Post 1 av 1 träffar
Föregående
·
Nästa
Översyn av principer för finansiering av beredskapsåtgärder samt vissa andra
frågor inom det civila försvaret
, Dir. 1995:152
Departement: Försvarsdepartementet
Beslut: 1995-11-30
Dir. 1995:152
Beslut vid regeringssammanträde den 30 november 1995
Sammanfattning av uppdraget
En särskild utredare skall föreslå vilka principer som skall gälla för
finansiering av beredskapsåtgärder inom det civila försvaret. Vidare
skall utredaren föreslå vad som skall ingå i den ekonomiska
planeringsramen för det civila försvaret.
Bakgrund
Allmänna finansieringsprinciper
Nu gällande principer för finansiering av beredskapsåtgärder inom det
civila försvaret tillkom i huvudsak genom 1987 års totalförsvarsbeslut.
Principerna innebär i stort följande.
Kostnadsansvaret för beredskapen för säkerhetspolitiska kriser och krig
delas mellan staten och de icke-statliga organ som helt eller delvis har
ansvar för den aktuella verksamheten i fred.
De beredskapsåtgärder som avser störningar i fred skall generellt
genomföras och bekostas av de myndigheter, affärsverk, kommuner,
landsting, företag etc. som svarar för den fredstida verksamheten.
Statens kostnadsansvar för beredskapen inför störningar i fred är därför
begränsat till situationer mot vilka den verksamhetsansvarige saknar
reella möjligheter att skydda sig och där det är ett säkerhetspolitiskt
samhällsintresse att verksamheten kan fullföljas.
Således svarar den som skall upprätthålla en verksamhet under
säkerhetspolitiska kriser och krig själv för de administrativa
kostnaderna, bl.a. kostnader för planerings-, utbildnings- och
övningsverksamhet. Dessa kostnader är vanligen låga.
Kostnader för beredskapsinvesteringar är ofta höga och drabbar skilda
sektorer olika hårt. Huvudregeln på detta område är att staten svarar
för kostnaderna. Om investeringen medför väsentlig nytta för
vederbörande organ i den fredstida verksamheten, kan dock en uppdelning
av kostnaderna vara motiverad.
Fördelningen av driftskostnader avgörs från fall till fall. Även här är
frågan om fredsnyttan av betydelse för kostnadsfördelningen.
Uppgifterna för det civila försvaret föreslås i prop. 1995/96:12
Totalförsvar i förnyelse vara att
- värna civilbefolkningen, trygga en livsnödvändig försörjning,
säkerställa de viktigaste samhällsfunktionerna och bidra till
Försvarsmaktens förmåga vid väpnat angrepp och vid krig i vår omvärld,
- kunna genomföra internationella fredsfrämjande och humanitära insatser
och
- stärka samhällets samlade förmåga att möta svåra nationella
påfrestningar i fred.
I propositionen (s. 86) sägs beträffande finansieringen av
beredskapsåtgärder inom det civila försvaret bl.a. följande.
"Mer kostnadskrävande beredskapsåtgärder har i hittillsvarande planering
grundats på behoven vid ett väpnat angrepp. Enligt regeringens
uppfattning bör emellertid vid val och utformning men även vid
dimensionering av beredskapsåtgärder hänsyn nu också tas till de krav
som ställs vid svåra nationella påfrestningar i fred samt vid
internationella insatser."
Den ekonomiska planeringsramen
De i 1987 års totalförsvarsbeslut fastställda finansieringsprinciperna
var en viktig utgångspunkt för det i samma försvarsbeslut införda
systemet med ekonomisk planeringsram. Dessa principer tillämpas
alltjämt, även om vissa avsteg har gjorts senare. Det gäller t.ex.
förvaltningskostnader för vissa myndigheter.
Planeringsramen utgör ett styr- och avvägningsinstrument. Innebörden av
detta är att regeringen i årliga anvisningar till myndigheterna inom det
civila försvaret anger den totala ekonomiska ram som gäller för
myndigheternas anslagsframställningar för nästa budgetår.
Inom ramen för den s.k. programplaneringen lämnar Överstyrelsen för
civil beredskap efter överläggningar mellan myndigheterna ett förslag
till fördelning av planeringsramen mellan anslagen som syftar till att
ge bäst effekt från beredskapssynpunkt. Överstyrelsens förslag utgör
grunden för regeringens förslag i budgetpropositionerna.
I planeringsramen ingår utgifter för investeringar inkl. driftskostnader
för säkerhetspolitiska kriser och krig.
Här ingår inte investeringar inkl. driftskostnader för livsmedels-
beredskapen och för oljeberedskapen. Regeringen har emellertid i
1995 års budgetproposition (prop. 1994/95:100 bil. 5 s. 25) sagt att
kostnaderna för livsmedelsberedskapen bör läggas in i ramen.
I ramen ingår vidare förvaltningskostnader för myndigheter inom det
civila försvaret under fjärde huvudtiteln, dvs. Överstyrelsen för civil
beredskap, Statens räddningsverk, Styrelsen för psykologiskt försvar
samt civilbefälhavarna.
Regeringen har i prop. 1995/96:12 (s. 92) framfört följande.
"När det gäller de kompletterande beredskapsåtgärderna utgör den
ekonomiska planeringsramen för det civila försvaret ett effektivt
instrument. Inom ramen för planeringsprocessen kan beredskapsåtgärderna
styras på ett sådant sätt att de ger bästa möjliga effekt med hänsyn
tagen till behoven inom det civila försvaret.
Enligt regeringens uppfattning är det angeläget att nu pröva vilka
kostnader för det civila försvaret som bör ingå i ramen. I så stor
utsträckning som möjligt bör den täcka samtliga kostnader för den civila
beredskapen. Regeringen har i årets budgetproposition uttalat att
kostnaderna för livsmedelsberedskapen bör läggas in i ramen. De
statliga kostnaderna för oljelagringen kommer under den återstående
delen av 1990-talet att successivt minska för att helt upphöra i samband
med att näringslivet övertar ansvaret för lagringen. Det finns därför
ingen anledning att nu lägga in några kostnader för detta ändamål i
ramen."
Skyldighet för olika organ att medverka i det civila försvarets
verksamhet och planering. Finansiering av åtgärderna
* Statliga myndigheter
Ansvaret framgår främst av myndighetsinstruktionerna och av
beredskapsförordningen (1993:242). Finansieringen följer de allmänna
principer som angetts ovan. Med undantag för myndigheter som hör till
Försvarsdepartementet ingår förvaltningskostnader för civilt försvar
inte i den ekonomiska planeringsramen. Detta innebär att
myndighetscheferna bestämmer vilka resurser som skall avsättas för
civilt försvar.
* Statliga affärsverk
I huvudsak överensstämmer ordningen med vad som gäller för statliga
myndigheter. I enstaka fall har affärsverk tilldelats medel från den
ekonomiska planeringsramen. Försvarsbeslutet år 1987 innebar att
affärsverken, med vissa undantag, själva skulle svara för finansieringen
av investeringar. Bolagiseringen av flera affärsverk har inneburit att
denna inriktning numera saknar praktisk betydelse.
* Kommuner, landsting och kyrkliga kommuner
Lagen (1994:1720) om civilt försvar innebär att kommuner, landsting och
kyrkliga kommuner skall vidta de beredskapsförberedelser som behövs för
deras respektive verksamheter under höjd beredskap. Lagen innebär vidare
att kommunerna fr.o.m. den 1 juli 1995 har övertagit viktiga
beredskapsuppgifter som tidigare vilat på staten. Kommunerna
kompenseras för dessa uppgifter med ett belopp som varierar med
respektive kommuns riskutsatthet i krig.
Härutöver betalar staten investeringsbidrag till kommunerna för
ledningsplatser, sambandsmedel och reservanordningar i princip
motsvarande krigsnyttan av investeringen. Landstingen ersätts för
kostnaderna för sådan utbildning som utgör ett led i
beredskapsförberedelserna och erhåller vissa bidrag för investeringar
bl.a. inom området sjukvårdens säkerhet.
De medel som utgör statens ersättning till kommunerna och landstingen
ingår i den ekonomiska planeringsramen.
* Kommunala bolag
Under de senaste åren har bolagiseringar och i vissa fall även
privatiseringar genomförts av verksamheter inom bl.a. kommuner som har
väsentlig betydelse från beredskapssynpunkt.
En viktig distinktion är om bolagiseringen/privatiseringen avser en
obligatorisk eller frivillig kommunal verksamhet.
När det gäller en obligatorisk verksamhet kvarstår kommunens ansvar även
i krig, vilket innebär att beredskapsåtgärder måste vidtas oavsett i
vilken form verksamheten bedrivs.
För en frivillig verksamhet, t.ex. elförsörjning, upphör kommunens
ansvar om verksamheten privatiseras medan det kvarstår vid enbart
bolagisering.
* Bolag/Näringsidkare
Enligt lagen (1982:1004) om skyldighet för näringsidkare,
arbetsmarknadsorganisationer m.fl. att delta i totalförsvarsplaneringen
är ägare eller innehavare av industriella anläggningar och andra
näringsidkare bl.a. skyldiga att medverka vid planeringen av de egna
uppgifterna inom totalförsvaret. Någon särskild ersättning för denna
medverkan utgår inte. Däremot är det vanligt att myndigheter inom det
civila försvaret ingår avtal med näringsidkare om att dessa mot
ekonomisk kompensation skall utföra en särskild beredskapstjänst, t.ex.
att upprätthålla produktionskapacitet.
På bränsle- och drivmedelsområdet beslutade riksdagen våren 1994
(prop.1993/94:141, bet.1993/94:NU19, rskr. 1993/94:311) att oljehandeln
skall svara för beredskapslagringen inför säkerhetspolitiska kriser och
i krig.
Statligt ägda bolag har i lagstiftningen inget ansvar utöver vad som
gäller för bolag i allmänhet. Lagstiftningen på de enskilda områdena kan
emellertid innebära särskilda skyldigheter. Således gäller t.ex. på
teleområdet som krav för att driva televerksamhet att aktörerna beaktar
totalförsvarets behov av telekommunikationer under höjd beredskap. För
de åtgärder som vidtas utgår särskild ersättning.
En annan sak är att staten i sin egenskap av ägare naturligtvis har
möjlighet att, om så bedöms motiverat, via bl.a. bolagsstämman påverka
ett statligt bolags verksamhet i viss riktning.
Finansiering av investeringar i reservanordningar för kommunalteknisk
och sjukhusteknisk försörjning
Överstyrelsen för civil beredskap har sedan år 1988 bedrivit en
försöksverksamhet med finansiering av reservanordningar avsedda att öka
funktionssäkerheten i de kommunaltekniska systemen i krig. Den årliga
kostnaden för verksamheten har uppgått till ca 20 miljoner kronor.
Socialstyrelsen har sedan mitten av 1980-talet administrerat ett
motsvarande system för att förbättra försörjningssäkerheten hos hälso-
och sjukvården i krig. På detta område har den årliga kostnaden uppgått
till ca 10 miljoner kronor.
Bolagisering och privatisering av offentlig verksamhet
Regeringen framhåller i prop. 1994/95:100 bil.5 (s. 113) att det under
de senaste åren har genomförts bolagisering och i vissa fall även
privatisering av sådana verksamheter inom staten och kommunerna som har
väsentlig betydelse från beredskapssynpunkt. Enligt regeringen är det
väsentligt att konsekvenserna av vidtagna bolagiseringar och
privatiseringar fortlöpande analyseras och att åtgärder vidtas för att
motverka negativa konsekvenser. Samma uttalande görs i prop. 1995/96:12
Totalförsvar i förnyelse.
Uppdraget
Den särskilde utredaren skall pröva om de olika principer som nu gäller
för finansiering av beredskapsåtgärder inom det civila försvaret är
lämpliga och ändamålsenliga. Prövningen skall göras mot bakgrund av vad
regeringen uttalat i prop. 1995/96:12 Totalförsvar i förnyelse om att
vid val och utformning men även vid dimensionering av beredskapsåtgärder
hänsyn också skall tas till de krav som ställs vid svåra nationella
påfrestningar i fred och vid internationella insatser. En grund för
prövningen skall också vara de förändringar som genomförts under senare
år inom den statliga förvaltningen med syfte att förbättra styrningen på
såväl statsmakts- som myndighetsnivå.
Utredaren skall även överväga vad som skall ingå i den ekonomiska
planeringsramen för det civila försvaret. Vägledande skall därvid vara
ramens funktion som avvägnings- och styrinstrument. I så stor
utsträckning som möjligt bör ramen täcka samtliga kostnader för den
civila beredskapen. I detta sammanhang skall hänsyn tas till de nya
uppgifter som föreslås för det civila försvaret.
Utredaren skall ta hänsyn till det pågående arbetet med att reformera
budgetprocessen inom riksdag och regering (prop. 1994/95:150, bet.
1994/95:Fi 20, rskr. 1994/95:447-455).
Utredaren skall överväga hur finansieringen av kommunaltekniska och
sjukhustekniska reservanordningar i fortsättningen bör utformas.
Utredaren skall pröva om en skyldighet att installera reservanordningar
bör införas.
Frågan hur beredskapskraven i fråga om den kommunaltekniska och
sjukhustekniska försörjningen skall tillgodoses har central betydelse i
samband med bolagiseringar och privatiseringar av primär- och
landstingskommunal verksamhet. Utredaren skall redovisa vilka problem
från beredskapssynpunkt - utöver vad som gäller den tekniska
försörjningen - som kan uppstå på de primär- och landstingskommunala
områdena vid fortsatta bolagiseringar/privatiseringar. Förslag skall
lämnas till hur de eventuella väsentliga problem som framkommer skall
kunna lösas.
Om lagstiftning bedöms vara en lämpligt metod skall utredaren lämna
lagförslag.
Redovisning av uppdraget m.m.
För utredningsarbetet gäller regeringens direktiv till samtliga
kommitteer och särskilda utredare angående redovisning av
regionalpolitiska konsekvenser (dir. 1992:50), om att pröva offentliga
åtaganden (dir. 1994:23) och om att beakta jämställdheten mellan könen
(dir. 1994:124). Förslag som lämnas av den särskilda utredaren skall
belysas även ur ett samhällsekonomiskt och statsfinansiellt perspektiv.
Förslag som leder till ökade utgifter eller minskade inkomster för
staten skall åtföljas av förslag till omprioriteringar eller andra
finansieringsvägar.
Utredaren skall samråda med Överstyrelsen för civil beredskap och andra
berörda myndigheter och organ, bl.a. när det gäller de erfarenheter som
kan vinnas från den pågående programplaneringen.
Utredaren skall redovisa sitt uppdrag senast den 1 april 1996.