Post 1 av 1 träffar
Föregående
·
Nästa
Konsumentskydd vid leverans av el, Dir. 1995:148
Departement: Civildepartementet
Beslut: 1995-11-23
Dir. 1995:148
Beslut vid regeringssammanträde den 23 november 1995
Sammanfattning av uppdraget
En särskild utredare tillkallas med uppdrag att lämna förslag till
åtgärder för att stärka konsumentskyddet vid leverans av el. Utredaren
skall särskilt beakta frågor om rätt till elleverans vid utebliven
betalning, underrättelseskyldighet före beslut om eventuell inskränkning
av elleverans, andra möjliga sanktioner vid utebliven betalning samt
andra frågor som rör åtgärder vid utebliven betalning från konsumenten.
Utredaren skall bedöma om konsumentskyddet är tillräckligt vid
driftsstörningar och leveransavbrott. Utredaren skall även bedöma frågor
om skadestånd vid längre strömavbrott eller avbrott som inte är av
force-majeure-karaktär.
Utgångspunkter för uppdraget
Ny ellagstiftning
Riksdagen beslutade den 25 oktober 1995 om ett nytt regelverk för
elmarknaden i enlighet med regeringens förslag (prop. 1994/95:222, bet.
1995/96:NU1, rskr. 1995/96:2). Den nya lagstiftningen kommer att träda i
kraft den 1 januari 1996.
Ett viktigt mål för elreformen är att stärka elkonsumenternas ställning.
Huvudprincipen i den nya ellagstiftningen är att åstadkomma en klar
uppdelning mellan å ena sidan produktion av och handel med el, vilket
skall bedrivas i konkurrens, och å andra sidan överföring av el
(nätverksamhet) som i princip är ett naturligt monopol och därför även
fortsättningsvis skall regleras och övervakas på särskilt sätt. På den
avreglerade elmarknaden kommer således hushållen att ha två motparter,
nätägaren och säljaren av el.
Det nya regelverket innebär genomgripande förändringar såväl för
elmarknadens funktionssätt som för producenter, leverantörer och
konsumenter. I propositionen har särskilt betonats skyddet för de små
kunderna och dessas möjligheter att utnyttja de förändringar som
reformen innebär. Av betydelse är härvid bl.a. priser och andra villkor
för elleveranser.
Inrättandet av en myndighetsfunktion för tillsyn av nätverksamhet, där
NUTEK är nätmyndighet enligt lagen (1902:71 s.1), innefattande vissa
bestämmelser om elektriska anläggningar (ellagen) , innebär att NUTEK
prövar frågor om bl.a. prissättning av överföringstjänster och andra
villkor för nättjänster samt frågor om prissättning av el som
tillhandahålls av innehavare av nätkoncession. Den tidigare
Prisregleringsnämnden för elektrisk ström upphör därmed.
Den som innehar leveranskoncession har skyldighet att leverera el för
normala förbrukningsändamål till alla kunder inom området som inte
önskar byta leverantör. Konsumenten är garanterad leverans av el till
priser som kan prövas av nätmyndigheten. Denna prövning, som sker på
begäran av den elkund som är missnöjd med villkoren för leverans kan
gälla delar av eller hela elpriset. Nätmyndighetens beslut angående
nätkoncessionärens eller leveranskoncessionärens skyldigheter kan
överklagas till allmän förvaltningsdomstol.
När det gäller inskränkning av elleverans vid utebliven betalning finns
det f.n. inga lagregler utan konsumenten är beroende av elleverantörens
bedömning av vad som är ett rimligt förhållningssätt till kunderna
vilket bl.a. kommer till uttryck i allmänna bestämmelser för
kraftleverans vid lågspänning (AB-L-86).
I propositionen Ny ellagstiftning konstateras att det finns skäl att
noga följa och övervaka elmarknadens utveckling, särskilt under en
första tid efter det att den nya lagstiftningen har trätt i kraft. Genom
beslut den 26 oktober 1995 har regeringen uppdragit åt NUTEK att i
samråd med Konkurrensverket och Affärsverket svenska kraftnät årligen
redovisa en uppföljning av reformen. Samråd skall även ske med
Elsäkerhetsverket och Konsumentverket.
NUTEK skall bl.a. bedöma elpriser, nättariffer och övriga
leveransvillkor på den nya elmarknaden. Redovisningen skall också
omfatta en bedömning av effektivitets- och prisutvecklingen i
nätverksamheten och hur konkurrensen utvecklas på den nya marknaden. Ett
annat viktigt inslag i uppdraget är att följa hur kostnaderna för
mätning utvecklas liksom övriga faktorer som kan ha betydelse för de små
konsumenternas möjligheter att dra nytta av de nya förhållanden som
kommer att gälla.
Behov av ökat konsumentskydd
Sveriges konsumentråd har i en skrivelse till Civildepartementet den 6
oktober 1995 framfört krav på en särskild konsumentlagstiftning på
elområdet som syftar till en bättre balans mellan säljare och köpare.
Enligt Sveriges konsumentråd har den enskilde konsumenten i dag en
betydligt svagare ställning på elmarknaden än på andra privata
konsumentmarknader.
Sveriges konsumentråd anser att samma höga grad av konsumentskydd bör
gälla för livsnödvändiga tjänster såsom exempelvis elektricitet som för
produkter på andra privata konsumentmarknader. I skrivelsen anförs
vidare att den som har ansvar för framställning, försäljning och
distribution av en vara eller tjänst som är av så stor betydelse för de
enskilda hushållen som el bör åläggas ett socialt ansvar.
Sveriges konsumentråd pekar särskilt på den finska elmarknadslagen där
det finns ett särskilt kapitel med konsumentskyddande regler. Där
föreskrivs under vilka förutsättningar leverans av el får avbrytas. Det
finns också regler om skyldighet för leverantören att på visst sätt
underrätta elanvändaren innan elleveransen får avbrytas.
Konsumentverket har i en skrivelse till Civildepartementet den 10
oktober 1995 påtalat behovet av en lagreglering för att stärka det
legala skyddet för konsumenterna på elområdet. Enligt verket är bl.a.
frågan om avstängning av el av så stor praktisk och social betydelse att
den bör lagregleras. Det finns enligt verket också skäl att överväga en
lagreglering av andra frågor som rör förhållandet mellan abonnenten och
dennes motpart, bl.a. andra påföljder vid betalningsdröjsmål än
avstängning, och rätt till skadestånd vid driftstörningar. Enligt
verket tillkommer problemet att hushållet på en avreglerad marknad
kommer att ha två motparter, nätägaren och säljaren av el.
Förhandlingar om allmänna bestämmelser för kraftleverans
Omregleringen av elmarknaden, som bl.a. innebär att konsumenterna i
princip skall kunna välja sin elleverantör, innebär att leverans av el
skall ske på villkor som ger uttryck för en rimlig balans mellan
abonnentens och leverantörens respektive nätföretagens intressen.
Så är emellertid inte förhållandet när det gäller det direkt
konsumenträttsliga avtalsförhållandet mellan eldistributör och
elabonnent. Detta har hittills reglerats genom normalbestämmelser som
utgivits av Svenska Elverksföreningen. De två senaste avtalen från 1972
och 1986 är framförhandlade med Konsumentverket.
Enligt det nu gällande branschavtalet, allmänna bestämmelser för
kraftleverans vid lågspänning (AB-L-86), har eldistributörerna ett
begränsat ersättningsansvar, rätt att ändra och göra tillägg till de
allmänna bestämmelserna och rätt att koppla ur elektriciteten vid
betalningsdröjsmål från abonnentens sida. Kraftleverantören har rätt att
stänga av kraftleveransen till abonnenten om denne underlåter att
fullgöra sina skyldigheter gentemot eldistributören eller i övrigt
brister i fullgörandet av något som han är skyldig att göra på grund av
abonnemanget. Förutom möjligheten till avstängning har distributören
rätt till dröjsmålsränta.
Sedan något år tillbaka förhandlar Konsumentverket och Elverksföreningen
om en revidering av AB-L-86. Ett skäl till omförhandlingarna är
omregleringen av elmarknaden. Förhandlingarna sker med stöd av lagen
(1994:1512) om avtalsvillkor i konsumentförhållanden.
Enligt Konsumentverket har det under den senaste förhandlingsomgången
visat sig allt tydligare att avtalsvillkorslagen inte är ett
tillräckligt instrument för att säkra en rimlig balans mellan parterna.
Konsumentverket pekar bl.a. på svårigheten att komma överens om
villkoren för frånkoppling. Enligt Konsumentverkets erfarenheter sker
frånkoppling av el allt oftare på ett sätt som är otillbörligt mot
konsumenten. Det förekommer att frånkoppling sker redan vid korta
betalningsdröjsmål och dröjsmål med små belopp.
Behovet av lagstiftning
Möjligheten till frånkoppling för att tvinga fram betalning har i
princip accepterats i rättspraxis. Frågan om hur långt distributören kan
gå i sin rätt innan det blir otillbörligt mot abonnenten står dock
fortfarande öppen. I flera länder är det förbjudet att helt frånkoppla
hushållen från el. Företagen måste åtminstone leverera el i en sådan
omfattning att det är möjligt att klara det allra nödvändigaste. På
detta område finns ett behov av ett förbättrat konsumentskydd genom
lagstiftning.
Ellagstiftningsutredningen har nyligen överlämnat sitt slutbetänkande
Ny ellag (SOU 1995:108). I betänkandet behandlas bl.a. frågan om
skadestånd vid driftstörningar som är av kvalitativ art. En kvalitativ
driftstörning kan vara att elektriciteten har för hög eller låg spänning
vilket kan leda till såväl direkta som indirekta skador.
Utredningen har inte närmare behandlat frågor som rör kvantitativa
driftstörningar. Med det menas att elektriciteten inte kommer fram över
huvud taget. Speciellt under snörika vintrar förekommer strömavbrott
bl.a. beroende på att kraftledningar har skadats på grund av tung
blötsnö. I andra fall har avbrotten orsakats av att träd har fallit över
ledningarna. Detta aktualiserar frågan om vad som skall krävas av
nätinnehavaren vad gäller röjning och besiktning av ledningar och
ledningsgator. Det finns riktlinjer utfärdade av Elsäkerhetsverket om
vad som skall iakttas när det gäller röjning av ledningsgator.
En fråga är möjligheterna att kompensera konsumenterna för sådana
kvantitativa driftstörningar. Det gäller inte bara förstörda livsmedel
på grund av att kyl och frys inte klarar att hålla kylan. Det gäller
även värmen i bostäderna, där längre strömavbrott kan leda till stora
skador på grund av att vattenledningar fryser sönder. Strömavbrott kan
således orsaka långtgående besvär för konsumenter.
Hittills har frågor som gäller kvantitativa driftstörningar lösts genom
rättspraxis i enskilda fall. Ett problem i sammanhanget är att gällande
lagstiftning rörande varor och tjänster inte är tillämplig vid leverans
av elström. Medan köplagen (1990:931) gäller all lös egendom är
konsumentköplagens (1990:932) och produktansvarslagens (1992:18)
tillämpningsområden begränsade till lösa saker. Produktansvarsregler
finns intagna i 4 a § lagen (1902:71s.1) innefattande vissa bestämmelser
om elektriska anläggningar.
Den konsumentskyddande lagstiftningen får ändå en analog tillämpning
genom att Konsumentverket/Konsument-ombudsmannen vid
avtalsförhandlingarna med elbranschen och vid eventuella ansökningar
till Marknadsdomstolen stödjer sig på denna lagstiftning.
Mot denna bakgrund anser regeringen att en särskild utredare bör
tillkallas för att lämna förslag till lagstiftning om konsumentskydd på
elområdet. Utgångspunkten för utredarens arbete bör vara att det
lagfästa konsumentskyddet skall vara detsamma oavsett vilken vara eller
tjänst det är som säljs.
Utredarens uppdrag
Utredaren skall analysera i vilken utsträckning konsumenten har ett
svagare skydd på elmarknaden än på andra konsumentmarknader. Utredaren
skall föreslå sådana åtgärder som kan behövas för att stärka
konsumentskyddet. Utgångspunkten för utredarens arbete bör vara att
samma konsumentskydd skall gälla som på andra konsumentmarknader.
Utredaren bör även beakta de allmänna avatalsvillkor som gäller inom
branschen.
Utredaren skall lämna förslag till en lagstiftning som tillgodoser
intresset av en rimlig balans i förhållandet mellan å ena sidan
elkonsumenterna och å andra sidan nätägare respektive elleverantörer.
Utredaren skall därvid särskilt beakta frågor om rätt till elleverans
vid utebliven betalning, underrättelseskyldighet före beslut om
eventuell inskränkning av elleverans, andra möjliga sanktioner än
frånkoppling vid utebliven betalning samt andra frågor som rör åtgärder
vid utebliven betalning från konsumenten.
Om utredaren föreslår en begränsning av rätten för nätägaren eller
elleverantören att stänga av leveransen av el på grund av utebliven
betalning skall förslag lämnas om kostnadsansvaret för detta.
Utredaren skall även bedöma om konsumentskyddet är tillräckligt vid
driftsstörningar och leveransavbrott. Utredaren skall bedöma frågor om
skadestånd vid längre strömavbrott eller avbrott som inte är av
force-majeure-karaktär.
Det står utredaren fritt att lägga fram andra förslag till åtgärder som
stärker konsumentskyddet på elområdet.
Redovisning av uppdraget
Utredaren bör ta del av hur frågan om frånkoppling av el behandlas i de
övriga nordiska länderna och inom EU. Utredaren bör särskilt studera den
finska elmarknadslagen som trädde i kraft i juni 1995.
Under utredningsarbetet bör utredaren inhämta synpunkter från och
samråda med berörda myndigheter och organisationer.
För utredarens arbete gäller regeringens direktiv till samtliga
kommittéer och särskilda utredare att pröva offentliga åtaganden (dir.
1994:23), att redovisa jämställdhetspolitiska aspekter (dir. 1994:124)
och att redovisa regionalpolitiska konsekvenser (dir. 1992:50).
Utredaren skall redovisa sitt förslag till regeringen senast den 1 juli
1996.