erfarenhet som gjorts vad gäller andra länders hälsomål är att det i
vissa fall saknas tillräcklig koppling mellan målen och de möjligheter
som finns att genomföra dem i form av policybeslut, åtgärder, resurser,
intresse m.m. Kommittén skall därför ägna särskild uppmärksamhet åt hur
målen kan förankras i olika beslutsprocesser och hur en
utvecklingsprocess som leder från mål till handling kan stimuleras bland
medborgarna och inom alla berörda samhällssektorer.
Kommittén skall beakta att folkhälsan i allt större utsträckning
påverkas av förhållanden utanför vårt lands gränser. Olika
miljörelaterade hälsorisker (t.ex. luftföroreningar), handeln med droger
och spridningen av smittsamma sjukdomar som hiv/aids, tbc, difteri är
några exempel på problemområden som visar på behovet av att kommittén
även uppmärksammar internationella förhållanden som kan ha betydelse för
vår hälsa.
Det är angeläget att kommittén tillvaratar erfarenheter från regionalt
och lokalt arbete med att ta fram mål för hälsan. Kommittén skall vidare
beakta de internationella erfarenheter, exempelvis från Finland, Norge,
Storbritannien, Canada, Irland, USA, Australien och Nya Zeeland, som
finns vad gäller framtagandet av hälsomål. Kommittén bör också ta del av
den ansats och de metoder som använts av WHO och Världsbanken i
rapporten Investera i hälsa från år 1993.
Kommittén skall samråda med Miljöhälsoutredningen (S 1995:68) i de delar
som gäller formulering av mål. Kommittén skall vidare beakta de resultat
som Kommittén om hälso- och sjukvårdens finansiering och organisation (S
1992:04) kommer fram till vad gäller definitionen av folkhälsoarbetet
och ansvarsfördelningen mellan stat, landsting och kommun. Kommittén
skall fortlöpande samråda med statsrådsgruppen för folkhälsa.
Utredningen skall sträva efter att ha en så bred samverkan som möjligt
med aktörer inom stat, landsting, kommun, folkrörelser, näringsliv,
forskning och intresseföreningar. I denna samverkan ingår att
fortlöpande pröva olika förslag till nationella hälsomål i en bred
dialog med berörda instanser.
För kommitténs arbete gäller kommittédirektiven till samtliga kommittéer
och särskilda utredare om att pröva offentliga åtaganden (dir. 1994:23),
att redovisa regionalpolitiska konsekvenser (dir. 1992:50) samt att
redovisa jämställdhetspolitiska konsekvenser (dir. 1994:124).
Utredningsarbetet skall bedrivas så att det är slutfört i sin helhet den
31 december 1998.