Post 1 av 1 träffar
Föregående
·
Nästa
Översyn av förordningen (1994:1121) om läkarvårdsersättning och förordningen
(1994:1120) om ersättning för sjukgymnastik
, Dir. 1995:150
Departement: Socialdepartementet
Beslut: 1995-11-22
Dir. 1995:150
Beslut vid regeringssammanträde den 23 november 1995
Sammanfattning av uppdraget
Ett nytt ersättningssystem infördes den 1 juli 1994 för
privatpraktiserande specialistläkare och sjukgymnaster. Sedan införandet
av det nya ersättningssystemet, som regleras i bl.a. förordningen
(1994:1121) om läkarvårdsersättning och förordningen (1994:1120) om
ersättning för sjukgymnastik, har de totala utgifterna för dessa läkare
och sjukgymnaster ökat. Under budgetåret 1994/95 har de faktiska
utbetalningarna enligt Riksförsäkringsverkets (RFV) redovisning ökat med
40% för de privatpraktiserande läkarna och med 60 % för de
privatpraktiserande sjukgymnasterna, jämfört med föregående budgetår.
Vidare finns uppgifter på att många vårdgivare uppnått ersättningstak 1
redan efter drygt ett halvår, dvs. taket för hur mycket en
heltidsarbetande vårdgivare sammanlagt kan uppbära i normalarvoden och
enkla arvoden under ett år.
Detta indikerar att det kan finnas brister i taxornas konstruktion och
tillämpning. Av den anledningen anser regeringen att det är angeläget
att göra en analys av taxornas konstruktion och tillämpning som underlag
för ställningstagande om taxornas framtida konstruktion och
ersättningsnivåer. Analysen skall bland annat omfatta effekten av de
s.k. ersättningstaken för de totala kostnaderna samt hur
ersättningstaken påverkat vårdgivarnas produktionsmönster, framförallt i
de fall då vårdgivaren tidigt uppnår ersättningstaket.
Bakgrund
Den öppna vård som före år 1994 bedrevs i privat regi ersattes genom att
vårdgivarna var anslutna till den allmänna försäkringen eller hade
tecknat vårdavtal med sjukvårdshuvudmannen. Den 1 januari 1994
förändrades förutsättningarna för privata vårdgivare genom att lagen
(1993:1651) om läkarvårdsersättning och lagen (1993:1652) om ersättning
för sjukgymnastik trädde i kraft. En effekt av detta var bl.a. att de
läkare och sjukgymnaster som uppfyllde angivna behörighets- och
kompetenskrav och som var beredda att vara verksamma i enlighet med
övriga bestämmelser i dessa lagar kunde etablera sig som privatpraktiker
med offentlig finansiering utan att sjukvårdshuvudmannen behövde lämna
sitt medgivande. Den som ville bedriva sådan verksamhet var dock tvungen
att underrätta sjukvårdshuvudmannen senast sex månader innan
verksamheten påbörjades för att sjukvårdshuvudmannen skulle vara skyldig
att betala ut ersättning. Den nya ordningen innebar således att de
tidigare begränsningarna för läkares och sjukgymnasters anslutning till
det offentligt finansierade ersättningssystemet avskaffades. Den 1
januari 1994 överfördes också den direkta finansieringen av
ersättningarna till privatpraktiserande läkare och sjukgymnaster från
den allmänna försäkringen till landstingen.
Taxornas utformning
Den 1 juli 1994 trädde förordningen (1994:1121) om läkarvårdsersättning
och förordningen (1994:1120) om ersättning för sjukgymnastik i kraft.
Förordningarna preciserar de ersättningsmodeller som gäller i denna nya
ordning. Modellerna innehåller tre arvodesgrupper som utgår från ett
normalarvode. Normalt arvode är ett enhetligt arvode för den
huvudsakliga delen av behandlingarna i verksamheten och baseras på
beräknade mottagningskostnader och årlig besöksvolym för respektive typ
av vårdgivare. Enklare behandlingar eller undersökningar ersätts med
enkelt arvode, medan tids- och kostnadskrävande åtgärder som inte ryms
inom normalarvodet ersätts med särskilt arvode. I arvodesbeloppen ingår
även patientavgiften. Den ersättning som vårdgivaren får från
försäkringskassan motsvarar således arvodet minus patientavgiften.
Vidare inkluderar ersättningen även ersättningar för vissa enklare
kliniska laboratorieundersökningar, telefonkonsultation och hembesök som
läkaren tidigare fått betalt för vid sidan om själva besöksersättningen.
Till vårdgivare inom vissa stödområden lämnas dock även i de nya
ersättningssystemen särskild ersättning för telefonkonsultation och
hembesök.
För att höja kvaliteten i vården har man i de nya taxorna kopplat
normalarvodet till ett tidskrav, som innebär att de olika typerna av
vårdgivare är berättigade till ett särskilt normalarvode för den
huvudsakliga medicinska verksamheten alt. behandlingarna inom
verksamheten, om de ägnar patienterna en viss tid (i genomsnitt per
kalendermånad). I enlighet med detta räknades ersättningen fram utifrån
en rimlig arbetstid och tidsåtgång per behandling. Tanken med denna
konstruktion var att vårdgivaren, med oförändrad arbetsinsats, skulle
kunna minska antalet behandlingar utan att intäkten förändrades. En av
bristerna som påtalades i det gamla ersättningssystemet var att dessa
taxor premierade ett stort antal besök snarare än att läkaren ägnade tid
åt patienten vid ett besök.
Ett annat problem i den tidigare taxekonstruktionen var att den var
kostnadsdrivande och att kostnadsutvecklingen inte kunde förutses. För
att lösa detta inrättades de s.k. ersättningstaken för de olika
läkarspecialiteterna och sjukgymnasterna, dvs. för att landstinget skall
lämna vårdgivaren full ersättning enligt taxan (normalarvodet) får
summan av normalt och enkelt arvode som vårdgivaren erhållit under ett
kalenderår uppgå till högst ett belopp som motsvarar ersättningen för en
full årsarbetstid (ersättningstak 1). När ersättningstak 1 uppnåtts
lämnas ersättning med ett reducerat arvode upp till ytterligare ett tak
dvs. ersättningstak 2. När tak 2 uppnåtts får vårdgivaren endast
patientavgift för de behandlingar som utförs under resterande delen av
kalenderåret.
Tidigare beslutade förändringar i aktuella lagar
I november 1994 lade regeringen fram en proposition (1994/95:109) om
vissa privatpraktiserande läkares och sjukgymnasters etablering m.m. som
innebar att den fria anslutningen till de offentligt finansierade
ersättningssystemen upphörde. Regeringen ansåg att det var nödvändigt
att ge sjukvårdshuvudmännen såväl möjligheter till kostnadskontroll som
grundläggande förutsättningar att planera hälso- och sjukvården inom
sina respektive områden efter lokala behov och förutsättningar.
Förslaget, som godtogs av riksdagen och som trädde i kraft den 1 januari
1995, innebär att den som vill etablera sig som privatpraktiserande
specialistläkare i öppenvård eller som sjukgymnast omfattas av offentlig
finansiering endast under förutsättning att ett samverkansavtal träffas
med sjukvårdshuvudmannen. En läkare som vid ikraftträdandet var verksam
med läkarvårds- eller sjukgymnastikersättning har dock rätt till
fortsatt ersättning utan ett sådant samverkansavtal. Vidare hade den som
gjort anmälan om etablering före den 14 november 1994 och som uppfyllde
kraven för att få läkarvårds- resp. sjukgymnastikersättning rätt att
påbörja verksamhet inom sex månader efter anmälan utan samverkansavtal.
Ytterligare justeringar har gjorts i lagen om läkarvårdsersättning och
lagen om ersättning för sjukgymnastik till följd av regeringens
proposition (1994/95:195) om primärvård, privata vårdgivare m.m. :
- Den femprocentiga arvodeshöjningen, till läkare och sjukgymnaster som
var berättigade till ersättning före den 1 januari 1994, slopas den 1
januari 1996.
- En åldersgräns på 65 år införs för rätt till ersättning om inte annan
överenskommelse träffas med landstinget.
- Ett reducerat ersättningstak skall gälla för de vårdgivare som inte
arbetar heltid.
- De åtgärder som berättigar till särskilt arvode och som för närvarande
inte är inordnade under ersättningstaken skall inordnas under dessa tak.
- Om det krävs remiss för viss vård hos en specialistläkare eller
sjukgymnast inom landstinget, skall detta krav även gälla för
läkarvårds- respektive sjukgymnastikersättning till läkare och
sjukgymnaster i privat verksamhet med samma specialitet.
Dessa förändringar träder i kraft den 1 januari 1996 med undantag av
förändringen som gäller de särskilda åtgärderna, som träder i kraft den
1 januari 1997. Vidare skall de vårdgivare som är 65 år eller äldre ha
rätt till ersättning till utgången av år 1996.
Analyser av kostnadsökningarna i de nya ersättningssystemen
Efter ikraftträdandet av de nya taxorna har landstingens utgifter för
dessa vårdgivare ökat avsevärt. Den 16 mars 1995 gav regeringen därför
Riksförsäkringsverket (RFV) i uppdrag att analysera orsakerna till
kostnadsökningarna. I denna analys gjorde RFV en jämförelse av bl.a.
utbetalda ersättningar, antalet besök, kostnaden per besök, andelen
särskilt arvode etc. för vårdgivare som varit verksamma både under
hösten 1993 och hösten 1994 (dvs. exklusive effekter av
nyetableringar).Vid en jämförelse mellan andra halvåret år 1993 och
andra halvåret år 1994, framkom att de totala ersättningarna till dessa
läkare och sjukgymnaster ökat med 37 resp. 46 % samt att ersättningen
per besök ökat med 46 resp. 54 %. Antalet besök hade minskat med ca 5 %.
Andelen särskilda åtgärder (av den totala ersättningen för respektive
vårdgivartyp) varierade mellan de olika läkarspecialiteterna och typerna
av sjukgymnastverksamhet. RFV drog slutsatsen att kostnadsökningarna i
huvudsak berodde på taxornas konstruktion med möjlighet till högre
genomsnittsarvoden jämfört med tidigare gällande taxor. RFV påpekade
dock att det vid detta tillfälle inte var möjligt att analysera effekten
av de s.k. ersättningstaken, eftersom detta förutsätter en mätperiod som
omfattar ett kalenderår.
Även fortsatta uppföljningar av de totala utbetalningarna (genom RFV:s
redovisning) till de privata läkarna och sjukgymnasterna visar på
fortsatta utgiftsökningar. Under första halvåret år 1995 har utgifterna
till de privatpraktiserande läkarna och sjukgymnasterna ökat med 45 %
resp. 61 %, jämfört med första halvåret år 1994. En jämförelse av dessa
utbetalningar med RFV:s tidigare uppföljning av kostnadsökningarna under
andra halvåret 1994, kan konstateras att de är något högre. Skillnaden
bör kunna ge en ungefärlig indikation på hur stor andel av
utgiftsökningarna som är att hänföra till nyetableringarna. En
jämförelse mellan budgetåret 1994/95 (1 juli 1994 t.o.m. 30 juni 1995)
och budgetåret dessförinnan visar att utbetalningarna till de privat-
praktiserande läkarna och sjukgymnasterna ökade med ca 840 miljoner
kronor. Med tanke på dessa utgiftsökningar har det inte oväntat visat
sig att många vårdgivare uppnår ersättningstak 1 redan efter drygt ett
halvår. Till följd av ersättningstaken kommer troligtvis utgifterna att
minska under andra halvåret 1995, vilket gör att den nu konstaterade
utgiftsökningen blir mindre, hur mycket mindre är dock ännu oklart. Även
de förändringar som beslutats till följd av regeringens proposition om
primärvård, privata vårdgivare m.m. och som träder i kraft första
januari 1996 respektive 1 januari 1997 kan antas komma att minska
kostnaderna.
Behov av en utredning
Även om kostnadsökningarna kan antas avta under andra halvåret 1995 och
under följande år till följd av de förändringar som beslutats genom
primärvårdspropositionen bör det faktum att många vårdgivare uppnår en
årsinkomst redan efter drygt ett halvår föranleda en analys av
ersättningsnivåerna. Med tanke på de kvalitetsförbättringar som det nya
systemet var tänkt att generera bör en närmare analys av vårdgivarnas
produktionsmönster göras. Vad händer med den fortsatta produktionen för
vårdgivare som redan efter ett halvår uppnått en årsinkomst? Är det så
att en höjd ersättning per behandling inte fått avsedda effekter, dvs.
att vårdgivaren ägnar patienterna mer tid? Om vi beaktar första
halvårets utgiftsökningar för dessa vårdgivare finns det skäl att anta
att den höjda ersättningen per behandling snarare givit incitament till
fler behandlingar eller att man behandlar med ungefär samma tidsåtgång
per besök som förut. Om detta är fallet har ett av syftena med de nya
ersättningssystemen inte uppnåtts nämligen att stimulera vårdgivarna
till att ägna patienterna mer tid och därmed höja kvaliteten i vården.
Det kan också vara så att arvodesnivåerna är felaktiga och att
vårdgivarna trots att de avsätter angiven tidsåtgång ändå uppnår
ersättningstaket vid ett tidigt skede.
En konsekvens av detta resonemang är såldes att oavsett om ersättnings-
taken får tillräcklig effekt på de totala kostnaderna eller ej, finns
det skäl att se över arvodesnivåerna i förhållande till
ersättningstaken. Denna översyn behöver vidare göras med tanke på att
taket reduceras för icke heltidsverksamma fr.o.m. den 1 januari 1996 och
de särskilda åtgärderna kommer att inordnas under ersättningstaken
fr.o.m. den 1 januari 1997. Det är i detta sammanhang viktigt att beakta
att nivåerna på normalarvodena baseras på beräknade mottagningskostnader
och årlig besöksvolym inom specialiteten. Summan av erhållna
normalarvoden under ett år skall med en normal arbetsinsats och rimlig
tidsåtgång per behandling därmed kunna täcka den årliga
mottagningskostnaden.
Vid en analys av ersättningstaken är det även viktigt att komma ihåg en
annan grundsten i modellen för de nya taxorna, nämligen att dessa inte
skulle vara lika kostnadsdrivande som de dåvarande taxorna för att
landstingen skulle få bättre möjlighet att förutse kostnadsutvecklingen.
De totala kostnaderna för de privata vårdgivarna skulle inte heller öka
till följd av det nya ersättningssystemet. Frågan är om detta system ger
vårdgivarna incitament att behandla fler vilket i sin tur leder till att
många fler uppnår intäkter motsvarande ersättningstak 1 och även
ersättningstak 2 jämfört med förut. En ökad produktivitet inom en viss
specialitet behöver inte betyda att en samhällsekonomisk vinst uppnås
till följd av detta. Den ökade produktionen kanske inte ligger inom de
områden som för tillfället är i störst behov av ökade resurser.
Produktionsökningen kanske inte heller når de personer som är i störst
behov av dessa. Samtidigt är det viktigt att privata och offentliga
vårdgivare får likvärdiga villkor avseende den vård det finns ett behov
av.
RFV:s rapport, månatliga uppgifter om ökade faktiska utbetalningar till
dessa vårdgivare, uppgifter om att många vårdgivare uppnått ersättnings-
taket (tak 1) efter drygt ett halvår m.m., indikerar att det kan finnas
brister i taxornas konstruktion och tillämpning. Det senare är viktigt
att analysera eftersom antalet vårdgivare som tidigt uppnår
ersättningstaket kan antas öka, dels till följd av att ersättningstaken
reduceras för icke heltidsverksamma vårdgivare under år 1996, dels till
följd av att de särskilda åtgärderna skall inrymmas under
ersättningstaken fr.o.m. år 1997. Regeringen anser därför att en djupare
analys bör göras av taxorna och uppkomna effekter till följd av dessa
som underlag för ett ställningstagande
om taxornas framtida konstruktion och ersättningsnivåer.
Uppdraget
En särskild utredare får i uppdrag att analysera konstruktionen och
tillämpningen av de taxor som regleras i förordningen (1994:1121) om
läkarvårdsersättning och förordningen (1994:1120) om ersättning för
sjukgymnastik. Utredaren skall särskilt
- utvärdera hittillsvarande kostnadsökningar och den totala effekten av
de s.k. ersättningstaken samt hur taxan tillgodoser kravet på
kostnadskontroll,
- beskriva konsekvenser av nuvarande regler för läkarvårdsersättning och
ersättning för sjukgymnastik, särskilt med beaktande på vårdgivarnas
produktionsmönster,
- belysa hur taxorna ger incitament till behandling av god kvalitet i
enlighet med vetenskap och beprövad erfarenhet.
I uppdraget ingår också att utredaren skall redovisa principiellt
alternativa sätt att ersätta privatpraktiserande läkare och
sjukgymnaster som omfattas av de aktuella förordningarna. Även
erfarenheter från relevanta ersättningssystem som används i andra länder
bör inhämtas. Utredaren skall därefter lämna ett förslag till om och i
så fall hur de nuvarande reglerna och arvodesnivåerna bör förändras.
Förslag bör även ges till hur ersättningssystemen kan följas upp med
avseende på kostnader, kvalitet och vårdproduktion.
Utredaren skall beakta regeringens direktiv till samtliga kommittéer och
särskilda utredare om att pröva offentliga åtaganden (dir. 1994:23), om
att redovisa de regionalpolitiska konsekvenserna av framlagda förslag
(dir. 1992:50) samt om att redovisa jämställdhetspolitiska konsekvenser
(dir. 1994:124).
Redovisning av uppdraget
Utredaren skall redovisa sitt uppdrag till regeringen senast den 15
april 1996.