Post 1 av 1 träffar
Föregående
·
Nästa
Utredning om utbildning i teckenspråk för föräldrar till döva barn m.m., Dir. 1995:151
Departement: Utbildningsdepartementet
Beslut: 1995-11-30
Dir. 1995:151
Beslut vid regeringssammanträde den 30 november 1995
Sammanfattning av uppdraget
En utredare skall utreda frågor kring utbildning i teckenspråk för
föräldrar till döva, dövblinda och hörselskadade barn samt till andra
barn med motsvarande behov av teckenspråk för kommunikation.
Utgångspunkter för uppdraget
I dag är det i Sverige en självklarhet att alla döva barn och många
hörselskadade barn behöver teckenspråk som sitt första språk. En följd
av detta är att även deras föräldrar behöver mycket goda
teckenspråkskunskaper, dels för att från det att barnen är små kunna
medverka till att barnen får ett språk, dels kanske framför allt för att
över huvud taget ha möjlighet att kommunicera med sina egna barn.
Inställningen till behovet av teckenspråk som kommunikationsmedel har
dock varierat under olika årtionden. Med de särskilda anvisningar
beträffande handikappade elever som år 1970 fördes samman i ett
supplement till 1969 års läroplan för grundskolan gjordes för första
gången ett försök att utnyttja det nya teckenspråket i skolan. I 1981
års budgetproposition (prop. 1980 bil. 12 s. 297) instämde föredragande
statsrådet i Integrationsutredningens uppfattning, redovisad i
betänkandet Huvudmannaskapet för specialskolan (SOU 1979:50), att
barndomsdöva måste vara tvåspråkiga för att fungera sinsemellan och ute
i samhället.
Teckenspråkets betydelse som undervisningsspråk har sedan på olika sätt
stärkts. Så t.ex. finns det i gymnasieskolan möjlighet att läsa
teckenspråk som C-språk eller individuellt val, och i grundskolan kan
teckenspråk, enligt den läroplan som gäller successivt fr.o.m. den l
juli 1995, läsas som ett alternativ till B-språk eller som elevens val.
Särskilda kursplaner finns för teckenspråket i grundskolan,
specialskolan, gymnasieskolan och den kommunala vuxenutbildningen.
Fr.o.m. budgetåret 1985/86 infördes möjligheten för de statliga
specialskolorna att i samverkan med föräldraorganisationerna anordna
undervisning i teckenspråk för syskon till döva och svårt hörselskadade
elever i hem där teckenspråk används i den dagliga kommunikationen
mellan familjens medlemmar. I 1989 års budgetproposition (prop.
1988/89:100 s.39 och 65) berördes vidare frågan om undervisning i
teckenspråk för hörande elever till döva föräldrar eller döva syskon.
Skrivelser om teckenspråksutbildning för föräldrar till döva barn har
kommit in från Landstingsförbundet, Riksförbundet för döva,
hörselskadade och språkstörda barn (Riksförbundet DHB), från
DHB-Mellersta Sverige, från Birgittaskolans kunskapscenter i Örebro, från
Hörselskadades Riksförbund och från Härnösands folkhögskola.
Frågor om hur samhällets stöd till teckenspråksutbildning för föräldrar
och syskon till döva barn och andra barn med behov av teckenspråk för
kommunikation behöver ses över. Efterfrågan på en mer strukturerad
utbildning för föräldrar som stegvis ökar teckenspråkskunskaperna har
ökat. Det finns i dag brister i kursplaner och undervisningsmaterial,
och utbudet av undervisning varierar kraftigt i landet.
De nuvarande formerna för utbildning i teckenspråk
Utbildning i teckenspråk anordnas i dag av vissa av landstingens
hörselvård, kunskapscenter, folkhögskolor, studieförbund och Statens
skola för vuxna i Härnösand. Enligt förordningen (1992:925) om
försöksverksamhet med studiesocialt stöd vid teckenspråksutbildning kan
ersättning ges till föräldrar som deltar i sådan utbildning. I avvaktan
på utredning av teckenspråksutbildning för föräldrar till döva barn har
förordningen förlängts till utgången av juni 1996.
Från och med budgetåret 1992/93 anordnas också försöksverksamhet med
koncentrerad teckenspråksutbildning (15 kursveckor) förlagd till
Solbacken på Värmdö. Statligt stöd till denna verksamhet utbetalas från
anslaget E 6. Timersättning vid vissa vuxenutbildningar av Centrala
studiestödsnämnden till Sveriges Dövas Riksförbund (SDR). Regler för
verksamheten, som sköts av en grupp inom föräldraklubben i Stockholms
Dövas Förening, fastställs av SDR. Centrala studiestödsnämnden beslutar
om när medlen skall betalas ut och redovisning skall lämnas årligen
senast den 15 september. Denna verksamhet har ännu inte utvärderats. Den
koncentrerade teckenspråksutbildningen vid Solbacken startar sitt fjärde
verksamhetsår under budgetåret 1995/96 och stöd ges enligt nuvarande
villkor. Verksamhet med koncentrerad teckenspråksutbildning enligt den
s.k. Norrlandsmodellen har också startat innevarande läsår i Härnösand.
Visst statligt stöd ges också till utbildningen i Härnösand.
Regeringen har i regleringsbrev för budgetåret 1995/96 (18 månader)
angett den totala medelsramen för studiestöd vid vissa kurser i
teckenspråk till 14,9 mkr. Av dessa får under läsåret 1995/96 (12
månader) 7,3 mkr användas för koncentrerad teckenspråksutbildning varav
6,4 mkr för verksamhet vid Solbacken och 0,9 för verksamhet i Härnösand.
Vidare får 3 mkr användas för verksamhet enligt förordningen (1992:925)
om försöksverksamhet med studiesocialt stöd vid teckenspråksutbildning.
Regeringen avser att senare besluta om medel för tiden den l juli - den
31 december 1996.
Uppdraget
Utredaren skall
1) kartlägga och bedöma
* behovet av utbildning i teckenspråk för föräldrar till döva, dövblinda
och hörselskadade barn och till andra barn med motsvarande behov av
teckenspråk för kommunikation,
* de befintliga utbildningsmöjligheterna på området och därvid särskilt
belysa brister och hinder,
2) ge förslag till
* omfattningen och utformningen av sådan utbildning (eventuellt med
påbyggbara kurser),
* hur sådan utbildning bör organiseras, finansieras och administreras
inom den befintliga utbildningsstrukturen i samhället,
* hur ansvaret skall fördelas mellan olika parter.
Ramar för utredningens arbete
Utredaren skall i sitt arbete samråda med Statens skolverk, Statens
institut för handikappfrågor i skolan, Centrala studiestödsnämnden,
Landstingsförbundet och berörda handikapporganisationer.
Vidare skall utredaren beakta erfarenheterna från verksamheten enligt
förordningen (1992:925) om försöksverksamhet med studiesocialt stöd vid
teckenspråksutbildning och från verksamheten med koncentrerad
teckenspråksutbildning vid Solbacken för föräldrar till döva barn.
För arbetet gäller vidare regeringens direktiv till samtliga kommittéer
och särskilda utredare angående redovisning av regionalpolitiska
konsekvenser (dir. 1992:50), om att pröva offentliga åtaganden (dir.
1994:23) och om jämställdhet mellan könen (dir. 1994:124).
Medlen under anslaget E 6. Timersättning vid vissa vuxenutbildningar,
anslagsposten 3, Studiesocialt stöd vid vissa kurser i teckenspråk skall
utgöra ramen för det statliga åtagandet för kostnaderna för förslaget.
Redovisning av uppdraget
Utredaren skall redovisa uppdraget senast den l5 april 1996.