Post 1 av 1 träffar
Föregående
·
Nästa
Uppgifterna för det civila försvaret och fredsräddningstjänsten på central
nivå inom Försvarsdepartementets verksamhetsområde
, Dir. 1995:153
Departement: Försvarsdepartementet
Beslut: 1995-11-30
Dir. 1995:153
Beslut vid regeringssammanträde den 30 november 1995
Sammanfattning av uppdraget
En särskild utredare skall mot bakgrund av propositionen (1995/96:12)
Totalförsvar i förnyelse göra en översyn av uppgifterna för det civila
försvaret och fredsräddningstjänsten på central nivå inom
Försvarsdepartementets verksamhetsområde.
Uppdraget skall vara slutfört senast den 1 juni 1996.
Bakgrund
Utgångspunkt för den översyn av uppgifterna på den centrala nivån som nu
föreslås är regeringens uttalanden i propositionen (1995/96:12)
Totalförsvar i förnyelse. Efter en redovisning av aktuella delar i
propositionen följer nedan en redogörelse för nuvarande
uppgiftsfördelning. Verksamheten transport av farligt gods behandlas
särskilt. Därefter belyses kommunernas nya roll i det civila försvaret
och den påverkan den har på de centrala myndigheternas framtida
uppgifter. Vidare lämnas en redogörelse för vissa delar av tidigare
utredningsarbete, Utredningen om lednings- och myndighetsorganisationen
för försvaret (LEMO) och Hot- och riskutredningen.
Totalförsvar i förnyelse
Totalförsvaret innefattar enligt propositionen (1995/96:12) Totalförsvar
i förnyelse den verksamhet som är nödvändig för att förbereda samhället
inför yttre hot och för att ställa om samhället till krigsförhållanden.
Under krigsförhållanden omfattar totalförsvaret hela den verksamhet som
då skall bedrivas.
Regeringen har i propositionen uttalat att den nya säkerhets-politiska
situationen ökar betydelsen av fredsfrämjande insatser och att de
senaste årens utveckling medför att vi i dag måste teckna en bredare
bild av tänkbara risker, hot och påfrestningar som kan drabba samhället
även i fred. Detta talar sammantaget för ett vidgat säkerhetsbegrepp.
Med utgångspunkt från en vidgad säkerhetssyn skall en helhetssyn prägla
samhällets satsningar och åtgärder för att förebygga och hantera hot och
risker i såväl fred som krig. Totalförsvarets resurser skall mot denna
bakgrund också utformas för att kunna stärka samhällets förmåga att
förebygga och hantera svåra nationella påfrestningar i fred.
Totalförsvarets resurser skall också utformas för att kunna användas vid
internationella fredsfrämjande och humanitära insatser.
Det civila försvarets uppgifter skall enligt propositionen vara att
- värna civilbefolkningen, trygga en livsnödvändig försörjning,
säkerställa de viktigaste samhällsfunktionerna och bidra till
Försvarsmaktens förmåga vid väpnat angrepp och vid krig i vår omvärld,
- kunna genomföra internationella fredsfrämjande och humanitära
insatser och
- stärka samhällets samlade förmåga att möta svåra nationella
påfrestningar i fred.
I propositionen behandlas ett flertal frågor av betydelse för den
framtida inriktningen av det civila försvaret. En väsentligt ökad
uppmärksamhet skall ägnas det militära försvarets behov av stöd från det
civila försvaret. En snabb och säker förmåga att höja krigsdugligheten
inom det militära försvaret kräver ett bättre system för planering och
andra förberedelser.
Inriktningen för den fortsatta planeringen föreslås vara att ca 10 000
totalförsvarspliktiga årligen bör grundutbildas inom det civila
försvaret. Totalförsvarspliktig personal skall utbildas för att stärka
samhällets förmåga att hantera svåra nationella påfrestningar i fred och
för att kunna utföra uppgifter vid höjd beredskap. Därutöver skall
särskilda civila insatsstyrkor för humanitära insatser organiseras som
ett komplement till andra svenska insatser inom ramen för
internationellt samordnade humanitära aktioner. De som ges civil
utbildning för att kunna hantera svåra nationella påfrestningar i fred
bör också enligt propositionen utgöra en rekryteringsbas för civil
internationell fredsfrämjande och humanitär verksamhet.
Regeringen anser i propositionen att en översyn av det slag Hot- och
riskutredningen förordat är angelägen och att en sådan översyn således
bör göras. Hot- och riskutredningen ansåg i sitt huvudbetänkande Ett
säkrare samhälle (SOU 1995:19) att en översyn bör göras av uppgifterna
och organisationen på den centrala nivån inom det civila försvaret som
avser förebyggande verksamhet och samhällets beredskap inför händelser i
både fred och krig.
Nuvarande uppgiftsfördelning
Översynen berör i första hand verksamhetsområdena för Överstyrelsen för
civil beredskap (ÖCB), Statens räddningsverk och Styrelsen för
psykologiskt försvar (SPF). ÖCB spelar den centrala rollen när det
gäller samordning av de civila beredskapsförberedelserna på central
nivå. Räddningsverket är den centrala myndigheten för befolkningsskyddet
och räddningstjänsten i fred och krig. SPF har till uppgift att leda och
samordna planläggningen av landets psykologiska försvar, sprida kunskap
om säkerhetspolitiken och totalförsvaret samt främja och samordna andra
myndigheters information inom dessa områden.
Överstyrelsen för civil beredskap
Av förordningen (1988:1122) med instruktion för Överstyrelsen för civil
beredskap framgår att ÖCB är central förvaltningsmyndighet för frågor om
ledning och samordning av verksamhet inom det civila försvaret.
Beredskapsförordningen (1993:242) anger att ÖCB är ansvarig för
funktionerna Civil ledning och samordning, Transporter och Försörjning
med industrivaror.
ÖCB skall enligt instruktionen leda och samordna beredskapsförberedelserna
och särskilt verka för enhetlighet i frågor som är gemensamma för det
civila försvaret. ÖCB skall också verka för att totalförsvarets intressen
beaktas i samhällsutvecklingen. I uppgifterna ingår att redovisa en samlad
studie över utvecklingen inom det civila försvaret på längre sikt
(perspektivstudie) och avge en gemensam programplan som upprättats i
samråd med de funktionsansvariga myndigheterna och samordna frågor om
gemensam försvarsforskning. Som funktionsansvarig myndighet för funktionen
Civil ledning och samordning skall ÖCB bedriva operativa studier som
underlag för krigsplanläggningen inom det civila försvaret. Vidare skall
ÖCB bl.a. samverka med Försvarsmakten i frågor som är gemensamma för det
civila försvaret.
I fråga om sitt ansvar för funktionerna Försörjning med industrivaror
och Transporter skall ÖCB vidta beredskapsåtgärder så att individens
överlevnad och samhällets funktion säkerställs, om landet under krig,
krigsfara eller andra utomordentliga förhållanden helt eller delvis blir
hänvisat till egna försörjningsresurser, och för att säkerställa civil
transportverksamhet under höjd beredskap.
I syfte att uppnå en stark och effektiv styrning av det civila försvaret
har ÖCB i enlighet med budgetpropositionen 1995 (prop. 1994/95:100 bil.
5) fått en starkare ställning i fråga om samordning, uppföljning och
utvärdering. Uppgifter har även tillkommit inom områdena utveckling av
ledningssystem, samordning av övningsverksamhet, analys av ADB-sårbarhet
och kompetensutveckling, bl.a. i fråga om folkrätten.
Som en följd av medlemskapet i EU har ÖCB:s ansvar för uppföljning och
analys av medlemskapets konsekvenser för det civila försvaret successivt
ökat i omfattning och betydelse. ÖCB samordnar därutöver de svenska
insatser inom ramen för Partnerskap för fred (PFF) som berör det civila
försvaret.
Statens räddningsverk
Enligt förordningen (1988:1040) med instruktion för Statens
räddningsverk är Räddningsverket central förvaltningsmyndighet för
frågor om olycks- och skadeförebyggande åtgärder enligt
räddningstjänstlagen (1986:1102), om landtransporter av farligt gods, om
anordnande av skyddsrum och skyddade utrymmen, om räddningstjänst samt
om sanering efter utsläpp av radioaktiva ämnen från en kärnteknisk
anläggning, i den mån denna inte är en uppgift för någon annan
myndighet. Räddningsverket är enligt beredskapsförordningen ansvarig
myndighet för funktionen Befolkningsskydd och räddningstjänst.
Räddningsverket skall enligt instruktionen därutöver särskilt samordna
samhällets verksamhet för olycks- och skadeförebyggande åtgärder enligt
räddningstjänstlagen samt inom räddningstjänsten. Räddningsverket skall
följa utvecklingen av forskning och teknik inom verksamhetsområdet och
självt eller genom någon annan bedriva forsknings-, utvecklings- och
försöksverksamhet samt bevaka riskutvecklingen och verka för att
åtgärder vidtas för befolkningens skydd och för att förebygga olyckor. I
uppgiften ingår att handlägga ärenden om landtransporter enligt lagen
(1982:821) om transport av farligt gods och verka för samordning av
säkerhetsföreskrifter för land-, sjö- och lufttransporter av farligt
gods. Därutöver skall Räddningsverket samordna tillsynsmyndigheternas
verksamhet i fråga om landtransporter av farligt gods och svara för
tillsyn inom verksamhetsområdet i övrigt. Vidare skall Räddningsverket
bl.a. planera och genomföra utbildning av personal inom hemskyddet,
verkskyddet, befolkningsskyddet och räddningstjänsten,
beredskapsorganisationen för kärnenergiolyckor och sotningsverksamheten.
Under senare år har Räddningsverket spelat en allt större roll i
genomförandet av svenska insatser inom ramen för FN:s katastrof- och
flyktinghjälp. Medlemskapet i EU har medfört att Räddningsverkets arbete
i mycket högre grad än tidigare internationaliserats. EU arbetar med
frågor om räddningstjänst i allmänhet (Civil Protection), allvarliga
kemikalieolyckor (det s.k. Seveso-direktivet), utsläpp av olja och andra
skadliga ämnen till sjöss, transport av farligt gods, standardisering
m.m. som har stor betydelse för bl.a. Räddningsverkets löpande
verksamhet. Även i övrigt har samarbetet med de nordiska länderna men
också andra europeiska länder, t.ex. de baltiska länderna och Ryssland,
ökat under senare år.
Styrelsen för psykologiskt försvar
Enligt förordningen (1988:853) med instruktion för Styrelsen för
psykologiskt försvar är SPF central förvaltningsmyndighet för det
psykologiska försvaret och skall leda och samordna planläggningen av
rikets psykologiska försvar, sprida kunskap om säkerhetspolitiken och
totalförsvaret, inklusive civilbefolkningens möjligheter att inom
folkrättens ramar bjuda en ockupant motstånd, samt främja och samordna
andra myndigheters information inom dessa ämnesområden. Under höjd
beredskap eller annars efter särskilt beslut av regeringen skall SPF
dessutom bevara och stärka befolkningens försvarsvilja och
motståndsanda. Under sådana förhållanden skall SPF också verka för en
fri nyhetsförmedling, motverka psykologisk krigföring och föreslå
regeringen åtgärder som har till syfte att minska en angripares
psykologiska motståndskraft.
SPF skall särskilt samordna berörda myndigheters krigsplanläggning av
informationsberedskapen och därvid ge råd och rekommendationer samt ge
råd och vägledning om massmedieföretagens beredskapsplanering i fråga om
produktionsplatser och andra praktiska problem. Vidare skall SPF följa
och bedriva forskning på det psykologiska försvarets, den psykologiska
krigföringens och angränsande områden, i den mån det inte är en uppgift
för någon annan myndighet. SPF skall också bl.a. följa utländsk
informationsverksamhet som kan påverka svensk opinionsutveckling och
inverka på försvarsviljan.
Verksamheten transport av farligt gods
Enligt förordningen (1982:923) om transport av farligt gods är följande
myndigheter transportmyndighet: Statens räddningsverk för
landtransporter, Luftfartsverket för lufttransporter och Sjöfartsverket
för sjötransporter. Tillsynen över efterlevnaden av lagen utövas av ett
antal myndigheter, nämligen Sjöfartsverket för sjötransporter,
Luftfartsverket för lufttransporter, polismyndigheterna för
landtransporter utom järnvägstransporter, Sprängämnesinspektionen för
landtransporter av vissa varor, tullmyndigheterna för gränskontroll och
Banverket för järnvägstransporter. Även Kustbevakningen utövar tillsyn
inom Sjöfartsverkets och tullmyndigheternas tillsynsområden.
Kommunernas nya roll i det civila försvaret
Kommunerna skall enligt lagen (1994:1720) om civilt försvar vidta de
beredskapsförberedelser som behövs för deras verksamhet under höjd
beredskap. De skall också verka för att beredskapsförberedelserna för
den civila verksamhet som bedrivs i kommunen av statliga myndigheter,
landstinget, kyrkliga kommuner samt organisationer och företag får en
enhetlig inriktning och för att samverkan kommer till stånd mellan dem.
Detta vidgade och sammanhållande ansvar för kommunen innebär att statens
roll förändrats till att bli stödjande och uppföljande.
Genom lagen har kommunerna övertagit vissa uppgifter från staten vilket
bl.a. innebär att de har ett samlat ansvar för befolkningsskyddet och
räddningstjänsten på den lokala nivån. Statliga myndigheter har i
uppgift att ta fram underlag för beredskapsåtgärderna på lokal nivå i
form av övergripande mål och andra planeringsförutsättningar samt att
följa upp resultatet av vidtagna åtgärder och beredskapsläget i
kommunerna. Staten behöver information tillbaka från kommunerna i fråga
om de olika stödjande åtgärder i övrigt som staten skall svara för,
t.ex. utbildning, metodutveckling och materielutveckling. Det är
länsstyrelserna som i första hand skall ha den direkta kontakten med
kommunerna i frågor om det civila försvaret på den lokala nivån.
Uppgifterna för de centrala myndigheterna, ÖCB och Räddningsverket,
påverkas i hög grad av statens nya roll. Inom ramen för de förändrade
uppgifterna för de statliga myndigheterna behöver arbetssätt och
kompetens inom dessa förändras.
Tidigare utredningsförslag
Utredningen om lednings- och myndighetsorganisationen för försvaret
(LEMO)
LEMO avvisade i sitt delbetänkande (SOU 1993:95) Ansvars- och
uppgiftsfördelning inom det civila försvaret tanken på att lägga
samordningen av de fredstida beredskapsåtgärderna på Statens
räddningsverk och slå samman ÖCB och Räddningsverket. Enligt LEMO
ställer de uppgifter som följer av att ha samordningsansvaret för
samhällets beredskap inför krig och krigsfara andra krav än samordningen
av den fredstida räddningstjänsten. LEMO drog slutsatsen att det bör
finnas en central myndighet med huvuduppgift att i fred under regeringen
samordna de civila beredskapsförberedelserna inför krig och krigsfara
samt att ÖCB bör vara denna myndighet.
LEMO framhöll att Räddningsverket har en betydelsefull
samordningsuppgift inom den fredstida räddningstjänsten som torde behöva
utvecklas. Större uppmärksamhet torde enligt LEMO i framtiden behöva
ägnas åt att förebygga fredstida olyckor, och Räddningsverket har härvid
en viktig roll. Vidare pekade LEMO på de ökande internationella
räddningsinsatserna.
LEMO fann att SPF borde utgöra en självständig myndighet. Skälen för
detta angavs vara att SPF:s uppgifter i fråga om utbildnings- och
övningsverksamhet, forskningsinsatser, informationsverksamhet och stöd
till medierna inte är av funktionsövergripande art. LEMO framhöll också
att verksamheten omfattar både den civila och den militära delen av
totalförsvaret samt betydelsen av förtroendet för SPF:s myndig-
hetsinformation i krig och krigsfara hos allmänheten och massmedierna.
Detta förtroende är relaterat till SPF:s ställning som fristående
myndighet.
Vad gäller funktionen Försörjning med industrivaror ansåg LEMO att det
finns anledning att överväga om ansvaret för denna bör ligga kvar på
ÖCB. LEMO prövade frågan om ansvaret för funktionen Energiförsörjning
men fann att den borde ligga kvar på Närings- och
teknikutvecklingsverket. Vidare fann LEMO att ansvaret för delfunktionen
Transportsamordning har ett nära samband med den mer övergripande
samordningsuppgiften för det civila försvaret. Någon annan passande
myndighet än ÖCB för att samordna transporter finns enligt LEMO inte.
LEMO fann att endast mycket små vinster skulle stå att vinna med en
splittring av ansvaret för transportsamordningen och delfunktionen
landsvägstransporter, som ÖCB också är ansvarig för.
Hot- och riskutredningen
Hot- och riskutredningen förespråkade i sitt huvud-betänkande en
helhetssyn som innebär att samhällets samlade resurser skall kunna
utnyttjas vid alla slag av händelser - - stora olyckor, allvarliga
störningar i viktiga samhällsfunktioner och krig - - samt att de
myndigheter som får i uppgift att vidta beredskapsåtgärder skall göra
det i hela hotskalan fred - - krig. Ett sådant synsätt aktualiserar
enligt utredningen frågor om myndighetsorganisationen. Hot- och risk-
utredningen ansåg att LEMO inte belyst hela problemet med tre
myndigheter, ÖCB, Räddningsverket och SPF, som ansvariga för centrala
delar av beredskapen. Enligt utredningen går det inte att bedöma hur
organisationen bör vara utformad utan att ta hänsyn till ansvar och
uppgifter som avser händelser i både fred och krig. Utredningen ansåg
därför att regeringen borde låta göra en översyn av uppgifter och
organisation på den centrala nivån som avser förebyggande verksamhet och
samhällets beredskap inför händelser i både fred och krig.
Vad gäller SPF föreslog utredningen att SPF skulle få i uppdrag att
följa händelseförloppet vid stora olyckor och allvarliga störningar och
att göra utvärderingar av och studier kring kommunikationen människor -
- myndigheter - - massmedier. Vidare skulle SPF få i uppdrag att om
det behövs ge expertstöd till myndigheter som i en svår
informationssituation behöver denna medverkan för att kunna tillgodose
akuta informationsbehov. Detta kan enligt utredningen ske genom att SPF
utnyttjar delar av sin beredskapsorganisation.
I fråga om myndighetsansvaret för åtgärder i samband med olyckor vid
transport av farligt gods föreslog utredningen att Räddningsverket skall
överta uppgifter från Sjöfartsverket och Luftfartsverket och bli
ansvarig myndighet för alla transporter med farligt gods (utom
bulktransporter till sjöss). Detta föreslogs med hänsyn till att det
behövs ett sammanhållet ansvar med en transportmyndighet.
Remissinstanserna har varit positiva till utredningens förslag.
Sjöfartsverket och Luftfartsverket har dock avstyrkt förslaget.
Uppdraget
En särskild utredare tillkallas för att med utgångspunkt från
inriktningen i totalförsvarspropositionen analysera uppgifterna i fred
och krig inom det civila försvaret och fredsräddningstjänsten på central
nivå inom Försvarsdepartementets verksamhetsområde.
Utredaren skall därvid analysera samordningsuppgifterna inom det civila
försvaret och inom fredsräddningstjänsten på central nivå och överväga
vilka krav dessa verksamheter bör uppfylla dels under normala
förhållanden i fred, dels inför och under
1. internationella fredsfrämjande och humanitära insatser,
2. svåra nationella påfrestningar i fred,
3. krig i vår omvärld,
4. väpnat angrepp mot vårt land.
Utredaren skall ta del av det programplane- och studiearbete som på
regeringens uppdrag bedrivs inför nästa totalförsvarsbeslut.
Utredaren skall överväga och lägga fram förslag till hur uppgifterna
skall fördelas och hur gränsdragningen i övrigt skall göras mellan
myndigheterna på ett så ändamålsenligt sätt som möjligt. Förslagen skall
utformas med hänsyn bl.a. till den helhetssyn som anges i
totalförsvarspropositionen och till kommunaliseringen inom det civila
försvaret. Utredaren skall föreslå de förändringar hos berörda
myndigheter som denna prövning föranleder. Förslagen skall inte
innefatta någon sammanslagning av ifrågavarande myndigheter.
Samråd m.m.
Utredaren skall samråda med den särskilde utredaren (dir. 1995:4) som
tillkallats med uppgift att genomföra en uppföljning och utvärdering av
genomförda och pågående strukturförändringar inom Försvarsdepartementets
verksamhetsområde, och med den särskilde utredaren (Fö 1994:07) som
tillkallats med uppgift att planera för och biträda vid genomförandet av
en ledningsövning för regeringskansliet.
Utredaren skall också samråda med ÖCB, Räddningsverket och SPF. Vidare
skall utredaren inhämta synpunkter från civilbefälhavare och
länsstyrelser.
För utredningsarbetet gäller regeringens direktiv till samtliga
kommittéer och särskilda utredare angående redovisning av
regionalpolitiska konsekvenser (dir. 1992:50), om att pröva offentliga
åtaganden (dir. 1994:23) och om att beakta jämställdheten mellan könen
(dir. 1994:124). Förslag som lämnas av utredaren skall belysas även ur
ett samhällsekonomiskt och statsfinansiellt perspektiv. Förslag som
leder till ökade utgifter eller minskade inkomster för staten skall
åtföljas av förslag till omprioriteringar eller andra
finansieringsvägar.
När uppdraget skall redovisas
Uppdraget skall redovisas senast den 1 juni 1996.