Post 1 av 1 träffar
Föregående
·
Nästa
Tilläggsdirektiv till 1994 års körkortsutredning (K 1994:13), Dir. 1995:155
Departement: Kommunikationsdepartementet
Beslut: 1995-12-07
Dir. 1995:155
Beslut vid regeringssammanträde den 7 december 1995
Sammanfattning av uppdraget
Genom tilläggsdirektiv uppdras åt 1994 års körkortsutredning (K1994:13)
att lämna förslag till ålders- och behörigheteskrav för två- och
trehjuliga motorfordon. Ett delbetänkande om detta skall lämnas den 15
februari 1996. Utredaren skall vidare i sitt slutbetänkande lämna
förslag till förenkling av länsstyrelsens hantering av körkortsfrågor.
Uppdraget
Två- och trehjuliga motorfordon
Rådets direktiv 92/61/EEG den 30 juni 1992 om typgodkännande av två- och
trehjuliga motorfordon innebär bl.a. att Sverige måste tillåta sådana
fordon med en maxhastighet av 45 km/tim, s.k. EU-mopeder. Särskilda
regler för framförande och kontroll av dess fordon saknas för
närvarande. Därför betraktas de som lätta motorcyklar. Regeringen gav
1994 Vägverket i uppdrag att bl.a. överväga förändringar beträffande
framförande och kontroll av mopeder. Vägverket redovisade sitt uppdrag
den 27 december 1994. Den 27 september 1995 lämnade Vägverket in en
kompletterande utredning med trafiksäkerhetsanalys avseende dessa
mopeder. Utredningen redovisade tre alternativ vad gäller behörighets-,
registrerings-och besiktningskrav för de två olika mopedtyperna samt nya
behörighetskrav för lätt motorcykel i två av de tre alternativen. Ett av
alternativen, alternativ 2, innebär krav på 16 års ålder och genomgången
teoretisk och praktisk utbildning för att föra mopeder med en
konstruktiv hastighet på 45 km/tim. Vidare skall denna behörighet kunna
styrkas genom utfärdande av s.k. mopedkort samtidigt som
behörighetsåldern för den lätta motorcykeln höjs till 18 år. Detta
alternativ bör utgöra utgångspunkten för den fortsatta utredningen.
Administration av körkortsfrågor
Riksdagen har den 18 maj 1995 godkänt regeringens förslag (prop.
1994/95:126, bet. 1994/95:TU23, rskr 1994/95:356) att frågor om
återkallelse av körkort skall prövas av länsstyrelsen i det län där
körkortshavaren är folkbokförd i stället för av den länsstyrelse som
meddelat körkortstillståndet. Innan denna reform genomförs bör dock en
noggrann analys av konsekvenserna av ändringen och behovet av
ytterligare författningsändringar för en förenkling av hanteringen av
körkortsfrågor i detta hänseende utredas.
Övrigt
Utredaren skall beakta Vägverkets trafiksäkerhetsanalys och samråda med
Vägverket i arbetet med översyn av behovet av författningsändringar och
administrativa åtgärder rörande två- och trehjuliga motorfordon.
Utredaren skall vad avser åldersgränser samråda med
Åldersgränsutredningen (C 1995:02).
Redovisning av uppdraget
Ett delbetänkande om ålders- och behörighetskrav för två- och trehjuliga
motorfordon samt de författningsändringar som föranleds därav skall
redovisas senast den 15 februari 1996.