Post 1 av 1 träffar
Föregående
·
Nästa
Utredning inför 96 års regeringskonferens med EU:s medlemsstater för översyn
av Fördraget om Europeiska unionen
, Dir. 1995:15
Departement: Utrikesdepartementet
Beslut: 1995-03-09
Dir. 1995:15
Beslut vid regeringssammanträde den 9 mars 1995
Sammanfattning av uppdraget
En parlamentarisk kommitté tillsätts med uppdrag att
- låta göra utredningar om viktigare sakfrågor som kan komma att
behandlas vid 1996 års regeringskonferens,
- stimulera den offentliga debatten kring regeringskonferensens
huvudfrågor och ge företrädare för olika åsiktsriktningar utrymme att
argumentera för sina uppfattningar.
1996 års regeringskonferens för översyn av Maastrichtfördraget
Enligt artikel N i fördraget om Europeiska unionen (Maastricht-fördraget)
skall en konferens av företrädare för medlemsstaternas
regeringar sammankallas år 1996 för att undersöka vilka bestämmelser i
fördraget som skall revideras för att uppfylla de mål för unionen som
anges i fördraget (artiklarna A och B). Det rör sig således om en
översyn av unionsfördraget med utgångspunkt i en utvärdering av hur
samarbetet har fungerat sedan fördraget trädde i kraft den 1 november
1993. Konferensen skall ta ställning till frågan om vilka ändringar i
eller tillägg till fördraget som kan behövas för att målsättningarna för
samarbetet skall kunna uppnås. Fördragsändringar måste beslutas
enhälligt.
Unionen har nyligen utvidgats med tre nya medlemsstater, Finland,
Sverige och Österrike. Europeiska rådet enades vid sitt möte i Köpenhamn
i juni 1993 om att förbereda en utvidgning med de associerade stater i
Central- och Östeuropa som önskar bli medlemmar av unionen. Detta kommer
att kräva vissa förändringar av de gemensamma institutionerna samt av
beslutsprocedurerna för att samarbetet inom unionen skall kunna fungera
även med en väsentligt vidgad krets av medlemsstater. En viktig uppgift
för konferensen blir därför att säkerställa att nästa utvidgning av
unionen kan ske med en bibehållen och helst förstärkt effektivitet i
samarbetet.
Sveriges förberedelser
Grundläggande för analysen och debatten inför regeringskonferensen bör
vara hur Sverige vid konferensen bäst skall kunna främja de mål som
ställts upp för vårt deltagande i EU.
Det är av stor vikt att vi i Sverige dels grundligt analyserar de frågor
som kommer att stå i centrum vid konferensen, dels för en öppen
diskussion om de förväntningar och ambitioner som vi har avseende
EU-samarbetet liksom vad som bör ligga utanför detta samarbete. En strävan
måste vara att en bred, offentlig debatt kan komma till stånd kring
dessa frågor.
Som framhölls i regeringsdeklarationen och i regeringens proposition
(prop. 1994/95:40, 1994/95:FiU05, rskr 1994/95:67) om budgeteffekter av
Sveriges medlemskap i EU, är det regeringens ambition att Sverige i EU
skall verka för:
- ökad öppenhet och insyn samt en fastare parlamentarisk och folklig
förankring av unionsarbetet,
- en allomfattande freds- och säkerhetsordning i Europa,
- en union präglad av öppenhet mot omvärlden,
- en ny, aktiv politik för tillväxt och mot arbetslöshet i Europa,
- gemensamma nätverk för information och kommunikation samt effektiva
och miljövänliga transportsystem,
- en gemensam europeisk konsumentpolitik,
- en gemensam och ambitiös miljöpolitik i det europeiska samarbetet,
- att stärka löntagarnas ställning på arbetsmarknaden,
- jämställdhet mellan kvinnor och män,
- en återhållsam budgetpolitik vad gäller gemenskapsbudgeten och övriga
finansiella instrument,
- en allt fastare sammanslutning mellan de europeiska folken, där
besluten fattas så nära medborgarna som möjligt.
Det är dessa mål som bör stå i centrum för uppmärksamheten. Eventuella
behov av institutionella och andra förändringar i samarbetet bör
övervägas mot denna bakgrund. En utgångspunkt inför regeringskonferensen
bör för svensk del vara att eventuella ändringar i unionsfördraget måste
leda till att såväl de nuvarande övergripande målen för EU-samarbetet
som de svenska målen lättare kan uppnås och att samarbetet inom unionen
bättre kan motsvara de förväntningar och krav som finns hos medborgarna.
Vidare bör för svensk del en given utgångspunkt för regeringskonferensen
vara att den framtida utvidgningen med de associerade staterna i
Central- och Östeuropa liksom med de baltiska länderna underlättas.
Det behövs offentlig debatt och ökad medvetenhet om de viktiga
framtidsfrågor för det europeiska samarbetet som står i förgrunden för
konferensen. Konferensen utgör ett tillfälle då det europeiska
samarbetet i hela dess vidd ställs i fokus för den allmänna debatten.
I Sverige har vi delvis andra utgångspunkter inför en sådan debatt
eftersom vi inte, som flertalet andra EU-medlemsländer, deltagit i
diskussionen och besluten om Maastricht-fördraget. Å andra sidan har vi
nyligen inför folkomröstningen haft en omfattande offentlig debatt om
EU-samarbetet i dess helhet. Det måste vara en självklar strävan att
undvika den situation som uppstod i flera EU-länder i samband med
Maastricht-fördraget, då allmänheten plötsligt ställdes inför mycket
stora och komplexa frågor som inte kunde göras fullt begripliga på den
korta tid som stod till förfogande före beslut.
En av uppgifterna för regeringskonferensen blir att se över samarbetet
inom den gemensamma utrikes- och säkerhetspolitiken samt att besluta om
eventuella institutionella förändringar av detta samarbete i syfte att
säkerställa att det kan fungera så effektivt som möjligt. Sverige kommer
att verka för ett starkt och effektivt utrikes- och säkerhetspolitiskt
samarbete inom EU i former och på ett sätt som inte ifrågasätter vår
militära alliansfrihet.
Kommitténs uppdrag
Kommitténs ena huvuduppgift är att låta utreda viktiga sakfrågor som kan
komma att behandlas vid konferensen. Kommittén bör särskilt belysa hur
Sverige inom ramen för regeringskonferensen skall kunna främja
utvecklingen inom sakområden som Sverige prioriterar i EU-samarbetet.
Härvid är det av intresse att få belyst i vilken utsträckning som givna
mål på enskilda sakområden skulle kunna främjas inom ramen för
regeringskonferensen.
En analys bör göras med utgångspunkt i de prioriteringar för EU-samarbetet
som regeringen har angivit.
Vidare skall kommittén skaffa information om förberedelser och debatt
som pågår i andra EU-medlemsländer, identifiera andra viktiga frågor som
kommer att behandlas vid konferensen och närmare analysera dessa utifrån
svenska intressen. Bland frågor som redan nu är kända och som skall
analyseras kan nämnas:
- konsekvenser av den nu genomförda utvidgningen för beslutsformer,
EU-institutionernas ställning och balansen mellan stora och små
medlemsländer,
- möjliga eller nödvändiga anpassningar av EU:s institutioner och
beslutsformer för att bana väg för en framtida utvidgning till Central-
och Östeuropa och de baltiska länderna,
- eventuella förändringar i den institutionella maktbalansen mellan
kommissionen, ministerrådet och Europaparlamentet,
- subsidiaritetsprincipen och dess roll i EU-samarbetet.
Det är av särskilt intresse att få belyst avvägningen mellan å ena sidan
mellanstatligt samarbete och å andra sidan behov av mer samordnade
beslutsformer i unionssamarbetet.
De utredningar som kommittén låter göra skall grundligt belysa de
aktuella frågor och de svenska intressen som gör sig gällande. Kommittén
skall emellertid inte ha till uppgift att lägga fram förslag till
svenska ståndpunkter vid regeringskonferensen. Det är regeringens ansvar
att i samråd med riksdagen lägga fast Sveriges ståndpunkter inför
konferensen. Kommittén skall dock vara oförhindrad att, där den finner
lämpligt, göra sådana bedömningar i enskilda sakfrågor som kan vara av
värde vid beredningen av svenska förhandlingspositioner.
Kommitténs andra huvuduppgift är att anordna aktiviteter för att
stimulera offentlig debatt om regeringskonferensens huvudfrågor. Exempel
på lämpliga aktiviteter kan vara paneldebatter, seminarier, utfrågningar
av experter och opinionsbildare. Kommittén skall särskilt lägga sig vinn
om att både positiva och negativa uppfattningar kommer till uttryck och
att debatten förs runt om i landet. Särskilda medel kommer att ställas
till kommitténs förfogande också för dessa uppgifter.
Kommittén kan tillsätta undergrupper som genom en bred och varierad
sammansättning kan bidra till att fånga upp debatten i olika delar av
det svenska samhället. Kommittén kan också anlita experter i syfte att
på ett allsidigt sätt belysa viktiga sakfrågor.
Kommittén skall genomföra sitt uppdrag huvudsakligen under år 1995. En
förlängning av uppdraget in på år 1996 kan inte uteslutas men får bli
beroende av hur förberedelserna för regeringskonferensen fortskrider.
En redovisning av uppdraget i form av ett samlat betänkande är med tanke
på uppdragets natur inte ändamålsenlig. Kommittén skall i stället
fortlöpande avge rapporter i enskilda ämnen i den takt och i den
utsträckning som kommittén finner lämpligt.
Övrigt
Kommittén skall beakta direktiven till samtliga kommittéer och särskilda
utredare att pröva offentliga åtaganden (dir. 1994:23), direktiven att
redovisa jämställdhetspolitiska konsekvenser (dir. 1994:124) samt
direktiven om regionalpolitiska konsekvenser (dir. 1992:50).