Post 1 av 1 träffar
Föregående
·
Nästa
Den framtida ungdomspolitiken, Dir. 1995:154
Departement: Civildepartementet
Beslut: 1995-12-07
Dir. 1995:154
Beslut vid regeringssammanträde den 7 december 1995.
Sammanfattning av uppdraget
En kommitté med parlamentarisk förankring skall se över vissa
ungdomspolitiska frågor. Kommittén skall
- föreslå mål för ungdomspolitiken samt metoder för styrning, uppföljning och
utvärdering av målens genomförande,
- föreslå åtgärder för att stärka ungdomars möjligheter till inflytande på
olika nivåer i samhället,
- analysera ungdomars situation på bostads- och arbetsmarknaderna samt
föreslå åtgärder för att underlätta ungdomars inträde på dessa områden.
Kommittén skall arbeta utåtriktat i syfte att skapa debatt samt fånga in
olika åsikter om ungdomspolitiken.
Ungdomars livsvillkor är framtiden
Ungdomstiden - uppbrottet från barnaårens föräldraberoende på väg mot ett
självständigt vuxenliv - innebär för de flesta ett starkt engagemang och en
markerad vilja att påverka sin framtid. Unga människor väljer olika sätt att
markera sin självständighet och frihet från föräldrarnas kontroll. Engage-
manget kännetecknas ofta av stor kreativitet.
Denna kraft och kreativitet bär många med sig in i vuxenlivet. Men den har
inte bara betydelse för enskilda individer utan är också en resurs för
samhället i stort. Ungdomars kraft och idéer måste bättre tas tillvara inom
en rad olika samhällsområden. Nya generationer måste känna att det finns
positiva förväntningar på såväl deras idéer som deras förmåga. Därför måste
ungdomars konstruktiva engagemang välkomnas och deras vilja att ta sin del av
makten och ansvaret stödjas. Ungdomar måste uppmuntras att tidigt ta del av
de rättigheter och skyldigheter som tillhör alla myndiga medborgare.
Inträdet i vuxenlivet kännetecknas av möjligheten att skapa sig ett
självständigt liv. En viktig förutsättning för detta är en god utbildning.
Regeringens omfattande satsning på utbildningsinsatser har gett dagens
ungdomar bättre chans till utbildning än någon tidigare generation. Därmed
får fler ungdomar möjlighet att skaffa sig de kunskaper som krävs för ett
aktivt medborgarskap, ett utvecklat arbetsliv och vidare studier. Dagens unga
generation är mer kvalificerad och kompetent än någon tidigare generation.
Utbildningstiden har förlängts väsentligt under de senaste decennierna, bl.a.
som ett resultat av att kraven skärpts i de flesta yrken och att
yrkesstrukturen har förändrats mot fler kvalificerade arbeten. Detta ställer
i sin tur krav på skolan att anpassa undervisningen så att alla elever får
rimliga förutsättningar att klara av studierna. De ökade kraven kan emeller-
tid också få som konsekvens att de ungdomar som inte fullföljer sin
skolutbildning, t.ex. beroende på att de är skoltrötta eller dåligt
studiemotiverade, i framtiden får än svårare att komma in på arbetsmarknaden.
Dessa ungdomar löper därmed risk att ställas utanför det normala
samhällslivet. För de ungdomar som fullföljer sin utbildning innebär den
förlängda utbildningstiden att de träder in på arbetsmarknaden allt senare
och att deras möjligheter till självständig försörjning fördröjs.
Vidare har möjligheten att få ett arbete en central betydelse för ungdomars
möjligheter att skapa sig ett självständigt liv. Som en följd av de senaste
årens svårigheter på arbetsmark-naden har ungdomar, liksom andra delar av
befolkningen, drabbats hårt av arbetslöshet. I oktober 1995 låg
arbetslösheten bland ungdomar mellan 20 - 24 år på 14,4 procent av
arbetskraften, att jämföras med oktober 1990 då motsvarande siffra var
3,6 procent.
Den höga arbetslösheten leder till stora svårigheter för många ungdomar att
självständigt ordna sin försörjning. Den höga ungdomsarbetslösheten är
dessutom särskilt allvarlig för samhället om den medför att en stor del av
den framtida arbetskraften aldrig kommer in på arbetsmarknaden.
Slutligen är den egna bostaden en viktig del i undomars strävan mot ett
självständigt vuxenliv. Som nytillträdande på bostadsmarknaden har ungdomar i
hög grad varit hänvisade till nyproducerade bostäder, vilka haft en hög
kostnadsutveckling under senare år. Denna utveckling har bidragit till att
ungdomar har fått det väsentligt svårare än tidigare att skaffa sig en egen
bostad. Statistiken visar också att ungdomar flyttar hemifrån allt senare.
Dessa olika faktorer, som var och en har sin egen förklaring, försvårar
ungdomars möjligheter att skapa sig ett självständigt liv och försenar därmed
deras inträde i vuxenlivet. Detta riskerar att skapa en frustration hos många
ungdomar, vilken i sin tur ökar risken för negativa subkulturer, missbruk,
kriminalitet och utslagning. Det allt senare inträdet på arbetsmarknaden ökar
också ungdomarnas beroende av stöd från sina föräldrar. En utveckling som
innebär att unga människors framtidsmöjligheter blir allt mer beroende av
deras sociala och ekonomiska bakgrund kan inte förenas med regeringens
strävan att ge alla unga människor samma goda möjligheter till den bästa
starten i livet. Lika lite kan ett ökat bidragsberoende accepteras.
Regeringens ambition är att Sverige skall bli ett föregångsland för ett
jämlikt, rättvist och modernt kunskapssamhälle. Det förutsätter självständiga
medborgare med förmåga att både ta egna initiativ och samverka med andra, en
bred social och kulturell kompetens samt förmåga att förena teori och
praktik. I utvecklingen av kunskapssamhället ligger en risk för att stora
grupper slås ut men också en möjlighet att skapa ett samhälle där varje
individs förmåga kan få växa och tas tillvara. En ungdomspolitik för
framtiden måste därför skapa möjligheter för och ge stöd till alla ungdomar
att söka sin plats i ett framtida kunskapssamhälle.
Svenska ungdomar har i en europeisk jämförelse haft möjlighet till ekonomisk
och social självständighet relativt tidigt, oavsett bakgrund. De har tidigt
fått lära sig att ta eget ansvar och självständigt planera sina liv, vilket
setts som en viktig välfärdsfördel. Det är angeläget att även i framtiden
värna om den möjligheten. Olika åtgärder bör därför övervägas för att
underlätta ungdomars inträde i vuxenlivet och motverka ökade klassklyftor
inom ungdomsgruppen.
Den svenska ungdomspolitiken
Ungdomspolitiken är inte relaterad till en särskild sektor av samhället utan
i stället till en särskild målgrupp och dess behov. Ungdomspolitiken syftar
därför inte i första hand till att utveckla specifika åtgärder för ungdomar
utan snarare till att anlägga ett ungdomsperspektiv på allmänna åtgärder
inom olika sektorer, utifrån ungdomars behov och livssituation. Ungdoms-
politiken bygger på en ansvarsfördelning mellan de myndigheter och andra som
har sakansvar för olika verksamhetsområden. En grundläggande princip är att
varje myndighet inom sitt område har samma ansvar för ungdomar som för den
övriga befolkningen.
Det praktiska genomförandet av huvuddelen av ungdomspolitiken ligger i stor
utsträckning på kommunerna och andra aktörer på den lokala nivån.
Ungdomsstyrelsen har ett särskilt ansvar att bevaka och samordna de statliga
myndigheternas arbete inom området samt att stödja utvecklingen av
kommunernas
och föreningslivets arbete med ungdomsfrågor.
Motiven för en samlad ungdomspolitik finns i behovet av såväl kontinuitet som
förnyelse i samhällets utveckling. För att förvalta och utveckla det
demokratiska samhälle som har byggts upp under generationer är det nödvändigt
att dagens ungdomar rustas för denna uppgift. Men samhället måste också ha
förmågan att ta till vara den potential för förnyelse, i form av nya
kunskaper, idéer och värderingar, som varje ny generation för med sig. För
att insatserna riktade till ungdomar inom olika politikområden skall bli
effektiva, såväl kvalitetsmässigt som resursmässigt, krävs vidare att de
samordnas och utgår från en gemensam syn på vad som skall uppnås.
Mål för ungdomspolitiken
Riksdagen godkände i maj 1994 ett antal riktlinjer för ungdomspolitiken
(prop. 1993/94:135, bet. 1993/94:KrU31, rskr. 1993/94:354). Riktlinjerna
skall ge vägledning för statliga och kommunala insatser för ungdomar. I
enlighet med riksdagens beslut skall regeringen återkommande redovisa
utvecklingen inom ungdomsområdet för riksdagen och då ta upp frågan om
riktlinjernas utformning.
Regeringen anser att de nuvarande riktlinjerna bör ersättas av mer konkreta
mål för ungdomspolitiken. Nuvarande riktlinjer är för vaga till form och
innehåll för att möjliggöra en reell och effektiv uppföljning och utvärdering
av samhällets insatser. Riktlinjerna är inte heller utvecklade utifrån en
tydlig målstyrningsmodell. En viktig utgångspunkt är att målen skall fungera
som ett effektivt styrmedel för en sektorsövergripande ungdomspolitik.
De ungdomspolitiska målen bör formuleras så att de får ett tydligt genomslag
i utformningen av politiken inom olika samhällsområden. Därför bör huvuddelen
av de enskilda målen vara direkt relaterade till de sektorer som är av
särskild betydelse för ungdomars livssituation. Målen för ungdomspolitiken
får, i likhet med målen för jämställdhetspolitiken, inte stå i strid med
målen för arbetsmarknads-, bostads- och utbildningspolitiken.
En målstyrningsmodell förutsätter att målen är erkända och förankrade hos
berörda parter för att fungera effektivt. En utgångspunkt bör vara att målen
skall vara vägledande för statliga åtgärder riktade till ungdomar men även
fungera som ett stöd för kommunala åtgärder och övrigt lokalt ungdomsarbete.
Målen för ungdomspolitiken bör därför utvecklas genom ett aktivt utåtriktat
arbete som syftar till att skapa debatt och fånga in ungdomars,
ungdomsarbetares och relevanta beslutsfattares åsikter om ungdomspolitiken.
Utvecklingen av en samlad ungdomspolitik är inte unik för Sverige. I många
europeiska länder har, utifrån skilda nationella förutsättningar, en liknande
utveckling skett under det senaste decenniet.
Vid utformningen av såväl mål som åtgärder inom ungdomspolitiken kan
erfarenheter från andra länder därför ge möjligheter till intressanta
jämförelser och reflektioner.
Ungdomars inflytande och delaktighet
Ungdomar har rättigheter och skyldigheter, precis som alla andra medborgare.
En förutsättning för att kunna utöva och uppfylla dessa är att ungdomarna
blir delaktiga i utvecklingen av samhället. Ungdomars deltagande i
samhällsstyrningen, deras möjlighet att utöva inflytande och påverka sin och
andras situation, är därför centrala frågeställningar för ungdomspolitiken.
Vuxnas attityd till unga spelar en viktig roll i detta sammanhang.
Erfarenheterna från olika demokratiprojekt visar att inflytandet måste vara
reellt och bygga på ungdomars egna villkor för att det skall uppfattas som
intressant för ungdomarna själva. Ungdomar kan inte ta makt om inte vuxna
också är beredda att ge ifrån sig av sin makt. Det handlar ofta om att
förändra sin attityd som vuxen, att stödja, inte styra.
Ungdomars rätt till inflytande kan gälla många olika verksamheter och
aspekter av beslutsfattandet. Mest naturligt är kanske ungdomars rätt till
inflytande över de verksamheter som särskilt berör dem, skolan, olika
fritidsaktiviteter m.m. Det är dock lika viktigt att ge ungdomar reella
möjligheter att också kunna påverka samhällets utveckling i stort, oavsett om
det gäller lokal eller nationell nivå.
Det finns ett flertal utredningar som har behandlat frågan om ungdomars
inflytande och delaktighet. Ungdomsutredningens betänkande Ungdom och makt
(SOU 1991:12) behandlade specifikt ungdomars inflytande på olika områden. Som
ett resultat av utredningen har Ungdomsstyrelsen och tidigare Statens
ungdomsråd gett särskilt stöd till utvecklingen av lokala demokratiprojekt
för ungdomar.
Ett antal statliga utredningar behandlar för närvarande inflytandefrågor som
i skiftande grad berör ungdomar, bl.a. inom utbildnings- och försvarsområdet.
Därtill ser Åldersgränsutredningen (C 1995:02) över åldersgränser som är
väsentliga för ungdomars möjligheter till inflytande och delaktighet i
samhället.
Den senaste svenska maktutredningen (dir. 1985:36) urskilde fyra styrformer
bakom den moderna välfärdsstatens utveckling: den politiska demokratin,
byråkratin, organisationerna och marknaden. Ungdomars inflytande och
delaktighet i dessa olika styrformer varierar. Såväl ungdomars valdeltagande
som deras representation i riksdag och kommunfullmäktige har ökat under de
senaste åren. Däremot visar en nyligen genomförd studie om
ålderssammansättningen i centrala myndigheters styrelser och i det statliga
kommittéväsendet (Ds 1995:58) att andelen ledamöter under 30 år endast utgör
0,4 procent i statliga myndigheters styrelser och 1,7 procent i statliga
kommittéer. Studien visar även ett tydligt samband mellan ålders- och
könsfördelning. I de yngre generationerna är könsfördelningen betydligt
jämnare än i de äldre.
En annan oroande utveckling är att antalet ungdomar som är aktiva i s.k.
idéburna föreningar, t.ex. politiska ungdomsförbund, religiösa organisationer
eller miljöorganisationer, har minskat kraftigt under de senaste 15 åren.
Ungdomar tycks ha blivit alltmer skeptiska till dagens styrformer, och väljer
ofta att dra sig undan istället för att försöka påverka genom att göra sin
röst hörd. Många ungdomar värjer sig mot de traditionella och representativa
arbetsformerna för inflytande genom t.ex. politiska partier eller
intresseorganisationer. Ungdomars inställning till inflytande och delaktighet
karaktäriseras ofta av en önskan om okomplicerade och projektinriktade
arbetsformer samt snabba resultat i konkreta frågor.
Ungdomars arbetsmarknad
Arbetslöshet är en tragedi vem det än drabbar. För samhället är
ungdomsarbetslösheten särskilt allvarlig. Ett samhälle som inte kan erbjuda
sina unga en meningsfull och utvecklande sysselsättning i form av utbildning
eller arbete riskerar att brytas sönder. Ungdomsarbetslösheten kan därmed bli
ett allvarligt hot mot hela samhället.
Trots ekonomisk konjunkturuppgång ligger ungdomsarbetslösheten fortfarande
kvar på oacceptabelt höga nivåer. I oktober 1995 var den relativa
arbetslösheten i åldern 16 - 24 år 15 procent, eller drygt dubbelt så hög som
för den övriga befolkningen. Det innebär ca 70 000 öppet arbetslösa ungdomar.
Därtill var ca 50 000 ungdomar sysselsatta i olika former av
arbetsmarknadsåtgärder. Samtidigt har andelen ungdomar i arbetskraften
minskat kraftigt under 1990-talet, bl.a. på grund av att andelen ungdomar som
går vidare till högskolestudier ökat markant. Konjunkturvändningen har dock
inneburit att även ungdomar i större utsträckning får arbete.
En analys av ungdomars arbetsmarknadssituation visar på en komplex
problembild. Ungdomsarbetslösheten har alltsedan början av 1960-talet ökat
mer än arbetslösheten för de äldre. Ungdomar svarar också för en stor del av
den konjunkturberoende variationen av arbetslösheten. Under det stora
sysselsättningsfallet i Sverige mellan åren 1990 och 1993, då den totala
sysselsättningen minskade med drygt en halv miljon personer, svarade ungdomar
för cirka hälften av detta. Andelen långtidsarbetslösa bland arbetslösa
ungdomar är fortfarande relativt hög, ca 18 procent i oktober 1995. Många
ungdomar, särskilt de med bristande grundutbildning, riskerar att aldrig
komma in på arbetsmarknaden. Statistiken visar också på en tydligt
könsuppdelad arbetsmarknad även bland ungdomar. Förändringar i arbetslösheten
bland unga män är främst beroende av konjunkturvariationer medan den bland
unga kvinnor i högre grad är beroende av förändringar i den offentliga
konsumtionen.
Ungdomars arbetsmarknadssituation präglas också av att de i betydligt högre
utsträckning än vuxna är hänvisade till tillfälliga anställningar. I slutet
av år 1994 återfanns mer än 40 procent av de anställda ungdomarna i en
tillfällig anställning, vilket kan jämföras med 11 procent bland 25 - 54-
åringarna. För ungdomar handlar det därför inte bara om att få ett jobb utan
också om att få varaktigt fotfäste på arbetsmarknaden.
Inriktning och utformning av arbetsmarknadsåtgärderna för ungdomar har
varierat stort under det senaste decenniet. Under 90-talets lågkonjunktur
infördes s.k. ungdomspraktik som snabbt blev den dominerande åtgärden. Denna
åtgärd har successivt avvecklats. Nyligen gjordes i stället en uppdelning av
ansvaret för arbetsmarknadsåtgärder för ungdomar utifrån målgruppens ålder.
Fr.o.m. den 1 oktober 1995 erbjuds kommunerna att ta ett samlat ansvar för
arbetslösa ungdomar fram till halvårsskiftet det år de fyller 20 år.
Kommunerna ges ersättning från staten för verksamheten men får själva avgöra
inriktning på åtgärderna samt hur hög ersättning ungdomarna skall få. För
ungdomar mellan 20 och 24 år är s.k. arbetsplatsintroduktion samt
arbetsmarknadsutbildning de vanligaste åtgärderna. I slutet av oktober 1995
omfattades ca 11 000 ung-domar av respektive åtgärd. Under innevarande år
görs även en större satsning på s.k. datortek, där arbetslösa ungdomar under
tre månader får lära sig att arbeta med moderna dataprogram. Verksamheten
beräknades vid starten omfatta i genomsnitt ca 30 000 ungdomar per månad.
Arbetsmarknadsåtgärder för ungdomar bör utformas utifrån samma utgångspunkter
som arbetsmarknadspolitiken i övrigt. Arbetsmarknadspolitiken skall i sin
förlängning bidra till ekonomisk tillväxt genom att kompetensutvecklingen
intensifieras och arbetslinjen stärks. Samtidigt finns det lokalt ett starkt
behov av samordning av de åtgärder som riktar sig till ungdomar inom
näraliggande områden, t.ex. inom arbetsmarknads-, utbildnings- och
socialpolitiken.
Flera utredningar pekar på brister i lokal samverkan mellan den statliga
arbetsmarknadspolitiken och verksamheter inom kommunala förvaltningar, trots
att det på många sätt finns ett ömsesidig beroende mellan dessa.
Ungdomsgruppen står i hög utsträckning utanför arbetslöshetsförsäkringarna
och belastar därmed vid arbetslöshet i hög grad kommunernas kostnader för
socialbidrag. Kommunerna måste betraktas som en av arbetsförmedlingarnas
viktigaste samverkansparter när det gäller att få fram meningsfulla och
kompetenshöjande åtgärder för ungdomar. Flera utredningar har pekat på vikten
av att åtgärder riktade till ungdomar bör vara så organiserade och utformade
att rundgången mellan olika offentliga system kan minimeras.
Arbetsmarknadsåtgärder har kritiserats av ungdomar för att de alltför ofta
präglats av att ungdomarna tilldelas en i förväg fastställd åtgärd, där
utrymmet för ungdomars egna initiativ har varit begränsat. Framtidens
arbetsmarknad kommer att ställa nya krav på de arbetssökande. Det är inte
troligt att tydligt definierade yrken med tillhörande utbildning kommer att
efterfrågas på samma sätt som tidigare. Ungdomar kan komma att i större
utsträckning än i dag behöva skapa sina egna jobb. Att hitta former för
arbetsmarknadsåtgärderna som tar till vara och utvecklar ungdomars
kreativitet och entreprenörskap blir därför allt viktigare. Projektinriktade
arbetsformer har i många sammanhang, t.ex. av Urkraft i Skellefteå och
föreningen Frontlöparna i Århus, Danmark, använts för att lyfta fram
deltagarnas initiativkraft.
Ungdomars bostadsmarknad
Det egna boendet spelar en viktig roll i den process som gör unga människor
till vuxna individer. Tidigare har ungdomars problem på bostadsmarknaden
främst handlat om tillgången på bostäder. Framförallt i storstäderna har
bostadsbristen drabbat ungdomar. I dag är det främst de ökande
boendekostnaderna, och därmed finansieringen av det egna boendet, som är det
största problemet. Detta har accentuerats genom den höga ungdomsarbetslös-
heten och därmed ungdomars minskad ekonomiska resurser.
Förutom barnfamiljer har även ungdomar i åldern 18 - 28 år möjlighet att få
bostadsbidrag. I maj 1994 fick sammanlagt drygt 40 000 ungdomar bidrag enligt
dessa regler. Bostadsbidraget fungerar främst som ett högkostnadsskydd för
ungdomar med mycket låga inkomster, vilket gör att cirka 60 procent av denna
grupp är studerande. Bostadsbidragen täcker i genomsnitt 19 procent av
bostadskostnaden för de ungdomar som får bostadsbidrag.
Förutom att bostadskostnaderna generellt sett upptar en allt större andel av
den disponibla inkomsten blir det också allt vanligare att det krävs någon
form av ekonomisk insats för att få en bostad. Den enskildes och föräldrarnas
ekonomiska resurser blir därför allt viktigare för ungdomars möjligheter att
skaffa en egen bostad.
Den bostadspolitiska utredningen (N 1995:01) har i uppgift att se över frågan
om bosparande generellt. Ungdomar i åldern 16 - 25 år har i dag tillgång
till en särskild form av bosparande, s.k. ungdomsbonus, genom lagen
(1988:846) om ungdomsbosparande. Lagen innebär bl.a. att staten bekostar en
särskild bonusränta för dem som använder denna sparform.
Ungdomars minskade möjligheter att skaffa sig en egen bostad tenderar att
leda till en senare utflyttning från föräldrahemmet. Att vara "mambo" eller
att flytta tillbaka till föräldrarnas hem, är i dag inte ovanligt bland
ungdomar. De höga kostnaderna gör att även alternativa lösningar vad avser
boendeformer och bostadstyper blir intressanta om de innebär lägre kostnader
för den enskilde unge.
Uppdrag
Av det föregående framgår att vissa tendenser i samhällsutvecklingen
försvårar ungdomars möjligheter att skapa sig ett självständigt liv och
försenar därmed deras inträde i vuxenlivet. För att komma till rätta med de
problem detta innebär krävs lösningar inom flera olika samhällsområden. Det
finns vidare behov av att utveckla tydligare mål för ungdomspolitiken, vilka
är möjliga och meningsfulla att utvärdera. En kommitté med parlamentarisk
förankring bör därför tillkallas för att utarbeta förslag till mål för
ungdomspolitiken samt föreslå åtgärder för att stärka ungdomars inflytande
och underlätta deras inträde på de framtida arbets- och bostadsmarknaderna.
Mål för ungdomspolitiken
Kommittén skall föreslå konkreta och mätbara mål för ungdomspolitiken samt
metoder och organisation för styrning, uppföljning och utvärdering av målens
genomförande. Den regionala nivåns roll skall härvid uppmärksammas. Kommittén
skall genom ett utåtriktat arbete uppmuntra en diskussion om målen bland
berörda parter.
Kommittén skall även analysera för- och nackdelar med ungdomars senare
inträde på arbetsmarknaden.
Kommittén skall studera ungdomspolitiken i ett antal jämförbara europeiska
länder och utifrån ett sådant perspektiv analysera svensk ungdomspolitik.
Ungdomars inflytande
Kommittén bör i sitt arbete sammanställa och analysera den erfarenhet som
finns inom området och utifrån detta föreslå åtgärder för att stärka
ungdomars inflytande och delaktighet i samhället på olika nivåer och inom
olika sektorer.
Kommittén skall särskilt belysa förändringar i ungdomars sätt att organisera
och kanalisera sitt engagemang i samhällsfrågor och faktorerna bakom denna
förändring. Kommittén skall föreslå åtgärder för att utveckla former för
inflytande som tar till vara ungdomars ökade benägenhet att organisera sig
och utöva inflytande på andra sätt än de traditionella. Kommittén skall även
se över möjligheterna till förändringar av bl.a. arbetsformer olika politiskt
sammansatta organ i syfte att öka ungdomars intresse att delta i politiskt
arbete. I dessa frågor skall kommittén samråda med Kommittén (C 1995:05) för
medborgarnas inflytande och delaktighet i samhällsutvecklingen.
Ungdomars framtida arbetsmarknad
Kommittén skall analysera behovet av särskilda arbetsmarknadsåtgärder för
ungdomar samt föreslå åtgärder i syfte att stärka ungdomars möjligheter att
långsiktigt etablera sig på arbetsmarknaden. Kommittén skall i dessa delar
samråda med Arbetsmarknadspolitiska kommittén (A 1994:01).
Vissa frågeställningar bör i detta sammanhang särskilt uppmärksammas.
Kommittén skall analysera relationen mellan prognoser om den framtida
arbetsmarknaden, ungdomars faktiska utbildningsval och önskemål om framtida
arbete samt existerande inriktning av arbetsmarknadsåtgärder för ungdomar.
Kommittén skall utifrån detta föreslå åtgärder inom såväl arbetsmarknads- som
utbildningspolitiken i syfte att stimulera ungdomars entreprenörskap och
framtida arbetsmöjligheter inom kommande tillväxtbranscher.
Kommittén skall analysera förutsättningarna att genom olika åtgärder öka
ungdomars möjligheter till anställning inom privat sektor. Särskild
uppmärksamhet bör ägnas åt att identifiera och analysera eventuella hinder
för en sådan utveckling.
Kommittén skall också undersöka behovet av alternativa arbetsmarknads- och
utbildningsåtgärder för de grupper av ungdomar som har bristande
grundutbildning eller som av andra orsaker riskerar att hamna i permanent
arbetslöshet samt föreslå de åtgärder som bedöms lämpliga. I regeringens
tillväxtproposition (1995/96:25) anges att regeringens avsikt är att under
mandatperioden inleda en försöksverksamhet med kvalificerad eftergymnasial
yrkesutbildning. Kommittén skall ta del av erfarenheter av liknande
utbildningar i andra länder. Behovet av anpassning till svensk
näringslivsstruktur och dess framtida utveckling samt utvecklingen av ett
alltmer flexibelt yrkesliv bör därvid beaktas.
Kommittén skall även föreslå möjliga åtgärder för att, i avvaktan på
reguljärt arbete, underlätta sysselsättning för ungdomar inom sådana områden
där det finns tydliga behov, men där förutsättningar för en privat marknad
saknas och reguljära insatser är starkt begränsade. Det är i detta sammanhang
av avgörande betydelse att risken för inlåsningeffekter minimeras.
Kommittén skall vidare föreslå nya former för åtgärder med syfte att stärka
ungdomars inflytande över sin sysselsättning och stimulera entreprenörskap.
Härvid bör särskilt den kooperativa formen uppmärksammas.
Kommittén skall analysera behovet av att stärka samverkan mellan den
kommunala socialpolitiken, den statliga arbetsmarknadspolitiken och de olika
utbildningsvägar som finns för ungdomar. Kommittén skall analysera hur
befintliga resurser inom olika samhällssektorer som i dag går till ungdomar
kan utnyttjas effektivare i syfte att få alla ungdomar i utbildning, arbete
eller annan aktiv verksamhet. Kommittén skall därvid överväga möjligheterna
till och analysera effekterna av ett samlat kommunalt ansvar för åtgärder
riktade till ungdomar t.o.m. 24 år. Kommittén skall i detta sammanhang även
överväga behovet av särskilda stödstrukturer för detta ändamål.
En precisering av kommitténs direktiv inom det arbetsmarknadspolitiska
området kan bli aktuell under våren 1996 i samband med arbetet med den
arbetsmarknadspolitiska propositionen 1996.
Ungdomars framtida bostadsmarknad
Kommittén skall analysera utvecklingen av bostadsförsörjningen för ungdomar
och undersöka ungdomars önskemål och prioriteringar vad avser bostadstyper,
boendeformer, standard och kostnader samt föreslå åtgärder för att öka
tillgången på bostäder som svarar mot ungdomars efterfrågan. Kommittén skall
här samverka med Boverket som har fått i uppdrag att utvärdera och sprida
erfarenheter och nya idéer kring billiga och bra ungdomsbostäder.
Kommittén skall analysera möjligheten till och kostnaderna för att skapa
särskilda stimulanser som ökar ungdomars bosparande samt föreslå eventuella
åtgärder med anledning av detta. Kommittén skall därvid se över lagen
(1988:846) om ungdomsbosparande. En utgångspunkt bör vara att bosparandet
skall vara lika användbart för alla ungdomar, oavsett framtida val av
bostadsform.
Kommittén skall i dessa delar samråda med Bostadspolitiska utredningen (N
1995:01).
Uppläggning av arbetet
Utredningsuppdraget skall vara avslutat senast vid utgången av februari 1997.
Kommittén skall före den 1 oktober 1996 redovisa sina förslag till mål för
ungdomspolitiken.
Ungdomspolitiken bör utvecklas i dialog med berörda intressenter på området.
Utredningsarbetet bör därför präglas av ett aktivt utåtriktat arbete som
syftar till att skapa debatt och fånga in ungdomars, ungdomsarbetares och
relevanta beslutsfattares åsikter om ungdomspolitiken. Kommittén bör särskilt
utveckla en dialog med ungdomar om den framtida ungdomspolitiken. Såväl
enkäter som offentliga utfrågningar och uppsökande verksamhet i olika
ungdomsmiljöer bör vara en del av kommitténs utåtriktade arbete i detta
avseende. Kommittén bör i övrigt, i de former som den själv finner lämpliga,
inom respektive utredningsområde utbyta erfarenheter med och inhämta
synpunkter från olika berörda intressenter. Kommittén bör samråda med andra
utredningar, vars uppdrag särskilt berör dess arbete.
För utredningsarbetet gäller regeringens direktiv till samtliga kommittéer
och särskilda utredare angående regionalpolitiska konsekvenser (dir.
1992:50), om att pröva offentliga åtaganden (dir. 1994:23) och om
jämställdheten mellan könen (dir. 1994:124).
Kommittén skall ange eventuella kostnadskonsekvenser av de förslag som läggs
fram. I de fall förslagen medför ökade utgifter måste samtidigt förslag till
finansiering genom omprioriteringar lämnas. Ökade utgiftsåtaganden kan inte
finansieras på statsbudgetens inkomstsida. Ekonomiska konsekvenser för
kommuner och landsting av kommitténs förslag bör redovisas. En strävan bör
vara att inte lägga nya lagreglerade uppgifter på kommunerna.